Europa Universalis (Paradox Interactive,GSG)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Üdv az EU4-ben! ;)
A játékban sok a pepecs micromanagement. Ez sajnos ilyen.
Mérnök szemmel a falat kaparom így.
Felépítesz egy olyan rendszert, ami mellé nem teszed a szükséges GUI-t.

Kb. mintha úgy építenél vadászgépet 1960-ban, hogy nincs átlátszó pilótafülke, de egy 120x120-as felbontású kamerával oldja meg a pilóta a vezetést, ami csak fixen előre néz.

Vagy mondhatnám azt, hogy fogpiszkálóval és szakócával a játékos csináljon meg egy Dávid szobrot.
 
  • Tetszik
Reactions: merleg

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
Mérnök szemmel a falat kaparom így.
Felépítesz egy olyan rendszert, ami mellé nem teszed a szükséges GUI-t.

Kb. mintha úgy építenél vadászgépet 1960-ban, hogy nincs átlátszó pilótafülke, de egy 120x120-as felbontású kamerával oldja meg a pilóta a vezetést, ami csak fixen előre néz.

Vagy mondhatnám azt, hogy fogpiszkálóval és szakócával a játékos csináljon meg egy Dávid szobrot.
Hát igen, még mindig a Clauswitz engine. Azt hiszem az EU 3al debütált 2007ben.
Most már kellene az új. Most így belegondolva ezt mondhattam volna, csak már annyira megszoktam, hogy ismerem a korlátait.
 
M

molnibalage

Guest
Hát igen, még mindig a Clauswitz engine. Azt hiszem az EU 3al debütált 2007ben.
Most már kellene az új. Most így belegondolva ezt mondhattam volna, csak már annyira megszoktam, hogy ismerem a korlátait.
Ennek semmi köze az engine-hez.
A nemzetek közötti relációt kifejező pontszám most is létezik.
Csak táblázatba kéne rendezni ezeket.
Civ-hez anno készült ilyen MOD...
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Majd kiderül mennyire marad tartós a dolog, de egyelőre a perspektíva tetszik. A Civ féle koncepciót már meguntam, nem is toltam komolyan az V óta.
Bevallom inkább a mérnök szemmeli kíváncsiság is vezérelt. Ha valaha ilyen olcsó lesz, akkor a HOI 4-et is megnézném.

Arra előre készülj fel, hogy HOI 4-ben 99%-ban logisztikai tisztet játszol.

Volt már párszor bundle-zva, sőt Gamepass-ban is benne van. De mivel arany tojást tojó tyúk ezért a legújabb dlc-kért keményen csengetni kell (vagy van már előfizetéses modell havi 5€-ért, ha vki csak kipróbálná).

Mondjuk szerintem továbbra is Victoria 2 a legjobb PDX stratégia, leárazáskor fillérekért dobálják (főleg mivel csak 2 dlc-je van).
 

oberon

Member
2013. április 18.
67
31
18
Az EU4-et imádtam, de mérhetetlen mennyiségű DLC kell a teljes élményhez, viszont említeném az Imperator: Rome PDX játékot. Az a Crusader Kings és az Europa Universalis szerelemgyereke a hellenizmus idején. A fejlesztését bár a PDX befagyaszotta hivatalosan, de a rajongók folytatták és kiadták hozzá az Invictus modot, ami jelentősen mélyíti a játékélményt: Imperator: Invictus

Mivel az alapjáték pár ezerért megvásárolható, a mellékelt mod meg ingyenes, mindenkinek ajánlom!
 
M

molnibalage

Guest
Tegnap megint elkezdtem a tutorial hadjáratot DLC nélkül.
Hát, apró lépések...
De olyan követhetetlen a fogalomhasználata az egésznek, meg hogy mi történik, arra szavak nincsenek.
Hogy misszionáriust hogyan lehet küldeni, 10 percig tartott mire rájöttem, mert, ha nem a jó ablakot nyitod meg, akkor a térképen a nagy semmire mutat a kék nyíl.

De ezek után az se világos, hogy a core tartománnyá konvertálás = vallás legyen azonos és csá?

Látom, hogy van egy Kolombuszom is, de képtelen vagyok bármilyen hajóra rakni, amikor elvileg (?) van?

A magyar videók nélkül szart sem értenék, abból legalább a Monarch részig eljutottam.
De a dipo képernyő is teljesen használhatatlan, egész egyszerűen nem derül ki, hogy mit jelölték kim, mit jelent a felajánlás stb.
Csak az rendszer által vezérelt auto módon tudtam béke által a területet kérni.

Az is elég érdekes, hogy akkor, ha én pl. megtámadnám Fr-t, akkor ott egy tartománnyal és nem az egész országgal alkudozok vagy mi?
Totál zavaros az egész rendszer, nem magyarázza el. Semmit nem ér egy komplex rendszer, ha nincs elmagyarázva.
 
M

molnibalage

Guest
Na, a tutorialok lenyomása után elkezdtem egyet a magyarokkal.

Hát nemtom.
Gyakorlatilag semmit sem lehet csinálni. Pénzbevétel 0. Havi +2 dukát tája. A legolcsóbb épület is, ami vehetnél, ha elérhető lenne a marketplace mondju 90...

A monarch point bevétel kb. semmi
Két szomszédos nemzetnek casus belli lehet
Az egyik HRE. Kösz nem Akkor lássuk a lengyelt, Hunyadit sereg élére rakom.
Egy 10k feletti sereg lenyomva. Szuper.
Majd jön egy 10k és 30k. Esélytelen.
Visszavonulni csatából nem lehet...

Innen mégis mit kéne csinálni?
Fejlődési lehetőség kvázi semmi.
Az army fenntartást le lehetne húzni, várakat lebontani (?) vagy királyi földet eladni, de kb. ennyi.

A fejlődés és idea részt továbbra sem értem, hogy hogyan megy. Hol kell akkor fizetni és mit ad?
A tutorialban szinte végtelen erőforrás, elkezdet a játékot egy local fél nagyhatalommal és kb. semmire sincs lehetőség. Nem értem...

Ha ez egy kvázi középhatalom, akkor egy kis random szutyok néppel itt mit lehet csinálni...?
 
  • Vicces
Reactions: Törölt tag 1711
M

molnibalage

Guest
Szerintem ne erőltesd, ez nem neked való.
Ennél szofisztikáltabb választ vártam, mert ez kvázi "hülye vagy".
Ha nincs erőforrás hiány miatt választható cselekedet semmi, akkor szerintem nem velem van a baj.
Ez a kezdő állapot.

De a játék olyan dolgokat sem magyaráz el a tutorialban, hogy a taxation hogyan megy...?
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Ennél szofisztikáltabb választ vártam, mert ez kvázi "hülye vagy".
Ha nincs erőforrás hiány miatt választható cselekedet semmi, akkor szerintem nem velem van a baj.
Ez a kezdő állapot.

De a játék olyan dolgokat sem magyaráz el a tutorialban, hogy a taxation hogyan megy...?

Miért lennél hülye? Ezek lomha, trial & error játékok (én nem toltam egyetlen tutorial-t se), az eddig leírtak alapján nem a te stílusod, én se tolok souls like-okat meg hardcore fps-eket mert egyszerűen nem nekem való.
 
M

molnibalage

Guest
Hogy a fenébe működik az ideas...?
Bögre se magyarázza el.
Fejlesztettem ki 1-1-1 techet mindhárom vonalon, de mégsem választható onnan semmi.
 
  • Tetszik
Reactions: Centquri prime
M

molnibalage

Guest
A Devastation is csak egyszer megjelent, de hogy mit lehet ellene tenni vagy hamarabb felállni belőle, az se világos....
 
M

molnibalage

Guest
Ezt a trade dolgot sem értem, hogy akkor a transfer power mire jó, amikor pl. Bécsbe küldve embert Velencének tol át pénzt és nem nekem.
A collect esetén saját városból jön jó sok pénz, de külföldön alig. De legalább valami.
 
M

molnibalage

Guest
Eddig nagyon bejön az EU IV, DLC-k nélkül is.
Működik benne mindaz, amit a CiV vagy bármi más szériából hiányoltam.
Nagyon fain az, ahogy pl. a szövetséges sereget hozzá lehet csatolni a tiedhez és, ha a cél azonos, akkor érti a rendszer és jön vele.
De ugyanez igaz is, pl. horvátok felszabadító seregéhez hozzácsaptam sajátot.
A szövetségben levő seregek tényleg dolgoznak, nem mímelés van. A CIV és minden más, amit ehhez képest láttam síkhülye volt.

Nem mondanám, hogy minden mechanikát értek, de egész jól elboldogulok vele.
Sajnos nagyon sok mindent semmilyen szinten nem magyaráz el.
Az UI is olyan fantasztikus, hogy van olyan gomb, amim nem vettem rajta észre, amíg nem szólt és mutatta meg nekem valaki...

Magyarokkal 1495 táján vagyok, Csehországot részben meghódítottam és integráltam már. A török is megjött délen, de szövetségeseimmel jól seggberúgtuk. Ha egy random event miatt nem lett volna népfelkelés, akkor sanszunk lett volna arra, hogy menetből bevegyük Konstantinápolyt. A war % pillanatok alatt 35% lett. Vagy 80k-nyi török sereget futamítottunk meg úgy, hogy a saját oldalon 10k manpowerbe, ha került, legalábbis nekem.

A reneszánsz szépen terjed, a nemzet development értéke asszem 250 felett van már.
A ranglistán asszem 13. vagy 14. vagyok a pontozás alapján.
 
  • Tetszik
Reactions: Centquri prime
M

molnibalage

Guest
Az EU IV-ben jártasaktól kérdeném a következőket:
Vannilla változattal tolom, DLC nélkül.

  • Hogyan lehet a szövetségesek számára kijelölni tartományi prioritásokat? Tudtommal lehet ilyen, de egy reddites threadben betet UI felület nekem nincs, Akkor ez csak DLC-ben lehet?
  • A kémkedés mire jó a fabricate casus bellin túl? A magasabb szintek kifejesztése a holdban van, fog of warra nulla hatás volt 100% kémhálózat mellett.
  • A katonai vezetők akkor is adnak bónuszt az egységnek, ha olyan tulajdonsága nincs? Ha pl. a vezérnek +4 van a muskéta jelnél, de 0 értéke van az egységnek, akkor ad hozzá vagy semmi hatása nincs?
  • A merc. egységek nem csökkentik az unrestet? Csak elnyomó hatása van a sereg állomásoztatásának vagy a trend csökkenésében is segít?
  • A vazallustól kezdve n+1 formánál nem látszik, hogy mi értelme van, mert sokszor a vazallus, junior állam vagy mi sem jön veled háborúba.
  • A hadvezéreknél a fejődési lehetőség csak megtörténhez, de ennek előrehaladását vagy esélyét semmi sem mutatja? (Brutál erős vezéreik vannak a törököknek...)
 

oberon

Member
2013. április 18.
67
31
18
Az EU IV-ben jártasaktól kérdeném a következőket:
Vannilla változattal tolom, DLC nélkül.

  • Hogyan lehet a szövetségesek számára kijelölni tartományi prioritásokat? Tudtommal lehet ilyen, de egy reddites threadben betet UI felület nekem nincs, Akkor ez csak DLC-ben lehet?
  • A kémkedés mire jó a fabricate casus bellin túl? A magasabb szintek kifejesztése a holdban van, fog of warra nulla hatás volt 100% kémhálózat mellett.
  • A katonai vezetők akkor is adnak bónuszt az egységnek, ha olyan tulajdonsága nincs? Ha pl. a vezérnek +4 van a muskéta jelnél, de 0 értéke van az egységnek, akkor ad hozzá vagy semmi hatása nincs?
  • A merc. egységek nem csökkentik az unrestet? Csak elnyomó hatása van a sereg állomásoztatásának vagy a trend csökkenésében is segít?
  • A vazallustól kezdve n+1 formánál nem látszik, hogy mi értelme van, mert sokszor a vazallus, junior állam vagy mi sem jön veled háborúba.
  • A hadvezéreknél a fejődési lehetőség csak megtörténhez, de ennek előrehaladását vagy esélyét semmi sem mutatja? (Brutál erős vezéreik vannak a törököknek...)

EU4 DLC-hez általánosan
  • Hogyan lehet a szövetségesek számára kijelölni tartományi prioritásokat? Tudtommal lehet ilyen, de egy reddites threadben betet UI felület nekem nincs, Akkor ez csak DLC-ben lehet? - Art of War DLC kell hozzá

  • A kémkedés mire jó a fabricate casus bellin túl? A magasabb szintek kifejesztése a holdban van, fog of warra nulla hatás volt 100% kémhálózat mellett. - A Cossacks és a Mare Nostrum DLC ad rengeteg bónuszt és funkciót a kémkedéshez, pl. ha van kémed egy országban akkor az ostrom sokkal hamarabb véget ér ( mert kinyitja a kaput... :)

  • A katonai vezetők akkor is adnak bónuszt az egységnek, ha olyan tulajdonsága nincs? Ha pl. a vezérnek +4 van a muskéta jelnél, de 0 értéke van az egységnek, akkor ad hozzá vagy semmi hatása nincs? - Ha jól emlékszem csak az adott értékre van kihatása

  • A merc. egységek nem csökkentik az unrestet? Csak elnyomó hatása van a sereg állomásoztatásának vagy a trend csökkenésében is segít? - Unrest folyamatos amíg - nem core terület, nem egyezik helyi vallás az államéval és van devastation. Ezeket a katona egységek részben csökkentik de ha felkelés tör ki akkor megugrik a devastation és az autonómia is. Illetve vannak egyedi modifier-ek, mint az éhezés, szárazság stb...

  • A vazallustól kezdve n+1 formánál nem látszik, hogy mi értelme van, mert sokszor a vazallus, junior állam vagy mi sem jön veled háborúba. - Generikusan abban van különbség, hogy manpower-t vagy pénzt adnak - van külön felület nekik, ott kérheted, hogy kövessék a vallásodat, legyen a saját országodból megegyező királyi család. Ha jó a kapcsolat és eltelik 20 év akkor anektálhatod őket békésen.

  • A hadvezéreknél a fejődési lehetőség csak megtörténhez, de ennek előrehaladását vagy esélyét semmi sem mutatja? (Brutál erős vezéreik vannak a törököknek...) - Megtörténhet, ehhez is kell egy DLC ( Rights of Man ) de amúgy a katonai tapasztalathoz van köze - illetve van egy lucky nations list amit játék indításnál tudsz állítani - ez alapból a történelmileg erős országoknak ad egy kis pluszt. A törökök amúgy is kvázi a főellenség az EU4-ben, keleten - délen nagyon ritkán fogják meg őket terjeszkedés közben.
Remélem tudtam válaszolni a kérdéseidre. Sajnos - nem sajnos az EU4 úgy maradt ilyen sokáig életben, hogy néhány havonta kap egy DLC-t ami bővíti a játékélményt. Ez a paradox sajátja, minden játékukra igaz.
 
M

molnibalage

Guest
EU4 DLC-hez általánosan
  • Hogyan lehet a szövetségesek számára kijelölni tartományi prioritásokat? Tudtommal lehet ilyen, de egy reddites threadben betet UI felület nekem nincs, Akkor ez csak DLC-ben lehet? - Art of War DLC kell hozzá

  • A kémkedés mire jó a fabricate casus bellin túl? A magasabb szintek kifejesztése a holdban van, fog of warra nulla hatás volt 100% kémhálózat mellett. - A Cossacks és a Mare Nostrum DLC ad rengeteg bónuszt és funkciót a kémkedéshez, pl. ha van kémed egy országban akkor az ostrom sokkal hamarabb véget ér ( mert kinyitja a kaput... :)

  • A katonai vezetők akkor is adnak bónuszt az egységnek, ha olyan tulajdonsága nincs? Ha pl. a vezérnek +4 van a muskéta jelnél, de 0 értéke van az egységnek, akkor ad hozzá vagy semmi hatása nincs? - Ha jól emlékszem csak az adott értékre van kihatása

  • A merc. egységek nem csökkentik az unrestet? Csak elnyomó hatása van a sereg állomásoztatásának vagy a trend csökkenésében is segít? - Unrest folyamatos amíg - nem core terület, nem egyezik helyi vallás az államéval és van devastation. Ezeket a katona egységek részben csökkentik de ha felkelés tör ki akkor megugrik a devastation és az autonómia is. Illetve vannak egyedi modifier-ek, mint az éhezés, szárazság stb...

  • A vazallustól kezdve n+1 formánál nem látszik, hogy mi értelme van, mert sokszor a vazallus, junior állam vagy mi sem jön veled háborúba. - Generikusan abban van különbség, hogy manpower-t vagy pénzt adnak - van külön felület nekik, ott kérheted, hogy kövessék a vallásodat, legyen a saját országodból megegyező királyi család. Ha jó a kapcsolat és eltelik 20 év akkor anektálhatod őket békésen.

  • A hadvezéreknél a fejődési lehetőség csak megtörténhez, de ennek előrehaladását vagy esélyét semmi sem mutatja? (Brutál erős vezéreik vannak a törököknek...) - Megtörténhet, ehhez is kell egy DLC ( Rights of Man ) de amúgy a katonai tapasztalathoz van köze - illetve van egy lucky nations list amit játék indításnál tudsz állítani - ez alapból a történelmileg erős országoknak ad egy kis pluszt. A törökök amúgy is kvázi a főellenség az EU4-ben, keleten - délen nagyon ritkán fogják meg őket terjeszkedés közben.
Remélem tudtam válaszolni a kérdéseidre. Sajnos - nem sajnos az EU4 úgy maradt ilyen sokáig életben, hogy néhány havonta kap egy DLC-t ami bővíti a játékélményt. Ez a paradox sajátja, minden játékukra igaz.
Köszi, akkor egy kövi játékban néhány DLC-t bekapcsolok, pl. a Cradle of civ-et, Art of War-t, Respublica-t, meg amit talán még ajánlott, de nem az összest. A MN és a Coccaks is must have akkor.

A 20 éves annektálás az melyikre vonatkozik? A preszonál unióra?
 

oberon

Member
2013. április 18.
67
31
18
Köszi, akkor egy kövi játékban néhány DLC-t bekapcsolok, pl. a Cradle of civ-et, Art of War-t, Respublica-t, meg amit talán még ajánlott, de nem az összest. A MN és a Coccaks is must have akkor.

A 20 éves annektálás az melyikre vonatkozik? A preszonál unióra?

EU4 WIKI - Vazallusok - Ajánlom ezt az oldalt, a pontos értékeket és leírásokat itt megtalálod. ( Igen ezek az infók nincsenek benne magában a játékban )

Meg kellett néznem, most nincs fent. Sima vazallus-t anektálhatsz 10 év után és +190 kapcsolat kell hozzá. Personal Union esetén 50 év tán tudsz anektálni.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
M

molnibalage

Guest
Az török segge eléggé szétrúgva.
A diplomácia és országfejlesztés meghozta gyümölcsét.

3lp5KZt.png