F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Szóval szerinted elképzelhetetlen,hogy közeli légi harcba keveredjen az F-35?Mert oda kevés lesz az AMRAAM.
Marginális esélye van, mint a gépágyús gun killnek 1982 óta.

30-40 km-ről emelkedő rakétákat észlel a DAS. Akkor szerint a 10-15 km-ről nem képes követni a hálózatba kötött DAS úgy, hogy mindegyik más aspektusból ráláthat a célra? Ha felhő nem blokkolja a látómező nagy részét és az ellenek még van fogalma a stealth F-35-ös helyzetéről, akkor kb. lehet erre minimális. Ellenkező esetben van idő AIM-120-nak célt kijelölni és rá fog fordulni a célra.

A másik meg az, hogy a SR IR AAM kezd nettó értelmetlenné válni. A jövő légiharc rakétáki dual érzékelősek lesznek, ami azt jelenti, hogy pusztán SR rakéta értelmetlen, a BVR rakéta is TVC-s lesz. Oh, wait, a MICA ER és IR páros 20+ éve ilyen... Azonos rakéta csak még külön-külön seeker van.

Vedd már észre, hogy a HOBS SR IR AAM az AIMVAL/ACEVAL lecsapdóása, amikor a felbukkanó váratlan célok és a dogfigth kiegyenlítésére kellett. Apró hiba, hogy 1982 óta az egsz SV alatt volt 1 db igen rövid dogfight, AF alatt 0.

Szóval, éjszaka ha nincs éjjellátó + JHMCS / sisakcéló kombó, akkor kurvára nem fog HOBS-olgatni senki. Oh wait, nyugatos sem tudsz éjszaka ilyen csinálni, mert vagy JHMCS vagy NVG van, a kettő együtt nincs.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Oh wait, nyugatos sem tudsz éjszaka ilyen csinálni, mert vagy JHMCS vagy NVG van, a kettő együtt nincs.
Ez így már nem igaz...
Az alábbi rendszerek már JHMCS + NVG együtt:
USA / Izrael: D-JHMCS
EU: Striker II és TopOwl

Ezek csak azok amik így hirtelen eszembe jutottak, lehet hogy már van több is...
 
M

molnibalage

Guest
Ez így már nem igaz...
Az alábbi rendszerek már JHMCS + NVG együtt:
USA / Izrael: D-JHMCS
EU: Striker II és TopOwl

Ezek csak azok amik így hirtelen eszembe jutottak, lehet hogy már van több is...
És ebből melyik helis és melyik vadászgépes? Mert a TopOwl az beza only helo..
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 406
113
Marginális esélye van, mint a gépágyús gun killnek 1982 óta.

30-40 km-ről emelkedő rakétákat észlel a DAS. Akkor szerint a 10-15 km-ről nem képes követni a hálózatba kötött DAS úgy, hogy mindegyik más aspektusból ráláthat a célra? Ha felhő nem blokkolja a látómező nagy részét és az ellenek még van fogalma a stealth F-35-ös helyzetéről, akkor kb. lehet erre minimális. Ellenkező esetben van idő AIM-120-nak célt kijelölni és rá fog fordulni a célra.

A másik meg az, hogy a SR IR AAM kezd nettó értelmetlenné válni. A jövő légiharc rakétáki dual érzékelősek lesznek, ami azt jelenti, hogy pusztán SR rakéta értelmetlen, a BVR rakéta is TVC-s lesz. Oh, wait, a MICA ER és IR páros 20+ éve ilyen... Azonos rakéta csak még külön-külön seeker van.

Vedd már észre, hogy a HOBS SR IR AAM az AIMVAL/ACEVAL lecsapdóása, amikor a felbukkanó váratlan célok és a dogfigth kiegyenlítésére kellett. Apró hiba, hogy 1982 óta az egsz SV alatt volt 1 db igen rövid dogfight, AF alatt 0.

Szóval, éjszaka ha nincs éjjellátó + JHMCS / sisakcéló kombó, akkor kurvára nem fog HOBS-olgatni senki. Oh wait, nyugatos sem tudsz éjszaka ilyen csinálni, mert vagy JHMCS vagy NVG van, a kettő együtt nincs.

Akkor mihez/minek fejlesztenek nagy hatótávolságú AA rakétát amikor ha jól emlékszem akkor CUDA néven van egy fejlesztés ami leváltja az AMRAAM-ot és az AIM-9-et?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 406
113
Ha két 5.gen.kötelék szupercirkálva csak 40km-ről veszi észre egymást akkor marha gyorsan ott lesznek egymás arcában.Nem mondom,hogy gépágyúval fogják egymást lőni(az inkább drónok ellen kellhet)de hogy nem pusztán BVR harc lesz köztük az valószínű.
 
M

molnibalage

Guest
Ha két 5.gen.kötelék szupercirkálva csak 40km-ről veszi észre egymást akkor marha gyorsan ott lesznek egymás arcában.Nem mondom,hogy gépágyúval fogják egymást lőni(az inkább drónok ellen kellhet)de hogy nem pusztán BVR harc lesz köztük az valószínű.
-35 - 40 dBsm táján a brutálnagy SAM tűzevezető radaroknál is 20-35 km közötti eredményeket adnak attó függ, hogy mennyire vagy optimista.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 406
113
-35 - 40 dBsm táján a brutálnagy SAM tűzevezető radaroknál is 20-35 km közötti eredményeket adnak attó függ, hogy mennyire vagy optimista.

Rendben.De akkor,hogy fognak BVR harcot vívni?Ha azt feltételezzük,hogy az optikai szenzorokkal képesek az 5.gen gépek legalább menetirányba(ugye az F-35 körkörösen) pályakorrekciós jeleket adni akkor is csak 30-40km-ről tudják ezt megtenni ami a szupercirkálást figyelembe véve marha kevés időt ad a BVR harcra tehát közel fognak kerülni egymáshoz a gépek.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 863
113
Ez az új rakéta a neve alapján csak nagy hatótávolságú cucc lesz.Vagy is van helye a CUDA-nak.

A CUDA az nem igazán egy konkrét rakéta, inkább egy paramétercsomagnak tűnt nekem (lásd SDB), ez viszont valahová a Meteor/AIM-54 környékére való pozícionálódásnak tűnik. Inkább mintha az igény változott volna a légierő/flotta részéről, vagy két külön fegyverről van szó (utóbbira tippelek).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 406
113
A CUDA az nem igazán egy konkrét rakéta, inkább egy paramétercsomagnak tűnt nekem (lásd SDB), ez viszont valahová a Meteor/AIM-54 környékére való pozícionálódásnak tűnik. Inkább mintha az igény változott volna a légierő/flotta részéről, vagy két külön fegyverről van szó (utóbbira tippelek).

Amennyire emlékszem az volt az egyik cél* a CUDA-val,hogy ne kelljen két AA rakéta (AMRAAM+ AIM-9)ami ugye elég jó dolog csak akkor minek ez az új AA rakéta?

*Emellett persze AG rakéta is lenne.
 
M

molnibalage

Guest
Rendben.De akkor,hogy fognak BVR harcot vívni?Ha azt feltételezzük,hogy az optikai szenzorokkal képesek az 5.gen gépek legalább menetirányba(ugye az F-35 körkörösen) pályakorrekciós jeleket adni akkor is csak 30-40km-ről tudják ezt megtenni ami a szupercirkálást figyelembe véve marha kevés időt ad a BVR harcra tehát közel fognak kerülni egymáshoz a gépek.
AMRAAM méretű dual seekeres rakéta LoAL képességel. BVR képesség LoaL IR véfázissal radarral megtámogatva. Kapaszkodj meg, az AIM-9X most is már ilyen. Okkal lett sokkal kisebb vezérsíkja az AIM-9X-nek, mert a cél valójában a LoAL képességgel a BVR-WVR átmenet során szemből indíthatóság növelése volt és kisebb vezérsík = nagyobb NEZ.

Tehát közeli célok ellen a TVC bizosítja a nagyfokú manőverezést. A rakéta mivel füstmentes ezért rohadtul nem számít, hogy 25G-t vagy 40G-t tud aerodinamikailag. A célpontnak fingja nincs, hogy mikor mavőerezzel. Ez alól jelenleg az EF és az F-35 (lesz) az egyetlen kivétel....
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Rendben.De akkor,hogy fognak BVR harcot vívni?Ha azt feltételezzük,hogy az optikai szenzorokkal képesek az 5.gen gépek legalább menetirányba(ugye az F-35 körkörösen) pályakorrekciós jeleket adni akkor is csak 30-40km-ről tudják ezt megtenni ami a szupercirkálást figyelembe véve marha kevés időt ad a BVR harcra tehát közel fognak kerülni egymáshoz a gépek.

Ha mindketten M1.7-el repülnek nyílegyenesen egymásnak akkor kb 0.67 nmi/sec közeledés van, avval 30 sec a találkozási pont. Ha feltesszük, hogy 20 mérföldről mondjuk 15 sec alatt észleli és azonosítja a célt akkor még 10 nmi nél tudsz indítani. 5 nmi-n kívül szerintem simán paramétereken belül van még ekkora közeledésnél is az AMRAAM. Közelebbről már necces.

Ez a szitu viszont nem annyira sanszos, mivel egyik oldal se látja a másikat pici az esélye, hogy nyíl egyenest repül egymásnak mindkettő. Meg amúgy se fognak M1.7-el repülni csak úgy a semmibe. A 0.5 nmi/sec vagy azalatti közeledés sanszosabb, ami ha nyíl egyenest repülnek egymásnak M1.3-re jön ki. Akkor ugyanebben a geometriában van 40 sec legrosszabb esetben, bármikor máskor meg annál több.

Szerintem az egészben inkább az a kurva nagy probléma, hogy gyakorlatilag nincs DLZ hanem ha ilyen kis távon észlelnek csak akkor azonnal a NEZ-en belülre kerültél, és gyakorlatilag aki hamarabb észleli a másikat és indít az nyer. Illetve nem biztos, mert ha a másik lelövése előtt az tud rád indítani ARH-t, ami elég sanszos, akkor te igazából semmit nem tudsz csinálni, még lehet, hogy akkor sem, ha a saját indításod után semmi reakció ellenében preventíven menekülőre fogod.

A szupercirkálósdira visszatérve, alapesetben CAP-ot adva vagy bármilyen nem intercept jellegű bevetésen úgy sem fognak szupercirkálni mert semmi értelme. Majd akkor megy a gyorsítás, ha el kell kapni valamit, vagy lőni kell, vagy el kell tűnni..

Ha meg 10-20 nmi között tud észlelni a DAS vadász méretű célt akkor az még az indítás előtti manőverezéssel is nagyon sima AMRAAM kill. Inkább az a kérdés, hogy te is túléled-e.

A HOBS képesség hiány akkor lenne nagy gáz, ha mondjuk 5 nmin belülre vagy fordulóharcba kerülsz. Tekintettel a szenzorfúziós AESA+DAS+stb. kombóra szerintem ennek kicsi az esélye, még stealth gépek ellen is. De ez most megint olyan, hogy egy stealth F-16 ostól azt várjuk el, hogy ASF legyen. Most nincs HOBS, de a rendszerbeállásnak még közel sem értük el a végét. Ha akarják akkor lesz rá, ha meg nem akkor nem.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Amennyire emlékszem az volt az egyik cél* a CUDA-val,hogy ne kelljen két AA rakéta (AMRAAM+ AIM-9)ami ugye elég jó dolog csak akkor minek ez az új AA rakéta?

*Emellett persze AG rakéta is lenne.

A CUDA-t azért találták ki, hogy minél több fegyver legyen légi célok ellen. A modern szenzorokkal valszeg rájöttek, hogy nincs akkora szükség a közelségi gyújtós robbanófejekre, illetve arra sem, hogy lezuhanjon a másik gép, az is bőven elég, ha kinyírod az elektronikát ami egy ilyen telitalálatnál elég sanszos. Onnantól kezdve sokat nem tud csinálni..
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 568
85 032
113
kdd-DTbbYtA.jpg
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Ha mindketten M1.7-el repülnek nyílegyenesen egymásnak akkor kb 0.67 nmi/sec közeledés van, avval 30 sec a találkozási pont. Ha feltesszük, hogy 20 mérföldről mondjuk 15 sec alatt észleli és azonosítja a célt akkor még 10 nmi nél tudsz indítani. 5 nmi-n kívül szerintem simán paramétereken belül van még ekkora közeledésnél is az AMRAAM. Közelebbről már necces.

Ez a szitu viszont nem annyira sanszos, mivel egyik oldal se látja a másikat pici az esélye, hogy nyíl egyenest repül egymásnak mindkettő. Meg amúgy se fognak M1.7-el repülni csak úgy a semmibe. A 0.5 nmi/sec vagy azalatti közeledés sanszosabb, ami ha nyíl egyenest repülnek egymásnak M1.3-re jön ki. Akkor ugyanebben a geometriában van 40 sec legrosszabb esetben, bármikor máskor meg annál több.

Szerintem az egészben inkább az a kurva nagy probléma, hogy gyakorlatilag nincs DLZ hanem ha ilyen kis távon észlelnek csak akkor azonnal a NEZ-en belülre kerültél, és gyakorlatilag aki hamarabb észleli a másikat és indít az nyer. Illetve nem biztos, mert ha a másik lelövése előtt az tud rád indítani ARH-t, ami elég sanszos, akkor te igazából semmit nem tudsz csinálni, még lehet, hogy akkor sem, ha a saját indításod után semmi reakció ellenében preventíven menekülőre fogod.

A szupercirkálósdira visszatérve, alapesetben CAP-ot adva vagy bármilyen nem intercept jellegű bevetésen úgy sem fognak szupercirkálni mert semmi értelme. Majd akkor megy a gyorsítás, ha el kell kapni valamit, vagy lőni kell, vagy el kell tűnni..

Ha meg 10-20 nmi között tud észlelni a DAS vadász méretű célt akkor az még az indítás előtti manőverezéssel is nagyon sima AMRAAM kill. Inkább az a kérdés, hogy te is túléled-e.

A HOBS képesség hiány akkor lenne nagy gáz, ha mondjuk 5 nmin belülre vagy fordulóharcba kerülsz. Tekintettel a szenzorfúziós AESA+DAS+stb. kombóra szerintem ennek kicsi az esélye, még stealth gépek ellen is. De ez most megint olyan, hogy egy stealth F-16 ostól azt várjuk el, hogy ASF legyen. Most nincs HOBS, de a rendszerbeállásnak még közel sem értük el a végét. Ha akarják akkor lesz rá, ha meg nem akkor nem.

Van egy olyan sanda gyanum, hogy HOBS belső fegyvertérben tényleg nem is lesz. A2Ara lesz a kiderült, hogy fejlesztik extra messze repül LREW, AMRAAM meg CUDA. Ha DAS célra irányít, vezet mindenre elég.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 565
113
A belső és külső pilonok miért vannak egymáshoz képest eltérő szögben? A biztonságosabb oldás miatt, vagy csak mert csavart a szárny, és követik az ívet?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 406
113
Ha mindketten M1.7-el repülnek nyílegyenesen egymásnak akkor kb 0.67 nmi/sec közeledés van, avval 30 sec a találkozási pont. Ha feltesszük, hogy 20 mérföldről mondjuk 15 sec alatt észleli és azonosítja a célt akkor még 10 nmi nél tudsz indítani. 5 nmi-n kívül szerintem simán paramétereken belül van még ekkora közeledésnél is az AMRAAM. Közelebbről már necces.

Ez a szitu viszont nem annyira sanszos, mivel egyik oldal se látja a másikat pici az esélye, hogy nyíl egyenest repül egymásnak mindkettő. Meg amúgy se fognak M1.7-el repülni csak úgy a semmibe. A 0.5 nmi/sec vagy azalatti közeledés sanszosabb, ami ha nyíl egyenest repülnek egymásnak M1.3-re jön ki. Akkor ugyanebben a geometriában van 40 sec legrosszabb esetben, bármikor máskor meg annál több.

Szerintem az egészben inkább az a kurva nagy probléma, hogy gyakorlatilag nincs DLZ hanem ha ilyen kis távon észlelnek csak akkor azonnal a NEZ-en belülre kerültél, és gyakorlatilag aki hamarabb észleli a másikat és indít az nyer. Illetve nem biztos, mert ha a másik lelövése előtt az tud rád indítani ARH-t, ami elég sanszos, akkor te igazából semmit nem tudsz csinálni, még lehet, hogy akkor sem, ha a saját indításod után semmi reakció ellenében preventíven menekülőre fogod.

A szupercirkálósdira visszatérve, alapesetben CAP-ot adva vagy bármilyen nem intercept jellegű bevetésen úgy sem fognak szupercirkálni mert semmi értelme. Majd akkor megy a gyorsítás, ha el kell kapni valamit, vagy lőni kell, vagy el kell tűnni..

Ha meg 10-20 nmi között tud észlelni a DAS vadász méretű célt akkor az még az indítás előtti manőverezéssel is nagyon sima AMRAAM kill. Inkább az a kérdés, hogy te is túléled-e.

A HOBS képesség hiány akkor lenne nagy gáz, ha mondjuk 5 nmin belülre vagy fordulóharcba kerülsz. Tekintettel a szenzorfúziós AESA+DAS+stb. kombóra szerintem ennek kicsi az esélye, még stealth gépek ellen is. De ez most megint olyan, hogy egy stealth F-16 ostól azt várjuk el, hogy ASF legyen. Most nincs HOBS, de a rendszerbeállásnak még közel sem értük el a végét. Ha akarják akkor lesz rá, ha meg nem akkor nem.

Mennyi idő egy 4 gépes kötelékben a parancsnoknak elosztani a célokat(maradjunk a példánál tehát 4 célt) modern datalinkes gépben?Én ezt úgy gondolom,hogy kb az a menet mint egy karabélynál(mármint a lépések természetesen)azaz:
1.célfelderítés amit itt ugye valamilyen felderítő rendszer végez(radar vagy valamilyen elektrooptikai szenzor mind1)
2.célmegjelölés ez itt a cél elosztás amit ugye a parancsnok végez
3.a tűzmegnyitás
Na ehhez a folyamathoz mennyi idő kell?

Egyébként ha én tudok rá indítani de ő is fog rám mielőtt becsapódna a rakétám akkor engem mi ment meg a lelövéstől?Mert értem én,hogy EOTS+DAS de ettől még egy mai rakétát nem hiszem,hogy nagy eséllyel ki lehet manőverezni ha az NEZ-en belül lett indítva(ami ugye valószínű a mi példánkban azaz 5.gen. gépek közti légi harc esetén).
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A belső és külső pilonok miért vannak egymáshoz képest eltérő szögben? A biztonságosabb oldás miatt, vagy csak mert csavart a szárny, és követik az ívet?
Valószínű hasonló okok miatt mint amiért az F-18-nak is így állnak a pilonjai:
super_hornet_weapons.jpg

Biztonságos oldás.