F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Azt tudom,hogy milyen módon tudatja a parancsnok a kötelékkel a célkiosztást.A kérdés a parancsnok munkája volt nem a továbbítás módja.
Ma már nincs "parancsnok" sem valószínűleg. A kötelék és egyes gépek mozgásáról ő dönt, de a célkijelölés okkal automatizált, ahogy a med-long range SAM-nél is a '70-es évek vége óta nyugaton. (HAWK PIP III, Patriot.)
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Nem mondanak ordas nagy hülyeséget jó esetben.Ha meg igen azt is meg kell csinálni!
Meg ugye vannak alapelvek amiket mindenkinek ismerni kell szóval elvileg nem lehet olyan szituáció amibe fogalmatlanuk van bármelyik pilóta is a kötelékből, tehát olyan nagy meglepetés sem fogja őket érni amikor parancsot kapnak valamilyen formában egy egy harcéintkezés előtt(elvileg mindenki tudja mi számít olyan túlerőnek amivel nem veszik fel a harcot,mi az amit megtámadnak mindenképp,mi van ha jobbról balról jön az ellenség stb).

Gyakorolni meg úgy érdemes a drilleket,hogy először lefektetitek az alapvető elveket amihez tartjátok is magatokat pl mi az a túlerő amitől elmenekültök,mi az az arány amivel szemben harcoltok,minden irányra kidolgoztok támadó és védekező manővereket stb.Ezeket szépen leírja valaki és mindenki megtanulja fejből pontról pontra.Ha ez megvan akkor lehet elkezdeni 1v1 majd 2v2 stb egészen olyan szintig ami nálatok a legmagasabb.

Igen, elvileg mindez ténylegesen így megy. Nyilván egy valódi légierőben jobb a helyzet, de azért a pilóta és pilóta közötti különbség mindenhol ott lesz. Tapasztalat mértékétől függően simán vannak olyan szituációk, amiből egy ember már látja, hogy gáz van és az egyáltalán nem garantált, hogy ezt a vezér is felismeri. Ugyanakkor ennek a fordítottja is lehetséges, hogy te rosszul értelmezel valamit, és még arra sincs idő, hogy megkérdezd, hogy a vezér látja-e, és mit gondol róla, nemhogy egyáltalán röviden megbeszélnétek az opciókat.

Molni: köszi a kiegészítést, sok újat olvastam. :)

Ez egy félárkád szimben is benne volt és a legprimitívebb formája az F-16A óta létezik. Ott csak egyszerűen a sof log (bugged) befogást csinálta a pilóta úgy, hogy balról jobbra vagy távolság szerint léptethette a célok között. Egy mai gépnél ez semmi másról nem szól, hogy több géppel csinálja ezt a szoftver. Nem egy nagy truváj. A közeledési sebességvektorok alapján minden gép számára kijelölni célnak a gépeket automatán és a pilóta nem fogadja el, akkor fogja és egy HOTAS mozdulattal ejti, vagy változtatja a kombókat. Ameddig nem 20 v 20 van, addig semmi extra nincs ebben.

Azért ez elég durván tehermentesíti a pilótákat.

A legegyszerűbb célkiosztás az, hogy a kötelék balról jobbra sorban levő gépei pont ugyanígy támadják a közeledő célokat. A bibi akkor van, ha azok távolsága mondju 10-12 km-rel tér el, akkor totál kusza a NEZ/DLZ aránya minden célnál. Viszont a data linken keresztül megosztása a célokat automatikusan lezavarja ezt. Ez nem rocket science..

Pontosan, az kurva nagy szopás pl. ha ellenséges gépekkel nem pont egymásra lőtök és térben nagyobb eloszlás van. Ilyenkor van az, hogy akire te lősz az még sehol sincs a DLZ-n, te meg már NEZ közelében vergődsz, max. annak tudatában, hogy legjobb esetben a társaid majd "megoldják". Ennek a tetejére jön még az, hogyha a hátul lévő gép alapból összeomlasztja a DLZ-t és még effektív lőni se tudsz rá mert értelmetlen.

Nyilván ARH-nál AESA radarral már kicsit más mert ott nincs az a faktor, hogy te STT befogással egy gépre koncentrálva nulla légi helyzetképpel repülsz valami felé, úgy hogy közbe valaki más lő rád.

Csakis akkor, ha egy kötelék összes gépének egyetlen szenzora sem érzékeli a célok közül a "bujkálót". Sok sikert ehhez, amikor a F-35-nél olyan dolgokat is tud a data link, hogy a radarok pásztázási zónáját összehangolja vagy célkövetéshez az LPI-nél váltogatja, hogy melyik gép világítja meg a célokat időosztásosan, hogy egy gép még kevesebbeet sugározonn ki. Ez ráadásul a DAS-sal együtt kominálható.

Szofveresen ezt megírni már nem egyszerű, de ezért is késik a gép. És emiatt tud mindennél többet a világon. Lásd a hírt, amikor a mai gépek számára megfeleő SAM imitációkat lazán kiszűrte az F-35 rendszere, mert nem kajál meg olyan egyszerű dolgokat, minthogy lebaszol száz kiló bádogot és van EM kisugárzás...

Nyilván nem ugyanakkora valószínűséggel, mint írtam azóta azért jóval egyszerűbb az élet. Már ha arra gondolok, hogy nem SARH-t hanem ARH-t lövöldözöl akkor alapból leírhatatlanul javul a légi helyzetkép ugyanolyan avionika mellett..

OFF: most jöttem rá, hogy kijelölve lehet részeket quotolni.. tök jó :D
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 153
9 329
113
Molninak már volt vitája más forumon is az ASRAAM témában. Tény, hogy kevésbé fordulékony, viszont nagy hatótávolságú és gyors IR rakéta. Nem biztos, hogy a britek felajánlották más nemzetnek. A kevésbé fordulékony is idézőjelben van. Nem az AIM-X2-höz kell hasonlítani, ráadásul annál nagyobb hatótávolásgú. Potens jó fegyver, és talán éppen az alacsony-észlelhetőségű repülőgépek egymás elleni légiharcában lehet előnyös. A britek a vadászkonfigurációban, elsősorban a légifölény kivívása érdekében használnák, hiszen ott vannak az Eurovadászaik is, amelyek a 4+ gen ellen megfelelő repülőgépek.
 
M

molnibalage

Guest
Molninak már volt vitája más forumon is az ASRAAM témában. Tény, hogy kevésbé fordulékony, viszont nagy hatótávolságú és gyors IR rakéta. Nem biztos, hogy a britek felajánlották más nemzetnek. A kevésbé fordulékony is idézőjelben van. Nem az AIM-X2-höz kell hasonlítani, ráadásul annál nagyobb hatótávolásgú. Potens jó fegyver, és talán éppen az alacsony-észlelhetőségű repülőgépek egymás elleni légiharcában lehet előnyös. A britek a vadászkonfigurációban, elsősorban a légifölény kivívása érdekében használnák, hiszen ott vannak az Eurovadászaik is, amelyek a 4+ gen ellen megfelelő repülőgépek.
Az AIM-9X is a nagyobb NEZ felé mozdult el az IRIS-T-vel szemben, de megtartotta a TVC képességet. A német IRIS-T pont azért létezik, mert az ASRAAM-mal koncepcionálisan nem értettek már egyet.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
"A norvég légtér elérésekor F-16-osok csatlakoztak a kötelékhez"

Ilyenkor nem játszanak el az f-16 pilóták az f-35 gépekkel hogy na most akkor hány km világít az f-35 a radaron? :p
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Érik a következő nagy üzlet...
Germany declares preference for F-35 to replace Tornado
http://www.janes.com/article/75511/germany-declares-preference-for-f-35-to-replace-tornado
Meg nem nevezett német katonai forrás szerint a Tornádók 2025-2030 között esedékes kivonásakor az F-35-ös a preferált utód.
Kérdés mi lesz a Franciákkal közös Future Combat Air System (FCAS) programmal?
Szerintem nagy valószínűséggel semmi...2025-ig tutira nem tudnának kész terméket letenni az asztalra. Európa elaludt 5. gen témában...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 954
85 564
113
Érik a következő nagy üzlet...
Germany declares preference for F-35 to replace Tornado
http://www.janes.com/article/75511/germany-declares-preference-for-f-35-to-replace-tornado
Meg nem nevezett német katonai forrás szerint a Tornádók 2025-2030 között esedékes kivonásakor az F-35-ös a preferált utód.
Kérdés mi lesz a Franciákkal közös Future Combat Air System (FCAS) programmal?
Szerintem nagy valószínűséggel semmi...2025-ig tutira nem tudnának kész terméket letenni az asztalra. Európa elaludt 5. gen témában...

Hát 2025-ig szerintem F-35-öt sem tudnak produkálni de mind1(szerintem addigra nem lesz szabad kapacitás mert logikusan a németek csak azután kaphatnának miután mindenki megkapta a sajátját aki előttük rendelt).
 
  • Tetszik
Reactions: Python and endre
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát 2025-ig szerintem F-35-öt sem tudnak produkálni de mind1(szerintem addigra nem lesz szabad kapacitás mert logikusan a németek csak azután kaphatnának miután mindenki megkapta a sajátját aki előttük rendelt).
Majd megkapják a Törököknek szánt gépeket...;)
 
  • Tetszik
Reactions: therob

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 954
85 564
113
Vagy a jelenleg nem bevető gépek átalakítását kifizetik és átveszik az USAF-tól.

(A gond, hogy hol kapnák ezt meg, hogy melyik üzem tudje beilleszteni az ütemtervbe.)

Az amiknál is az a baj,hogy sehová nem fér be az átalakítás gondolom a németek kedvéért sem fog.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Olasz üzem is van.
Sőt, Izraelben is van üzem, nekik meg aztán olyan mélységű hozzáférésük van a rendszerekhez mint senki másnak.
Amúgy ha már F-35 karbantartás. Van ez az ALIS (Automatic Logistics Information System) rendszer. Talán a flotta management rendszer a jó kifejezés rá.
Ehhez a hálózathoz való csatlakozáshoz is egyedül az Izraeli gépek kaptak felmentést.
Természetesen az ALIS rendszer szálai a Lockheed Martinnál futnak össze.
Mivel az ALIS kétirányú - adatokat tölt le a gépekből és adatokat, szoftver frissítéseket továbbít a gép rendszereinek - ezért ez egy olyan eszköz az USA a kezében amivel hatékonyan a kezében tarthatja az összes (jelenleg még) szövetségeseinél repülő gép sorsát.
Ezek után akár Iránnak is eladhatnák az F-35-öst.;)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
júúújj :oops::oops:

Mindegy hogy ha az f-35 varázsolják oda :p Nem egy képzeletbeli 5 gen Eu-s gépet
 
S

speziale

Guest
Érik a következő nagy üzlet...
Germany declares preference for F-35 to replace Tornado
http://www.janes.com/article/75511/germany-declares-preference-for-f-35-to-replace-tornado
Meg nem nevezett német katonai forrás szerint a Tornádók 2025-2030 között esedékes kivonásakor az F-35-ös a preferált utód.
Kérdés mi lesz a Franciákkal közös Future Combat Air System (FCAS) programmal?
Szerintem nagy valószínűséggel semmi...2025-ig tutira nem tudnának kész terméket letenni az asztalra. Európa elaludt 5. gen témában...

Nagyon helyes.
Totál agyrém lett volna a tornado leváltására egy európai 5. gen gép fejlesztése.
Az ezen megspórolt pénzt sokkal értelmesebb fejlesztésekre is elkölthetik.
 
T

torsen

Guest
Akkor lesz egy újabb F-35 gyártósor, meg hozzáférés a forráskódokhoz??? Mert szerintem a németek enélkül nem kötnek üzletet...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 806
113
A franciákkal terveztek még megállapodni nem is olyan régen közös 5. gen gép fejlesztéséről, gyártásáról. Azok után ahogy alakul a Trump-Merkel viszony, én nagyon csodálkoznék ha erről lemondanának. Olyat el tudok képzelni, hogy vesznek némi F-35 öt, aminek a tapasztalatait gyönyörűen felhasználják majd a saját típus fejlesztése közben. Én is ezt tenném. Vennék valami korlátozott darabszámú F-35 öt, és jó alaposan megnézném hogy hol van benne a gőz ami hajccsa. Biztos vagyok benne, hogy a saját közös program ettől még gőzerővel robogni fog mellette.
 
M

molnibalage

Guest
A franciákkal terveztek még megállapodni nem is olyan régen közös 5. gen gép fejlesztéséről, gyártásáról. Azok után ahogy alakul a Trump-Merkel viszony, én nagyon csodálkoznék ha erről lemondanának. Olyat el tudok képzelni, hogy vesznek némi F-35 öt, aminek a tapasztalatait gyönyörűen felhasználják majd a saját típus fejlesztése közben. Én is ezt tenném. Vennék valami korlátozott darabszámú F-35 öt, és jó alaposan megnézném hogy hol van benne a gőz ami hajccsa. Biztos vagyok benne, hogy a saját közös program ettől még gőzerővel robogni fog mellette.
Ez az átfutás miatt fizikai képtelenség. Ha ma átadnának több kulcsrakész F-35-öt akkor is nehéz lenne bármit 2025-re - még csak techdemót is összerakni - nemhogy hadrafogható gépet. Apró hiba, hogy 2025-ig kb. 0 esélye van annak, hogy a németek bármilyen F-35-öt kapjanak. Most kell eldönteni, hogy mit akarnak és ha korlátran forrásokat adnának és nem lenne komoly gikszer - egy legfeljebb egy alternatív univerzumban lehetséges - akkor sem lesz európai 5. gen. gép 10 évben belül még PR IOC közelében sem.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 356
51 806
113
Nem is kell hogy 10 éven belül legyen európai 5. gen gép. Hamarabb lesz F-35 náluk, mint ahogy a saját tervezési folyamata egyáltalán felpörögne, gyártani esélyük nincs addig pláne semmit. Viszont a Tornadok kivonása helyett ha berendelnek valami nekik nem túl nagy darabszámot, 24-48 közt valamit, az tökéletes lesz arra, hogy elkezdjék tanulmányozni, tesztelni és a tapasztalatokat felhasználni a saját tervezési folyamatuk közben. Amit viszont sanszosan a franciákkal együtt fognak közösen végigvinni, és az igazán nagy darabszámot majd abból rendszeresítik jóval később. Ha a saját közös programot elvetik, a Lengyelek szintjére degradálják magukat, akik veszik a Ht-t. Szerintem ezt Németország és Franciaország nem engedheti meg magának. Ennél azért büszkébbek, és többnek akarnak látszani, illetve valóban többek is.