F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 684
65 861
113
És? Az F-15-nél a LERX a beömlők mellett van.
Ha nem csinálták volna mozgathatóra, akkor annyira megfogta volna a gépet, hogy nem tudnának dinamikusan 45 fokos állásszöget sem húzni a gépbe.

Azonban nem csak mozgatással lehet ezt a problémát kezelni, hanem légcsatornával is.
Mint az F-14-esnél és a MiG-25/31-nél, ahol nem a beömlőt mozgatják, hanem egy zsalut nyitogatva generálnak kvázi réselt orrsegédszárnyat a beömlő felső részéből.
Csak a két szovjet nehézvadásznál nem a nagy műrepülés volt a cél, hanem a normális repülhetőség.
És ez a fenti zsalu elsősorban a pompázs kivédésére és a hangsebesség feletti áramlás szabályzására van kitalálva, de másodlagosan a szívócsatorna felső része alá tolult légtömeget is át tudják rajta vezetni a törzs feletti áramlás megfújásához.
Nagy állásszögeken ugyanis a törzs felső részének ezen szakaszát maga a beömlő árnyékolja le, így vagy lehajtják a beömlőt (F-15) és nincs árnyék, vagy nyitják a zsalut és jön a megfúvás.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 684
65 861
113
Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:


Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

 
M

molnibalage

Guest
Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:


Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

A második videót ismertem és régóta kerestem. Az elsőről eddig nem is hallottam.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 552
18 425
113
EYRT6rmUMAMb0pC
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 684
65 861
113
Mintha. De nem az, viszont mégis segíti a gép nagy állásszögű repülhetőségét, igaz, elsődleges feladata a légáram megfelelő megvezetése.
Nem keverendő a Szu-57-es mozgatható LERX felületével, amelynek a funkciója sokkal inkább a kacsaszárnyas Szu-27-családtagok előszárnyával azonos, csak épp azok nagy sebességű repülésnél keletkező interverenciája nélkül.
A Szu-35BM és Sz gépeknél nem véletlenül hagyták el a kacsaszárnyat, mivel a cél a kisebb szuperszonikus hullámellenállás volt, hogy az utánégető nélküli sebességet feljebb tornászhassák.
Ugyanezen okokból volt az F-15S/MTD és ACTIVE gépen (ugyanaz a gép) az extra kacsaszány (egy F-18-as vízszintes vezérsíkja) erős pozitív V beállítással pozícionálva, hogy az akörül keletkező áramlás ne zavarjon be a szány kürüli áramlásba.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 684
65 861
113
Nem ismeretlen, de mégis érdekes egyveleg. A GE hajtóműves F-15-ös, de a gép svancán az USAF címere, Mountain Home bázisjelölés, USAF szériaszám, 428th FS Buccaneers századlogó, de sehol egy felségjel.


Az ok egyszerű, ez a szingapúri légierő gépe, de beágyazva a 428-os kötelékébe. Így ez az egyetlen olyan alakulat az USAF-nál, ahol amerikai pilóták is repülhetnek GE hajtóműves, MAWS-al és aktív radarral is felszerelt ultramodern F-15E leszármazottal.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 853
80 343
113
US Air Force cancels GE Aviation sole-source for F-15EX engine, asks for competitive bids...

"The US Air Force (USAF) is asking for engine proposals for its Boeing F-15EX programme, a few months after saying it would grant a sole-source award to GE Aviation for 480 F110 jet turbines.

The USAF received pushback on its sole-source plan from Pratt & Whitney (P&W). That company’s F100 engine powers the service’s fleet of legacy F-15C/D and E fighters.


The air force initially planned a sole-source acquisition of GE Aviation’s F110 because P&W’s F100 was reportedly not certified for the EX model, thus integration and evaluation of the engine on the fly-by-wire fighter would have slowed acquisitions.

The USAF declared it was pursuing a sole-source contract with GE Aviation in January, but formally rescinded that effort on 23 March, according to a notice posted online.

The service is now asking for competitive bids to supply 461 engines for the F-15EX, according to a request for proposal posted online on 15 May. It wants delivery to begin by June 2023 and anticipates production would run through 2030.

The F-15EX is to replace the USAF’s aging F-15C/D aircraft. In 2019, the service decided to buy the fourth-generation F-15EX instead of the more-sophisticated fifth-generation Lockheed Martin F-35. The service said the F-15EX has a lower cost per flight hour, might be able to carry lengthy hypersonic missiles under its body and could be quickly adopted by squadrons due to similarities with the USAF’s outgoing F-15C/D.

The twin-engined F-15EX is a modified version of the “Advanced F-15” that Boeing manufactures for Saudi Arabia and Qatar. That aircraft comes with an enhanced cockpit and sensors. It is not currently part of the USAF’s inventory.

The USAF has 239 F-15C/D variants in operation, according to Cirium fleets data. The service has talked about ordering 144 F-15EX, though the request for 461 engines may mean the scope of the programme has been enlarged. F-15C/Ds that are not replaced by the F-15EX could be modernised, the USAF has reportedly said.

With the USAF planning to buy dozens of the aircraft in the coming years, Boeing is using the extended F-15EX production run to pitch the fighter to foreign nations. In February, FlightGlobal reported that the company was thinking of pitching the F-15EX for the Indian air force’s requirement for 110 fighters."
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
M

molnibalage

Guest
Ezek teljesen hülyék. Akarnak 4++ gen gépet venni, majd a lobbi oltárán feláldozni a képességeit, hogy kapja a lényegesen gyengébb PW hajtóművet?
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 684
65 861
113
A PW229-es nem gyengébb, mint a GE129-es.
Tolóerőre grammra megegyeznek, már ami a fékpadi teljesítményt illeti.
Nagyobb szubszonikus sebességeken van előnyben a GE, földközelben.
Ha itt be tud gyorsítani, akkor intenzívebb ugrásokat tud végrehajtani, illetve ezen felül még a forróbb klímájú reptereken is rövidebb startot lehet velük elérni.
De a statikus tolóerejük 1%-os különbségű, mind a maximál, mind az utánégetős rezsimeken.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem sok ember még azt sem fogná fel, mit is jelent az a 100.000 óra....
Pár oldalas rövid cikknek bőven jó téma lenne.
Itt lehet nézegetni.
https://www.safety.af.mil/Divisions/Aviation-Safety-Division/Aviation-Statistics/

  • Az első 100 ezer óra alatt egyetlen F-35A sem semmisült meg.
  • F-16-ból az első 92 ezer óráig 10 db.
  • F-15-ből az első 68 ezer óráig 3 db.
    136 ezer óráig 10 db.
Csinálhatok egy rövid analízist majd a fenti típusokból, hogy lássuk hogyan javultak a dolgok.

F-15 baleseti statisztika.

Az ’A’ osztályú balesetek vagy katasztrófák közé azokat sorolják, ahol az anyagi kár meghaladja a 2 millió USD értéket, vagy a gép elvesztésével járnak. Akkor is ide sorolandó, ha a személyzet egy tagjának halálával vagy lebénulásával, illetve további szolgálatra alkalmatlanná válással jár, még ha a gép túl is éli az eseményt.278 A ’B’ osztályú eseménynél a kár 2 millió és 200 ezer USD közötti és részleges és/vagy részleges bénulással járó baleset / katasztrófa.

EL2eH9K.png