Így van, jelenleg. De már egy évtized múlva is másképp fogják látni ezt a kérdést. Az AI fejlődése hátborzongató, tartok tőle, hogy aki nem ezzel foglalkozik fel sem tudja mérni, hogy pár évtized múlva mennyire másképp fog kinézni a fejlett civilizáció. A váltás az elkövetkező 30-40 évben sokkal nagyobb lesz, mint az elmúltban. Ez egy olyan diszruptív technológia, ami csak a tranzisztor felfedezéséhez mérhető, és amit most a piacon látni belőle az semmi. A légierő döntései legalább annyira politikai jellegűek mint technológiaiak, a drónok világszerte látható robbanásszerű elterjedése és a fejlesztésükbe ölt milliárdok is jól mutatják, hogy a döntéshozók is tudják milyen téren megengedhetetlen a lemaradás. Mire az AI eljut az autonóm bevethetőség állapotába, addigra a hozzá tartozó váznak, meghajtási, energiatárolási, kommunikációs és szenzorrendszereknek is készen kell állnia. Egyébként a DARPA most írt ki egy versenyprojektet (AlphaDogfight Trial), amiben az Air Combat Evolution (ACE) program keretében AI fejlesztőket keres VVR dogfightok megvívására képes rendszerek fejlesztésére. Nyilván nem azért, mert unatkoznak. A bolygó átellenes felén ugyanez: "Whoever leads in AI will rule the world" - Putyin.
A pilóta és az életfenntartó rendszerek által elfoglalt tömeg és térfogat nem közömbös egy olyan technológiai területen ahol minden gramm és köbcenti számít. De nem ez a legnagyobb gond, és még csak nem is a drágán kiképzett és nehezen pótolható pilóta elvesztése, és nem is az emberélet. Hanem a 6. generációs rendszerek egyik legnagyobb problémája, a hőmenedzsment. Az egész kérdés jóval egyszerűbb pilóta nélkül, arról nem is szólva, hogy a pilóta a legnagyobb korlátozó faktor a terhelés szempontjából. Ha a pilótás gép legfeljebb 7-9 G-t tud pillanatokra, míg a drón 20 G-is stabilan belehúz az erre tervezett szerkezetébe az behozhatatlan előny. Évtizedek távlatában a vadászpilóta, tartok tőle, hogy merő anakronizmus.