F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 363
77 048
113
De ennyire?Az egyiknél belefér,hogy nem tud este leszállni a másikná meg kvázi pár rendszeren mívül minden jó?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Konkrét egységes meghatározás nélkül bárki rávághatja bármelyik szakaszban a gépére bármelyik jelzőt. Megtehetnék ezt az oroszok is úgy, hogy nincs még benne a végleges hajtómű meg az év végére ha összejön egy századnyi gép. Csak gondolni kell arra is, hogy a potenciális vevőid nagyon jól tudják, hogy mit akarnak és amelyik szakmai alapon dönt az megnézi majd, hogy mik a realitások és nem csak a marketinganyag hangzatos rövidítéseire izgul rá.
 
M

molnibalage

Guest
Konkrét egységes meghatározás nélkül bárki rávághatja bármelyik szakaszban a gépére bármelyik jelzőt. Megtehetnék ezt az oroszok is úgy, hogy nincs még benne a végleges hajtómű meg az év végére ha összejön egy századnyi gép. Csak gondolni kell arra is, hogy a potenciális vevőid nagyon jól tudják, hogy mit akarnak és amelyik szakmai alapon dönt az megnézi majd, hogy mik a realitások és nem csak a marketinganyag hangzatos rövidítéseire izgul rá.
Öööö, meg is teszik... Sorozatgyártásnak hívják a tizengépes előszériát végleges fő elemek nélkül és hadrendbe állítás szóval dobálóztak akkorm mikor kikerül a tesztalakulathoz.

Jelen állás szernt dudi standardja alapján 2040-re sem lesz IOC-s PAK-FA az utóbbi 8 év tempójából extrapolálva...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Öööö, meg is teszik... Sorozatgyártásnak hívják a tizengépes előszériát végleges fő elemek nélkül és hadrendbe állítás szóval dobálóztak akkorm mikor kikerül a tesztalakulathoz.

Jelen állás szernt dudi standardja alapján 2040-re sem lesz IOC-s PAK-FA az utóbbi 8 év tempójából extrapolálva...
Mind1 dudi standardja szerint mikor lesz IOC-s a PAK-FA vagy bármi más. Az eszmefuttatásotokat végigolvasva az IOC-ról az jött le, hogy nem jelent az égvilágon semmit, csak egy marketingfogás az egész a vásárló hülyítésére.
 
M

molnibalage

Guest
Mind1 dudi standardja szerint mikor lesz IOC-s a PAK-FA vagy bármi más. Az eszmefuttatásotokat végigolvasva az IOC-ról az jött le, hogy nem jelent az égvilágon semmit, csak egy marketingfogás az egész a vásárló hülyítésére.
Most már igen. A hh alatt elég komolyan vették azért, hogy az IOC-nak legyen valódi jelentéstartalma. Az F-15-nél 1976 jan, a 1st TFW akkor kapta az első gépeket. 1977-jan-ban már települtek át az első gépek Németországba valódi harcképességel bár pocsék hadrafoghatósági mutatókkal. De a gép harcképes volt tudtommal, szó nem volt arról, hogy csökkentett G terhelés meg egyebek. Na persze egy F-15A faék egyszerűségű egy F-35A-hoz képest annak ellenére, hogy akkor az volt a csúcs.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
A csökkentett G-nek mi értelme? A tesztek és a tevezés alatt elég egyértelműen látták, hogy mit bír a gép szerkezete, azon se az új eljárások se az új szoft nem fog változtatni, a G-ruha meg gondolom most is működik.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
A gond ott kezdődik hogy hiába van PAK-FA ha nincs hozzá se AESA radar se rakéta a modernizált 75 fokos szögben indítható R-73 is már vicces.

Izrael már évtizede használta a python 4 rakétát de már ott is python 5 van ami 360 fokban indítható az oroszoknak szinte ez újabb 20 évet venne igénybe :confused:
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Van értelme a 360 fokban indítható rakétának? Tulajdonképpen akkor a gép sebessége pont ellene dolgozik. És milyen rendszer fogja neki kinézni + megfesteni a célt a háta mögött úgy, hogy a cél ne legyen jobb indítási helyzetben?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
A csökkentett G-nek mi értelme? A tesztek és a tevezés alatt elég egyértelműen látták, hogy mit bír a gép szerkezete, azon se az új eljárások se az új szoft nem fog változtatni, a G-ruha meg gondolom most is működik.
Nem stukturális korlát, hanem szerintem a FCS szofvere nincs mindenre felkészítve még. Meg ma már nagyon biztonsági focit játszanak. 99%, hogy a gépnek az esetek nagy részében semmi baja nem lesz, de a gyártó csak így ad rá garanciát.

Ez olyan, mitn a 9G-re tervezett gépek, amikbe azért hogyhogynem rángatnak 10-12G-ket is és nem deformálódnak maradandóan és kibírják. Ettől függetlenül nem kell bizonyos dolgokat bizonyos szakaszban erőltetni. Erről szól a történet, nem többről. A fokozatosságról. Inkább repüljön a gép korábban, de akkor a teljes PE tartományt szépen fokozatosan bővítik.

Az F-16 FCS-ést is szerelték az IOC után 30+ évvel is...
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
A gond ott kezdődik hogy hiába van PAK-FA ha nincs hozzá se AESA radar se rakéta a modernizált 75 fokos szögben indítható R-73 is már vicces.

Izrael már évtizede használta a python 4 rakétát de már ott is python 5 van ami 360 fokban indítható az oroszoknak szinte ez újabb 20 évet venne igénybe :confused:
A 75 fokos HOBS harcászatilag több, mint releváns, egyáltalán nem a "vicces" kategória.
 
M

molnibalage

Guest
Van értelme a 360 fokban indítható rakétának? Tulajdonképpen akkor a gép sebessége pont ellene dolgozik. És milyen rendszer fogja neki kinézni + megfesteni a célt a háta mögött úgy, hogy a cél ne legyen jobb indítási helyzetben?
PR-nek jó, harcászatilag szinte semmi értelme. Erről is szól a HT összefoglaló...
De ez most már nem spoilerezném el. 2 hónap. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Van értelme a 360 fokban indítható rakétának? Tulajdonképpen akkor a gép sebessége pont ellene dolgozik. És milyen rendszer fogja neki kinézni + megfesteni a célt a háta mögött úgy, hogy a cél ne legyen jobb indítási helyzetben?

A 360 fokosnak valószínűleg nem sok, viszont a 60-90 fokos HOBS képességnek brutális előnyei vannak, egy sima IR SRM-el összehasonlítva is, AMRAAM-al meg főleg közelharcban. Az AMRAAM típusú MRM-ek közelről gyakorlatilag csak akkor tudnak célba találni 1-2 mérföldös távról (kivéve ha valakit kergetsz) ha 15-20 fokon belül irány van, de még úgy is határeset.

Ehhez képest egy fostalicska 45 fokos sisakcélzós 80-as évekbeli R-73 kis túlzással képes ilyenekre:


Külön kiemelném, hogy emberünk azután indított, hogy elrepültem mellette kb. 50 méterre egy 2 körös fordulóharc elején. Bár azt a mai napig nem értem, hogy hogy sikerült több mint 180 fokot fordulni, úgy hogy ránézésre még kiindulási paraméter se volt, hogy a rakétának hova kell repülni, mert az az indítás sok minden volt, csak nem 45 fok. Na mindegy, de ezt most hagyjuk is.

Ezzel összehasonlítva ennél jóval piskótábban helyzetekben nem HOBS AIM-9M-et indítva az nyíl egyenesen repül ki az űrbe. :)
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Nyilván a beágyazás baszik működni.. na mindegy, elvileg a lényegre ugrik ha megnyitjátok 2:48:30-nél.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 785
30 559
113
Szép találat, kb az utolsó nanoszekundumban indították amikor még betalálhatott.
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 099
3 050
113
A 360 fokosnak valószínűleg nem sok, viszont a 60-90 fokos HOBS képességnek brutális előnyei vannak, egy sima IR SRM-el összehasonlítva is, AMRAAM-al meg főleg közelharcban. Az AMRAAM típusú MRM-ek közelről gyakorlatilag csak akkor tudnak célba találni 1-2 mérföldös távról (kivéve ha valakit kergetsz) ha 15-20 fokon belül irány van, de még úgy is határeset.

Ehhez képest egy fostalicska 45 fokos sisakcélzós 80-as évekbeli R-73 kis túlzással képes ilyenekre:


Külön kiemelném, hogy emberünk azután indított, hogy elrepültem mellette kb. 50 méterre egy 2 körös fordulóharc elején. Bár azt a mai napig nem értem, hogy hogy sikerült több mint 180 fokot fordulni, úgy hogy ránézésre még kiindulási paraméter se volt, hogy a rakétának hova kell repülni, mert az az indítás sok minden volt, csak nem 45 fok. Na mindegy, de ezt most hagyjuk is.

Ezzel összehasonlítva ennél jóval piskótábban helyzetekben nem HOBS AIM-9M-et indítva az nyíl egyenesen repül ki az űrbe. :)
...Ezt hogy csinálja?.....o_Oo_Oo_O
 
M

molnibalage

Guest
...Ezt hogy csinálja?.....o_Oo_Oo_O
A valóságra vonatkoztatva kérded?

Az IR rakétáknak jellemzően kettős infrafej kitérsítési szögkorlátozása van. Az egyik indítás előtt és indítás utáni követési képesség. Ez az AIM-9L/M-nél 27,5 illetve 40 fok, az R-73 korai változatainál 45/60, későbbinél 60/75 fok tudtommal.

Tehát indítás után is a rakéta hosszirányú tengelye és a célpont között, ha végig ezen a limiten belül marad a cél, mert a rakéta képes ezt manőverrel lekövetni, akkor az lehet, amit a videón látsz. A probléma szerintem az, hogy a DCS rakéta FM-je (hogy a data vagy kód, inkább az előbbi) nem tűnik jónak...

Az tudom, hogy pár évvel ezelőttig aerodinamikai alapú akéta FM nem is létezett a DCS-ben, szkriptelt fos volt az egész. Most már engine van alatta, csak a lerító paraméterek szarok sokszor. Amennyire tudom az AIM-7M sem dual thrustos benne. Az ingyenes Falcon BMS4-ben pontosabb AAM és SAM modellezés van sok helyen...
 

deze75

Well-Known Member
2010. április 25.
1 099
3 050
113
A valóságra vonatkoztatva kérded?

Az IR rakétáknak jellemzően kettős infrafej kitérsítési szögkorlátozása van. Az egyik indítás előtt és indítás utáni követési képesség. Ez az AIM-9L/M-nél 27,5 illetve 40 fok, az R-73 korai változatainál 45/60, későbbinél 60/75 fok tudtommal.

Tehát indítás után is a rakéta hosszirányú tengelye és a célpont között, ha végig ezen a limiten belül marad a cél, mert a rakéta képes ezt manőverrel lekövetni, akkor az lehet, amit a videón látsz. A probléma szerintem az, hogy a DCS rakéta FM-je (hogy a data vagy kód, inkább az előbbi) nem tűnik jónak...

Az tudom, hogy pár évvel ezelőttig aerodinamikai alapú akéta FM nem is létezett a DCS-ben, szkriptelt fos volt az egész. Most már engine van alatta, csak a lerító paraméterek szarok sokszor. Amennyire tudom az AIM-7M sem dual thrustos benne. Az ingyenes Falcon BMS4-ben pontosabb AAM és SAM modellezés van sok helyen...


Köszönöm a választ... de ez nekem egy 6 ismeretlen egyenletté vált így..
 
M

molnibalage

Guest
Köszönöm a választ... de ez nekem egy 6 ismeretlen egyenletté vált így..
Így forog az infrafej. Ennek van indítás előtti és utáni elforgatási szöglimitje, hogy meddig képes célt követni.
A másik korlát - ma már ez kvázi nincs - hogy maga a fej forgatási sebessége mekkora.

A HT összefoglalóban részletesebben lesz elmagyarázva.