F-16 Fighting Falcon (General Dynamics/Lockheed Martin)

Ez csak pénzügyi kérdés vagy valamiért nem akarnak egy fejlettebb hajtóművet kivinni a gyarmatok rá?
Csak az emírek fizettek a modernebb hajtóművekért. Mind a P&W, mind a GE kifejlesztette az F100-as és F110-es hajtóművek újabb változatait a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején, amelyekkel a nyolcvanas évek végi 29000 font tolóerő kategóriájú F100-as és F110-es hajtóműveket váltották volna, lényegében a ATF tenderhez készült YF119-es (F119PW100) és YF120-as hajtóművek technológiáinak adoptálásával.
A Pratt&Whitney hajtóműve az F100PW229A, majd tervezett típusjelét illetően F100PW232 lett volna, annak ellenére, hogy a tolóereje elérte a 36000 fontot is.
Ebből arra lehetett következtetni, hogy a 165kN statikus tolóerőre képes F100PW229A ha sorozatgyártásra került volna, összhangban a típusjelzéssel, le lett volna korlátozva 32000 fontra, azaz kb 144kN-ra.
A GE hajtóműve, az F110GE129EFE eleve 32000 font tolóerőre volt tervezve, de itt is gond nélkül elérték a 34000 fontot, ráadásul gépbe épített állapotban!
A P&W nem kapott megrendelést sehonnan, míg a GE elérte, hogy a Lockheed a block 60-asát az UAE légiereje számára az F110GE132-essel ajánlja.
Azóta szóba került, hogy az indiai MMRCA tenderre benevezett block 70-es is a block 60-ason fog alapulni, tehát az F110GE132-es fogja hajtani és így akár idővel a többi GE hajtóműves 16-osba is ezt fogják beépíteni.
De nem így alakult, mi több, a mostani F-16V block 70/72 lényegében egy olyan modernizált block 50/52, aminél a lényeg az az avionikai upgrade, ami akár egy őskövület block 15-ös F-16A-ba is beépíthető.

Összefoglalva: hiába van meg minden hozzá, a negyedik generációs típusokba Nyugaton nem kerülnek újabb hajtóművek, ez a technológia megrekedt ott, ahová a 90-es évek legvégéig eljutott. Typhhon, Rafale, Super Hornet, F-16V, F-15EX mind a 25-30 évvel ezelőtti sugárhajtóművekkel vannak szerelve.
 
Csak az emírek fizettek a modernebb hajtóművekért. Mind a P&W, mind a GE kifejlesztette az F100-as és F110-es hajtóművek újabb változatait a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején, amelyekkel a nyolcvanas évek végi 29000 font tolóerő kategóriájú F100-as és F110-es hajtóműveket váltották volna, lényegében a ATF tenderhez készült YF119-es (F119PW100) és YF120-as hajtóművek technológiáinak adoptálásával.
A Pratt&Whitney hajtóműve az F100PW229A, majd tervezett típusjelét illetően F100PW232 lett volna, annak ellenére, hogy a tolóereje elérte a 36000 fontot is.
Ebből arra lehetett következtetni, hogy a 165kN statikus tolóerőre képes F100PW229A ha sorozatgyártásra került volna, összhangban a típusjelzéssel, le lett volna korlátozva 32000 fontra, azaz kb 144kN-ra.
A GE hajtóműve, az F110GE129EFE eleve 32000 font tolóerőre volt tervezve, de itt is gond nélkül elérték a 34000 fontot, ráadásul gépbe épített állapotban!
A P&W nem kapott megrendelést sehonnan, míg a GE elérte, hogy a Lockheed a block 60-asát az UAE légiereje számára az F110GE132-essel ajánlja.
Azóta szóba került, hogy az indiai MMRCA tenderre benevezett block 70-es is a block 60-ason fog alapulni, tehát az F110GE132-es fogja hajtani és így akár idővel a többi GE hajtóműves 16-osba is ezt fogják beépíteni.
De nem így alakult, mi több, a mostani F-16V block 70/72 lényegében egy olyan modernizált block 50/52, aminél a lényeg az az avionikai upgrade, ami akár egy őskövület block 15-ös F-16A-ba is beépíthető.

Összefoglalva: hiába van meg minden hozzá, a negyedik generációs típusokba Nyugaton nem kerülnek újabb hajtóművek, ez a technológia megrekedt ott, ahová a 90-es évek legvégéig eljutott. Typhhon, Rafale, Super Hornet, F-16V, F-15EX mind a 25-30 évvel ezelőtti sugárhajtóművekkel vannak szerelve.
Tehát nem akarjak, hogy a régebbi modellek megközelítsék az újakat? Gondolom arra nyomják a dolgokat, hogy mindenki f35t vegyen. Tehát pénz a lényeg.
 
  • Hűha
Reactions: formosa1
Tehát nem akarjak, hogy a régebbi modellek megközelítsék az újakat? Gondolom arra nyomják a dolgokat, hogy mindenki f35t vegyen. Tehát pénz a lényeg.
Nem. Egyáltalán nem erről van szó.
Az a minimálisan több előny, amit ezek a hajtóművek adnak egyszerűen nem éri meg.
Nagy dirrer dúrral jött a Super Hornet Block III is, hajtóművek terén meg semmi új.
Az F414 EPE 2006 táján már nem paper design volt és mégsem kellett a US Navy-nek újabb gépekbe sem.
Nemhogy a régebbiekbe...
 
Jól írod Balázs. Vagy nagy mennyiségben gyártok új hajtóművet, vagy nem. Amig nincs rá több száz példánynál kereslet több kereslet, addig nem, mert felesleges beruházás, ráadásul a szupportot stb. is bonyolítja.. Talán még a harceljárások manuálját is módosítani kéne, mert már sebességtartomány, fordulósugár stb. valósítható meg velük stb.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Ezért írtam pár hónapja, hogy erős a gaynúm, még az UAE is átállt a korábbi hajtóművekre, mert egyszerűen nem érte meg nekik, hogy a nyolcvanakárhány egyedi F-16E/F gépüknek külön feláras alkatrészbázisból kell a hajtóműveit üzemben tartani.
Mivel a törzshátsórész teljesen azonos a block 50-essel, az F110GE129-esre visszaállás teljesen logikus lenne. A mostani görög hadgyakorlaton vendégszerepelt block 60-as F-16E Desert Falcon-ok fúvócsövei teljesen megegyeztek a block 50-esekével, holott korábban nem így néztek ki.
Maga a fúvócső lamella hossza volt a külső eltérés, ez utóbbi a GE simán egységesíthette, így a perdöntő bizonyíték számomra az volna, ha látnék egy mostani képet az UAE légierős F-16-osok forszázskamrájáról.
A korábbi, 2017 előtti fotókon ugyanis tisztán kivehető volt az YF120-asoktól örökölt radiális lángstabilizátor, ami nagyon hasonlít a Super Hornetek F414-eseinek lángstabilizátoraira és nagyban eltér az F110GE129-esek korábbi, gyűrűs kialakításától.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
via facebook
Norvég védelmi minisztérium úgy döntött, hogy 2021 végére a légierő összes F-16-os vadászgépét (57db) leszereli és eladja más országoknak.
Az F-16-os leszerelése után csak egy típusú vadászgép marad a Norvég Királyi Légierő szolgálatában-az F-35A. A Norvég Légierő jelenleg 31 ilyen repülőgéppel rendelkezik, és 2025-ig további 24 repülőgépet vár.Források szerint az F-16-osok egyik vásárlója Románia lesz.
https://www.key.aero/.../norway-retire-f-16-fleet-year-end
 
via facebook
Norvég védelmi minisztérium úgy döntött, hogy 2021 végére a légierő összes F-16-os vadászgépét (57db) leszereli és eladja más országoknak.
Az F-16-os leszerelése után csak egy típusú vadászgép marad a Norvég Királyi Légierő szolgálatában-az F-35A. A Norvég Légierő jelenleg 31 ilyen repülőgéppel rendelkezik, és 2025-ig további 24 repülőgépet vár.Források szerint az F-16-osok egyik vásárlója Románia lesz.
https://www.key.aero/.../norway-retire-f-16-fleet-year-end
A kérdés nem az hogy mennyit fog vásárolni románia hanem az hogy xy db ból vajon hány lesz röpképes náluk. Mert látva a mostani "szerencsétlenkedéseiket" nagyjábból minden 3-ik gép alkatrész forrás (donor) lesz.
 
  • Hűha
Reactions: formosa1
A kérdés nem az hogy mennyit fog vásárolni románia hanem az hogy xy db ból vajon hány lesz röpképes náluk. Mert látva a mostani "szerencsétlenkedéseiket" nagyjábból minden 3-ik gép alkatrész forrás (donor) lesz.
2 századot celoztak meg. Én a szlovákok helyeben is beneveznék+1-re, ha olcsó. Milyen állapotú és koru F-16-osok ezek?
 
2 századot celoztak meg. Én a szlovákok helyeben is beneveznék+1-re, ha olcsó. Milyen állapotú és koru F-16-osok ezek?
A norvég gépek régi, de így-úgy felújított F-16A/B gépek.
A szlovákoknak F-16V gépeik lesznek, C/D sárkány+hajtómű (valamilyen), V elektronika.
Teljesen más architektúra, más alkatrészbázis.
 
Irán elleni támadásra készülve: szokatlanul nagy " PTB"-ket mutatott be Izrael
7mdsuq4f4-w.jpg
 
Irán elleni támadásra készülve: szokatlanul nagy " PTB"-ket mutatott be Izrael
7mdsuq4f4-w.jpg
Ebben semmi új nincs. Ez a 600 gallonos, ami ősidők óta létezik. Szreintem.

Csak a korábbi változatok max felszálló tömegébe nem fér bele a 600 gal és fegyverzet.
Igazság szerint az Opera hadművelet alatt a gépek asszem kicsit túllépték a megengedett felszálló tömeget 3 db pótossal és 2 db Mk-84 bombával is úgy, hogy azok csak 370 gallonoa szárnytartályok voltak.

afl.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Vogon
Ebben semmi új nincs. Ez a 600 gallonos, ami ősidők óta létezik. Szreintem.

Csak a korábbi változatok max felszálló tömegébe nem fér bele a 600 gal és fegyverzet.
Igazság szerint az Opera hadművelet alatt a gépek asszem kicsit túllépték a megengedett felszálló tömeget 3 db pótossal és 2 db Mk-84 bombával is úgy, hogy azok csak 370 gallonoa szárnytartályok voltak.

afl.jpg

Hát erre meg mit függesztettek?
 
Erdogan mai nyilatkozata szerint az F-35 programba való 1,4 milliárd dolláros török befektetésért cserébe Washington F-16 eladásokkal kívánja Ankarát kárpótolni. A törökök korábban 40 új gyártású gépre és közel 80 modernizációs csomagra kértek ajánlatot. Kérdés persze, hogyha az amerikai és török kormányzat meg is tud állapodni, sikerül-e az üzletet az egyre inkább Ankarára nyomást gyakorló Kongresszuson keresztülvinni. https://www.reuters.com/world/middl...-sales-return-its-f-35-investment-2021-10-17/
A lehetséges török F-16 biznisszel, annak esetleges buktatóival, az orosz alternatívával és lehetséges lefolyásával foglalkozott nyugger kolléga
 
Az F-16-osokhoz tervezett alacsony észlelhetőségű fúvócső General Electric-féle verziója:
23472441_1598005483610834_7741671289742677934_n.jpg


file.php


Ugyanez a Pratt&Whitney-nél:

aam_zps988f8c49.jpg

f417bba319f0b8d0e1f73792cc3eca6c.jpg

aal.jpg


Mind a kettő ejektoros megoldású volt, mint ami a Rafale-on, vagy a jó öreg MiG-23-ason, MiG-25-ösön is üzemelt - különféle okokból.
Itt sokkal inkább arról a fajta IR redukálásról van szó, amit a Rafale M88-asán is láthatunk.

Link a tanulmányhoz:

 
A lehetséges török F-16 biznisszel, annak esetleges buktatóival, az orosz alternatívával és lehetséges lefolyásával foglalkozott nyugger kolléga
Ha esetleg valakit érdekelne vagy megosztaná, megcsináltam a cikk angol nyelvű verzióját is
 
Szép forduló, GE hajtómű, nagy tolóerő, csak a pilóta nyak ment össze:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Ez se tudja mi a minimum radius turn...
Nem lehet, hogy a 16-osnál pont, hogy az állásszögkorlát miatt ez egyben a minimum radius turn is?

De továbbmegyek, a videó készítője itt semmiben sem lúdas, hiszen magát a show elemet a Viper Demo Team nevezi úgy, hogy "minimun radius turn".
Náluk kell érdeklődni a hogy és miért tekintetében.