F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 856
113
Ha netán 2025-ben elkészül egy prototípus, az 2040-nél előbb biztos nem fog hadrendbe állni.

Ezt erősen kétlem, ne a "békekorszak" (90-es évek és utána egy kevés) alapján indulj ki. Akkoriban meghalt pár katona és országos hiszti volt - ma meghal pár katona és nem is hír a Foxon.
Akkoriban azt hallgattuk, hogy az F-22 is minek, mert nincs ellenfél, amúgy is jön a love and písz, szóval a fegyverek csak a gonosz lobbi pénznyelői. Azóta meg van nyílt kihívó (több is), fenyegetés és igény.

Ha pedig lesz valami csetepaté és a kínaiak kissé orrbaverik őket (monjuk ledurrantanak pár gépet valami korlátozott balhéban) - na akkor indul az a fejlesztés, amit az ötvenes években láthattunk. Ha valamit az amerikaiak nem tűrnek haderő szinten, az az, ha a levegőben nem ők az urak.

BTW a terv (ami aligha tartható szerintem sem), hogy 2030-ra a betonon kell legyen a gép - csak nem készen. Mivel ők is tudják, hogy az életbe nem készül el minden, egy repképes sárkány hajtóművel kell legyen - az architectura meg úgy kell felépüljön, hogy folyamatosan kerülhessenek bele az új cuccok. Amúgy az F-35 részben ennek szellemiségében épült, pl. a kábelezése ellátja az irányított energiájú fegyvereket is (szerintem az AF is ezért tett az A-ba gépágyút - van benne vagy egy köbméter szabad tér egy ilyen eszköznek a jövőben. Hálózat van, táplálás van, hely van. Ha a cucc kiforrott mehet bele).
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 520
113
Nyugi, értem, hogy te politikai oldalról várod a gyorsítást, de a technológia miatt akkor se lesz hamarabb meg. És tudod, a politikai szélirány Amerikában is négyévente változik. Elég egy kisebb technikai kihívás, bonyodalom és már belecsúszik a fejlesztés vagy egy koncepcionális irányváltásba, vagy egy alulfinanszírozottabb érába.
Semmi köze már ennek az ötvenes-hatvanas évek hőskorszakához, mikor egyfeladatos gépeket lényegében még a második világháborús technológiával átlag öt év alatt ki tudtak fejleszteni.

A mai multináci kultúrán szocializált, profit orientált lean-hatékony “fejlesztői” környezetben előbb oda-vissza elkészülget pár pénztárcatömögető tanulmány, majd mikor nekiesnek a fejlesztésnek átfazonírozzák az egészet vagy kétszer, aztán ha kész a prototípus, akkor le akarják majd állítani, át akarják építeni, vissza akarják csinálni.

Tök mindegy, hogy mit csinál Putyin, vagy a kínaiak...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 520
113
Lehet, hogy az F-35B-nél a Lift Fan házának "púpja" vezeti rá az áramlást a vezérsíkokra hangsebesség felett és azért jön le róla a festék?


De ez nem magyarázza a C változat ilyen jellegű problémáit. mert ott ilyen nincs.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Ha netán 2025-ben elkészül egy prototípus, az 2040-nél előbb biztos nem fog hadrendbe állni.

nembiztos..

szerintem a katonasagnak elege van a lokid/boing fele penzehsegbol es szarakodasaibol ahol csak a penzt kerik az idot meg huzzak.

voltak nemreg ilyen elkepzelesek is..
https://www.defensenews.com/digital...-future-fighter-could-field-a-jet-in-5-years/

ha meg van eszuk, ami az utolso idoben pentagonban hianyban van, akor szolnak a northropnak, eloveszik a f23 terveit, atdolgozzak egy kicsit es csinalnak par even belul egy vadalat gepet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 520
113

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Lehet, hogy az F-35B-nél a Lift Fan házának "púpja" vezeti rá az áramlást a vezérsíkokra hangsebesség felett és azért jön le róla a festék?


De ez nem magyarázza a C változat ilyen jellegű problémáit. mert ott ilyen nincs.
Szerintem nem aerodinamikai okai vannak az ügynek, hanem a tengeri sós, párás levegő. Ha jól sejtem a bevonatot idővel kisebb nagyobb repedések szabdalják emiatt.
Majd ezek mentén a repedések mentén kisebb nagyobb darabokban lebontja a hangsebesség feletti repülés.
Szerintem őket (Air Force) is érinti, csak kevésbé. Meg nekik nagyjából mindegy. Náluk a gépek nem félévekre mennek több ezer km-re a nagyszerviz helyszínétől, valamint a szárazföldi bázisokon sokkal kevesebb az anyag erózióját felgyorsító időjárás.
Ez szerintem egy olyan bug, amit nem igazán lehetett előre szimulálni. És annyira túl vannak már az eredeti fejlesztési költségkereten, hogy egy új fejlesztésű coating nem hiszem, hogy felvállalható. Így marad, hogy megpróbálják minél tovább a felületen tartani a bevonatot.
Ettől nem válik kevésbé supercruiser -ré, csak békeidőben ezt nem erőltetik, vagy különben egyszerűen nem lesznek képesek lemenni 40.000 USD-s repültóra költség alá.
Gondolom a LM betolta az orvosságos kanalat: limitek a tengeri alkalmazásban, és csökkenő költségek, vagy nyélgáz, és 4-5 havonta (ez csak tipp) bevonatcsere.
Ettől függetlenül, lehet, hogy közben elkezdik a bevonat fejlesztését, csak komolyabb határidőszabások nélkül.
Voltak itt már betéve ocsmány módon hámló F-22-esek is, ami láthatóan nem nagyon zavarta a repülésbiztonságot.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag 2361

Guest
The Pentagon’s Fiscal Year 2021 Unfunded Priorities List has put in a request to equip low-rate initial production (LRIP) Lot 15 F-35C fighters with the Sidekick internal weapons rack.
The Sidekick is a modification from Lockheed Martin to allow the A and C variants to carry up to six AIM-120 air-to-air missiles in its internal weapons bay.


http://alert5.com/2020/05/04/usn-re...l-weapons-rack-for-f-35c-to-carry-6-aim-120s/
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878 and endre

waterloo

Well-Known Member
2020. március 3.
725
1 132
93
The Pentagon’s Fiscal Year 2021 Unfunded Priorities List has put in a request to equip low-rate initial production (LRIP) Lot 15 F-35C fighters with the Sidekick internal weapons rack.
The Sidekick is a modification from Lockheed Martin to allow the A and C variants to carry up to six AIM-120 air-to-air missiles in its internal weapons bay.


http://alert5.com/2020/05/04/usn-re...l-weapons-rack-for-f-35c-to-carry-6-aim-120s/

Úgy látszik részben elment az eszük (coating) részbenpedig megjött (sidekick).
Szerintem egy komoly háború esetén ez többet számít, másképp szólva a gép ettől potensebb lett, mint a fenti korlátozáselőtt,még a korlátozás ellenére is.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Úgy látszik részben elment az eszük (coating) részbenpedig megjött (sidekick).
Szerintem egy komoly háború esetén ez többet számít, másképp szólva a gép ettől potensebb lett, mint a fenti korlátozáselőtt,még a korlátozás ellenére is.

engem jobban erdekel mi is lesz abbol az AIM260 raketabol ...
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 561
113
Aranysas fb oldaláról lopva :D

48272866_920686054802762_8121890887400685568_o.jpg
48354955_920685721469462_4989672728505090048_o.jpg
48345039_920686134802754_550587053268533248_o.jpg
48393697_920685518136149_7196155775314558976_o.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 520
113
Ha csak a mezei számok nyelvén nézzük a dolgot, ez a gép olyan nehét szerkezetű, mint egy F-15C és csak annyi tolóereje van, mint egy Super Hornet-nek.
Vagy pontosítok, ez a gép olyan nehéz szerkezetű, mint egy Super Hornet és tolóerőből sincs neki több.

De ez a gép olyan agilis, mint egy F-16C, tehát valahol van valami turpisság a dologban, mert ez a Super Hornetről nem mondható el.

A titok abban van, hogy az F-15C valamivel több, mint tíz és fél tonnás statikus tolóerejű hajtóművei a gépbe beépítve már csak kb annyira erősek, mint a Super Horneté, mégis jóval rövid a startja, ahogy az F-35A-nak is.
A Super Hornet erejét viszont valahogy visszafogja a radar blocker, tehát ő meg méggyengébb.
Az F-35-ösnek viszont egyrészt nincs radar blocker-je és a hajtóműve 800km/h felett, földközelben már kb 23 tonna tolóerőt ad le.

Tehát van három azonos tömegű gép, különféle kerozin kapacitással, de tegyük fel, hogy egy repülőnapon, a földközeli műrepüléshez közel azonos töltéssel szálnak fel. A három gépből kettő kéthajtóműves, egy pedig szimpla.
A három gépből a legerősebb, az F-15C, hajtóműveinek tolóereje gépbe épített állapotban, a meginduláskor, kis sebességeken enyhén fojtva van a szabályozható szívócsatorna veszteségei miatt. A rendelkezésre álló tolóerő így kis sebességen eléri a másik kettő papíron maximális statikus tolóerejét.
A másik kettő esetében viszont az egyiket egy további szerkezeti elem fojtja, ez a 35-ösnél nincs meg, tehát ezér lehet az, hogy az F-15C és az F-35A esetében lehetséges ugyanakkora tolóerő/tömeg arány is.

De ha mégse lenne így, ott van a csalóka manőverezőképesség.

A három gép mindegyike aerodinamikailag tiszta konfigurációban szokott bemutatókat repülni, de ezek közül az F-15 esetében nincs statikailag instabil dizájn, nincs agyon mechanizált szárny és komplex FbW kormányvezérlés.

A repülőnapok szemlélői számára a tolóerő legjobb demonstrációja nem a lendületből ugrás a pálya feletti áthúzásból 3500 méterre, hanem a felszállásból hatalmas dübörgéssel az égbe emelkedés. Szubjektív dolog.
Az F-35A a bemutatóját úgy kezdi, hogy egy igen rövid nekifutással elemeli magát a betonról, ezt könnyen megteheti, mert a törzs is termel felhajtóerőt, mégpedig már egészen kis sebességeken is.
Ezután a futóbehúzás közben a pálya felett gyorsít és nagy robajjal belefúrja magát az égbe.
Elfogy közben a lendület? És, ki látja? Hanyatt dobja magát és egy szűkített bukfenccel visszajön. A bukfenc sebessége műszer szerint 100 csomó alatt van(!), de mégis egy impozáns függőleges figurát látunk, amiből zuhanásban igen gyorsan visszanyeri a sebességét. Ötletes.

Anno az F-15C demónál ezt úgy oldották meg, hogy a gép a pályán rohant előrenyomott bottal, enyhén negatív stabilizátorral, belenyomva kissé az orrfutó rugóstagját a betonba, majd ebből ugrasztották meg a gépet, ami így váratlanul indult meg az ég felé. Az emelkedés szöge végig 70-75 fok volt, tehát nem függőleges, viszont ezen a szögön még gyorsulni is tudtak, ugyanakkor a nézők csak annyit láttak, hogy a gép az égbe tart és magasra emelkedik. Már egyből a start után.
Az F-15-ös az első manővert egy leborítással fejezte be, majd ő is visszatért a nézők elé.

A Super Hornet is relatíve rövid starttal emelkedik el a pályáról, de itt is van egy trükk. A "Dirty Roll" manőver egy mezei nyitott futós orsó, ami egy amolyan időhúzás. Orsónak orsó, arról meg tudjuk, hogy nem szokott gyorsulni a gép, de itt a manőver közben húzódik be a futó, itt van mód a sebesség gyűtésére. A gép csak ezután fúrja bele magát az égbe, de ezt sem túl nagy sebességgel.
Kb akkora különbség van a Super Hornet nyitott futós orsóval elnyújtott felszállásból indított függőleges figurája és a klasszikus Honret egyből levegőbe emelkedése között, mint amikor a magyar MiG-29-esek után a svéd Gripen pilóta is függőleges figurával kezdte a bemutatórepülését Kecskeméten. Csak épp a pálya végéig gyűjtve hozzá a kezdősebeséget...