F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 381
113
1981-ben az IAF F-15-öse számára volt CFT?
Shlomo Aloni könyve szerint igen, de én nem vágom, hogy honnan lett volna.
Az F-15C-ig a gépek üzeamanyag rendszere nem volt alkalmas és C-je, tehát mintája sem volt ehhez a IAF-nek. Meg, hogy CFT-t magát hogyan kapta volna, amikor az USAF-ban, akkor, ha volt egyáltalán, az is zsír új volt?

@Allesmor Obranna ? Bárki?
Az USAF-nál tudtommal csak a Keflavik-i F-15C/D gépek rendelkeztek CFT-vel, más, nem Strike Eagle alakulat nem.
Ez a bázis csak 1985 júliusában lett átfegyverezve F-4-esről F-15C/D-re, tehát eleve csak ez után került alkalmazásra a CFT.
Az A/B gépekhez nem volt CFT.
Izraelnek kezdetben csak F-15A/B gépei voltak, míg Szaúd Arábia 1978-ban már eleve a C/D-re adott le megrendelést, melyeket 1981-től kaptak meg.
Ebből nekem az jön ki, még ha csak közvetetten is, hogy 1981-ben, Izraelben, F-15A/B típusra CFT még nem volt.
 
M

molnibalage

Guest
Az USAF-nál tudtommal csak a Keflavik-i F-15C/D gépek rendelkeztek CFT-vel, más, nem Strike Eagle alakulat nem.
Meg a CFT-k sem voltak azonosak. Az F-15C/D gépek számára ott nem lehetett AG fegyverzet.
Ez a bázis csak 1985 júliusában lett átfegyverezve F-4-esről F-15C/D-re, tehát eleve csak ez után került alkalmazásra a CFT.
Ezért nem értem én sem, hogy honnan a búnábantból lett volna 1981-ben egyáltalán CFT-je az IAF-nek.
Az A/B gépekhez nem volt CFT.
Meg, hogy az üzemanyag rendszere sem volt rá alkalmas.
Izraelnek kezdetben csak F-15A/B gépei voltak, míg Szaúd Arábia 1978-ban már eleve a C/D-re adott le megrendelést, melyeket 1981-től kaptak meg.
Ebből nekem az jön ki, még ha csak közvetetten is, hogy 1981-ben, Izraelben, F-15A/B típusra CFT még nem volt.
Nekem is. Ezzel szemben...
Osprey - Shlomo Aloni - Israeli F-15 Eagle Units In Combat


zqG6OPL.png


Az F-15 írásomban visszakerestem és ott is értetlenkedtem, hogy ez így nagyon nem kerek...
Az F-15A gépek nagy részei korai gyártású volt, aminél fix, hogy nem volt meg az üzemanyag rendszer a CFT-hez.

Hogy gyártottak-e olyan F-15A/B-t, ami már a C/D üzemanyag rendszerét kapta? Nem tudom. De, ha igen, akkor azokból meg később kapott az IAF.
(Az utolsó F-15C/D-k asszem már az F-15E sárkányát kapták meg, de ebbe nem vagyok biztos.)
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 390
36 371
113
Az általam linkelt cikkben azt írják
Meg a CFT-k sem voltak azonosak. Az F-15C/D gépek számára ott nem lehetett AG fegyverzet.

Ezért nem értem én sem, hogy honnan a búnábantból lett volna 1981-ben egyáltalán CFT-je az IAF-nek.

Meg, hogy az üzemanyag rendszere sem volt rá alkalmas.

Az F-15 írásomban visszakerestem és ott is értetlenkedtem, hogy ez így nagyon nem kerek...
Az F-15A gépek nagy részei korai gyártású volt, aminél fix, hogy nem volt meg az üzemanyag rendszer a CFT-hez.

Hogy gyártottak-e olyan F-15A/B-t, ami már a C/D üzemanyag rendszerét kapta? Nem tudom. De, ha igen, akkor azokból meg később kapott az IAF.
(Az utolsó F-15C/D-k asszem már az F-15E sárkányát kapták meg, de ebbe nem vagyok biztos.)

Az általam linkelt cikkben is említik az osiraki bombázást, de azt nem, hogy használtak volna CFT-t.

Viszont az itt FAST Pack néven emlegetett CFT-kkel szerinte már a 70-es évek közepén kísérletezett az USAF, de nem rendszeresítette. Azt nem tisztázza, hogy az IAF mikortól használta, csak azt, hogy beleszerettek, és az IAI által fejlesztett FAST Packok valójában már évtizedek óta használatban voltak, illetve azt, hogy az F-15A/B-re is tervezték eredetileg (az amcsik) a FAST Packok "retrofit"-jét (gondolom az üzemanyagrendszer átalakításával):

One of the features that the F-15E would be built with was conformal fuel tanks, otherwise known as “FAST Packs,” as in Fuel And Sensor Tactical Packs. These flank hugging 849 gallon tanks were not new to the F-15 with the advent of the Strike Eagle, in fact they were envisioned as an option for the F-15C/D and even retrofittable to the A and B models early on, with the first test flight being flown with them attached to an Eagle in the mid 1970s. They were envisioned to carry everything from fuel to cargo, although the majority of these concepts never made it to fruition.



USAF Eagles only took limited advantage of FAST packs, with some jets deployed to Iceland or stationed in Alaska using them sporadically for the long-range air sovereignty role. The IAF on the other hand saw the great utility in these conformal fuel tanks, not just to enhance range, but to make their air superiority focused Bazs true multi-role heavy fighters.

Like those found on the F-15E, F-15 Baz’s conformal tanks could be fitted with hardpoints for air-to-air missiles or for bombs. This allows for the Baz to fly missions with a pair of underwing tanks and even a centerline tank while still being able execute air-to-ground missions. Today, many Bazs can be seen fitted with indigenously developed FAST Packs built by IAI, but the fact is these were flying on Bazs many decades ago.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 381
113
(Az utolsó F-15C/D-k asszem már az F-15E sárkányát kapták meg, de ebbe nem vagyok biztos.)
Én erről nem tudok, bár ez nem jelent semmit. Az már viszont beszédes, hogy a tervezett, de soha meg em valósuló F-15F egy olyan együléses F-15E lett volna, ami a kétüléses kabintetejével készült volna, csak a hátsó kabin, műszerfal, ülés helyére került volna elektronika, vagy kerozin.
Amennyire én tudom, St Louis-ban az utolsó együléses gép (86-0179) sárkánya még a C-é volt, tehát a régi törzshátsórész és hajtóműgondola jellemezte.
De ez kívülről nehezen azonosítható, csak akkor látszik, ha ki van szedve a hajtómű.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 418
84 305
113
Én erről nem tudok, bár ez nem jelent semmit. Az már viszont beszédes, hogy a tervezett, de soha meg em valósuló F-15F egy olyan együléses F-15E lett volna, ami a kétüléses kabintetejével készült volna, csak a hátsó kabin, műszerfal, ülés helyére került volna elektronika, vagy kerozin.
Amennyire én tudom, St Louis-ban az utolsó együléses gép (86-0179) sárkánya még a C-é volt, tehát a régi törzshátsórész és hajtóműgondola jellemezte.
De ez kívülről nehezen azonosítható, csak akkor látszik, ha ki van szedve a hajtómű.
Tehát az EX még az F-hez képest is visszalépes koncepció szinten?Ugye az EX-nél megmarad a kétüléses kabin,hátul egy komplett "munkahellyel"töl feleslegesen mert a kutya se fogja használni.
 
M

molnibalage

Guest
Tehát az EX még az F-hez képest is visszalépes koncepció szinten?Ugye az EX-nél megmarad a kétüléses kabin,hátul egy komplett "munkahellyel"töl feleslegesen mert a kutya se fogja használni.
Nem, hiszen a gép "koncepciója" sokkal több, mint ez. Csak slendriánság + korrupció jele az, ahogy eladják.
Mert az EX fényévekre van tudásban az F-től.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 418
84 305
113
Nem, hiszen a gép "koncepciója" sokkal több, mint ez. Csak slendriánság + korrupció jele az, ahogy eladják.
Mert az EX fényévekre van tudásban az F-től.
Nem véletlen,hogy koncepciót írtam képesség helyett.Teljesen nyilvánvaló,hogy 1000× hatékonyabb és fejletteb az EX.De az a koncepció,hogy kvázi ballasztként cipeljen egy komplett kabint rosszabb,mintha a kabin helyén elektronika vagy kerozin(vagy isis) lenne.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 390
36 371
113
Nem véletlen,hogy koncepciót írtam képesség helyett.Teljesen nyilvánvaló,hogy 1000× hatékonyabb és fejletteb az EX.De az a koncepció,hogy kvázi ballasztként cipeljen egy komplett kabint rosszabb,mintha a kabin helyén elektronika vagy kerozin(vagy isis) lenne.

Úgy látszik ez divatos költségcsökkentés, lásd L-139 ALCA vagy MiG-35.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 381
113
1983-as fotó egy F-15C-ről, az Edwards légitámaszpontról.
A gépet a képen látható John M. Hoffman alezredes az F-15 Combined Test Force igazgatója repülte, aki 27 darab nagy állásszögű tesztet végzett a géppel, ahol is a CFT illeszkedő tartályok repülésre gyakorolt hatásait vizsgálták. A repülések során komoly anomáliákat észleltek, mire rájöttek, hogy azok megszűnnek, ha magát a repülési tesztekhez használt ideiglenes, nagyméretű Pitot-csövet eltávolítják.
Ezek után készült az alábbi fotó, ahol ez az F-15C már nagy mennyiségű Mk82-es, 227kg-os bombát, illetve ezek betontöltetű gyakorló változatait hordozza:
170330-F-ZZ999-412.JPG


Jól megfigyelhető, hogy a későbbi F-15E gépek CFT-jével ellentétben itt a bombafegyverzet közvetlen, pilonos rögzítése még nem volt megoldott.
A CFT-ken a két sorban, egymás előtt-mögött elhelyezett bombafüggesztő pilonsorok helyett itt még egy idieglenes adapterrel rögzítették fel a hatzáras, áramvonalas bombatartókat, melyekből a külső négyet-négyet szerelték fel bombákkal. Ugyanez vonatkozik a szárny alatti tartókra is, egyedül a törzs alatti hatzársa tartó van teljesen felpakolva bombákkal.
 
M

molnibalage

Guest
1983-as fotó egy F-15C-ről, az Edwards légitámaszpontról.
A gépet a képen látható John M. Hoffman alezredes az F-15 Combined Test Force igazgatója repülte, aki 27 darab nagy állásszögű tesztet végzett a géppel, ahol is a CFT illeszkedő tartályok repülésre gyakorolt hatásait vizsgálták. A repülések során komoly anomáliákat észleltek, mire rájöttek, hogy azok megszűnnek, ha magát a repülési tesztekhez használt ideiglenes, nagyméretű Pitot-csövet eltávolítják.
Ezek után készült az alábbi fotó, ahol ez az F-15C már nagy mennyiségű Mk82-es, 227kg-os bombát, illetve ezek betontöltetű gyakorló változatait hordozza:
170330-F-ZZ999-412.JPG


Jól megfigyelhető, hogy a későbbi F-15E gépek CFT-jével ellentétben itt a bombafegyverzet közvetlen, pilonos rögzítése még nem volt megoldott.
A CFT-ken a két sorban, egymás előtt-mögött elhelyezett bombafüggesztő pilonsorok helyett itt még egy idieglenes adapterrel rögzítették fel a hatzáras, áramvonalas bombatartókat, melyekből a külső négyet-négyet szerelték fel bombákkal. Ugyanez vonatkozik a szárny alatti tartókra is, egyedül a törzs alatti hatzársa tartó van teljesen felpakolva bombákkal.
Ezen a gépen több "bumm" van, mint kb. 8 db MiG-21bisz-en és messzebbe is repül el vele.
Hát, nem is véletlenül kőgazdag középhatalmak és nagyhatalmak játékszere volt az F-15 mindig is...
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 381
113
A dupla dekk az megvan viszont. Az F-15EX-nél is gondolom nem egy üres hely van ott, vagy igen?
Ott egy kompletten felszerelt kabin van, plusz ülés. Ebben vagy ülni fognak, vagy üresen fog repülni. Szépen megy bele majd az üzemidő a műszerekbe, ülésbe, de, hogy ez hányszor fog előfordulni, az komoly kérdés, mivel az USAF/ANG eleve pilótahiánnyal küszködik, illletve eleve zömmel együléses gépeket kívánnak velük felváltani. Tehát a kijelölt alakulatok feladatai, szervezeti felépítése is arra van berendezkedve, hogy főleg egyfős személyzetekkel operáljanak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 381
113
Ezen a gépen több "bumm" van, mint kb. 8 db MiG-21bisz-en és messzebbe is repül el vele.
Hát, nem is véletlenül kőgazdag középhatalmak és nagyhatalmak játékszere volt az F-15 mindig is...
Erről mindig az jut eszembe, hogy 1983-ban ez mekkora technika volt. De még 1986-ban is, miközben idehaza forgatták Edelényi Gáborék az Ég Katonáit, ahol a pápai MiG-21bisz-ek MiG-23-asok és a kecskeméti MiG-21MF-ek pilótái nyilatkozgattak lelkesen.
Mert akkor idehaza ez volt a realitás.
Az USA-ban meg, sőt, a nyugatnémet Bitburg repterén meg ugye...
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 390
36 371
113
Erről mindig az jut eszembe, hogy 1983-ban ez mekkora technika volt. De még 1986-ban is, miközben idehaza forgatták Edelényi Gáborék az Ég Katonáit, ahol a pápai MiG-21bisz-ek MiG-23-asok és a kecskeméti MiG-21MF-ek pilótái nyilatkozgattak lelkesen.
Mert akkor idehaza ez volt a realitás.
Az USA-ban meg, sőt, a nyugatnémet Bitburg repterén meg ugye...

Hát az izraeli F-15-ösök (és 16-osok) már '83-ban pulykalövészetet tartottak a szír MiG-21bisz-ekre és 23-asokra, persze köszönhetően a Hawkeye-oknak is, meg a rádiófelderítésnek, illetve állítólag még a szír repterek közelében is figyelte pár átdobott kommandós, hogy mikor szállnak fel a gépek (vagy az még az előző háborúk egyikében volt?)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 381
113
Teljesen mindegy is. Ugyanis engem nem is az olyan messzire vezető, teoretikus-filozófikus összevetések ámítanak el, hogy háború esetén mi lett volna ha.
Én ott megállnék, hogy a nyolcvanas évek “álmos” hétfőtől-péntekig kiképzési üzemnapjainak magyar realitását jelentő MiG-21bisz, netán MiG-23MF gépeihez, technológiájához képest, mondjuk Bitburgban ilyen F-15C gépek garmadája tolta a repüzemet.
A pilótáik ott fenn, magasan abban a buborék kabinban, két jókora F100-as turbofan(!) hajtóművel, nyolc rakéta lehetőségével, olyan radarral, ami a 21-eshez képest egy csoda, olyan módokon repülhettek, ami idehaza szinte istenkísértésnek számított volna.
Hatalmas sárkány, mindenféle olyan rendszerek, melyekhez hasonló nálunk nem is volt.

Idén lesz harminc éves az első taszári repülőnap. 1991 alig négy-öt évnyire volt attól az időszaktól, amiről most beszélünk.
Alig kilenc hónapnyira voltunk a Sivatagi Vihar lehengerlő technológiai győzelmétől (amire azért a média és az akkori ábrándos, frissen, új utat kereső hazai belpolitikai közhangulat is rádolgozott), de a még teljes mellszélességgel a nyolcvanas évekből épp csak visszamaradt ex-VSz magyar repülőalakulat bázisán.
A reptér mindennapjait még azok az állapotok dominálták, ami az Ég Katonáiban is jellemzően átjött. Nameg, nyílván az is, amit ott, akkor megmutatni nem lehetett.

És akkor ott volt az a galambszürke Bitburg-i F-15C és olyan elegáns erővel, fölénnyel, robajjal és dinamizmussal fúrta magát az égbe, egy igencsak rövid start után, hogy voltak jópáran, akiknek leesett, hogy nekünk tulajdonképpen lehet, hogy sose osztottak lapot.
Persze, ez túlzás, de az az időszak még teljesen más volt, mint a mai.
Ha 1991-ben teszem azt, lett volna már egy pár éve üzemelő 9.12-es, 9.13-as, két százados MiG-29-es egységünk, más lett volna a vélekedés... talán.
Mert szeptemberben már tudni lehetett, hogy 91 januárjában bizony 29-est is lőttek le Irak felett a Sasok.

Szóval érdekes időszak volt. Volt még rendes légierőnk, darabszámaink, típusválasztékunk, létszámunk, csak a technológiai olló nyílása volt jóval nagyobb és nem épp a javunkra.
 
M

molnibalage

Guest
1983-as fotó egy F-15C-ről, az Edwards légitámaszpontról.
A gépet a képen látható John M. Hoffman alezredes az F-15 Combined Test Force igazgatója repülte, aki 27 darab nagy állásszögű tesztet végzett a géppel, ahol is a CFT illeszkedő tartályok repülésre gyakorolt hatásait vizsgálták. A repülések során komoly anomáliákat észleltek, mire rájöttek, hogy azok megszűnnek, ha magát a repülési tesztekhez használt ideiglenes, nagyméretű Pitot-csövet eltávolítják.
Ezek után készült az alábbi fotó, ahol ez az F-15C már nagy mennyiségű Mk82-es, 227kg-os bombát, illetve ezek betontöltetű gyakorló változatait hordozza:
170330-F-ZZ999-412.JPG


Jól megfigyelhető, hogy a későbbi F-15E gépek CFT-jével ellentétben itt a bombafegyverzet közvetlen, pilonos rögzítése még nem volt megoldott.
A CFT-ken a két sorban, egymás előtt-mögött elhelyezett bombafüggesztő pilonsorok helyett itt még egy idieglenes adapterrel rögzítették fel a hatzáras, áramvonalas bombatartókat, melyekből a külső négyet-négyet szerelték fel bombákkal. Ugyanez vonatkozik a szárny alatti tartókra is, egyedül a törzs alatti hatzársa tartó van teljesen felpakolva bombákkal.
A kép forrását meg tudod adni?
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka