Na, akkor...
Részt vett volna az El Dorado Canyon hadműveletben?
Erre elvi esélye se lett volna, mert az F-111E gépek Upper Heyfordban nem rendelkeztek precíziós csapásmérő képességgel, a szigorú bevetési szabályok és célazonosítási követelmények miatt csak az F-111F jöhetett szóba az USAF oldaláról.
(Illetve a Navy A-6E TRAM gépei.)
Mennyi volt gyakori az EF-111A Raven és F-111 pilóták között az, hogy gépet cseréltek?
Semennyire. Néha előfordult átvezénylés és átképzés, de simán egyik gépből a másikba átülni nem lehetett.
F-111 vagy Tornado?
Pusztán a nyers képességeket nézve az F-111, különösen az F-111F a Pave Tack és a lézervezérlési bombák miatt és a Tornadohoz képest irgalmatlan hatótávolsága miatt, de beismeri, hogy a Tornadot annyira nem ismeri és annak ellenére, hogy annak van vadász változata, annak képességei a több vadászgéphez nem egészen merhetők és többfeladatúsága a gépnek nincs. (Ezt jól tudja.)
Milyen géppel repült volna szívesen?
A Tornadot kipróbálta volna, hogy legyen összehasonlítási alapja és persze az angliai tartózkodása miatt a Spitfire.
Mennyire volt megbízható a menekülő kapszula?
0 méter magasságon is működött, de legalább 50 csomós sebesség kellett a biztonságos mentéshez. A gép karrierje során talán kétszer fordult elő, ahol nagyon nem működött jól a rendszer, és sajnos az egyik esetben pont a közeli barátja vesztette életét. Az első alkalommal a főernyő és a stabilizációs ernyő bontása között történt valami, nem nyílt ki a főernyő rendesen és a kabin a földbe csapódott. Ekkor azt az ajánlást fogalmazták meg, hogy a stabilizáló ernyőt a stabilizáció után le kéne robbantani. A mérnökök azt mondták, hogy ez nem szükséges, nagyon nagy pech kell hozzá, hogy kétszer megtörténjen ez. Aztán két év múlva megint megtörtént. Jeff úgy tudja, hogy valószínűleg aztán ezt javították.
A kapszula azért volt szükséges, mert a gép alacsonyan is olyan sebességgel képes volt robogni, hogy akkor nem létezett olyan menőtrendszer, ami kis magasságon M1,4 sebességnél képes lett volna a sikeres mentésre. Lehet, hogy még ma sincs ilyen szerinte.
Úgy tudja, hogy a katapultálás sebességi világrekordját egy F-111-es tartja, egy javítás utáni ellenőrző repülés (FCF – functional check flight) során M2,5 sebességnél katapultáltak és sérülés nélkül túlélte a személyzet.
Az esetről én is hallottam, de az F-111-es írás készítése közben bukkantam rá, de ott csak M2,0 sebesség volt említve, de ott is FCF közben történt az eset egy F-111D-vel. Valószínűleg ez egy és ugyanaz.
Az ’Aardvark’ gép neve honnan jött?
Az gép orra hasonított a nevezett állatéra. A Légierő hivatalosan soha nem nevezet el egyébként a típust, de 1983/84 táján úgy gondolták, hogy ezt ideje megváltoztatni. Szóval végeztek egy felmérést a személyzet között, hogy hogyan kéne nevezni. Lehengerlő többséggel az Aarvark győzött. A Légierő vezetése viszont nem volt hajlandó egy ilyen állatról elnevezni a legpotensebb harci gépéinek egyiké, ezért simán eltemette a kérdést. Ehhez képest, amikor 1997-ben amikor kivonták a gépeket a szolgálatból a dokumentumokban már ez a név szerepelt hivatalosan is.
Az az orr, meg nem egy harcias állat...
A felmérése adott válasz során felveti Jeff azt, hogy senki ne tegyen fel olyan kérdést, amire olyan választ kaphat, am nem tetszik. A britek sarkkutató hajójának névadásakor a szavazás is kabaréba fulladt.[1]
[1] https://nyti.ms/2NsfsnA
https://bit.ly/31iapyy