F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
106561163_3768284233198083_3509166758505327991_o.jpg

105384841_3768285389864634_6411921857673419336_o.jpg

106218316_3768285669864606_2304238998894839346_o.jpg

106172240_3768286146531225_3528615531631077233_o.jpg


Amióta az F110GE129-es beköltözött az F-15-ös sárkányába, az utánégető lángja is jóval markánsabb lett. Ilyen látványos utánégetést az F-16C block 50-esekben nem nagyon láthattunk, pedig elviekben ez ugyanaz a hajtómű.
Hacsak ez nem annak következménye, hogy ma már csak az F110GE129C-t gyártják, az F-15-ösökbe és 16-osokba egyaránt, márpedig ezen valamit mókoltak az utánégetővel (is).
Hiába ugyanaz a hajtómű, az F-16-nak fix szívócsatornája van az F-15-ön meg mozgó, vezérelt a szívócsatorna belépő keresztmetszete. Így a 15-ön mindig sokkal közelebb van a hajtóműhöz vezetett levegő mennyisége (és így nyomása is) a számított ideális értékhez mint a 16-on, ahol csak egyetlen sebesség és magasságtartományban lehet ezt elérni (ill. kismértékben lehet ezt más módszerekkel befolyásolni, de egy vezérelt szívócsatorna képességeit nem lehet ezekkel elérni).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 458
113
Hiába ugyanaz a hajtómű, az F-16-nak fix szívócsatornája van az F-15-ön meg mozgó, vezérelt a szívócsatorna belépő keresztmetszete. Így a 15-ön mindig sokkal közelebb van a hajtóműhöz vezetett levegő mennyisége (és így nyomása is) a számított ideális értékhez mint a 16-on, ahol csak egyetlen sebesség és magasságtartományban lehet ezt elérni (ill. kismértékben lehet ezt más módszerekkel befolyásolni, de egy vezérelt szívócsatorna képességeit nem lehet ezekkel elérni).
Ez igaz és ennek ellenkezője is. Ugyanis hangsebesség alatt a szögletes szívócsatorna áramlási ellenállásai nagyobbak, így a fojtó hatása is.
Bár aki már jó alaposan belenézett az F-15-ös szívócsatornájába, az látja, hogy mozgatható vezérlés ide, szögletes belépő keresztmetszet oda, az átmeneti idommal bizony sokat tököltek a tervezők, míg a megfelelő profilt megkapták.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Engem meglep ez a "cigány munk"ahogy amolyan jó van az úgy hozzáállással berakták azt a kijelzőt oda.Ilyet nem szoktak az amerikaiak csinálni,ez a 90-es évek orosz prototípusait idezi ajlhol nem nagyon akartak a szükséges minimumnál többet költeni megrendelés híján.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 458
113
Ezt nagyon jól látod, pontosan ez történt.
A hagyományos műszereket ugyanúgy megtartották és nem vesződtek a méregdrága analóg-digitális jelátalakítással, jelgenerálással, kijelzőkkel.
Egy F-15E, ami esetleg csak alig pár évvel fiatalabb, csak azért, mert már monochrom katódsugárcsöves kijelzőkből állt a műszerfala, kisebb költséggel konvertálható teljesen digitális, színes kijelzős kabinúvá, mint a klasszikus F-15C.
Itt ez a nagyméretű, színes MFD amúgy is egy szeparált blokkot képez, így jóval egyszerűbb volt integrálni.
Ugyanez igaz a valamivel régebb óta meglévő baloldali, kisebb kijelzőre is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Ezt nagyon jól látod, pontosan ez történt.
A hagyományos műszereket ugyanúgy megtartották és nem vesződtek a méregdrága analóg-digitális jelátalakítással, jelgenerálással, kijelzőkkel.
Egy F-15E, ami esetleg csak alig pár évvel fiatalabb, csak azért, mert már monochrom katódsugárcsöves kijelzőkből állt a műszerfala, kisebb költséggel konvertálható teljesen digitális, színes kijelzős kabinúvá, mint a klasszikus F-15C.
Itt ez a nagyméretű, színes MFD amúgy is egy szeparált blokkot képez, így jóval egyszerűbb volt integrálni.
Ugyanez igaz a valamivel régebb óta meglévő baloldali, kisebb kijelzőre is.

Ha nem akarnak rákölteni minek szenvednek vele?Ha meg rá vannak kényszerülve a gépre akkor miért nem csinálják becsületesen?Bár valamiért ez a szerencsétlen F-15 C/D nagyon hányatott sorsú mostanában.A nagyméretű kijelzőt is akkor kapta csak meg,amikor már tényleg halaszthatatlan volt a beepítés.Oyan szinten volt elavult a műszerfal a többi tendszerhez képest,hogy épphogy ki tudtad hasznalni a rendszerekben rejlő potenciált az elavult műszerezettsegű kabinnal.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 458
113
Ez nem így van. Nézd csak meg, milyen funkciójúak a megmaradt hagyományos műszercsoportok.
Alapvetően a repülés és a rendszer ellenőrző (hajtómű, hidraulika, kabin kondicionáló, olaj, stb) műszerek maradtak hagyományosak, melyek zömét amúgy egy képernyőn is hasonló formában imitáltak volna.
Így meg inkább meghagyták eredetiben.
A megmaradt műszereket ugyanúgy egyetlen blokkot képező kijelző-számítógép egységgel cserélhették volna le, de ez csak plusz költség lett volna, semmi más.
Inkább eltekintettek tőle. Erre már nem költöttek, mert működik így is.
Az F-16-osoknál pontosan ugyanez a helyzet.
Ezekkel szemben az F/A-18-as családot, az F-15E-t, az F-22-est már eleve csak MFD-kre épülő kabinnal tervezték, így ezek esetleges modernizációja, cseréje is egyszerűbb.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 127
8 689
113
Engem meglep ez a "cigány munk"ahogy amolyan jó van az úgy hozzáállással berakták azt a kijelzőt oda.Ilyet nem szoktak az amerikaiak csinálni,ez a 90-es évek orosz prototípusait idezi ajlhol nem nagyon akartak a szükséges minimumnál többet költeni megrendelés híján.
Igen, iszonyú ordenáré ez az aszimmetrikus buherált műszerfal. Nem igaz, hogy az araboknak össze tudtak rakni egy F-15QA-t, saját erőiknek meg ez jut. A világ legfejlettebb légierejénél elkezdődött a látványos spórolás.
Quatar ezt kapta.
https%3A%2F%2Fapi.thedrive.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F03%2Fjjad918.jpg%3Fquality%3D85
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Ez nem így van. Nézd csak meg, milyen funkciójúak a megmaradt hagyományos műszercsoportok.
Alapvetően a repülés és a rendszer ellenőrző (hajtómű, hidraulika, kabin kondicionáló, olaj, stb) műszerek maradtak hagyományosak, melyek zömét amúgy egy képernyőn is hasonló formában imitáltak volna.
Így meg inkább meghagyták eredetiben.
A megmaradt műszereket ugyanúgy egyetlen blokkot képező kijelző-számítógép egységgel cserélhették volna le, de ez csak plusz költség lett volna, semmi más.
Inkább eltekintettek tőle. Erre már nem költöttek, mert működik így is.
Az F-16-osoknál pontosan ugyanez a helyzet.
Ezekkel szemben az F/A-18-as családot, az F-15E-t, az F-22-est már eleve csak MFD-kre épülő kabinnal tervezték, így ezek esetleges modernizációja, cseréje is egyszerűbb.

Nem értelek.
 
M

molnibalage

Guest
Igen, iszonyú ordenáré ez az aszimmetrikus buherált műszerfal. Nem igaz, hogy az araboknak össze tudtak rakni egy F-15QA-t, saját erőiknek meg ez jut. A világ legfejlettebb légierejénél elkezdődött a látványos spórolás.
Quatar ezt kapta.
https%3A%2F%2Fapi.thedrive.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F03%2Fjjad918.jpg%3Fquality%3D85
Látom nem ment át Allesmor mondandója. Az exportált F-15E legacy gépek esetén, amit ÚJ építésűek még a legöregebb USAF F-15E is könnyebben átmókolható lenne erre, mint az F-15C. Mert a kettő között kezdődött meg az igazi digitális forradalom.

A nagyobb kijelzőn amúgy a pilóták kérték, mert közölték, hogy a sok új avionikai fejlesztésnek semmi értelme, ha nincs mind rendesen megjeleníteni azt. A pilóták megkapták, amit kértek és megindokoltak.

Az, hogy az összes olyan kijelzőt, ami nem harcászati szemponból kell átrakják digitálisan egyszerűen pénzpazarlás lenne. Ennyi.
Amikor az F-22 hadrafoghatósága alig 50% úgy, hogy 2014-ben 70% volt, akkor ott tapintható a forráshiány. Nem ilyen fancy luxusra kell költeni.

Vegyük már észre, a ma repülő F-15C gépek azok ráncfellvart F-15A-k. 1979-től gyártották a típust. Full digitális szuperszonikus gépet akkor hírből sem ismerték, még az F-111D sem volt az.

A fentivel már érted? Az F-15C hardveres kialakítása miatt iszonyatosan drága és macerás lenne az olyan szintű glass cokcpit elérése, mint a mai gépeken és kb. szinte semmi hozzáadott tartalma nem lenne. Azok a hajtóműhöz tartozó körskálás műszerek, amiket most lát, hogy lehessen digitális körskálás kijelzés valahol olyan költség, ami nem indokolható meg. A harcászatilag fontos dolgokhoz megcsinálták a A/D átalakítást és csá, ennyi.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Látom nem ment át Allesmor mondandója. Az exportált F-15E legacy gépek esetén, amit ÚJ építésűek még a legöregebb USAF F-15E is könnyebben átmókolható lenne erre, mint az F-15C. Mert a kettő között kezdődött meg az igazi digitális forradalom.

A nagyobb kijelzőn amúgy a pilóták kérték, mert közölték, hogy a sok új avionikai fejlesztésnek semmi értelme, ha nincs mind rendesen megjeleníteni azt. A pilóták megkapták, amit kértek és megindokoltak.

Az, hogy az összes olyan kijelzőt, ami nem harcászati szemponból kell átrakják digitálisan egyszerűen pénzpazarlás lenne. Ennyi.
Amikor az F-22 hadrafoghatósága alig 50% úgy, hogy 2014-ben 70% volt, akkor ott tapintható a forráshiány. Nem ilyen fancy luxusra kell költeni.

Vegyük már észre, a ma repülő F-15C gépek azok ráncfellvart F-15A-k. 1979-től gyártották a típust. Full digitális szuperszonikus gépet akkor hírből sem ismerték, még az F-111D sem volt az.


A fentivel már érted? Az F-15C hardveres kialakítása miatt iszonyatosan drága és macerás lenne az olyan szintű glass cokcpit elérése, mint a mai gépeken és kb. szinte semmi hozzáadott tartalma nem lenne. Azok a hajtóműhöz tartozó körskálás műszerek, amiket most lát, hogy lehessen digitális körskálás kijelzés valahol olyan költség, ami nem indokolható meg. A harcászatilag fontos dolgokhoz megcsinálták a A/D átalakítást és csá, ennyi.

Pont ezt írtam amikor azt mondtam,hogy nem értem,ha annyira rá vannak utalva a gépre akkor miért nem csinálják rendesen,ha meg nincsenek akkor mit bohóckodnak vele?Es nem a körskálás hagyomanyos műszerekkel van a baj(nem kérem szamona a full galass cockpitot)hanem a cigany jó van az úgy bebasszuk valahova kivitelezéssel.