F-16 Fighting Falcon (General Dynamics/Lockheed Martin)

Block 60-as F-16E-k. Tartom a véleményem, hogy ezekben már nem a GE132-es hajtómű van, hanem downgrade-elték őket a block 50-esek 129-eseivel:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Block 60-as F-16E-k. Tartom a véleményem, hogy ezekben már nem a GE132-es hajtómű van, hanem downgrade-elték őket a block 50-esek 129-eseivel:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ezt a hajtómű hangja alapján állapítottad meg?
Egyébként miért cserélnék le az eredeti hajtóművet gyengébbekre?
 
Ezt a hajtómű hangja alapján állapítottad meg?
Egyébként miért cserélnék le az eredeti hajtóművet gyengébbekre?
A fúvócsőből és a gyártásban szerzett tapasztalatomból.
Nem biztos, hogy igazam van, de a következőket látom:
  • A GE132-es egy elég egyedi dizájn, nem használják sehol máshol, csak az UAE gépein
  • A GE132-es lényegesen drágább hajtómű, karbantartása is speciálisabb, mivel ez egy olyan 4gen dizájn, amihez az YF120-ason kifejlesztett blisk fan fokozatot, turbinát és utánégető rendszert alkalmazzák. Más szerszámok, más javítástechnológia.
  • Jelenleg, az újonnan átadott F-15-ösökbe a GE129-es kerül, az van zömében a gyártósoron, illetve ez kell még az összes block 50-es F-16-ost üzemeltető országnak is
  • A GE132-es békeidős tolóereje megegyezik a GE129-esével, attól teljesítményben csak akkor különbözik, ha a méretezett rezsimen járatják.
  • A GE132-es normál tolóerejét adó gázhőn kb 4000 ciklust bír “csak” ki, azonban, ha lehangolják a GE129-es szintjére, akkor ugyanúgy 6000 ciklust tud. Vagyis, egy olcsóbb és nagyobb bázissal bíró GE129-es inkább megéri, mint külön fenntartani egy spec karbantartó bázist és rendszert, az alkalmi nagyobb tolóerő végett
 
A fúvócsőből és a gyártásban szerzett tapasztalatomból.
Nem biztos, hogy igazam van, de a következőket látom:
  • A GE132-es egy elég egyedi dizájn, nem használják sehol máshol, csak az UAE gépein
  • A GE132-es lényegesen drágább hajtómű, karbantartása is speciálisabb, mivel ez egy olyan 4gen dizájn, amihez az YF120-ason kifejlesztett blisk fan fokozatot, turbinát és utánégető rendszert alkalmazzák. Más szerszámok, más javítástechnológia.
  • Jelenleg, az újonnan átadott F-15-ösökbe a GE129-es kerül, az van zömében a gyártósoron, illetve ez kell még az összes block 50-es F-16-ost üzemeltető országnak is
  • A GE132-es békeidős tolóereje megegyezik a GE129-esével, attól teljesítményben csak akkor különbözik, ha a méretezett rezsimen járatják.
  • A GE132-es normál tolóerejét adó gázhőn kb 4000 ciklust bír “csak” ki, azonban, ha lehangolják a GE129-es szintjére, akkor ugyanúgy 6000 ciklust tud. Vagyis, egy olcsóbb és nagyobb bázissal bíró GE129-es inkább megéri, mint külön fenntartani egy spec karbantartó bázist és rendszert, az alkalmi nagyobb tolóerő végett
Külső eltérés nincs is a -129 és -132 között?

Az F-15E család számára meg szerintem nincs szükség a -129-nél erősebbre. Vadászként CFT--vel is azonos szinten van ezzel a C gépekkel, ha azonos keró van bennük. Csapásmérőként is bőven kompenzál.

Az USAF-ot meg annyira nem érdekelte ez az egész, hogy 60%-a az F-15E gépeknek még a PW-229-et sem kapta meg. -220-szal repülnek úgy, hogy egy C-hez képest csak a keró +5 tonna, a fegyverzet még 'meh' mennyiségű bomba esetén legalább 1,5 tonnával több és a légellenállás is nagyobb.
 
Külső eltérés nincs is a -129 és -132 között?
Mint írtam, van eltérés. Mutatom:

Kb 2013-ig készült képeken látni a block 60-asokat ezzel a fúvócsővel (hosszabb, túlnyúló külső áramvonalazó lamellák):

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Itt látszik jól a GE132-esre jellemző lángstabilizátor kialakítás, amit még az ATF tenderre készüt YF120-astól örökölt. Világos oxidkerámia bevonattal:

https://www.flickr.com/photos/gigisani/13340275895/

Ezzel szemben az új képeken egy az egyben a block 50-es fúvócsöve van:

https://www.flickr.com/photos/a_ozrefanidis/51129892356/

https://www.flickr.com/photos/mark1stevens/32946847623/

https://www.flickr.com/photos/68772715@N02/50947800377/

A számomra mindent eldöntő fotó az volna, ha egy újabb képen is beleláthatnánk a block 60-as fúvósövébe. Ha ezt látjuk, akkor az már nem GE132-es, hanem a GE129-es és akkor igaz a feltevésem:

https://www.flickr.com/photos/kaiserjp/50690379773/

Ez a radiális lángstabilizátor a zöldes hőálló oxidkerámia bevonatával, ami leginkább a régi Tumanszkij hajtóművekre volt jellemző, még a B-1B hajtóművéről ered és onnan evolválódott át az F110GE100 és 129-es hajtóművekre:

https://www.flickr.com/photos/kurtsj00/38051395511/

https://www.flickr.com/photos/68772715@N02/50947699891/
 
Gyakorolnak az Alabama-i nemzeti gárdisták. Az, hogy a Vulcan egy nem épp halk csúzli, eddig is sejtettük, de ez azért nem semmi.
Ennél viszont nagyobb nem semmi, hogy milyen pontosak a betöltöltetes, lézer irányítású egytonnás bombák.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Képzeljük, ha még az a 4-500kg-nyi töltet is bennük lenne...
 
Gyakorolnak az Alabama-i nemzeti gárdisták. Az, hogy a Vulcan egy nem épp halk csúzli, eddig is sejtettük, de ez azért nem semmi.
Ennél viszont nagyobb nem semmi, hogy milyen pontosak a betöltöltetes, lézer irányítású egytonnás bombák.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Képzeljük, ha még az a 4-500kg-nyi töltet is bennük lenne...
Ez valami kibebaszott jó videó.
Az is jópofa, hogy imitált rakétaindításokat mutatnak nekik. Gondolom, hogy legyen valamiféle vizuális referenciájuk.
 
Gyakorolnak az Alabama-i nemzeti gárdisták. Az, hogy a Vulcan egy nem épp halk csúzli, eddig is sejtettük, de ez azért nem semmi.
Ennél viszont nagyobb nem semmi, hogy milyen pontosak a betöltöltetes, lézer irányítású egytonnás bombák.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Képzeljük, ha még az a 4-500kg-nyi töltet is bennük lenne...

Amikor az inert bombától is felpattant az MRAP, hát lestem egy nagyot.
De nem úgy fan, hogy MANPAD zónán belül nem gépágyúzunk, mert öngyilkosság?
 
Gyakorolnak az Alabama-i nemzeti gárdisták. Az, hogy a Vulcan egy nem épp halk csúzli, eddig is sejtettük, de ez azért nem semmi.
Ennél viszont nagyobb nem semmi, hogy milyen pontosak a betöltöltetes, lézer irányítású egytonnás bombák.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Képzeljük, ha még az a 4-500kg-nyi töltet is bennük lenne...
*Betontöltetes, bocsi
 
Amikor az inert bombától is felpattant az MRAP, hát lestem egy nagyot.
De nem úgy fan, hogy MANPAD zónán belül nem gépágyúzunk, mert öngyilkosság?
Jogos megjegyzés, de én pl mikor Hajmáskéren néztem a Gripenek rácsapásait, ugyanilyen szép napos, gomolyfelhős időben, bizony tényleg elég közel voltak már, mikor észre lehetett venni őket.
Namost élesben, ha már tényleg odáig vetemednek, hogy lebombázva messziről minden kritikus célpontot, gépágyús rácsapásokkal fognak operálni, akkor ember legyen a talpán, aki időben célra tud emelni egy Igla-t egy 900-al felé zuhanó gépre.
Nem lehetetlen, de én így látatlanban azt mondom, hogyha nekem kéne bevédeni egy vállrol indítható rakettával azt a konvojt, amit épp egy ilyen F-16-os készül szétgépágyúzni, nagyon nem biztos, hogy sikerrel járnék.
Itt az is a baj, hogy az a másodpercenként 100 darab 20mm-s skuló úgy beterít mindent, hogy odalent köpni-nyelni nem tudnak.
Mindemellett ez a gépágyúzás, mint feladat - ahogy én innen messziről megfigyelem - főleg ANG-s gépeknél gyakori.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Egytonnás török bomba.
0:23-nál nekem úgy tűnik, hogy ezt a betontömböt ugyanitt egyszer már átütötték.
Viszont félelmetes, hogy mekkora rádiusza vana repeszfelhőnek.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Bleroka
Jogos megjegyzés, de én pl mikor Hajmáskéren néztem a Gripenek rácsapásait, ugyanilyen szép napos, gomolyfelhős időben, bizony tényleg elég közel voltak már, mikor észre lehetett venni őket.
Namost élesben, ha már tényleg odáig vetemednek, hogy lebombázva messziről minden kritikus célpontot, gépágyús rácsapásokkal fognak operálni, akkor ember legyen a talpán, aki időben célra tud emelni egy Igla-t egy 900-al felé zuhanó gépre.
Nem lehetetlen, de én így látatlanban azt mondom, hogyha nekem kéne bevédeni egy vállrol indítható rakettával azt a konvojt, amit épp egy ilyen F-16-os készül szétgépágyúzni, nagyon nem biztos, hogy sikerrel járnék.
Itt az is a baj, hogy az a másodpercenként 100 darab 20mm-s skuló úgy beterít mindent, hogy odalent köpni-nyelni nem tudnak.
Mindemellett ez a gépágyúzás, mint feladat - ahogy én innen messziről megfigyelem - főleg ANG-s gépeknél gyakori.
Bevédeni nem feltétlen lehet.
Csak az várható haszon aránya miatt nem éri meg.
Lehet, hogy kilő a konvojból ezt-azt a gép, aztán leszedni a MANPAD.
Megéri.
Simán.

Ezen felül semmi sem tiltja a konvojhoz képest távolabbi MANPAD települést...
 
  • Tetszik
Reactions: Gungnir (F1End)
Jogos megjegyzés, de én pl mikor Hajmáskéren néztem a Gripenek rácsapásait, ugyanilyen szép napos, gomolyfelhős időben, bizony tényleg elég közel voltak már, mikor észre lehetett venni őket.
Pontosan igy van. Jónéhányszor volt alkalmam a győriekkel gyakorló gépeket megfigyelni, amint Komáromnál alacsony magasságon megfordultak,...az érkező gépet nagyon nehéz kiszúrni az égen, általában a kifordulás utáni robajra kapja fel a fejét az átlagember és a távolodó gépet szintúgy nehéz észre venni az égen.
 
Pontosan igy van. Jónéhányszor volt alkalmam a győriekkel gyakorló gépeket megfigyelni, amint Komáromnál alacsony magasságon megfordultak,...az érkező gépet nagyon nehéz kiszúrni az égen, általában a kifordulás utáni robajra kapja fel a fejét az átlagember és a távolodó gépet szintúgy nehéz észre venni az égen.
Csak egy valódi haderő védelme az nem a két szép szeme...
Vannak ott radarok és rádiók, amik szépen közlik, hogy a cél honnan jön. És a MANPAD sem csak pont a cél mellett lehet...
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Szerintem a hölgyet instant lehet is küldeni az USAF pilóta képzőjébe....elképesztően jó anyag.
Bőven 8 másodperc felett bírta a kitartott 9G-s fordulókat - SOROZATBAN!!!, ráadásul mindenféle ájulás és rókázás nélkül tolta végig a 25 perces videót.
Mindezt úgy, hogy ha esetleg pilótaként is tevékenykedik, az elején el is hangzik a "welcome to the 9 Gs club". Szóval ilyen terhelésnek most először volt kitéve. És bár be volt hunyva az a szem, de nem igazán látszott rajta, hogy olyan mértékű pumpálást végzett volna, mint amit a G szimulátorokból kikerült videókban produkálnak a jelöltek.
Most így utólag megnézve a kommenteket, másnak is ez tünt fel:
Just pulled 9.5 G’s - ‘Are those cows down there?’ Lol. You killed it girl!
:D :D :D
Hja, gyorsan rákerestem a hölgyre. Medic az Air Force-nál... :cool:
U.S. Air Force Capt. Lindsey Hatcher
 
Csak egy valódi haderő védelme az nem a két szép szeme...
Vannak ott radarok és rádiók, amik szépen közlik, hogy a cél honnan jön. És a MANPAD sem csak pont a cél mellett lehet...
Persze, ez világos. Én csak a MANPAD-os csávó "szép szeme" egyedi esetére gondolva emlitettem...
 
Szerintem a hölgyet instant lehet is küldeni az USAF pilóta képzőjébe....elképesztően jó anyag.
Bőven 8 másodperc felett bírta a kitartott 9G-s fordulókat - SOROZATBAN!!!, ráadásul mindenféle ájulás és rókázás nélkül tolta végig a 25 perces videót.
Mindezt úgy, hogy ha esetleg pilótaként is tevékenykedik, az elején el is hangzik a "welcome to the 9 Gs club". Szóval ilyen terhelésnek most először volt kitéve. És bár be volt hunyva az a szem, de nem igazán látszott rajta, hogy olyan mértékű pumpálást végzett volna, mint amit a G szimulátorokból kikerült videókban produkálnak a jelöltek.
Most így utólag megnézve a kommenteket, másnak is ez tünt fel:

:D :D :D
Hja, gyorsan rákerestem a hölgyre. Medic az Air Force-nál... :cool:
U.S. Air Force Capt. Lindsey Hatcher
Borzalmas gép amúgy a GE129 hajtóműves block 50-es F-16-os, főleg “airshow clean” konfigurációban.
Se tömeg, se légellenállás, csak tiszta aerodinamika és nyers tolóerőfelesleg.
Aztán pár perc kis/közepes magasságú intenzív műrepülés után jön a Bingo Fuel! üzenet. De ez így szép.
Ami viszont nagyon csúnya az az, hogy a sárkány itt már annyival erősebb, mint a filigrán A/B gépeké, hogy a “laza” 9.5g is üzemszerű és majdhogynem büntetlenül belehúzható.
Ezért is hívják a Viper pilótákat amúgy az USAF-nál “nyaknélkülieknek” :)
 
Jogos megjegyzés, de én pl mikor Hajmáskéren néztem a Gripenek rácsapásait, ugyanilyen szép napos, gomolyfelhős időben, bizony tényleg elég közel voltak már, mikor észre lehetett venni őket.
Namost élesben, ha már tényleg odáig vetemednek, hogy lebombázva messziről minden kritikus célpontot, gépágyús rácsapásokkal fognak operálni, akkor ember legyen a talpán, aki időben célra tud emelni egy Igla-t egy 900-al felé zuhanó gépre.
Nem lehetetlen, de én így látatlanban azt mondom, hogyha nekem kéne bevédeni egy vállrol indítható rakettával azt a konvojt, amit épp egy ilyen F-16-os készül szétgépágyúzni, nagyon nem biztos, hogy sikerrel járnék.
Itt az is a baj, hogy az a másodpercenként 100 darab 20mm-s skuló úgy beterít mindent, hogy odalent köpni-nyelni nem tudnak.
Mindemellett ez a gépágyúzás, mint feladat - ahogy én innen messziről megfigyelem - főleg ANG-s gépeknél gyakori.

És akkor ez az orosz UB blokkozásnál miért is gáz? Miért is ciki amit az oroszok csinálnak?
Mert ott a lőtávolság is nagyobb, mint a gépágyú esetén és a rakéták romboló hatása is a sokszorosa a gépágyúénak.
Nincs minden bokorban MANPAD és egy 2-300 m/s között haladó repülőgépre indítani azért nagyon nem egyszerű feladat.
Értelem szerű, hogy van az a légvédelem ami ellen öngyilkosság, de egy háborúban azért rengeteg olyan helyzet van amikor a NIR vagy a gépágyú simán "eladható" tűztámogatásra. Szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci