F-16 Fighting Falcon (General Dynamics/Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ez csak pénzügyi kérdés vagy valamiért nem akarnak egy fejlettebb hajtóművet kivinni a gyarmatok rá?
Csak az emírek fizettek a modernebb hajtóművekért. Mind a P&W, mind a GE kifejlesztette az F100-as és F110-es hajtóművek újabb változatait a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején, amelyekkel a nyolcvanas évek végi 29000 font tolóerő kategóriájú F100-as és F110-es hajtóműveket váltották volna, lényegében a ATF tenderhez készült YF119-es (F119PW100) és YF120-as hajtóművek technológiáinak adoptálásával.
A Pratt&Whitney hajtóműve az F100PW229A, majd tervezett típusjelét illetően F100PW232 lett volna, annak ellenére, hogy a tolóereje elérte a 36000 fontot is.
Ebből arra lehetett következtetni, hogy a 165kN statikus tolóerőre képes F100PW229A ha sorozatgyártásra került volna, összhangban a típusjelzéssel, le lett volna korlátozva 32000 fontra, azaz kb 144kN-ra.
A GE hajtóműve, az F110GE129EFE eleve 32000 font tolóerőre volt tervezve, de itt is gond nélkül elérték a 34000 fontot, ráadásul gépbe épített állapotban!
A P&W nem kapott megrendelést sehonnan, míg a GE elérte, hogy a Lockheed a block 60-asát az UAE légiereje számára az F110GE132-essel ajánlja.
Azóta szóba került, hogy az indiai MMRCA tenderre benevezett block 70-es is a block 60-ason fog alapulni, tehát az F110GE132-es fogja hajtani és így akár idővel a többi GE hajtóműves 16-osba is ezt fogják beépíteni.
De nem így alakult, mi több, a mostani F-16V block 70/72 lényegében egy olyan modernizált block 50/52, aminél a lényeg az az avionikai upgrade, ami akár egy őskövület block 15-ös F-16A-ba is beépíthető.

Összefoglalva: hiába van meg minden hozzá, a negyedik generációs típusokba Nyugaton nem kerülnek újabb hajtóművek, ez a technológia megrekedt ott, ahová a 90-es évek legvégéig eljutott. Typhhon, Rafale, Super Hornet, F-16V, F-15EX mind a 25-30 évvel ezelőtti sugárhajtóművekkel vannak szerelve.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 212
13 728
113
Csak az emírek fizettek a modernebb hajtóművekért. Mind a P&W, mind a GE kifejlesztette az F100-as és F110-es hajtóművek újabb változatait a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején, amelyekkel a nyolcvanas évek végi 29000 font tolóerő kategóriájú F100-as és F110-es hajtóműveket váltották volna, lényegében a ATF tenderhez készült YF119-es (F119PW100) és YF120-as hajtóművek technológiáinak adoptálásával.
A Pratt&Whitney hajtóműve az F100PW229A, majd tervezett típusjelét illetően F100PW232 lett volna, annak ellenére, hogy a tolóereje elérte a 36000 fontot is.
Ebből arra lehetett következtetni, hogy a 165kN statikus tolóerőre képes F100PW229A ha sorozatgyártásra került volna, összhangban a típusjelzéssel, le lett volna korlátozva 32000 fontra, azaz kb 144kN-ra.
A GE hajtóműve, az F110GE129EFE eleve 32000 font tolóerőre volt tervezve, de itt is gond nélkül elérték a 34000 fontot, ráadásul gépbe épített állapotban!
A P&W nem kapott megrendelést sehonnan, míg a GE elérte, hogy a Lockheed a block 60-asát az UAE légiereje számára az F110GE132-essel ajánlja.
Azóta szóba került, hogy az indiai MMRCA tenderre benevezett block 70-es is a block 60-ason fog alapulni, tehát az F110GE132-es fogja hajtani és így akár idővel a többi GE hajtóműves 16-osba is ezt fogják beépíteni.
De nem így alakult, mi több, a mostani F-16V block 70/72 lényegében egy olyan modernizált block 50/52, aminél a lényeg az az avionikai upgrade, ami akár egy őskövület block 15-ös F-16A-ba is beépíthető.

Összefoglalva: hiába van meg minden hozzá, a negyedik generációs típusokba Nyugaton nem kerülnek újabb hajtóművek, ez a technológia megrekedt ott, ahová a 90-es évek legvégéig eljutott. Typhhon, Rafale, Super Hornet, F-16V, F-15EX mind a 25-30 évvel ezelőtti sugárhajtóművekkel vannak szerelve.
Tehát nem akarjak, hogy a régebbi modellek megközelítsék az újakat? Gondolom arra nyomják a dolgokat, hogy mindenki f35t vegyen. Tehát pénz a lényeg.
 
  • Hűha
Reactions: formosa1
M

molnibalage

Guest
Tehát nem akarjak, hogy a régebbi modellek megközelítsék az újakat? Gondolom arra nyomják a dolgokat, hogy mindenki f35t vegyen. Tehát pénz a lényeg.
Nem. Egyáltalán nem erről van szó.
Az a minimálisan több előny, amit ezek a hajtóművek adnak egyszerűen nem éri meg.
Nagy dirrer dúrral jött a Super Hornet Block III is, hajtóművek terén meg semmi új.
Az F414 EPE 2006 táján már nem paper design volt és mégsem kellett a US Navy-nek újabb gépekbe sem.
Nemhogy a régebbiekbe...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 150
9 317
113
Jól írod Balázs. Vagy nagy mennyiségben gyártok új hajtóművet, vagy nem. Amig nincs rá több száz példánynál kereslet több kereslet, addig nem, mert felesleges beruházás, ráadásul a szupportot stb. is bonyolítja.. Talán még a harceljárások manuálját is módosítani kéne, mert már sebességtartomány, fordulósugár stb. valósítható meg velük stb.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ezért írtam pár hónapja, hogy erős a gaynúm, még az UAE is átállt a korábbi hajtóművekre, mert egyszerűen nem érte meg nekik, hogy a nyolcvanakárhány egyedi F-16E/F gépüknek külön feláras alkatrészbázisból kell a hajtóműveit üzemben tartani.
Mivel a törzshátsórész teljesen azonos a block 50-essel, az F110GE129-esre visszaállás teljesen logikus lenne. A mostani görög hadgyakorlaton vendégszerepelt block 60-as F-16E Desert Falcon-ok fúvócsövei teljesen megegyeztek a block 50-esekével, holott korábban nem így néztek ki.
Maga a fúvócső lamella hossza volt a külső eltérés, ez utóbbi a GE simán egységesíthette, így a perdöntő bizonyíték számomra az volna, ha látnék egy mostani képet az UAE légierős F-16-osok forszázskamrájáról.
A korábbi, 2017 előtti fotókon ugyanis tisztán kivehető volt az YF120-asoktól örökölt radiális lángstabilizátor, ami nagyon hasonlít a Super Hornetek F414-eseinek lángstabilizátoraira és nagyban eltér az F110GE129-esek korábbi, gyűrűs kialakításától.

 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 706
4 260
113
via facebook
Norvég védelmi minisztérium úgy döntött, hogy 2021 végére a légierő összes F-16-os vadászgépét (57db) leszereli és eladja más országoknak.
Az F-16-os leszerelése után csak egy típusú vadászgép marad a Norvég Királyi Légierő szolgálatában-az F-35A. A Norvég Légierő jelenleg 31 ilyen repülőgéppel rendelkezik, és 2025-ig további 24 repülőgépet vár.Források szerint az F-16-osok egyik vásárlója Románia lesz.
https://www.key.aero/.../norway-retire-f-16-fleet-year-end
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 573
8 434
113
via facebook
Norvég védelmi minisztérium úgy döntött, hogy 2021 végére a légierő összes F-16-os vadászgépét (57db) leszereli és eladja más országoknak.
Az F-16-os leszerelése után csak egy típusú vadászgép marad a Norvég Királyi Légierő szolgálatában-az F-35A. A Norvég Légierő jelenleg 31 ilyen repülőgéppel rendelkezik, és 2025-ig további 24 repülőgépet vár.Források szerint az F-16-osok egyik vásárlója Románia lesz.
https://www.key.aero/.../norway-retire-f-16-fleet-year-end
A kérdés nem az hogy mennyit fog vásárolni románia hanem az hogy xy db ból vajon hány lesz röpképes náluk. Mert látva a mostani "szerencsétlenkedéseiket" nagyjábból minden 3-ik gép alkatrész forrás (donor) lesz.
 
  • Hűha
Reactions: formosa1

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 613
97 804
113
A kérdés nem az hogy mennyit fog vásárolni románia hanem az hogy xy db ból vajon hány lesz röpképes náluk. Mert látva a mostani "szerencsétlenkedéseiket" nagyjábból minden 3-ik gép alkatrész forrás (donor) lesz.
2 századot celoztak meg. Én a szlovákok helyeben is beneveznék+1-re, ha olcsó. Milyen állapotú és koru F-16-osok ezek?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
2 századot celoztak meg. Én a szlovákok helyeben is beneveznék+1-re, ha olcsó. Milyen állapotú és koru F-16-osok ezek?
A norvég gépek régi, de így-úgy felújított F-16A/B gépek.
A szlovákoknak F-16V gépeik lesznek, C/D sárkány+hajtómű (valamilyen), V elektronika.
Teljesen más architektúra, más alkatrészbázis.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 716
85 704
113
Irán elleni támadásra készülve: szokatlanul nagy " PTB"-ket mutatott be Izrael
7mdsuq4f4-w.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Irán elleni támadásra készülve: szokatlanul nagy " PTB"-ket mutatott be Izrael
7mdsuq4f4-w.jpg
Ebben semmi új nincs. Ez a 600 gallonos, ami ősidők óta létezik. Szreintem.

Csak a korábbi változatok max felszálló tömegébe nem fér bele a 600 gal és fegyverzet.
Igazság szerint az Opera hadművelet alatt a gépek asszem kicsit túllépték a megengedett felszálló tömeget 3 db pótossal és 2 db Mk-84 bombával is úgy, hogy azok csak 370 gallonoa szárnytartályok voltak.

afl.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Vogon

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 565
113
Ebben semmi új nincs. Ez a 600 gallonos, ami ősidők óta létezik. Szreintem.

Csak a korábbi változatok max felszálló tömegébe nem fér bele a 600 gal és fegyverzet.
Igazság szerint az Opera hadművelet alatt a gépek asszem kicsit túllépték a megengedett felszálló tömeget 3 db pótossal és 2 db Mk-84 bombával is úgy, hogy azok csak 370 gallonoa szárnytartályok voltak.

afl.jpg

Hát erre meg mit függesztettek?
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 064
31 608
113
Erdogan mai nyilatkozata szerint az F-35 programba való 1,4 milliárd dolláros török befektetésért cserébe Washington F-16 eladásokkal kívánja Ankarát kárpótolni. A törökök korábban 40 új gyártású gépre és közel 80 modernizációs csomagra kértek ajánlatot. Kérdés persze, hogyha az amerikai és török kormányzat meg is tud állapodni, sikerül-e az üzletet az egyre inkább Ankarára nyomást gyakorló Kongresszuson keresztülvinni. https://www.reuters.com/world/middl...-sales-return-its-f-35-investment-2021-10-17/
A lehetséges török F-16 biznisszel, annak esetleges buktatóival, az orosz alternatívával és lehetséges lefolyásával foglalkozott nyugger kolléga
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Az F-16-osokhoz tervezett alacsony észlelhetőségű fúvócső General Electric-féle verziója:
23472441_1598005483610834_7741671289742677934_n.jpg


file.php


Ugyanez a Pratt&Whitney-nél:

aam_zps988f8c49.jpg

f417bba319f0b8d0e1f73792cc3eca6c.jpg

aal.jpg


Mind a kettő ejektoros megoldású volt, mint ami a Rafale-on, vagy a jó öreg MiG-23-ason, MiG-25-ösön is üzemelt - különféle okokból.
Itt sokkal inkább arról a fajta IR redukálásról van szó, amit a Rafale M88-asán is láthatunk.

Link a tanulmányhoz:

 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 064
31 608
113
A lehetséges török F-16 biznisszel, annak esetleges buktatóival, az orosz alternatívával és lehetséges lefolyásával foglalkozott nyugger kolléga
Ha esetleg valakit érdekelne vagy megosztaná, megcsináltam a cikk angol nyelvű verzióját is
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Ez se tudja mi a minimum radius turn...
Nem lehet, hogy a 16-osnál pont, hogy az állásszögkorlát miatt ez egyben a minimum radius turn is?

De továbbmegyek, a videó készítője itt semmiben sem lúdas, hiszen magát a show elemet a Viper Demo Team nevezi úgy, hogy "minimun radius turn".
Náluk kell érdeklődni a hogy és miért tekintetében.