F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Nah, akkor az F-16A után megnéztem az F-15A gépeknél mi lehetett a helyzet az Oszirak elleni bevetésnél. Az F-16 csapásmérőkhöz kellett igazodni, ezért a sebesség adott.

Az egyszerűség kedvéért a táblázatok, sok szöveg nem lesz.

uja4mXc.png

AJx9W1s.png

  • Az érkezéskor feltételeztem azt, hogy felemelkedtek 20 ezer lábra, ami nem túl magas, nem túl alacsony, de az AIM-7-nek is elég indítási távot ad.

  • 10 perc nagyobb sebességen cirkálást feltételeztem 440 csomóval. Erről pikk-pakk M1,0 tájára tolják fel a sebességet, hogy maximális szubszonikus indítási távja legyen az AIM-7-nek. Az F-16-osok távozása után lépnek csak le.

  • Ők is 40 ezer lábon mennek haza. Nem biztos, hogy pont ez az optimum, de kb.

  • Náluk sem vettem alapjáratos ereszkedést és a gyorsítást elhanyagoltam.

  • Itt is std. a légkör, ami picit felfelé kerekít.

Ezzel a lenti eredmény. 24300 font névleges kerónál 20300 fogyott, 4000 font tartalék. Ez jobb, mint az F-16. Akkor igaz lehet a történet, hogy nekik még egy üdvözlő áthúzásra is bőven, bőven futotta, amikor az F-16-osok már odalent gurultak.
8EjeS3U.png

Viszont a lentiek alapján igencsak necces lenne, a helyzet, ha nekik kellett volna 1xMk-84-gyel csapást mérni és nem az F-16A gépeknek.

  • Mert akkor ugrik 4200 font a törzs alatti pótos miatt. Ha minden változatlan maradna, akkor ez azt hozná ki, hogy ez nem egy.

  • Viszont az Mk-82 DI-je csak 2,1, amíg a CL pótosé 12,2, és annál kisebb tömeg is, de azzal valami istenkísértős lett volna repülni, akkor a gépekről sanszosan lekerülnek a légiharc rakéták vagy csak AIM-9 marad. Ezzel még nyernek összesen kb. 3000 font tömeget és még DI-t, amivel kicsit javul a fogyasztás. Úgy kb. 600 font órával, ami 1,5 óra alatt 1000 font tája.

  • Viszont F-15 vadász és F-15 csapásmérő kötelék esetén vadászok ugyanúgy a csapásmérőkhöz igazodtak volna, akik min. fogyasztással mentek, ha csak ez 5-6% táját jelent, az megint van 600 font.
Ezekkel együtt már az F-16-os szinten szűken, de szerintem kijött volna főleg az ereszkedéssel a végén alapjáraton.
Csak a bibi az, hogy feleakkora tűzerővel.
Érdekes ugye? Hogy egy nagyobb géppel kisebb tűzerő jön ki?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
A fenti képre ha rákattintotok, érdekes részletek jönnek elő. Például, hogy milyen érdekes a függőleges vezérsíkok flattersúlyainak a csavarozása.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Huhhh...
... 150mUSD gépenként?

"The first delivery order, which has a not-to-exceed value of about $1.2 billion, covers the first lot of eight F-15EX fighter jets, as well as support and one-time, upfront engineering costs."
Hát, ennek aztán rohadt sok értelme van így...
Ebből majdnem két db F-35A kijön most. Amihez elég 2 db pilóta is. És ha, nem kell stealth az is elviszi külső függesztéssel a következőket:

  • 4x AIM-120 (belső)
  • 2x póttank (ez valami 470 gallonos az infografikák szerint). 2x470 = 940 USG = 3550 l --> 2842 kg ---> ezekben úgy 6200 font keró van
  • 2x2 AIM-120 (középső szárny függesztő)
  • 2x AIM-9X
Tehát ez 8xAIM-120 + 2xAIM-9. És ebből 4 db a belső térben van, nincs légellenállás növekmény. Sidekick módosítás után ez 10xAIM-120 + 2xAIM-9X lehet.
A gép belső kapacitása 18200 font, tehát összesen 24400 font.
És van rajta, EOTS, DAS, vonatott csali és biztosan kisebb az RCS értéke még így is, mint az F-15EX-nek.

Az F-15EX CFT-vel 13500+ 12000 = 25500 font kerót visz, az tény. Csak a 2xCFT légellenállása kb. annyi, mint egy db 600 gallonos pótosé, ha nincs fent CFT.
DI 4.0 a CFT-nek, a 600 gallonos pótosnak meg 5.5. Csak éppen, ha az F-15EX akar EOTS egyenértéket, akkor rá kell tenni a Snipert. Hoppá. Még DI... És minden fegyvert külső függesztésen visz.

Még a 8xAIM-120 + 2xAIM-9X sincs meg, csak, ha használja a külső függesztési pontot. Akkor igen. Viszont az még plusz légellenállás...

A Boeingnak ez buli, de másnak nem nagyon...

Hiperszonikus fegyverek hordozására alkalmas F-15EX típusú vadászgépeket rendelt meg az amerikai védelmi minisztérium, a Pentagon a Boeing cégtől - közölte maga az amerikai repülőgépgyártó vállalat.
Hiperszonikus fegyverek hordozására alkalmas vadászgépeket rendelt a Pentagon
És hol az a fegyver? Ja, papíron...
Majd egyszer...
Mondjuk ekkora fegyvert nem harcászati vadászgépnek kell hordoznia, arra ott a B-52.

A hír legvége a csúcs. Soha semmilyen F-15 nem rohangál M3,0-mal, még fegyvertelenül sem.

Az egész hír, nevetséges erőlködés arra, hogy eladják ezt a vicces döntést.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
A klasszikus átváltási hiba. Az F-15-ösöknél teoretikus Mach 2.5 végsebesség a legelfogadottabb számítások szerint kb 3000km/h.
Egyszerűbb lelkeknek az már egyenlő a háromszoros hangsebességgel...

Illetve tartja magát a legenda, hogy az F-15-ös az valójában képes a Mach 3-ra is, csak nem merik megpróbálni :)
Nem képes, a Mach 2.5 volt a design limit. Ennek megfelelő torlónyomást, súrlódási hőt, légerőket bír elviselni a sárkány anyaga, maximálisan. A Mach 3.0 az már nagyon tervezési határértéken túli terület ennél a gépnél.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Ez az F-15EX egy helyre volna jó, Kecskemétre. Egész nap elnézegetném őket.
Mióta nincs MiG-29-es, a leginkább hasonló forma sziluettje az F-15-ösöknek van. Ez akkor is feltűnt, mikor tavaly ismét eljutottam Lakenheath-be/hez/hoz/re/nak.

Egy ilyen modernizált, dübörgő GE-hajtóműves és FbW kontrollos F-15EX-el biztos jó hangos és látványos repüléseket produkálnának a magyar vitézek a 44-es út felett :)
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 010
113
Hát, ennek aztán rohadt sok értelme van így...
Ebből majdnem két db F-35A kijön most. Amihez elég 2 db pilóta is. És ha, nem kell stealth az is elviszi külső függesztéssel a következőket:

  • 4x AIM-120 (belső)
  • 2x póttank (ez valami 470 gallonos az infografikák szerint). 2x470 = 940 USG = 3550 l --> 2842 kg ---> ezekben úgy 6200 font keró van
  • 2x2 AIM-120 (középső szárny függesztő)
  • 2x AIM-9X
Tehát ez 8xAIM-120 + 2xAIM-9. És ebből 4 db a belső térben van, nincs légellenállás növekmény. Sidekick módosítás után ez 10xAIM-120 + 2xAIM-9X lehet.
A gép belső kapacitása 18200 font, tehát összesen 24400 font.
És van rajta, EOTS, DAS, vonatott csali és biztosan kisebb az RCS értéke még így is, mint az F-15EX-nek.

Az F-15EX CFT-vel 13500+ 12000 = 25500 font kerót visz, az tény. Csak a 2xCFT légellenállása kb. annyi, mint egy db 600 gallonos pótosé, ha nincs fent CFT.
DI 4.0 a CFT-nek, a 600 gallonos pótosnak meg 5.5. Csak éppen, ha az F-15EX akar EOTS egyenértéket, akkor rá kell tenni a Snipert. Hoppá. Még DI... És minden fegyvert külső függesztésen visz.

Még a 8xAIM-120 + 2xAIM-9X sincs meg, csak, ha használja a külső függesztési pontot. Akkor igen. Viszont az még plusz légellenállás...

A Boeingnak ez buli, de másnak nem nagyon...


És hol az a fegyver? Ja, papíron...
Majd egyszer...
Mondjuk ekkora fegyvert nem harcászati vadászgépnek kell hordoznia, arra ott a B-52.

A hír legvége a csúcs. Soha semmilyen F-15 nem rohangál M3,0-mal, még fegyvertelenül sem.

Az egész hír, nevetséges erőlködés arra, hogy eladják ezt a vicces döntést.
Szerintem ez szimpla politika, vagyis valakinek a jóindulatát kell megvenni. Amiket leírtál, abból egyértelmű, hogy mi a helyzet és valószínűleg odaát sokkal több információ van a döntéshozóknál, mint nálunk.

Bár láttam már 100k€-s hőcserélőt 80k€-s projektre fordított utazási költséggel, 50k€-s szállítási költséggel Kínából Merkelisztánba legyártatni - ugyanis kellett a jóindulat.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 040
14 043
113
Szerintem ez szimpla politika, vagyis valakinek a jóindulatát kell megvenni. Amiket leírtál, abból egyértelmű, hogy mi a helyzet és valószínűleg odaát sokkal több információ van a döntéshozóknál, mint nálunk.

Bár láttam már 100k€-s hőcserélőt 80k€-s projektre fordított utazási költséggel, 50k€-s szállítási költséggel Kínából Merkelisztánba legyártatni - ugyanis kellett a jóindulat.

Szerintem meg "egyszerűen" mentik a Boeing-ot.
A civil ágazatuk "kicsit" problémás mostanában, +Covid-19...

Az Eu korábban is tiltakozott az USA-nál, hogy a katonai megrendeléseken keresztül támogatja a civil gyártókat (évtizedeken át).
Most nem(csak) támogatja.
...megmenti.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and endre

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 492
3 934
113
Érdekes ugye? Hogy egy nagyobb géppel kisebb tűzerő jön ki?

Valóban érdekes a számítás.
Olyan verzió létezhetett volna, hogy 4 légiharc rakéta, 2 bomba és 3 pótos? (nem vagyok képben a 15-ös függesztési lehetőségeivel)
Ha igen, úgy mennyivel csökkent volna a hatótávolság?
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 492
3 934
113
A klasszikus átváltási hiba. Az F-15-ösöknél teoretikus Mach 2.5 végsebesség a legelfogadottabb számítások szerint kb 3000km/h.
Egyszerűbb lelkeknek az már egyenlő a háromszoros hangsebességgel...

Hogy jön ki a 3000 km/h? Mert az én információim szerint M2.5-öt csak 40000 láb felett tud, de ott csak 1060km/h 1 Mach, azaz M2.5 az "csak" 2650 km/h környéke, hőmérséklettől függően.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Hogy jön ki a 3000 km/h? Mert az én információim szerint M2.5-öt csak 40000 láb felett tud, de ott csak 1060km/h 1 Mach, azaz M2.5 az "csak" 2650 km/h környéke, hőmérséklettől függően.
Hát ezaz, sehogy. A hangsebesség NEL szerint, tengerszinten, 15 Celsius fokon, 760Hgmm nyomáson 1224Km/h.
Ennek két és félszerese az 3000km/h.
Ami 3-assal kezdődik, tehát háromszoros hangsebesség. Érted...
 
M

molnibalage

Guest
Valóban érdekes a számítás.
Olyan verzió létezhetett volna, hogy 4 légiharc rakéta, 2 bomba és 3 pótos? (nem vagyok képben a 15-ös függesztési lehetőségeivel)
Ha igen, úgy mennyivel csökkent volna a hatótávolság?
Nem, az F-15A/B gépek csak a törzs alatt vagy a szárny alatt tudtak bombát hordozni. Tehát bárhova is ment fel, akkor oda póttartály nem kerülhetett.

Ha azok mentek volna, akkor szerintem vagy csak Sparrow került fel és csak 2 db (F-4G-k repültek így) és semmi AIM-9 vagy esetleg csak 2-4 db AIM-9, de 2-nek azért nincs értelme, mert a LAU-114 akkor is felkerül, ha csak egyet tesznek fel.

Hogy jön ki a 3000 km/h? Mert az én információim szerint M2.5-öt csak 40000 láb felett tud, de ott csak 1060km/h 1 Mach, azaz M2.5 az "csak" 2650 km/h környéke, hőmérséklettől függően.
Használd ezt.

http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalculator.html

40000 láb
M2,5
Az 2655 km/h.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 492
3 934
113
Nem, az F-15A/B gépek csak a törzs alatt vagy a szárny alatt tudtak bombát hordozni. Tehát bárhova is ment fel, akkor oda póttartály nem kerülhetett.

Köszi.


Hát ez az, én sok-sok éve ezt használom napi szinten, most is ezt tettem.

És pont ezért nem értem, hogy Allesmor kolléga miért 3000km/h-t írt, teoretikus végsebességnek, mert ezt soha, semmilyen magasságon nem tudhatta az F15-ös, elméletben sem.
Szerintem az F15-ös teoretikus végsebessége 2600km/h tájéka maximum.
 
M

molnibalage

Guest
Köszi.



Hát ez az, én sok-sok éve ezt használom napi szinten, most is ezt tettem.

És pont ezért nem értem, hogy Allesmor kolléga miért 3000km/h-t írt, teoretikus végsebességnek, mert ezt soha, semmilyen magasságon nem tudhatta az F15-ös, elméletben sem.
Szerintem az F15-ös teoretikus végsebessége 2600km/h tájéka maximum.
Nem értetted meg. Az buta újságírót fikázta. Aki kb. ott tart, hogy M1,0 az valami 1000 km/h tája. Akkor a valahogy kihozta azt, hogy ez talán tud annyit, hát Mach 3.
Ez ma az "újságíró" szakma itthon. Agyatlan copy paste. Vagy már sokszor az sem.
 

endre

Well-Known Member
2016. december 7.
328
518
93
Miert kellett Tom Clancynek az izlandi F-15-osoktol gyorsan megszabadulnia a Red Storm Risingban?

"when Tom Clancy was doing the research for Red Storm Rising, he had a group—which included a couple of friends of mine—wargame the convoy crossing as it transited south of Iceland on its way to Europe. It had always been Clancy’s intention that this would be the primary focus of the novel, but the wargame kept showing the transit being too boring—Soviet Naval Aviation kept being stopped cold by the USAF F-15s stationed in Iceland. One squadron was putting the kybosh on the whole story. Someone finally cooked up the pre-H-hour Spetznaz raid to get rid of those pesky F-15s, and the rest is history…"

(https://www.quora.com/What-did-the-Soviets-think-of-the-F-14-Tomcat)
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage