F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Igen, mert a tudás és a kepesség nem szinonímái egymásnak, csak valamiért összemosod a kettőt.
Mert a kettő baromira nem független egymástól és lényegtelen, hogy hogyan nevezzük. A te szavaiddal élve, hiába van valakinek papíron tudása arról, hogy hogyan kell felismerni egy helyzetet és arra mi a helyes válaszlépés, ha ezt nem tudja a megfelelő minőségben hozni (tehát nincs meg a megfelelő képessége). Mert ilyen esetben a felülbírálás rosszabb helyzetet fog előidézni, mintha csak hagyná, hogy az AI repüljön.

A megfelelő minőségnek sok kritériuma van.. csak néhány példa:
  • a reakció idő
  • a végrehajtás kiválasztott paraméterei
  • a végrehajtás pontossága
  • a végrehajtás alatt változó környezetre adott válaszok gyorsasága, helyessége, pontossága
Talán az egyik legjobb példa, ami eszembe jut, hogy sok év szimulátorozás alatt azt figyeltem meg, hogy a legjobb légi irányítók egy harci helyzetben azok, akik saját maguk is élvonalbeli tudással és képességgel rendelkeznek mint pilóták. Azért, mert ők is ismerik ugyanazokat a problémákat amiket neked kell leküzdened és megfelelő időzítéssel / mennyiségben fogják átadni a szükséges információkat. Egy átlagos légi irányítóhoz képest pedig sokszor jobb az ember saját helyzetképe, pedig az irányítók elég nagy előnnyel indulnak a versenyben.

Ezért írtam, hogy szerintem egy marha érdekes kérdés, hogy egy ilyen AI együttműködés esetén tulajdonképpen hogyan is kellene képezni pilótákat, hogy a lehető leghatékonyabb legyen. Ha kellően jó az AI, akkor kicsi a valószínűsége szerintem annak, hogy bármilyen pilóta egy adott helyzetet jobban tudna megoldani, mint az AI, de ha nem bíznak benne akkor át fogják venni az irányítást ami lehet, hogy rosszabb helyzetet eredményez.

Kicsit olyan, mint az autódban a vezetés támogató rendszer automatikusan próbálna kikerülni egy akadályt agresszív kormánymozdulatokkal. Lehet, hogy megbízol a rendszerben és vagy megoldja vagy nem, de az is lehet, hogy nem és átveszed az irányítást, de nem mindenki olyan ügyes sofőr, hogy pl. 90-el meg tudjon csinálni egy dupla sávváltást.Lehet, hogy a végeredmény rosszabb lesz, mint hogyha csak hagytad volna a kocsit, hogy oldja meg.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
jo kis vitta van itt :)

az amit dudi akar itt mondani, az hogy az embernek van olyan valamie, ami a robotnak nincs - es az a tapasztalat.
egy tapasztalt pilota tudja mi mukodik egy adott helyeztben es mi nem, a robot lehet szepen tud matekolni de csak azt tudja kiszamolni ami a programban meg van irva.

a robot soha sem fogja megmondani hogy baszki, ez igy, ahogy akarom most csinalni nem lesz jo, ha egy ismeretlen helyzetbe kerul.
majd megoldja ugy hogy bezavarodik es kidob egy kek halalt a kepernyore.

szerintem meg egy jo ideig, a pilota lesz a fonok, o dont, a robotra meg megmaradnak az egyszerubb feladatok hogy megkonyebitse a pilota eletet egy hosszu miszio kozben.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 506
113
Mert a kettő baromira nem független egymástól és lényegtelen, hogy hogyan nevezzük. A te szavaiddal élve, hiába van valakinek papíron tudása arról, hogy hogyan kell felismerni egy helyzetet és arra mi a helyes válaszlépés, ha ezt nem tudja a megfelelő minőségben hozni (tehát nincs meg a megfelelő képessége). Mert ilyen esetben a felülbírálás rosszabb helyzetet fog előidézni, mintha csak hagyná, hogy az AI repüljön.

A megfelelő minőségnek sok kritériuma van.. csak néhány példa:
  • a reakció idő
  • a végrehajtás kiválasztott paraméterei
  • a végrehajtás pontossága
  • a végrehajtás alatt változó környezetre adott válaszok gyorsasága, helyessége, pontossága
Talán az egyik legjobb példa, ami eszembe jut, hogy sok év szimulátorozás alatt azt figyeltem meg, hogy a legjobb légi irányítók egy harci helyzetben azok, akik saját maguk is élvonalbeli tudással és képességgel rendelkeznek mint pilóták. Azért, mert ők is ismerik ugyanazokat a problémákat amiket neked kell leküzdened és megfelelő időzítéssel / mennyiségben fogják átadni a szükséges információkat. Egy átlagos légi irányítóhoz képest pedig sokszor jobb az ember saját helyzetképe, pedig az irányítók elég nagy előnnyel indulnak a versenyben.

Ezért írtam, hogy szerintem egy marha érdekes kérdés, hogy egy ilyen AI együttműködés esetén tulajdonképpen hogyan is kellene képezni pilótákat, hogy a lehető leghatékonyabb legyen. Ha kellően jó az AI, akkor kicsi a valószínűsége szerintem annak, hogy bármilyen pilóta egy adott helyzetet jobban tudna megoldani, mint az AI, de ha nem bíznak benne akkor át fogják venni az irányítást ami lehet, hogy rosszabb helyzetet eredményez.

Kicsit olyan, mint az autódban a vezetés támogató rendszer automatikusan próbálna kikerülni egy akadályt agresszív kormánymozdulatokkal. Lehet, hogy megbízol a rendszerben és vagy megoldja vagy nem, de az is lehet, hogy nem és átveszed az irányítást, de nem mindenki olyan ügyes sofőr, hogy pl. 90-el meg tudjon csinálni egy dupla sávváltást.Lehet, hogy a végeredmény rosszabb lesz, mint hogyha csak hagytad volna a kocsit, hogy oldja meg.
Én abban látom az AI segítségét, hogy bizonyos kreativitást nem igénylő funkciókat automatikusan csinál (pl önvédelmi rendszerek kezelése), előrejelez lehetséges scenariókat és mindenekelőtt segíti a pilótát a döntésben azzal, hogy értékeli az adott szituációt.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 907
4 665
113
Kicsit olyan, mint az autódban a vezetés támogató rendszer automatikusan próbálna kikerülni egy akadályt agresszív kormánymozdulatokkal. Lehet, hogy megbízol a rendszerben és vagy megoldja vagy nem, de az is lehet, hogy nem és átveszed az irányítást, de nem mindenki olyan ügyes sofőr, hogy pl. 90-el meg tudjon csinálni egy dupla sávváltást.Lehet, hogy a végeredmény rosszabb lesz, mint hogyha csak hagytad volna a kocsit, hogy oldja meg.
Szia,

Szerintem most epp nagyon aktualis peldat mondtal, ami nagyon jol szemlelteti a helyzetet!

Tehat most epp van a teslakban egy olyan MI, ami felismeri az allo autok tobbseget, es biztonsagosan kikeruli azokat.
Ha meg lat egy olyan allo autot, amin megy a fenyhid, akkor az algorimusa szerint az az auto megy, nyugodtan oda vezethet, ahol a rendorauto korabban volt. De mivel a valosagban all az a szerencsetlen auto, igy aztan nekimegy, mint az legalabb 11 esetben meg is tortent.

Egyfelol a helyzetet a tesla jogaszai jol kezelik (mikozben azzal reklamozzak az autot, hogy onvezeto, kozben a szerzodes apro betus reszeben benne van, hogy nem onvezeto az auto, tilos ilyen modban hasznalni, mindenert a sofor a felelos). Masreszt ez egy konkret hiba, ami minden bizonnyal kezelheto, es a kovetkezo programverzioban kijavitjak.

De ez ravilagit arra, hogy a szamitogep nem gondolkodo gep, es megha neha annak is latszik, ekozben oltari baromsagokat kepes csinalni. "Tamogato" kornyezetben, mint amilyen az orszaguti autozas, ez szerintem egy olyan problema, amit celszeru figyelembe venni.

Mivel a szamitogep egy determinisztikus gep, ami programot hajt vegre, ezert "kovetkezetes". Ez ott valik hihetetlenul fontossa, amikor a "tamogato" kornyezetbol megprobalja valaki atrakni egy ellenseges kornyezetbe ezeket: ha talalt az ellenseg egy hibat, akkor azt rengeteg ponton ki lehet hasznalni, akar egy komplett haborut meg lehet vele nyerni.

Ja, es apro erdekesseg: igazabol senki nem fejleszt onvezeto autot! A fejlesztesek celja, hogy legyenek taviranyitott autok, az 5G-s mobilnet egyik celja pont az, hogy az autok taviranyitasahoz szukseges (hihetetlenul sok) adat atviheto legyen az auto es az iranyito szamitogep kozott.
 
M

molnibalage

Guest
Én abban látom az AI segítségét, hogy bizonyos kreativitást nem igénylő funkciókat automatikusan csinál (pl önvédelmi rendszerek kezelése), előrejelez lehetséges scenariókat és mindenekelőtt segíti a pilótát a döntésben azzal, hogy értékeli az adott szituációt.
Az önvédelmi ECM a vadászgépeken évtizedek óta félautomatikus tudtommal.
Az ALQ-131 is már ilyen volt.
Igen, mert a tudás és a kepesség nem szinonímái egymásnak, csak valamiért összemosod a kettőt.
Te is összevissza kevered.
  • Egy pilóta ritkán mérnök, tehát ő még modellt se tudna sanszosan felállítani, hogy számoljon.
  • Egy mérnöknek már mehet, de realtime ezt egy gépre sem tudja.
  • Az MI realtime tudja ezt csinálni. HA VAN ADAT.
Okkal emeltem ki ezt.
Mert ameddig nincs, addig az MI is csak kb. olyan tanult és n+1 virtuális harc alapján tud repülni, amit a pilóták ökölszabályként tolnak.

Ezért van az, hogy ha a 80-as évek gépeibe tennél MI-t, szar se tudna, mert a világot maga körül nem tudja értelmezni.
De, ha minden gépen ott a DAS és AESA radar, akkor jó esély van arra, hogy azért valamiféle közelítő célseb. és irány és távolság mérhető sok célra. Ezzel már tud jobb lenni az MI az embernél.

De információhiányos környezetben csak az utóbbi időben és hatalmas mintát felhasználva lett jobb a "MI".
Korábban csak zárt rendszert jelentő játékokban tudta megverni az embert.

Van olyan "MI", ami brute force módszerrel megtanult Starcraftozni tudtommal. semmit nem mutattak és magyaráztak el neki.
Nem is tudja mit csinál, csak sok millió (?) játékból tudja, hogy mit kell csinálni, hogy győzzön. De nem azért, mert értené.

Ez az "MI" a top játékosokat megverte, mert hasonló taktikájuk ellen kb. megtanult mindent.
De aztán gyengébb, de kvázi "hülyén" játszó játékosok ellen nem mindig győzött, mert a mintáik annyira eltérőek voltak. Aztán persze őket is megtanulta.

Ez olyan, mint az repjegy árazó botok.
Normális piaci környezetben jól optimalizálak sok éves tanulás után.
Jött a COIVD, lezárás és le kellett lőni őket, mert azok sem tudták, hogy hogyan kéne árazni, nem volt minta.

Szóval egy MI-t is igen sok forgatókönyvre kell futtatni jó sok milliószor.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 461
84 506
113
Az önvédelmi ECM a vadászgépeken évtizedek óta félautomatikus tudtommal.
Az ALQ-131 is már ilyen volt.

Te is összevissza kevered.
  • Egy pilóta ritkán mérnök, tehát ő még modellt se tudna sanszosan felállítani, hogy számoljon.
  • Egy mérnöknek már mehet, de realtime ezt egy gépre sem tudja.
  • Az MI realtime tudja ezt csinálni. HA VAN ADAT.
Okkal emeltem ki ezt.
Mert ameddig nincs, addig az MI is csak kb. olyan tanult és n+1 virtuális harc alapján tud repülni, amit a pilóták ökölszabályként tolnak.

Ezért van az, hogy ha a 80-as évek gépeibe tennél MI-t, szar se tudna, mert a világot maga körül nem tudja értelmezni.
De, ha minden gépen ott a DAS és AESA radar, akkor jó esély van arra, hogy azért valamiféle közelítő célseb. és irány és távolság mérhető sok célra. Ezzel már tud jobb lenni az MI az embernél.

De információhiányos környezetben csak az utóbbi időben és hatalmas mintát felhasználva lett jobb a "MI".
Korábban csak zárt rendszert jelentő játékokban tudta megverni az embert.

Van olyan "MI", ami brute force módszerrel megtanult Starcraftozni tudtommal. semmit nem mutattak és magyaráztak el neki.
Nem is tudja mit csinál, csak sok millió (?) játékból tudja, hogy mit kell csinálni, hogy győzzön. De nem azért, mert értené.

Ez az "MI" a top játékosokat megverte, mert hasonló taktikájuk ellen kb. megtanult mindent.
De aztán gyengébb, de kvázi "hülyén" játszó játékosok ellen nem mindig győzött, mert a mintáik annyira eltérőek voltak. Aztán persze őket is megtanulta.

Ez olyan, mint az repjegy árazó botok.
Normális piaci környezetben jól optimalizálak sok éves tanulás után.
Jött a COIVD, lezárás és le kellett lőni őket, mert azok sem tudták, hogy hogyan kéne árazni, nem volt minta.

Szóval egy MI-t is igen sok forgatókönyvre kell futtatni jó sok milliószor.
Taktikai tudásról beszélünk, azt tudja a pilóta, mert anélkül nem tudna harcolni.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 611
12 753
113
Lehet, hogy most tévedek, de talán arra akarsz utalni Dudi, hogy a MI pl. nem fog váratlanul megoldásokat/taktikát változtatni, mint egy ember, aki mondjuk, mondjuk (nem játszottam még az életben légi harcot számítógépen) egy nyerőnek tűnő közelharc szituáció ellenére váratlanul úgy dönt, hogy jó; akkor most bebújok egy felhőbe, onnan bármerre kijöhetek, aztán keressél meg...
Egy MI-ről nem ezt gondoljuk, hanem azt, hogy következetesen egyre kedvezőbb szituációba vezérli a gépet, s nem fog radikálisan váltani.
Csak az a szép, hogy mi nem tudjuk, hogy hol tartanak ezek a MI fejlesztések...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Én abban látom az AI segítségét, hogy bizonyos kreativitást nem igénylő funkciókat automatikusan csinál (pl önvédelmi rendszerek kezelése), előrejelez lehetséges scenariókat és mindenekelőtt segíti a pilótát a döntésben azzal, hogy értékeli az adott szituációt.
Én pl. úgy képzeltem el az egészet, hogy közelharcban ilyen videójáték szerűen a sisakdisplayen kivetíteti valami pálya határoló elemekkel (pl. háromszögekkel, amiken belül végig fog repülni a gép), hogy mi a tervezett röppálya és akkor a pilóta meg tudja nézni, hogy egyetért-e vele, vagy nem.

Szia,

Szerintem most epp nagyon aktualis peldat mondtal, ami nagyon jol szemlelteti a helyzetet!

Tehat most epp van a teslakban egy olyan MI, ami felismeri az allo autok tobbseget, es biztonsagosan kikeruli azokat.
Ha meg lat egy olyan allo autot, amin megy a fenyhid, akkor az algorimusa szerint az az auto megy, nyugodtan oda vezethet, ahol a rendorauto korabban volt. De mivel a valosagban all az a szerencsetlen auto, igy aztan nekimegy, mint az legalabb 11 esetben meg is tortent.

Egyfelol a helyzetet a tesla jogaszai jol kezelik (mikozben azzal reklamozzak az autot, hogy onvezeto, kozben a szerzodes apro betus reszeben benne van, hogy nem onvezeto az auto, tilos ilyen modban hasznalni, mindenert a sofor a felelos). Masreszt ez egy konkret hiba, ami minden bizonnyal kezelheto, es a kovetkezo programverzioban kijavitjak.

De ez ravilagit arra, hogy a szamitogep nem gondolkodo gep, es megha neha annak is latszik, ekozben oltari baromsagokat kepes csinalni. "Tamogato" kornyezetben, mint amilyen az orszaguti autozas, ez szerintem egy olyan problema, amit celszeru figyelembe venni.

Mivel a szamitogep egy determinisztikus gep, ami programot hajt vegre, ezert "kovetkezetes". Ez ott valik hihetetlenul fontossa, amikor a "tamogato" kornyezetbol megprobalja valaki atrakni egy ellenseges kornyezetbe ezeket: ha talalt az ellenseg egy hibat, akkor azt rengeteg ponton ki lehet hasznalni, akar egy komplett haborut meg lehet vele nyerni.

Ja, es apro erdekesseg: igazabol senki nem fejleszt onvezeto autot! A fejlesztesek celja, hogy legyenek taviranyitott autok, az 5G-s mobilnet egyik celja pont az, hogy az autok taviranyitasahoz szukseges (hihetetlenul sok) adat atviheto legyen az auto es az iranyito szamitogep kozott.
Az szerintem is egy lehetséges probléma forrás, hogy ha az összes vadászgép ugyanazzal a sémával repül. Adott esetben így ha valaki talál egy gyenge pontot az AI viselkedésében akkor azt tényleg ki lehet használni, és ha pont egy kritikus helyzetre tartogatják ennek a kihasználását akkor valóban nagy horderejű lehet. Ehhez képest az emberek relatív előnyösek, mert az ő viselkedésük nem homogén.

Az autóknál tipikusan a problémák nagy része abból jön, hogy hibásan érzékel valamit a környezetből. Szerintem egy repülőn ez kisebb probléma, mert azok a tárgyak amiket érzékelni kell jobban körülhatárolhatóak. Az autókbak található radarok pl. nem doppler elven működnek ezért az egyébként érdektelen tárgyak is sokszor gondot okoznak (pl. csatorna fedél). Ehhez képest a levegőben elég egyértelműen elhatárolható egy repülőgép a környezettől, néhány kivétel mellett: pl. EW vagy ha valaki pont merőleges pályán repül hozzád képest.

Lehet, hogy most tévedek, de talán arra akarsz utalni Dudi, hogy a MI pl. nem fog váratlanul megoldásokat/taktikát változtatni, mint egy ember, aki mondjuk, mondjuk (nem játszottam még az életben légi harcot számítógépen) egy nyerőnek tűnő közelharc szituáció ellenére váratlanul úgy dönt, hogy jó; akkor most bebújok egy felhőbe, onnan bármerre kijöhetek, aztán keressél meg...
Egy MI-ről nem ezt gondoljuk, hanem azt, hogy következetesen egyre kedvezőbb szituációba vezérli a gépet, s nem fog radikálisan váltani.
Csak az a szép, hogy mi nem tudjuk, hogy hol tartanak ezek a MI fejlesztések...
Ez alapvetően igaz, de akkor az az AI nem elég fejlett :)

Légiharcban a döntések tárháza egyszerre borzasztóan nagy és borzasztóan kicsi. Minél közelebb kerül valaki az ellenséghez, annál gyorsabban és annál kevesebb lehetőség közül kell választani. A valid választások halmaza általában a harc előrahaladtával csak szűkülni szokott és legtöbb esetben csak a környezeti paraméterek (pl. megjött a segítség kívülről) vagy a résztvevők által elkövetett hibák nyitnak ki új ajtókat. Persze értelmeszerűen a pilótának kell mindezt felismerni, és tudni, hogy adott helyzetben mi az amit érdemes tenni és mi az ami egyenlő a biztos halállal.

Egy képzett pilóta (vagy rendszer) meg tudja jósolni azt, hogy adott szituációból mik az optimális ellenséges lépések, sőt, akár azt is, hogy a saját döntések függvényében hogyan változnak a lehetséges ellenséges reakciók. Ez a része olyan, mint a sakk. A lehetőségek végesek és előre ismertek (feltéve egy alapvető ismeretet az ellenfél gép és fegyverrendszer képességeiről). Az emberek hiányossága itt alapvetően ugyan az, hogy nem rendelkeznek ilyen számítási kapacitással.

Ha egy AI-t látszólag hülye döntésekkel át lehet verni, akkor az szerintem szimplán nem elég érett arra a feladatra. Hiszen neki pont az az erőssége, mint a sakkban, hogy tud számolni a sok variációval és értékeli, hogy akár hosszú távon (mondjuk 30 másodperc múlva) egy adott döntés sorozat végkimenetele mit eredményez.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
273492542_361512155811210_5932270774545233838_n.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 278
81 207
113
The USAF is looking at 14 potential F-22 Raptor upgrades, including integrating the Thales Scorpion helmet-mounted display/weapon cuing system and a long-range IRST sensor...

  • Integrating the Thales Scorpion helmet-mounted display/weapon cuing system
  • A long-range infrared search-and-track sensor
  • Manned-unmanned teaming
  • Pilot-assisted autonomy
  • A GPS-alternative navigation system
  • Simulation of “red air” threats
  • Algorithms for “optimized intercepts”
  • Combat identification of threats
  • Cyber intrusion detection and prevention
  • Predictive maintenance
  • Synthetic data generation
  • Sensor fusion
  • Improved sensing
  • Real-time debriefing



F22-Pods-Stealth.jpg
message-editor%2F1644348268651-f-222.jpg


F-22 Raptor Spotted Flying With Stealthy Underwing Pods
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem a 6. gen gépekhez tesztelhetnek valamit.
Lehet valamilyen hűtési rendszert.
Ha hűtés alatt azt érted, hogy az IR sugárzás egy részét visszaverje...
Mondjuk, nem tudom, hogy jól értem-e...

Mert ha több sugárzást ver vissza, mint elnyel, akkor maga a gép hőmérséklete kisebb, talán kisebb távolságról észlelhető nagy távolságban.
Csak abba az irányba, amerra visszaverődik az IR sugárzás, ott lényegében nem egy IR tükör lesz ez így...?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 215
60 223
113
Ha hűtés alatt azt érted, hogy az IR sugárzás egy részét visszaverje...
Mondjuk, nem tudom, hogy jól értem-e...

Mert ha több sugárzást ver vissza, mint elnyel, akkor maga a gép hőmérséklete kisebb, talán kisebb távolságról észlelhető nagy távolságban.
Csak abba az irányba, amerra visszaverődik az IR sugárzás, ott lényegében nem egy IR tükör lesz ez így...?

Szerintem is tükör effektus lesz.
Engem a fekete részek jobban izgatnak... Olyanok, mint a csempék. Lehet, hogy a gép külső burkolatát használnánk föl hűtésre, és erre segít rá a króm/tükör külső bevonat.
Ugye arról volt szó, hogy a 6. gen gépek nagyon nagy hőt termelnek majd a sok elektromos rendszer miatt és azt valahogyan ki kell hűteni.
És mind ezt úgy, hogy a lopakodó tulajdonságok ne romoljanak le.
Ehhez meg ugye kell egy tesztplatform ami lopakodó, nagy és kéthajtóműves.
Szerintem ezért szórakoznak az F-22-esekkel.

De semmi biztosat nem tudok, csak találgatok.
(Épületeknél is használnak hőtükör fóliákat)