Nem véletlenül, ezt a demót nem közvetlenül a mi kedvünkért gyakorolta be a pilóta, Lendy Renegar százados. Útba estünk neki az az évi moszkvai légi szalonra, ezért repült Kecsón is egy "gyakorló bemutatót". Nyilván megmondta neki a parancsnoka hogy elrepülsz Moszkvába fiam és megmutatod mit tud egy amerikai vadászpilóta, kirepülöd az oroszok szemét. Jól emlékszem rá, volt jónéhány "ÚÚÚÚhh", "Azanyád!!!" meg "Odanézz mitcsinál!!" !! Dinamikus és kemény bemutatót repült!!
Az F-15 demo kb negyven évig grammra ugyanaz a koreográfia volt. Nem szar, nagyon kemény, főleg a pilóta nyakát megterhelő repülés, ahol a kapaszkodókat is kellett fogni, meg nem egyszer két kézzel kell markolnia botot.
Brutális, zajos száguldozás, de nem egy olyan komplex légibalett, mint a Szuhojok repülése a MAKSz-on.
Ennek ellenére ugyanazt a koreográfiát lehet lazábbra és keményebbre is venni.
F-15-ös típus háromszor repült bemutatót hazánkban és háromszor Moszkvában.
91-ben és 92-ben egy-egy Bitburg-i F-15C repült Taszáron, 2003-ban egy Lakenheath-i F-15D repült Kecskeméten. Úgy, hogy két C is elkísérte, útban Moszkvába, de nem beléjük terhelték a repidőt.
Taszáron 91-ben a gépről lekaptak mindent, aerodinamikailag így tiszta volt a gép, ez viszont plusz meló volt a földi személyzetnek. 92-ben rajtahagyták a gépen a pilonokat, talán a pilóta is lazábbra vette a dolgot, valószínű a 9g is inkább csak 7.5 volt.
Ne feledjük, a 91-es taszári, prágai, poznani turné idején Taszárt leszámítva mindenhol ott volt a szovjetek Szu-27-ese, továbbá a helyiek (nálunk a vendég csehek) MiG-29-ese és a győztes Sivatagi Vihar után voltunk.
1991-ben ezért az Eagle bemutatót mindenhol komolyabban repülték, mint egy évre rá.
2003-ban, útban Moszkva felé, aztán megint odatették magukat és még a gyakorló D-ről is leszedték a pilonokat.
Moszkvában 2003-ban nem, de 2005-ben láttam az F-15C-t repülni, zajos és gyors volt, de az akkor debütáló MiG-29OVT, a már rutinos Szu-30MKI és Szergej Bogdan a Szu-27SzM-el jobban el tudta lopni a showt.
2011-ben aztán az amerikaiak visszatértek az egyik Lakenheath-i F-15E-vel.
Ez már a Seymour Johnson AFB-ről származó Strike Eagle Demo Team programja volt, amit teljes egészében az azon a bázison kizárólagosan használt korai E modellekre alapoztak, amelyekben még a C/D gépek PW220-as hajtóművei vannak (rajtuk kívül ilyen korai E csak Mountain Home bázison repül, de vegyesen a 229-essel szerelt későbbi E-vel és a szingapúri F110GE129-essel szerelt SG-vel).
A Strike Eagle Demo Team programja európai mércével kissé unalmas volt, hiszen a különféle gépágyús rácsapások imitálása a speaker üvöltő felvezetésével sem nagy kunszt.
Az egyetlen látványos elem a felszállás volt, hiszen a kifordulás és hátonkinyomással a kerozin kipréselése a túlfolyókon, majd kiforgatás az erős indítás volt.
Azonban az amerikaiak sem voltak hülyék. Nagyon is jól tudták, hogy Európában, de különösen az oroszoknál ez a program nem túl erős így ide külön készültek.
Az világos volt, hogy ide nem repülik át az SJ gépeit, hanem Lakenheath ad a pilóták alá kölcsöngépet, amiről a személyzet meg is jegyezte, hogy mindent ugyanúgy fog repülni, mint odahaza, csak sokkal élesebben tud majd fordulni, manővereket váltani.
A 229-es hajtómű ugyanis vagy két tonnával erősebb forszázson, ez meg már komoly előny.
Fairfordban, Duxfordban már látszott, hogy lesz itt gépkínzás, de a MAKSz-on kimaxolták a gép képességeit.
Annak ellenére, hogy a CFT-ket rajtahagyták (de a nagypilonokat már nem), nagyon feszes erődemonstrációt sikerült az amúgy igen zajos géppel repülni.
Minden egyes belehúzásnál imbolygásig, kitörés határig, azaz kb 45 fokig húzták az állásszöget és nem kímélték a vezérsíkokat.
A szívócsatornákról leváló örvények rázó hatása megtette a magáét, egy borító panel el is szállt a gépről.
Szóval tudnak az amerikaiak, ha akarnak, csak nem mindegy, hogy kinek, mit és hogyan mutatnak be a gépeikkel.