Európai 5. generációs repülőgép fejlesztése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

2013. december 7.
934
4
18
Az oroszok ellenségként való kiszínezése azért mégiscsak tényleg értelmetlen. Mára már csak 145 milliónyian vannak ( a SZU 300 milliós volt) , gazdasági teljesítményük pedig az Egyesült Királyság, Franciország szintjén.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_between_U.S._states_and_countries_by_GDP_(PPP)
Haditechnikában viszonylag jók ugyan, de csak viszonylag. Korszerű repülőgépeik beszerzési adataiból is látható milyen alacsony darabszámokkal dolgoznak. Egyesével-ötösével gyártogatnak évente.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 720
113
<i>Korszerű repülőgépeik beszerzési adataiból is látható milyen alacsony darabszámokkal dolgoznak. Egyesével-ötösével gyártogatnak évente. </i>

Ennek gyorsan nézz utána... Ajánlom az egyes repulogép-típusok topikokat.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
"Egyesével-ötösével gyártogatnak évente. "

Ezt pofáztam 2 évvel ezelőtt emberek!
Lehet hogy kis db számban mennek a 4 gen gépek átadása de már a váltásuk meg lesz azzal oldva hogy már az 5 gen gépet tesztelgetik.
Ennyi erővel a németek rendszerbe állítanának 60-80 EF de közben már menne az 5 gen típus fejlesztése .
Itt nem a mennyiségről hanem a minőségről van szó.
Az oroszok is ezt csinálják, minek vegyenek t-90ms tankot ha ott lesz a armata?
 
2013. december 7.
934
4
18
Az rendben van roni, hogy lesz, meg hogy sakkoznak a gazdaságossági szempontokkal, de akkor is belátható hogy Oroszország markánsan középhatalom, akinek elég gondja lesz Ázsiában ahhoz hogy Európára ne jelentsen fenyegetést. Csak azt bizonyítottam és teszem most is, hogy a hidegháborús felfogás még tudatalattilag is, idejétmúlt.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"hogy a hidegháborús felfogás még tudatalattilag is, idejétmúlt."

ne viccelj már itt minden héten elfoglalják az Oroszok Europát. ld topicot is.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
német témához annyit megjegyeznék, hogy szerintem ezt a haditechnikás dolgot ők csinálják a legjobban.

Keveset költenek a hadseregükre gdp arányosan 1.4%nyit és e mellett 2002-2012 között US és Oroszo után ők a harmadik legnagyobb exportőrök.
Mindezt úgy, hogy nem kevés exportot tilt le a Német politika emberi jogi okokból.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
"itt minden héten elfoglalják az Oroszok Europát."

Csak próbálják! de a Lengyelek mindig megállítsák őket:DD
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
Ha most ezt nem javítod akkor senki sem érti és engem is hülyén temetnek el:DD
Na de köszönöm hogy orvosoltad a problémát!
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
Szerintem az a 30 milliárd kevés 1 lopakodó fejlesztésére. De 30 milliárdból már több, mint 200 F-35-öst vehetnének, annyira meg nincs szüksége Törökországnak - de a japcsiknak sem. /Ja, és a 30 milliárdban nincsenek benne a gyártási költségek /anyagár, munkadíj etc./!/
Igaz ugyan, hogy lehet exportálni is, ám az annyira bizonytalan, mint a kóbor kutya vacsorája...!

3 ország /USA, Oroszország és Kína/ persze kénytelen - akár kisebb-nagyobb ráfizetéssel is - fejleszteni, mert légierejük több gépet igényel. Minden más fejlesztő ország azonban milliárdok kidobásával számolhat...!
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 778
18 026
113
Nem találtam rá jobb topikot (az UFO-ba mégse akartam tenni, annál azért bizakodóbb vagyok) - szóval vannak akik Európában is felébredtek, legalábbis új európai harcigépet tervezgetnek/álmodoznak?!!
http://www.defense-aerospace.com/ar...522/airbus-looks-to-new-european-fighter.html
Esélytelen. Hiányzik az akarat és talán a technológia is. Az a kapacítás, ami megvolt anno a Tornado esetén, az már régen leépült. Ismerek egy idős szakit - munkatársam és szintén repülőbuzi, szokott ezekről az időkről mesélni. Kiöregedtek. A Krauss-Maffei fele külföldi, a Rheinmetal dettó, a General Dynamics is csak valahogy elvan (A Mowag-házasság speciel nagyon jól jött nekik..). Szárazföldi meg a tengeralattjárós vonalon szinte minden adott (csinálják is, független attól, hogy volt olyan balfasz, aki szerint a harckocsik a náci eszmék előtti tisztelgés, csak most nem Királytigris, hanem Leopard a neve.. az ilyet miért nem lehet lelőni!?). A repülést és az űrkutatást a németek elhanyagolják. (Bár az Iris-T is összeraktak. Valahogy a fegyverek olyan tabu itt kint, mint az atom. Nettó ostobaság. A Tiger-ről is csend. Sokan leléptek a Sikorsky-hoz, vagy Svájcba). Nézd meg az EF-et. Mérnöki továbbképzésen negatív példaként hivatkoznak rá. (Holott azért ez nem ilyen eccerű és vicces, hogy olyanok törnek pálcát felette, akinek annyi köze van a repüléshez, hogy business class, oszt jónapot...) A francia a saját pecsenyéjét süti, a Gripen szintén önjáró. A BAE vagy a Leonardo is próbálkozik, de nem megy. Fedélzeti rendszerek terén viszont vannak jelentős dolgok (Selex, Meteor, stb..)

Akkor lehetne valamit kezdeni, ha egy háborús vezetés lenne és minden politikai és/vagy helyi érdeket alárendelnek a feladatnak. Még nem lenne késő, csak amíg a merkelanyó számolatlanul szórja a pénzt a görögöknek meg a zozóknak, addig ez így marad. :(
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Esélytelen. Hiányzik az akarat és talán a technológia is. Az a kapacítás, ami megvolt anno a Tornado esetén, az már régen leépült. Ismerek egy idős szakit - munkatársam és szintén repülőbuzi, szokott ezekről az időkről mesélni. Kiöregedtek. A Krauss-Maffei fele külföldi, a Rheinmetal dettó, a General Dynamics is csak valahogy elvan (A Mowag-házasság speciel nagyon jól jött nekik..). Szárazföldi meg a tengeralattjárós vonalon szinte minden adott (csinálják is, független attól, hogy volt olyan balfasz, aki szerint a harckocsik a náci eszmék előtti tisztelgés, csak most nem Királytigris, hanem Leopard a neve.. az ilyet miért nem lehet lelőni!?). A repülést és az űrkutatást a németek elhanyagolják. (Bár az Iris-T is összeraktak. Valahogy a fegyverek olyan tabu itt kint, mint az atom. Nettó ostobaság. A Tiger-ről is csend. Sokan leléptek a Sikorsky-hoz, vagy Svájcba). Nézd meg az EF-et. Mérnöki továbbképzésen negatív példaként hivatkoznak rá. (Holott azért ez nem ilyen eccerű és vicces, hogy olyanok törnek pálcát felette, akinek annyi köze van a repüléshez, hogy business class, oszt jónapot...) A francia a saját pecsenyéjét süti, a Gripen szintén önjáró. A BAE vagy a Leonardo is próbálkozik, de nem megy. Fedélzeti rendszerek terén viszont vannak jelentős dolgok (Selex, Meteor, stb..)

Akkor lehetne valamit kezdeni, ha egy háborús vezetés lenne és minden politikai és/vagy helyi érdeket alárendelnek a feladatnak. Még nem lenne késő, csak amíg a merkelanyó számolatlanul szórja a pénzt a görögöknek meg a zozóknak, addig ez így marad. :(
Ny-Európa szempontjából egy következő generációs harcigép kifejlesztése első-másod és sokadik sorban is politikai akarat kérdése, vagyis a rá adott pénz és összefogás kérdése (technológiailag és szakember-téren nem kell a Tornadóig visszamenni, akik a Typhon-t tervezték azok még aktívak lehetnek). Viszont ha Trump mester rákényszeríti őket a nagyobb védelmi költekezésre, akkor talán lesz annyi eszük, hogy nem mindenki F-35-öt akar venni (csakazértse!) hanem inkább összefognak és építenek egy közös európai típust az Airbus köpönyege alatt országokra megosztott gyártással/beszállítókkal. Vevőnek hosszú távon szerintem ott lennének a németek, franciák, svédek, spanyolok?, Belgium?, lengyelek, Svájc, később talán osztrákok, csehek, mi is, románok-bolgárok, vagyis mindenki akinél majd addigra kifutnak az utolsó Tornadok, a legöregebb Typhon-ok, az F-16-ok, F-18-ak, Gripenek, és akár politikai, akár piacvédelmi/saját munkaerővédelmi okból nem akarnak F-35-öt venni. Szerintem így kellene tenni és ez jót tenne Európának több szempontból is, de politikai AKARAT és DÖNTÉS kell hozzá sokak részéről!!!
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 150
9 319
113
Az össze európai harci gép attól függ, hogy a németek-angolok-olaszok-franciák-spanyolok mit akarnak ténylegesen és mennyi forrás akarnak beinvesztálni. Így nézve az Airbus harci repülőgépének a sarokkövei:
- Dassault cég a Rafale modernizációja után, külön akar (persze komoly állami támogatással) 5.gen harci repülőgépet fejleszteni, vagy kooperációtól akár egészen a beolvadásig csatlakozna a francia vezetésű Airbus-hoz?
- A britek, akik érdekeltek az F-35 gyártásában is, készek-e forrást, és mennyi forrást biztosítani a Eufovadász típusváltására, vagy inkább a Nagy testvérnek nyalnak be továbbra is az Villám programba (kilépnek az EU-ból, és inkább az USA-t tekintik fő szövetségesnek)
- Olaszország, amely iszonyú pénzért épített európai összeszerelő üzemet az F-35-nek, beszállna egy F-35 vetélytársba? (Kicsi az esély, és nem is Airbushoz tartozó ország)
- Spanyolország, mennyi forrást tud biztosítani az Eurofighter váltotípus kifejlesztésére?
A Németek most még elkötelezettek egy 5. gen repülőgépre (lásd nyilatkozataikat, de egyedül túl nagy költség nekik (annyi mint a Rafale a franciáknak +1 generációs drágulás és nekik ki kell taposni az utat, mert europának ebben nincs tapasztalata)..
 
M

molnibalage

Guest
Ny-Európa szempontjából egy következő generációs harcigép kifejlesztése első-másod és sokadik sorban is politikai akarat kérdése, vagyis a rá adott pénz és összefogás kérdése (technológiailag és szakember-téren nem kell a Tornadóig visszamenni, akik a Typhon-t tervezték azok még aktívak lehetnek). Viszont ha Trump mester rákényszeríti őket a nagyobb védelmi költekezésre, akkor talán lesz annyi eszük, hogy nem mindenki F-35-öt akar venni (csakazértse!) hanem inkább összefognak és építenek egy közös európai típust az Airbus köpönyege alatt országokra megosztott gyártással/beszállítókkal. Vevőnek hosszú távon szerintem ott lennének a németek, franciák, svédek, spanyolok?, Belgium?, lengyelek, Svájc, később talán osztrákok, csehek, mi is, románok-bolgárok, vagyis mindenki akinél majd addigra kifutnak az utolsó Tornadok, a legöregebb Typhon-ok, az F-16-ok, F-18-ak, Gripenek, és akár politikai, akár piacvédelmi/saját munkaerővédelmi okból nem akarnak F-35-öt venni. Szerintem így kellene tenni és ez jót tenne Európának több szempontból is, de politikai AKARAT és DÖNTÉS kell hozzá sokak részéről!!!
Az különböző országok fejleszése során már látszik, hogy nem a stealth geometriájú sárkány összehozása az, ami nehéz. Ami igazán húzos, annak komoly tartalommal feltöltése, hogy a gépen AESA radar legyen, DAS szerű rendszer és mögötte az a szotfver, ami képes összefésülni az kapott adatokat n+1 szenzorból és forrásból úgy, hogy ne legyen duplikált szellem célpont és egyebek, legyen hely vontatott csalinak, stb.

A másik kéréds a hajtómű.

GE F110 és más hasonló nem F119/F135 szintű hajtóművel is lehet steath gépet építeni, legfeljebb nem a világ no.1 gépe lesz reteljesítémnyben, ahogy az F-35 sem az. Egyik változata sem.Sokszor mondtam már, hogy nem feltétlen van harcászatilag értelme mindenáron a teljesítmény hajszolásának. Persze a rendelkezésre álló hajtómű aboszlút mérete a gép méreteit is behatárolja. Hiába jó fajlagosan a hajtómű és a világ élvonala, ha a max. fékpadi tolóerő a hajtómű mérete miatt azt jelenti, hogy kettő kell.

Az EF hajtóművével még 2 db-ot is felhasználva 17-18 tonnás szerkezeti tömegű gépet nem fog az ember úgy mozgatni, ahogy egy sokkal kisebb és könnyebb EF-et még akkor sem, ha csak belső fegyvertere lesz és nyersz a légellenálláson. Márpedig az F-35 mutatja azt, hogy kb. hol húzódik a legksebb gép, amit érdemes összerakni. Ha kihúzzuk az F-35B miatti konkstrukciók korlátokat, akkor reálisan, han nem akarunk F-22 Raptor szinten hasítani, akkor valahol 14 tonna körüli üres tömegnél meg kell állni. Ezzel kb. elérhető a az átlagos és kriálykat gépek közötti teljesímény tartomány. Ennél többnek ninsc értelme ár/érték aránybn. Ezzel ASF konfiban lehet EF közeli a gép, strike konfigban is jó marad, csak sokkal több keró kell belső térben, mint az EF esetén.
 
  • Tetszik
Reactions: emel

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 638
18 789
113
Miért nem társulnak a japánokkal? A leginkább előrehaladott programjuk van, abszolút csúcs elektronikai háttér iparral. Nekem eddig kb úgy jött le, hogy a japánoknak elsősorban két dologgal gyűlik meg a bajuk: megfelelő hajtómű és "bőséges" pénzforrás, hogy a program lehetőleg gördülékenyen, stabilan haladhasson. Az ATD-X már repül, viszont az F-3 konfigurációja elvileg még nincs véglegesítve, aki most beszáll, talán még alakíthat rajta valamennyit a saját igényeit figyelembe véve.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Miért nem társulnak a japánokkal? A leginkább előrehaladott programjuk van, abszolút csúcs elektronikai háttér iparral. Nekem eddig kb úgy jött le, hogy a japánoknak elsősorban két dologgal gyűlik meg a bajuk: megfelelő hajtómű és "bőséges" pénzforrás, hogy a program lehetőleg gördülékenyen, stabilan haladhasson. Az ATD-X már repül, viszont az F-3 konfigurációja elvileg még nincs véglegesítve, aki most beszáll, talán még alakíthat rajta valamennyit a saját igényeit figyelembe véve.
Na, még egy jó ötlet, így meglenne a Japán tervező-kivitelező kapacitás és piac is, és ők nem 15-20 gépet vennének majd az F-15-ök helyett. Persze kérdés, mit szólna ehhez Samu bácsi, akinek ott (is) van "némi" befolyása?!
 
M

molnibalage

Guest
Miért nem társulnak a japánokkal? A leginkább előrehaladott programjuk van, abszolút csúcs elektronikai háttér iparral. Nekem eddig kb úgy jött le, hogy a japánoknak elsősorban két dologgal gyűlik meg a bajuk: megfelelő hajtómű és "bőséges" pénzforrás, hogy a program lehetőleg gördülékenyen, stabilan haladhasson. Az ATD-X már repül, viszont az F-3 konfigurációja elvileg még nincs véglegesítve, aki most beszáll, talán még alakíthat rajta valamennyit a saját igényeit figyelembe véve.
Mert ehhez Japán is szükséges. A Japánok meg nem éppen nyíltságukról híresek...