F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Amiket írtál észlelési távok radarral azért jó pofák mert:
1. 10 mérföldről még szemmel is ki lehet szúrni egy gépet jó esetben.
Inkább ez a kommented volt jópofa. A Falcon BMS4 fórumon az ott repülő aktív vadászpilóták jót röhögtek ilyen kommenteken mikor a sok nagyokos próbálta magyarázni a témában.

F-15 méretű gépet nem látni 8 km-nél messzebb és azt is úgy, hogy a radarral befogdtad és a TD box a HUD-on mutatja, hogy ott van. Akkor képes vagy kiszúrni a kb. pont méretű gépet. Pásztázva keresve azt, hogy mi hol lehet 10 km-ről te nem látsz semmilyen gépet.

Viszonyításképpen, a Gripent a magyar pilóták szerint néha 3 km-ről sem venni észre.

2. A legtöbb modern 4. gen gépen van IR szenzor, azok 10 mérföldnél kicsit többet tudnak. Tűzvezetésre nem jók, de azt megmondják, hogy van ott valami.
Legtöbb....? A matematikai óra gyakori látogatását javasolnám. Kb. 10-11k db F-15/F-16/F-18 gépet gyártottak el és egyiken sincs IR szenzor csak az F-16 Block 60-on. Ehhez képest a teljes Rafi és EF mennyiség lepkefing...


3. Direkt mindig figyelmen kívül hagyjátok a földi/vízi távolfelderítő radarokat, hiszen ezek esetén nincs meglepi. Kb. 1 km-s pontossággal megmondják hol a cél 70-100 km-en belül.
Szóval nincs meglepi és radar gyilkos rakétákkal sem támadhatóak.
Mi van? Stealth gépek estén ez most hogyan jön ide? Ezen felül a long range EW radarok egy része rohadtul nem HARM immúnis... Nézd pár meg, hogy Líbiában mit kapott szét a HARM és Shrike. Jó regggelt. És az 30 éve volt.
 
M

molnibalage

Guest
zotyek78

Szerintem egy komoly gép ellen 10-20% között tudhat valahol egy AIM-120. De ez csak magánvélemény, nem tudom alátámasztani semmi kézzel foghatóval.
Melyik részét nem érted annak, hogy kinemaikai hatótávolságon túl indítva miden rakéta találati aránya 0%?

Ellenben vadászpilótákkal beszélve kb. az az általános vélemény, hogy ha NEZ-en belül vagy egy ARH-nál, akkor kb. imádkozni lehet, meg abban reménykedni, hogy a vontatott csalit kapja el, ha van olyan. Kinematic defeat is kb. akkor megy, ha a rakéta éppenhogycsak elér a NEZ-en belül.
 
M

molnibalage

Guest
Mert ma ugye nem lehet hasonlót csinálni.... LOL.
Öööö, stealth gépre hogy a frászkarikába vezetsz rá bármit, ha nem látod?

Nem csak a P-18 létezik a világon. 30 éves technika tud ennyit.
Gamma D/E kicsit többet tud, csak, hogy konkrét legyek. Ha egy ilyen radar le tud fedni egy 40-50 km sugarú kört már bőven jó...
Nem, kurvára kevés. A radarok ritkán vannak a harctevékenység közvetlen közelében. Rakjál le csak Magyarország területére egy ilyen sugarú kört és hány radar is kellene az ország lefedéséhez átlapolás nélkül? Izé...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
blaze

<i>"Igen, mert minden vadászgép pont vontatott csalival repül állandóan. "</i>

Például az EF igen.
De remélem nem azt akarod mondani, hogyha egy háborúban bevetésre indulsz és van vontatott csalid akkor azt nem használod?

<i>"Másik gép ugyan honnan tudná, hogy hol van az AMRAAM, amit zavarni kell, meg hogy mikor kell zavarni? Vagy majd csak úgy vaktában zavarja a semmit, hogy majd úgyse tudnak indítani? Akkor már a HARM is mehet rájuk ennyi erővel.."</i>

Mehetni mehet rájuk.... Jah, hogy a HARM nem fér be az 5. gen gépekbe. Az már más kérdés.
Meg ugye HARM-al még földi célpontokat is kihívás támadni, több repkedő zavarforrást sem hiszem, hogy könnyebb.
Egyáltalán mekkora a HARM maximális leküzdhető célsebessége?

Az IR-nél molni azt írta, hogy lát és felhozta példának az F-35-öt. Te most azt , hogy nem lát, csak korlátozottan az IR még az EF-é is csak PR. Szerintem döntsétek el , hogy mi az általatok preferált valóság az ügyben.
(Csak mert oda lyukadunk ki, mint a Kirov topikban ahol az IR 50+ km-ről látja az orosz ASM-et ami víz felszín közelében repül, de a Raptort 20km-ről sem ami meg égháttrében repül...)
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Azért könnyű úgy a vita, hogy a saját oldalon mindent 100%-ra veszel, az ellenségnek meg csak vadászgépe van és ahhoz is hülye.
Persze volt ilyen a történelem során a közel-keleten, de egyébként nem ez az általános.

Inkább képzelj el olyan szituációkat, hogy F-35 önmagában vs. UHF/VHF földi felderítő radaros ellenség ellenség EF-2000-el stb...

Vagy F-35+AWACS+EW+Tanker vs. UHF/VHF felderítés+SZ-300+Szu-35+AWACS+Tanker+EW gép.

Vagy védekező F-35+UHF/VHF vs. Rafi+AWACS.

Vagy bármit ami reálisabb annál, hogy neked minden van a másiknak meg semmije és még buta is.

Elmentél a lényeg mellett, nem 100%-osnak vettem, illetve az ellenfelet sem vettem hülyének. A lényeg az, hogy pár évtizeddel ezelőtt valós időben a légtér igen kis százalékát tudták folyamatosan megfigyelés alatt tartani a mechanikus radarok illetve az akkori technika korlátaiból adódóan. A radarok működési elve is elég korlátozott volt, tapasztaltabb hajózók megfelelő infók mellett ezt bőven ki tudták használni, és ügyesen végrehajtott notch manőverek illetve domborzati takarással ki lehetett játszani az ellenséges radarokat. Ehhez képest manapság egy AESA gépes kötelék az előtte lévő egész légteret folyamatos megfigyelés alatt tudja úgy tartani, hogyha ott bárki csak rövid időre is feltűnik, akkor arról ők igen nagy eséllyel tudni fognak.

Nem csak a rakéta képességeitől függ, mert előny ha olyan távon belül indítod ahonnan kinematikailag biztosan eltalálnád a célt.

Előző postban még azt írtad, hogy csak a rakéta képességétől függ. Azért az szép, hogy 2 poston belül valamit és annak a homlokegyenest ellentétét tudod állítani. Én meg pont azt írtam le igen részletesen, hogy pontosan miktől függ a rakéta kinematikai eredményessége. Csak én már nemtudom mióta ezt próbálom veled megértetni..

Az más kérdés, hogy ettől még közel sem biztos a találat hiszen a végső rávezetést az ARH fej végzi. Ha azzal tudsz valamit kezdeni akkor drasztikusan csökken a találat esélye.

Ettől függetlenül baromság, hogy a lelövést csak a rakéta képességei határozzák meg. Leírtam, hogy miért.

Számomra valóban nem egyszerű, elnézést... Nézzük egyelőre nem 5. gen. gépek ellen, de az oroszokéhoz hasonlóan sokrétű rendszer ellen, ahol van -gondolom- ismeretlen hatékonyságú többrétegű zavarás, valamint földi és AWACS segítség.

Ilyen helyzetben mennyivel kellene/mennének közelebb az 5. generációs gépek, illetve mekkora lehetne a várható találati arány ebből a távolságból?

Nem neked szólt. A példa lényege az lett volna, hogy teljesen mindegy milyen fegyver van a lopakodó platformon, a fontos az, hogy a lopakodó gépet az ellenfél csak jóval közelebbről tudja észlelni, ezáltal a reakcióideje csökken. Adott esetben a lopakodó gép az ellenség HMZ-jén belül is úgy tud mozogni, hogy az ellenség még nem tudja észlelni, ezáltal az ellenség valós HMZ-jét annyira csökkenti, ahonnan már az észlelni tudja. Ilyen esetben simán lehet, hogy a lopakodó gép már NEZ-en belül vagy annak határán repked, és te még nem tudtad észlelni, ilyenkor hiába van neked brutális képességű rakéta (pl. METEOR), mert nem fogod tudni kihaszálni, hacsaknem az ellenfél túl közel repül. Arról nem beszélve, hogy ilyenkor az ellenfél ha jó BVR rakétával rendelkezik, akkor kényelmesen úgy tud indítani, hogy neked azokat kinematikailag kivédened gyakorlatilag lehetetlen.

fip7 többször írta, hogy a lopakodó képesség nem jelent előnyt az ellenséges 4. gen gép lelövésénél, mert a lelövésnél a rakéta képességei számítanak. Több oldalról megközelítve is elmondtuk, hogy ez mekkora nagy marhaság.

A legnagyobb vicc az, hogyha a lopakodó gépen csak gépágyú van, még akkor is brutális nagy előnyt jelent, mert ilyen esetben bújkálva kell eljutni az ellenségig. Nagyon nem mindegy, hogy pl. 80-0 mérföld között percekig kell bújkálni, vagy csak 10-20 mérföldön keresztül.

Az ECM-ről meg annyit, hogy mindenki beírja, hogy ilyen meg olyan zavarás lesz, aztán kb szart se tudnak róla. Mit zavar? Ki zavar? Hol? Hogyan? Ha ilyen folyamatos elnyomás jellegű zavarásról beszélünk az nem éppen az a technika ami egy vadászgépben általános. Ami ilyet nyom az vagy földi egység lesz vagy valami dedikált vadász, vagy HVAA. Egyszer sem biztos, hogy ez minden vadász seggében ott fog ülni hatótávon belül. A vadászgépeken korábban használt önvédelmi zavarási technikák általában kis távolságokon már keveset vagy semmit sem értek. Azóta biztos fejlődtek, de senki se tud róla semmit, szóval most hiába jön mindenki ezzel hogy de akkora ECM lesz, hogy a pilóták csak metallicát tudnak hallgatni. Ezt úgy adják be, mintha erre a fegyvertervezők egész biztosan nem gondoltak volna.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
molnibalage

<i>"Legtöbb....? A matematikai óra gyakori látogatását javasolnám. Kb. 10-11k db F-15/F-16/F-18 gépet gyártottak el és egyiken sincs IR szenzor csak az F-16 Block 60-on. Ehhez képest a teljes Rafi és EF mennyiség lepkefing..."</i>

F-15A mióta modern 4. gen gép? F-16A+F-18A szintén....
Bár a régi Mig-29-en is volt IR de az se modern.
Modern egy Mig-29K, Szu-30, Szu-35, J-11B, Rafi, EF. Azért akad bőven itt IR-s géptípus és mennyiség is.
De biztos neked van igazad, mert a teszkó gazdaságos F-16-ok többségére nem jutott IR.

<i>"F-15 méretű gépet nem látni 8 km-nél messzebb és azt is úgy, hogy a radarral befogdtad és a TD box a HUD-on mutatja, hogy ott van. Akkor képes vagy kiszúrni a kb. pont méretű gépet. Pásztázva keresve azt, hogy mi hol lehet 10 km-ről te nem látsz semmilyen gépet.

Viszonyításképpen, a Gripent a magyar pilóták szerint néha 3 km-ről sem venni észre."</i>

Az ideális eset fogalmát amit én írtam, gondolom ismered. Füstölő MIG-29, vagy kondenzcsík húzás stb...
Továbbá számít, hogy milyen szögben repül a gép, mekkora a felület amit látsz belőle.

<i>"Nem, kurvára kevés. A radarok ritkán vannak a harctevékenység közvetlen közelében. Rakjál le csak Magyarország területére egy ilyen sugarú kört és hány radar is kellene az ország lefedéséhez átlapolás nélkül? Izé..."</i>

5-6 radar elég lenne. És nem kell 100%-os fedés hiszen elég tudni azt is, hogy hol nincs az ellenség.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Például az EF igen.
De remélem nem azt akarod mondani, hogyha egy háborúban bevetésre indulsz és van vontatott csalid akkor azt nem használod?

És az EF a nyugati légierők gépeinek hanyadrésze?

Az nem jutott eszedbe, hogy már mechanikus radarokkal is lehetett olyan NCTR-t csinálni, ami adott gépre jellemző visszaverődési karakterisztika alapján azonosította a cél típusát? Szerinted akkor egy AESA-val azt nem lehet megoldani, hogy a vontatott csalit megkülönböztesse a géptől? Ennyi erővel azt sem lehetne, hogy az IR szenzor megkülönböztesse a napot vagy az infracsapdát a géptől, de még is tudják valahogy.

Lehet, hogy jelenleg ilyet pont nem tud az ARH, meg az is lehet, hogy nincs benne AESA, de nem lehetetlen, hogy később ilyet tudnának csinálni. Ahogy az sem lehetetlen, hogy a platform gép AESA radarja megmondja aktív fázisban a rakétának, hogy melyik célt kell preferálni..

Mehetni mehet rájuk.... Jah, hogy a HARM nem fér be az 5. gen gépekbe. Az már más kérdés.
Meg ugye HARM-al még földi célpontokat is kihívás támadni, több repkedő zavarforrást sem hiszem, hogy könnyebb.
Egyáltalán mekkora a HARM maximális leküzdhető célsebessége?

Mert a radargyilkos rakéta csak és csakis akkora lehet, mint a HARM..

A HARM csak egy példa volt, az AMRAAM-nak is van HOJ üzemmódja, úgy, hogy direkt abban indítod..

Az IR-nél molni azt írta, hogy lát és felhozta példának az F-35-öt. Te most azt , hogy nem lát, csak korlátozottan az IR még az EF-é is csak PR. Szerintem döntsétek el , hogy mi az általatok preferált valóság az ügyben.

És az benne van a fórumszabályzatban, hogy az én és molni véleményének egyezni kell, vagy ezt most honnan szedted? Szerintem lehetséges, hogy 10-20-30 km-ről egy IR szenzor jó időben lásson egy stealth gépet, ha tudja hogy hova kell nézni. Azt viszont igen nehezen hiszem, hogy csak úgy vaktában pásztázva megtalálja..
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
blaze

<i>"Előző postban még azt írtad, hogy csak a rakéta képességétől függ. Azért az szép, hogy 2 poston belül valamit és annak a homlokegyenest ellentétét tudod állítani. "</i>

Kurvára nem, csak ha nem mondatonként idéznél, hanem egyben az egybe tartozó részeket akkor nem nemlétező kijelentésekkel vitatkoznál.

Már jó ideje azzal érvelek, hogy a BVR rakéta a szűk keresztmetszet. Nem fogom már többször leírni, hogy hiába lopakodó a géped ha a rakétád nem találja el a célt.
És hidd el, hogy attól, hogy egy szimulátorban csak kinematikailag tudsz legyőzni egy rakétát az nem jelenti azt, hogy a való életben is úgy van.
Ha szerinted csak az "ima" segít ARH ellen akkor nincs miről beszélnünk. Ne írjunk tele több oldalt totál fölöslegesen.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
blaze

"Az nem jutott eszedbe, hogy már mechanikus radarokkal is lehetett olyan NCTR-t csinálni, ami adott gépre jellemző visszaverődési karakterisztika alapján azonosította a cél típusát? "

Ehhez pontosan ismerni kell az adott cél RCS-ét, lényegében minden irányból. Kétlem, hogy az ellenséges modern gépek RCS-je ismert lenne bármelyik oldalon.
<i>
"Szerinted akkor egy AESA-val azt nem lehet megoldani, hogy a vontatott csalit megkülönböztesse a géptől? Ennyi erővel azt sem lehetne, hogy az IR szenzor megkülönböztesse a napot vagy az infracsapdát a géptől, de még is tudják valahogy."</i>

Ennyi erővel a csali is képes (lehet) szimulálni a saját gép RCS-ét. Két nagyon hasonló RCS közül mond meg melyik a hamis...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 505
113
Ohh, ezt hülyén szerkeztettem össze. Remélem érthető, hogy ki mit írt.
Bizony, a második VH-ban az a fura helyzet állt elő, hogy több IL-2 es páncélos romboló vadászgépet gyártottak a szovjetek, mint amennyi valóban korszerű páncélost legyártottak a németek...

Ezt mai példára átültetve, úgy lehetne szemléltetni, hogy több dedikált páncélvadász A-10A II van, mint annak T-72/T-80/90/Armata kaliberű célpont a túloldalon. A helyzet nagyon nem ez, mint tudjuk.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
blaze
A 10 mérföldről azért nem olyan nagy csoda egy harcigépet észrevenni a levegőben. Anno a tököli bázis fölött műrepülő MiG-21-et a csepeli HÉV végállomásától figyeltük, felismerhető volt a típus, most mértem meg, ez légvonalban 10,5 km távolság. A 21-es a harcigépek között már akkor is elég kicsi volt, ma meg vannak jóval méretesebbek is, már a 23-as is túlnőtte, a 29-es vagy egy F-15 mellett meg olyan, mint egy gyerek-repülő. Ráadásul a szemem már akkor se volt jó, szemüveg kellett volna (de nem hordtam mert kényelmetlen volt), és földről néztem, tehát koszos, poros, párás légrétegen keresztül, 1500-2000 m fölött már jóval tisztább a levegő, és egy vadászpilóta szeme - na az klasszisokkal jobb mint az enyém (egyszer egy vadászpilótával beszélgetve kipróbáltuk a látás-különbséget, ahol én a feliratból már csak egy sötét csíkot láttam a könyv gerincén, ott még ő símán leolvasta az írót és a címet).
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Szimulátorban sem csak kinematikailag lehet legyőzni egy rakétát, n+1-szer leírtam, hogy vannak más módszerek is, pl. a földbe vezetni, stb. ECM-ről nem szoktam vitatkozni mert se én se te nem tudsz róla semmit, szóval kb. nem sok értelme van.

Kurvára igen, mert azt írtad. Tessék beidézem a bekezdést, de már vagy 3 oldal óta ezen vitatkozunk:

De mivel én nem tudom őt befogni így én sem tudom megölni őt. Ezért nagyon fontos a "lopakodás" mert a lopakodó repülő gép jobban védve van minden helyzetben.
De attól még nem tud hatékonyabban ölni, hiszen ez a rész már a rakétákon múlik.

Képtelen vagy felfogni, hogy teljesen mindegy mi van a gépen, a lopakodó képesség brutális előnyt jelent az ellenség leküzdésében.

ÉRTED? MINDEGY HOGY MI VAN RAJTA. Ha egy kibaszott gépágyú az összes fegyverzetem, akkor is hatalmas előny. A gépágyúban hol a rakéta, ami szűk keresztmetszet? Ezen mit olyan kurva nehéz megérteni?

4. gen vs 4. gen esetén ha egyik oldalon gépágyú van a másikon meg BVR rakéta akkor ha megtámadják egymást akkor kb. 10-ből 10-szer a gépágyús gépnek esélye nem lesz arra, hogy közelébe menjen a másiknak, nem hogy lelője. Ha klasszik gépet mondjuk 80 mérföldről észleli, akkor 40 mérföldön kívül a mechanikus radart még mozgatni se nagyon kell, hogy megtaláljon, mert alapból bele esik a keresési tartományba. Na amellett igen nehéz lesz elmenni úgy, hogy ne lásson meg. Ezen még elrontani se nagyon lehet semmit, ezzel szemben amikor lopakodó gépet csak 10-20 mérföldről vagy azon belül tudod észlelni, na ott nagyon résen kell lenni, ha meg akarod találni.

Stealth vs 4. gen esetén ugyanez a helyzet adott esetben 10-ből akár sokszor is előfordulhat, hogy gépágyúval beülsz mögé és lelövöd. Lesz egy kis ablak a saját fegyvereid paraméterei és az észlelhetőséged között, ami a lopakodóképesség miatt kicsi, lehet, hogy az ellenfél pont nem vesz észre, vagy rossz irányban keres. Nyilván az, hogy mekkora eséllyel maradsz észrevétlen, az ellenfél pilótától és a másik gép képességeitől is nagyban függ.

Nem azon borultunk ki, hogy szerinted az AMRAAM zavarható, vagy végfázisban "véletlen" mellé fog menni valami random változó miatt, hanem, hogy ilyen ökörséget le lehet írni, hogy a lopakodó képesség csak arra jó, hogy a gépet kisebb eséllyel lőjék le. Konkrétan ezt írtad le. Ez akkora baromság, hogy összedől a ház.

Kezdem megunni mert jól láthatóan nem akarod felfogni amit magyarázunk. Több oldalról megközelítve kisarkított pofonegyszerű példákon le volt vezetve, hogy miért előny a lopakodó képesség támadásnál is.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
emel

Most nem akarok trollkodni azzal, hogy Blaze megmondta, hogy ő a monitor pixelein nem látja, szóval a valóságban sem látszik.... :)
Csak arról az apró tényről feledkezett meg, hogy egy egészséges emberi szem sokkal többet tud bármelyik monitornál felbontásban, és az emberi szem "automata zoom-os".

Ettől még persze nem mindig veszed észre az ellent szemmel, de ezért is írtam ideális esetet.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Ehhez pontosan ismerni kell az adott cél RCS-ét, lényegében minden irányból. Kétlem, hogy az ellenséges modern gépek RCS-je ismert lenne bármelyik oldalon.

Kötve hiszem, hogy az NCTR programok RCS méreteken dolgoztak volna. Ennyi erővel egy 15 m^2-es alufólia is megfelelne egy flankernek.

Ennyi erővel a csali is képes (lehet) szimulálni a saját gép RCS-ét. Két nagyon hasonló RCS közül mond meg melyik a hamis...

Egy kisméretű vontatott eszközzel azért elég nehéz lesz egy rendkívül bonyolult geometriájú sárkányszerkezet visszaverődéseit imitálni. Mint előbb írtam, szinte biztos, hogy ezek nem RCS méret alapján dolgoznak. Nem is ezt írtam, hanem azt, hogy a visszaverődés karakterisztikájával. Az elég sokmindent takar..

blaze
A 10 mérföldről azért nem olyan nagy csoda egy harcigépet észrevenni a levegőben. Anno a tököli bázis fölött műrepülő MiG-21-et a csepeli HÉV végállomásától figyeltük, felismerhető volt a típus, most mértem meg, ez légvonalban 10,5 km távolság. A 21-es a harcigépek között már akkor is elég kicsi volt, ma meg vannak jóval méretesebbek is, már a 23-as is túlnőtte, a 29-es vagy egy F-15 mellett meg olyan, mint egy gyerek-repülő. Ráadásul a szemem már akkor se volt jó, szemüveg kellett volna (de nem hordtam mert kényelmetlen volt), és földről néztem, tehát koszos, poros, párás légrétegen keresztül, 1500-2000 m fölött már jóval tisztább a levegő, és egy vadászpilóta szeme - na az klasszisokkal jobb mint az enyém (egyszer egy vadászpilótával beszélgetve kipróbáltuk a látás-különbséget, ahol én a feliratból már csak egy sötét csíkot láttam a könyv gerincén, ott még ő símán leolvasta az írót és a címet).

Földről kicsit másabb gépet kiszúrni mint a levegőből. Kezdjük ott, hogy alulról nézve hatalmas felület a gép. Ilyet egy átlag esetben mikor mutat neked egy szembe jövő gép? Kb. amikor kifordul. Oldalról vagy szemből nézve azért mindjárt másabb egy gépet észrevenni szemmel. Arról nem beszélve, hogy akár földháttérben is lehet.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 505
113
Illetve ehhez még hozzátartozik az is, hogy bizonyos magasság/páratartalom mellett több km-hosszú kondenzcsík is képződik. Szerintem sem olyan nagy trubáj nappali fényviszonyok közt, tiszta időben észrevenni egy másik vadászgépet jó szemmel. Mondjuk a 10mérföld az ügye azért nem 10,5km, de akkor is...

Nyilván vannak olyan időszakok, mikor nem jók a látási viszonyok, éjszaka van, felhők, vagy csak nagyon jól eltalált camo színek az ellenfélen...
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
emel

Most nem akarok trollkodni azzal, hogy Blaze megmondta, hogy ő a monitor pixelein nem látja, szóval a valóságban sem látszik.... :)
Csak arról az apró tényről feledkezett meg, hogy egy egészséges emberi szem sokkal többet tud bármelyik monitornál felbontásban, és az emberi szem "automata zoom-os".

Ettől még persze nem mindig veszed észre az ellent szemmel, de ezért is írtam ideális esetet.

Magyar pilóták azt magyarázták, hogy Gripent pásztázva kiszúrni 2 mérföldnél messzebbről lehetetlen. Rendben van, hogy a kéthajtóműves nyugati típusok ennél kicsit nagyobbak, de azért ekkora nagyságrendi különbség nem lesz. 5-6 mérföldnél sokkal messzebbről nemnagyon fogsz te semmilyen gépet látni, és nagy eséllyel már itt sem, max akkor, ha szenzor alapján tudod, hogy hova kell nézni.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Illetve ehhez még hozzátartozik az is, hogy bizonyos magasság/páratartalom mellett több km-hosszú kondenzcsík is képződik. Szerintem sem olyan nagy trubáj nappali fényviszonyok közt, tiszta időben észrevenni egy másik vadászgépet jó szemmel. Mondjuk a 10mérföld az ügye azért nem 10,5km, de akkor is...

Nyilván vannak olyan időszakok, mikor nem jók a látási viszonyok, éjszaka van, felhők, vagy csak nagyon jól eltalált camo színek az ellenfélen...

Mert a lopakodó gép nyilván kondenzben fog repülni. Ennyire ne nézzük már hülyének a pilótákat.
 
M

molnibalage

Guest
F-15A mióta modern 4. gen gép? F-16A+F-18A szintén....
Az F-15 volt az első valódi 4. gen gép. Ha ennyire nem vagy képben, akkor végképp nem értem, hogy miért nem hallgatsz arra, aki igen.

Modern egy Mig-29K, Szu-30, Szu-35, J-11B, Rafi, EF. Azért akad bőven itt IR-s géptípus és mennyiség is.
De biztos neked van igazad, mert a teszkó gazdaságos F-16-ok többségére nem jutott IR.
Az a teszkó gazdaságos F-16C AMRAAM-al konkrétan hülyére pofozott volna minden SARH-s és IRST-s orosz gépet, ahogy meg is tette. Ismered te a gép képességeit, amire ekkora ordas marhaságot mondasz?

IRST előtt meg az arabokat pofozta az F-16A, amihoz képest az export MiG-23Msz és MiG-21-ek mik is voltak?

Ember, te tényleg ennyire házhoz mész a pofonért...?

Az ideális eset fogalmát amit én írtam, gondolom ismered. Füstölő MIG-29, vagy kondenzcsík húzás stb...
Kondenzcsík magasságban nincs dogfight, hányszor kell ezt még elmondani? Te tényleg ennyire fullba tolod...?

Továbbá számít, hogy milyen szögben repül a gép, mekkora a felület amit látsz belőle.
Most tényleg nekem magyarázod a 2x2-őt? A Szu-27/F-145 méretű gépeket a sasszemű pilóták kb. 5-6 km-ről látják, ha kb. tudják hol kell keresni.

Te soha nem voltál repnapon? Nem tűnt fel a kötelék bemutatóknál, hogy mikor távolra kerülnek a gépek tőled, akkor mennyire nem látni őket...? És te még állsz és a gépek viszonylag lasan repülnek. Légiharcban két közeledő gép egymáshoz képes high subsonic tartományban 600 m/s sebességgel is bírhat. Tehát az 6 km távolságot letudják cirka 10 sec alatt. Kétszer körbeforgatod a fejed és már ott vannak...


5-6 radar elég lenne. És nem kell 100%-os fedés
hiszen elég tudni azt is, hogy hol nincs az ellenség.
Ezen a részen tényleg már csak röhögni lehet. Fip, neked lövésed sincs a témáról. Ez most már tisza sor...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 094
113
molnibalage

Szerintem ez egy fórum és nem te döntöd el, hogy kinek mihez van köze.
Sosem állítottam, hogy légi harc szakértő lennék, de tudomásom szerint te sem vagy az!

De tényleg nem tudom mit várok amikor neked az F-15A egy <b>modern</b> 4. gen gép, vagy amikor azzal érvelsz, hogy az F-16 nem teszkó gazdaságos mert legyőzte az ős régi MIG-21-et, ami még a saját korában is teszkó gazdaságos volt, nem, hogy amikor az F-16-al került szembe....

Meg kijelented, hogy kondenzcsík magasságában nincs dogfight mert te azt mondtad....
Magyarán elég ha magasra repülök is nem esik bajom. LOL.

Repnapon meg csak akkor nem látom a gépeket ha felhőbe repülnek, bár mivel én nem vagyok szemüveges lehet nekem ezért nem okoz gondot a gépek szemmel való követése.
Meg ugye napba nézni én sem tudok ez is igaz, akkor sem látom őket. De ezt leszámítva elég jól láthatóak a gépek.
 
M

molnibalage

Guest
Már jó ideje azzal érvelek, hogy a BVR rakéta a szűk keresztmetszet. Nem fogom már többször leírni, hogy hiába lopakodó a géped ha a rakétád nem találja el a célt.
És te meg jóideje nem fogod fel, hogy mit jelent reakció időben az, hogy egy stealth gép jelen ismeretek szeritn rohadt mélyen berepülhet az ellen DLZ-ben, de talán még a NEZ-be is, mikor az talán meglátja. Tehát a steath gép már ki is fordulthat, mire az ellen még sem sem kezdi az tevékenységet, még akár nem is gyorsít, mikor ő már M1.3 táján elhajította a ARH-t.

Tehát a stealth gép ezzel kitolja a rakéta HMZ-t míg a másiknál meg rohadtul összenyomja. Ha ez nem növeli meg a találat esélyét, akkor szerinted micsoda? Rémlik még az, hogy a DLZ szélén vagy, akkor kis manőverezés és találati esély 0%? Ha megfordítot ezt a steath gép javára, akkor mit kapsz?

Fip, kapjál már a fejedzhet. Vagy blaze-zel menjd repszimezni és tapasztald meg abban. Nekem most nincs időm ACMI felvételt csinálni Falconnal. Ezer dolgom van. Ha 48 órás lenne egy nap, nagyon nem bánnám...

És hidd el, hogy attól, hogy egy szimulátorban csak kinematikailag tudsz legyőzni egy rakétát az nem jelenti azt, hogy a való életben is úgy van.
Bro, a valódi kaptnai pilóták mondják, hogy ezt gyakorolják...

Ha szerinted csak az "ima" segít ARH ellen akkor nincs miről beszélnünk. Ne írjunk tele több oldalt totál fölöslegesen.
Reklamálj a francia Mirage és jenki F-15/F-16 zsokéknál kérlek... Ha megnézed, akkor a gépeket nem tömik tele iszonyatos mennyiségű csalival, mert egyszerűen okafogyott. A régebbi rendszerek ellen elég a kevés is, az új ellen meg szinte tökmindegy...