Azért könnyű úgy a vita, hogy a saját oldalon mindent 100%-ra veszel, az ellenségnek meg csak vadászgépe van és ahhoz is hülye.
Persze volt ilyen a történelem során a közel-keleten, de egyébként nem ez az általános.
Inkább képzelj el olyan szituációkat, hogy F-35 önmagában vs. UHF/VHF földi felderítő radaros ellenség ellenség EF-2000-el stb...
Vagy F-35+AWACS+EW+Tanker vs. UHF/VHF felderítés+SZ-300+Szu-35+AWACS+Tanker+EW gép.
Vagy védekező F-35+UHF/VHF vs. Rafi+AWACS.
Vagy bármit ami reálisabb annál, hogy neked minden van a másiknak meg semmije és még buta is.
Elmentél a lényeg mellett, nem 100%-osnak vettem, illetve az ellenfelet sem vettem hülyének. A lényeg az, hogy pár évtizeddel ezelőtt valós időben a légtér igen kis százalékát tudták folyamatosan megfigyelés alatt tartani a mechanikus radarok illetve az akkori technika korlátaiból adódóan. A radarok működési elve is elég korlátozott volt, tapasztaltabb hajózók megfelelő infók mellett ezt bőven ki tudták használni, és ügyesen végrehajtott notch manőverek illetve domborzati takarással ki lehetett játszani az ellenséges radarokat. Ehhez képest manapság egy AESA gépes kötelék az előtte lévő egész légteret folyamatos megfigyelés alatt tudja úgy tartani, hogyha ott bárki csak rövid időre is feltűnik, akkor arról ők igen nagy eséllyel tudni fognak.
Nem csak a rakéta képességeitől függ, mert előny ha olyan távon belül indítod ahonnan kinematikailag biztosan eltalálnád a célt.
Előző postban még azt írtad, hogy csak a rakéta képességétől függ. Azért az szép, hogy 2 poston belül valamit és annak a homlokegyenest ellentétét tudod állítani. Én meg pont azt írtam le igen részletesen, hogy pontosan miktől függ a rakéta kinematikai eredményessége. Csak én már nemtudom mióta ezt próbálom veled megértetni..
Az más kérdés, hogy ettől még közel sem biztos a találat hiszen a végső rávezetést az ARH fej végzi. Ha azzal tudsz valamit kezdeni akkor drasztikusan csökken a találat esélye.
Ettől függetlenül baromság, hogy a lelövést csak a rakéta képességei határozzák meg. Leírtam, hogy miért.
Számomra valóban nem egyszerű, elnézést... Nézzük egyelőre nem 5. gen. gépek ellen, de az oroszokéhoz hasonlóan sokrétű rendszer ellen, ahol van -gondolom- ismeretlen hatékonyságú többrétegű zavarás, valamint földi és AWACS segítség.
Ilyen helyzetben mennyivel kellene/mennének közelebb az 5. generációs gépek, illetve mekkora lehetne a várható találati arány ebből a távolságból?
Nem neked szólt. A példa lényege az lett volna, hogy teljesen mindegy milyen fegyver van a lopakodó platformon, a fontos az, hogy a lopakodó gépet az ellenfél csak jóval közelebbről tudja észlelni, ezáltal a reakcióideje csökken. Adott esetben a lopakodó gép az ellenség HMZ-jén belül is úgy tud mozogni, hogy az ellenség még nem tudja észlelni, ezáltal az ellenség valós HMZ-jét annyira csökkenti, ahonnan már az észlelni tudja. Ilyen esetben simán lehet, hogy a lopakodó gép már NEZ-en belül vagy annak határán repked, és te még nem tudtad észlelni, ilyenkor hiába van neked brutális képességű rakéta (pl. METEOR), mert nem fogod tudni kihaszálni, hacsaknem az ellenfél túl közel repül. Arról nem beszélve, hogy ilyenkor az ellenfél ha jó BVR rakétával rendelkezik, akkor kényelmesen úgy tud indítani, hogy neked azokat kinematikailag kivédened gyakorlatilag lehetetlen.
fip7 többször írta, hogy a lopakodó képesség nem jelent előnyt az ellenséges 4. gen gép lelövésénél, mert a lelövésnél a rakéta képességei számítanak. Több oldalról megközelítve is elmondtuk, hogy ez mekkora nagy marhaság.
A legnagyobb vicc az, hogyha a lopakodó gépen csak gépágyú van, még akkor is brutális nagy előnyt jelent, mert ilyen esetben bújkálva kell eljutni az ellenségig. Nagyon nem mindegy, hogy pl. 80-0 mérföld között percekig kell bújkálni, vagy csak 10-20 mérföldön keresztül.
Az ECM-ről meg annyit, hogy mindenki beírja, hogy ilyen meg olyan zavarás lesz, aztán kb szart se tudnak róla. Mit zavar? Ki zavar? Hol? Hogyan? Ha ilyen folyamatos elnyomás jellegű zavarásról beszélünk az nem éppen az a technika ami egy vadászgépben általános. Ami ilyet nyom az vagy földi egység lesz vagy valami dedikált vadász, vagy HVAA. Egyszer sem biztos, hogy ez minden vadász seggében ott fog ülni hatótávon belül. A vadászgépeken korábban használt önvédelmi zavarási technikák általában kis távolságokon már keveset vagy semmit sem értek. Azóta biztos fejlődtek, de senki se tud róla semmit, szóval most hiába jön mindenki ezzel hogy de akkora ECM lesz, hogy a pilóták csak metallicát tudnak hallgatni. Ezt úgy adják be, mintha erre a fegyvertervezők egész biztosan nem gondoltak volna.