F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

fc3865f62f050b7744e8a7cbb6926df3.jpg

1 képpel bővítve :)
 
  • Tetszik
Reactions: migfun
Erről mindig az jut eszembe, hogy 1983-ban ez mekkora technika volt. De még 1986-ban is, miközben idehaza forgatták Edelényi Gáborék az Ég Katonáit, ahol a pápai MiG-21bisz-ek MiG-23-asok és a kecskeméti MiG-21MF-ek pilótái nyilatkozgattak lelkesen.
Mert akkor idehaza ez volt a realitás.
Az USA-ban meg, sőt, a nyugatnémet Bitburg repterén meg ugye...

Teljesen mindegy is. Ugyanis engem nem is az olyan messzire vezető, teoretikus-filozófikus összevetések ámítanak el, hogy háború esetén mi lett volna ha.
Én ott megállnék, hogy a nyolcvanas évek “álmos” hétfőtől-péntekig kiképzési üzemnapjainak magyar realitását jelentő MiG-21bisz, netán MiG-23MF gépeihez, technológiájához képest, mondjuk Bitburgban ilyen F-15C gépek garmadája tolta a repüzemet.
A pilótáik ott fenn, magasan abban a buborék kabinban, két jókora F100-as turbofan(!) hajtóművel, nyolc rakéta lehetőségével, olyan radarral, ami a 21-eshez képest egy csoda, olyan módokon repülhettek, ami idehaza szinte istenkísértésnek számított volna.
Hatalmas sárkány, mindenféle olyan rendszerek, melyekhez hasonló nálunk nem is volt.
Helló!

Ilyenkor mindig azon gondolkodom, hogy ugye mindenkinek megvan-e (biztos vagyok benne, hogy az itt hozzászólóknak igen, de az átlag olvasót így félreviheti), hogy az USAFE F-15-ösknek elsősorban nem MiG-21bis-eket kellet volna kergetni egy hidegháborús Európa feletti összecsapás esetén, hanem a többek között a szovjet frontlégierő két Szu-24-esek bombázókkal felszerelt légihadseregének gépeit kellet volna célterületük elérésében megakadályozniuk. Ez a hetvenes évek második felében felállított, közel 500 Szu-24-es frontbombázót jelent, melyek kis magasságban, terepkövető repüléssel, nagy sebességgel támadták volna a kijelölt célpontokat.

Például a szovjet Dél-nyugati Stratégiai Irány Parancsnokságának hidegháborús hadrendje a nyolcvanas évek végén:
http://easternorbat.com/html/south-western_stratdir_eng.html
Soviet_24th_Tactical_Air_Army_order_of_battle_map_08.png

Ez a 24-ik légihadsereg többek között, magyarország felől indult volna bevetésre, és jogelődjének 1975-ben indul a felszerelése Szu-24-es bombázókkal! Ezzel párhuzamosan 1977-től érkeztek az F-15A-k Bitburgba, majd egy évre rá Soesterberg-be. Az USAFE F-15-ösöeinek egyik fő feladata, ezekkel a szovjet 4-ik és 24-ik légihadseregekke szemben lett volna.

Hogy az araboknak, vagy nekünk közben mi volt rendszerben , az ebből a szempontból nem sokat jelent.
 
Helló!

Ilyenkor mindig azon gondolkodom, hogy ugye mindenkinek megvan-e (biztos vagyok benne, hogy az itt hozzászólóknak igen, de az átlag olvasót így félreviheti), hogy az USAFE F-15-ösknek elsősorban nem MiG-21bis-eket kellet volna kergetni egy hidegháborús Európa feletti összecsapás esetén, hanem a többek között a szovjet frontlégierő két Szu-24-esek bombázókkal felszerelt légihadseregének gépeit kellet volna célterületük elérésében megakadályozniuk. Ez a hetvenes évek második felében felállított, közel 500 Szu-24-es frontbombázót jelent, melyek kis magasságban, terepkövető repüléssel, nagy sebességgel támadták volna a kijelölt célpontokat.

Például a szovjet Dél-nyugati Stratégiai Irány Parancsnokságának hidegháborús hadrendje a nyolcvanas évek végén:
http://easternorbat.com/html/south-western_stratdir_eng.html
Soviet_24th_Tactical_Air_Army_order_of_battle_map_08.png

Ez a 24-ik légihadsereg többek között, magyarország felől indult volna bevetésre, és jogelődjének 1975-ben indul a felszerelése Szu-24-es bombázókkal! Ezzel párhuzamosan 1977-től érkeztek az F-15A-k Bitburgba, majd egy évre rá Soesterberg-be. Az USAFE F-15-ösöeinek egyik fő feladata, ezekkel a szovjet 4-ik és 24-ik légihadseregekke szemben lett volna.

Hogy az araboknak, vagy nekünk közben mi volt rendszerben , az ebből a szempontból nem sokat jelent.
Köszi, ez érdekes infó volt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Galcom
Az F-15 kapcsán érdemes elolvasni az aranysas Mig-29 essel foglalkozó e havi számát...sok adalékot találni az iraki 48:0 légiháború hátteréhez (Adolf Tolkacsev tervdoksi átadásai a CIA részére, Zaslon, Zafir radarokról, stb). Nem vagyok benne biztos, h ilyen sikeres lett volna ha egyenlőek a feltételek (gy.k. nem azt mondom, h a mig jobb gép, csupán a 48-0 helyett elképzelhető más eredmény).
 
Az F-15 kapcsán érdemes elolvasni az aranysas Mig-29 essel foglalkozó e havi számát...sok adalékot találni az iraki 48:0 légiháború hátteréhez (Adolf Tolkacsev tervdoksi átadásai a CIA részére, Zaslon, Zafir radarokról, stb). Nem vagyok benne biztos, h ilyen sikeres lett volna ha egyenlőek a feltételek (gy.k. nem azt mondom, h a mig jobb gép, csupán a 48-0 helyett elképzelhető más eredmény).
Ez nyilván valóan így van. A Mig-29 egyenlő feltételek mellett (létszám, kiegészítő AWACS, EW zavarás, helyzetkép, pilóták képzettsége etc) ennyivel nem rosszabb, a 48:0 marha messze van a valós képesség különbségtől.
 
Az F-15 kapcsán érdemes elolvasni az aranysas Mig-29 essel foglalkozó e havi számát...sok adalékot találni az iraki 48:0 légiháború hátteréhez (Adolf Tolkacsev tervdoksi átadásai a CIA részére, Zaslon, Zafir radarokról, stb). Nem vagyok benne biztos, h ilyen sikeres lett volna ha egyenlőek a feltételek (gy.k. nem azt mondom, h a mig jobb gép, csupán a 48-0 helyett elképzelhető más eredmény).
Félelmetes butaságokat képes az AS mostanában lehozni.
Az RPK vezérelt HAWK rakéta az iráni F-14-en, stb.

Nem Tolkacsev árulása miatt voltak eredménytelenek a 29-esek 1991 és 1999-ben.
Egész egyszerűen a harcászati helyzetet dominálta az ellenfél, AWACS, NCTR + F-15C és megfelelő rakéták.
Az R-73-ellen Tolkacsev árulása nem számított, de azzal sem tudtak mit csinálni, pedig volt WVR harc...
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka and fishbed
Félelmetes butaságokat képes az AS mostanában lehozni.
Az RPK vezérelt HAWK rakéta az iráni F-14-en, stb.

Nem Tolkacsev árulása miatt voltak eredménytelenek a 29-esek 1991 és 1999-ben.
Egész egyszerűen a harcászati helyzetet dominálta az ellenfél, AWACS, NCTR + F-15C és megfelelő rakéták.
Az R-73-ellen Tolkacsev árulása nem számított, de azzal sem tudtak mit csinálni, pedig volt WVR harc...
Persze, ahogy anno a TG is. Egyet értek azzal is, hogy teljesen eltérő harcászati körülmények között került alkalmazásra, mint amit a tervezéskor elvártak. De azért az nagy segítség, ha az ellenség gépét -sok esetben jobban ismered, mint az üzemeltető.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
ISNS rendszer az F-15 repülőgépekhez

u7kiiuyrti_autoOrient_w.jpg


Az israeldefense 2021.06.21-én adta hírül,hogy az amerikai Boeing repülőgépgyártó konszern bejelentette, hogy az izraeli Elbit Maarahot cég által kifejlesztett iSNS (Immune Satellite Navigation System) rendszert integrálja F-15-ös repülőgépébe, amelyet egy meg nem nevezett külföldi megrendelő számára gyártanak. Lauren Gramlich, a Boeing F-15 nemzetközi programjának igazgatója elmondta, hogy a rendszert a társaival való összehasonlítás után választották ki, a bizonyított teljesítmény és a könnyű integrálhatóság miatt.

HkzZF1111J2d_0_0_1920_1080_0_large.jpg


A rendszer leírása és fotója a vállalat honlapján található. Amely főként a műholdas navigációs rendszerek (GNSS - Global Navigation Satellite System) és különösen az amerikai GPS (Global Positioning System) ECCM (elektronikus ellenintézkedések) elleni védelmi rendszeréről szól.

HJZbYW11J3d_0_0_1920_1080_0_large.jpg

H1e11YbWy2d_0_0_1920_1080_0_large.jpg


Az F-15-ösön használt másik Elbit-rendszer a Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS). A Boeing felajánlja az amerikai légierőnek, hogy a legújabb F-15EX Eagle II típusra iSNS-t telepít. 2020 júliusában. Az amerikai légierő nyolc ilyen gépet rendelt, az elsőt 2021.03.10-én adták át a légierőnek.
 
votma?

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Most esik le valami. Jövőre lesz 50 éve, hogy F-15 első felszállás megvolt.
Picit ráncfelvarrva és egybegyúrva lehet, hogy akkor újra kiadom az F-15-ről készült hosszú anyagot.
Beszarás, hogy majd 10 éve írtam...