F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

Ellenforgó motorjai vannak?
Miért nem azonos a két forgórész tömege?
Mert a fő szempont nem a gramra kibalanszírozás volt, hanem az aerodinamika. A koax légcsavaroknál se kötelező pont ugyanolyan légcsavarpárokkal megoldani a hajtást, csak a legtöbb ilyen ismert gépen szemre azonosak. De pl a fordulatszámuk már kis mértékben eltérhet!
És egy durva példa: ukrán An-70-esek Progressz D-27-es propfan hajtóművei, ahol az első sróf 8 tollú, a hátsó meg 6.
 
Most akkor a Raptorban két tükörkép forgórész van a két különböző motorhoz? Külön jobb oldalra, külön bal oldalra? És mi köze ennek az aerodinamikához?
 
Most akkor a Raptorban két tükörkép forgórész van a két különböző motorhoz? Külön jobb oldalra, külön bal oldalra? És mi köze ennek az aerodinamikához?
Nem a két hajtómű közt van eltérés, hanem a hajtómű két forgórészes. A hajtómű-házban van csapágyazva a magasnyomású kompresszor és turbina tengelye, abban a tengelyben meg a kisnyomású kompresszor és turbina tengelye - de a két forgórész egymással ellentétesen forog. Az aerodinamika meg ott jön bele, hogy a kompresszor-lapátok és a turbina-lapátok is aerodinamikai elven (szárnyprofilhoz hasonlóan) működnek, ennek megfelelően kell megtervezni az alakjukat, a hő és centrifugális terhelésnek megfelelően meg az anyagukat és a külső-belső hűtőcsatornáikat. Hogy egyértelműbb legyen, a hajtómű belső lapátozásának működését lehet gázdinamikai működésnek is hívni, de a lényeg ugyanaz, csak itt meleg gázok aerodinamikájáról van szó.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Nem a két hajtómű közt van eltérés, hanem a hajtómű két forgórészes. A hajtómű-házban van csapágyazva a magasnyomású kompresszor és turbina tengelye, abban a tengelyben meg a kisnyomású kompresszor és turbina tengelye - de a két forgórész egymással ellentétesen forog. Az aerodinamika meg ott jön bele, hogy a kompresszor-lapátok és a turbina-lapátok is aerodinamikai elven (szárnyprofilhoz hasonlóan) működnek, ennek megfelelően kell megtervezni az alakjukat, a hő és centrifugális terhelésnek megfelelően meg az anyagukat és a külső-belső hűtőcsatornáikat. Hogy egyértelműbb legyen, a hajtómű belső lapátozásának működését lehet gázdinamikai működésnek is hívni, de a lényeg ugyanaz, csak itt meleg gázok aerodinamikájáról van szó.

így már értem.
 
CHICAGO. What an incredible weekend. Thanks for all the support and for allowing us to send it over your beautiful skyline. To all the fans who came out and battled the weather, we appreciate you. We’ll be back...
ECcV0GLXsAAZ9Vx.jpg

ECcV0GbWwAAqFLg.jpg

ECcV0GvXoAM7186.jpg
 
Érdekes, hogy az YF-22-esnek még anno volt törzsféklapja is külön:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

6:03-tól és 6:19-nél látszik jól.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
És most miért nincs?
A kormánylapokat használják féklapként. Mindkét csűrő felfelé, mindkét fékszárny lefelé, mindkét oldalkormány kifelé kitérítve egyszerre! Nem max mértékben (hogy ha kormányozni kell legyen még tartalék kitérése minden kormánylapnak), de ezek összesen sokkal nagyobb felületet adnak mint a féklap volt a proto-gépen, így ugyanolyan hatásosan fékeznek a levegőben.