F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 794
113
Direkt nagyobb állásszögön jött be, hogy a fékhorog leérjen, de ehhez szerintem kellene tolóerő is, márpedig a GSF-ek nyitva vannak. Kvázi alapon lehetett mind a két hajtómű.
Amennyire én sejtem, ehhez viszont a pilótának egy nagyobb bejöveteli sebességet kellett tartania, hogy legyen miből elhúzni a gép orrát. A párnahatás miatt viszont nem ült meg egyből a betonra a gép, de azért jól odaverte. A párnahatás velejárója, hogy az aerodinamikai felületek aszimmeriája esetén (mozgó stabilizátorok és a csűrők) a gép alá szorult levegőtömeg is aszimmetrikusan szabadul fel, ezzel billegteti, csúsztatja a gépet a beton felett.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Direkt nagyobb állásszögön jött be, hogy a fékhorog leérjen, de ehhez szerintem kellene tolóerő is, márpedig a GSF-ek nyitva vannak. Kvázi alapon lehetett mind a két hajtómű.
Amennyire én sejtem, ehhez viszont a pilótának egy nagyobb bejöveteli sebességet kellett tartania, hogy legyen miből elhúzni a gép orrát. A párnahatás miatt viszont nem ült meg egyből a betonra a gép, de azért jól odaverte. A párnahatás velejárója, hogy az aerodinamikai felületek aszimmeriája esetén (mozgó stabilizátorok és a csűrők) a gép alá szorult levegőtömeg is aszimmetrikusan szabadul fel, ezzel billegteti, csúsztatja a gépet a beton felett.
Nekem is feltűnt a nyitott GSF, de ebből nem tudtam megítélni, hogy ez csak leszállás miatt volt vagy komolyabb hiba.
Létezik olyan meghibásodás, hogy mindkét GSF egyszerre megy tönkre? A hajtómű vezérlés mit szól ehhez? Korlátozza a fordulatszámot?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Akkor ez most nagy dolog a videón?
Mi az a nagy dolog?!! :D Ritkának biztos hogy nagyon ritka, és ilyenkor mehet a gép soron kívüli ellenőrző karbantartásra, felül kell vizsgálni az összes megerősített bekötési csomópontját repedéseket és kiverődési nyomokat keresve, valamint a borításokat szintén repedések és behullámosodás, lemez-gyűrődések feltárására.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 198
83 792
113
Mi az a nagy dolog?!! :D Ritkának biztos hogy nagyon ritka, és ilyenkor mehet a gép soron kívüli ellenőrző karbantartásra, felül kell vizsgálni az összes megerősített bekötési csomópontját repedéseket és kiverődési nyomokat keresve, valamint a borításokat szintén repedések és behullámosodás, lemez-gyűrődések feltárására.

Rosszul kérdeztem.Ez egy olyan leszállás volt amit nem minden F-15 pilóta csinálna utána?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Rosszul kérdeztem.Ez egy olyan leszállás volt amit nem minden F-15 pilóta csinálna utána?
Tekintve hogy ez egy vészhelyzeti kényszerleszállás volt, így biztos hogy egyetlen Eagle-cowboynak sem szerepel az álmai között. Nem is biztos, hogy mindegyiknek sikerülne azonos pozícióból elérni a repteret, ilyenkor minden hajszálokon és a kormányzási reakciók tizedmásodpercein is múlhat, szóval ez eléggé lutri. Itt is látszott hogy nagyon kis vizszintes sebességgel (a nyitott GSF azt jelzi hogy alacsony vagy semmi tolóerővel), de nagyon magas süllyedési sebességgel fogott betont, jól odavágta a gépet, vagyis valószínűleg a pilóta előzetes számítása szerint éppencsak elérte a leszállópályát. Ezért erősen húzhatta a botot, nagy állásszöggel és lassan siklott be - de ezért gyakorlatilag nem maradhatott semmi lehetősége korrekcióra. Ha jobban előretolja a botot, akkor kicsit nőhetett volna a vizszintes sebessége, de a kisebb állásszög miatt még erősebben süllyedt volna, lehet hogy nem ért volna be a betonig, vagy ha mégis akkor még ennél is jobban odavágta volna a gépet az erősebb süllyedés miatt.
 
M

molnibalage

Guest
Rosszul kérdeztem.Ez egy olyan leszállás volt amit nem minden F-15 pilóta csinálna utána?
Tekintve hogy ez egy vészhelyzeti kényszerleszállás volt, így biztos hogy egyetlen Eagle-cowboynak sem szerepel az álmai között. Nem is biztos, hogy mindegyiknek sikerülne azonos pozícióból elérni a repteret, ilyenkor minden hajszálokon és a kormányzási reakciók tizedmásodpercein is múlhat, szóval ez eléggé lutri. Itt is látszott hogy nagyon kis vizszintes sebességgel (a nyitott GSF azt jelzi hogy alacsony vagy semmi tolóerővel), de nagyon magas süllyedési sebességgel fogott betont, jól odavágta a gépet, vagyis valószínűleg a pilóta előzetes számítása szerint éppencsak elérte a leszállópályát. Ezért erősen húzhatta a botot, nagy állásszöggel és lassan siklott be - de ezért gyakorlatilag nem maradhatott semmi lehetősége korrekcióra. Ha jobban előretolja a botot, akkor kicsit nőhetett volna a vizszintes sebessége, de a kisebb állásszög miatt még erősebben süllyedt volna, lehet hogy nem ért volna be a betonig, vagy ha mégis akkor még ennél is jobban odavágta volna a gépet az erősebb süllyedés miatt.
Több faktor van. Ha nagyon komoly meghibásodás és GSF vagy más miatt csak alapgáz volt, akkor két ellentétes hatás van. A hajtóműleállásnál a nagyobb sebességgel érkezés a szerencsés, mert sebességet koptatni mindig lehet, de nyerni már nem. Viszont hiába hosszú a reptér, ha az elején van a drótkötél, a videó alapján. Ha ez volt, akkor sanszosan az "így sikerült" esetet látjuk a videón. Kicsit gyorsan jött és nagy AoA-val fékezett aztán kb. leesett a gép a betonra néhány méter magasról.

Nem igazán értem, hogy pl. miért nem a pálya harmadánál van az egész. Szépen leteszi a gépet a pilóta az első kb. 800 méteren és aztán van még idő bőven befékezni a gépet.

(Itt most nem látom a videót és reggel csak egyszer néztem meg.)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Több faktor van. Ha nagyon komoly meghibásodás és GSF vagy más miatt csak alapgáz volt, akkor két ellentétes hatás van. A hajtóműleállásnál a nagyobb sebességgel érkezés a szerencsés, mert sebességet koptatni mindig lehet, de nyerni már nem. Viszont hiába hosszú a reptér, ha az elején van a drótkötél, a videó alapján. Ha ez volt, akkor sanszosan az "így sikerült" esetet látjuk a videón. Kicsit gyorsan jött és nagy AoA-val fékezett aztán kb. leesett a gép a betonra néhány méter magasról.

Nem igazán értem, hogy pl. miért nem a pálya harmadánál van az egész. Szépen leteszi a gépet a pilóta az első kb. 800 méteren és aztán van még idő bőven befékezni a gépet.

(Itt most nem látom a videót és reggel csak egyszer néztem meg.)
A NATO-reptereken a fékező drótkötél nem a pálya elején aktív, és nem az a feladata hogy a leszálló gépet anyahajós-módra állítsa meg, hanem a pálya TÚLSÓ végén aktív a fékező rendszer, hogy az addigra már sokat gurult, valamennyire lelassult gépet kisebb sebességnél/kárral meg tudja állítani. Ez vonatkozik akár a leszálló, akár a startot kényszerűségből valamiért megszakító gépre.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and fishbed

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Interesting Image Shows Saudi F-15S Strike Eagle With DB-110 Tactical Reconnaissance Pod Taking Off For OIR Mission
Dq1OMouW4AADwET.jpg


Dq1OKp0WoAAG0Ll.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: arbalest

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 759
80 166
113
45959215211_a6863d15f4_b.jpg


A beömlő alatt az milyen függesztmény? Vagy csak a felfüggesztőbe van építve valami?