Megerősítem Molnit, kevered az IAS-t a TAS-al.
A légerők az IAS-tól ébrednek.
A PFD-n sem véletlenül van IAS.
Nope. A légerők a profil és a lágáramlás közötti kölcsönhatásból erednek, az pedig a relativ mozgásból származik. A levegő és a pofil egymáshoz viszonyított sebessége pedig a TAS.
True Air Speed: (TAS) or (V). The speed of the aircraft through the air. THE ONLY SPEED THERE IS - All the other, so called, speeds are pressures.
Itt van a lényeg. IAS, CAS, EAS - mind nyomások, a pitot torlónyomásából számított érték. TAS meg a levegő és a profil egymáshoz számított mozgásállapota.
The Air Speed Indicator is calibrated for ‘standard’ sea level density, so it will only read TAS if the density of the air through which the aircraft is flying is 1.225 kg/m3. Thus at 40,000 ft where the ‘standard’ density is one quarter of the sea-level value, to maintain the same EAS the aircraft will have to move through the air twice as fast!
Na innentől érthető, hogy a légerő miért a TASból számítható - mert az a lényeg, hogy a profil konkrétan milyen sebességgel mozog a közegben (és figyelembe véve a ritkább levegőt is természetesen) - megfejelve azzal, hogy magasság emelkedésével csökken a nyomás, így ugyanahhoz a felhajtóerőhöz nagyobb sebesség és állásszög kell, de a légellenállás is kisebb.
Hmmm...
Ha ez így lenne, akkor nem lenne sem a CAS és IAS.
Mert pont ez a bibi. 10 km magasan a hiába van 600 KTAS, csak olyan alacsony a KCAS, hogy röhejesen kevés felajtóerőt jelent ÉS még a tolóerőd is alacsony. Ezért lesz lapos nagyon a turn rate diagram.
Ez kb. CL pótos és full AAM és M0.9 mellett 5 fok/sec sustained 50% keróval sem...
Persze, hogy IAS-ra adsz meg mindent, hiszen az az olvasható érték, az jelenik meg a pilóta előtt, ahhoz lehet mérni, hogy mikor esel át a ritka levegőben. Az AFM ezzel dolgozik, hiszen az értelmezhető számodra.
Értem én hogy mit mondasz és tartalmilag teljesen egyetértek, de itt az alapfelvetés az volt, hogy mi alapján ébrednek a légerők - ez pedig természetesen más sebesség ISA értéken, mint 40000 feet magasságban. De attól még a relatív valódi sebesség. Igen, valóban a nagyobb magasság esetén a ritkább levegő miatt kompenzálni kell a számítógépnek (sőt, EASal számolunk a levegő összenyomhatóság miatt M 0.5 fölött), de ettől függetlenül ekkor is a TAS, a valódi sebsség számít - más kérdés, hogy az IAS pont emiatt van kalibrálva. Így tudod elkerülni nagy magasságban a Coffin Cornert