Az hogy többfeladatú egy típus, nálam nem feltétlenül előny, az F-22-t többre tartja szinte mindenki mint légi fölény kivívására használt vadászgépet, a mai stand off fegyverek miatt meg egy F-15E méretű taktikai vadászbombázó nagyobb harcértéket képvisel az én szememben, s csak saját amerikai fegyverrendszerekből hoztam azonnal példát arra, hogy ez sem fekete és fehér.
Mert az F-22 valóban jobb ASF-ként, mert arra tervezték.
Az, hogy AG-ra is képes az utólagos pályamódosítás eredménye, de ez kimerül az 1000 fontos JDAM és SDB-ben.
De, hogy az F-15E miért ért többet - főleg az ősrégi USAF F-15E - , mint eg F-35A az számomra teljes homály.
Az F-35A mindent képes külső függesztéssel hordozni, amit az F-15E kivéve a GBU-28-at. Csak, ha kell tud stealth lenni.
A stand off fegyverek nagy hatótávolsága szinte csak statikus célok ellen használhatók ki. Tehát, ha egy double digit IADS csapatlégvédelem ellen kellene menni, akkor elég vicces lenne leírni az F-15E magasabb harcértékét. Lényegében a Buk-M2/M3 és Sz-300V3/4 ellen kb. terepkövetésben tudna csak a célkörzetig eljutni egyáltalán.
Igen, vannak az új, a komplex projecteknél pláne gyermekbetegségek, vitán felül, a kulcs kérdés az hogy mennyi időbe, és mennyi pénzbe kerül majd ezeket javítani. Ez még nagyon nem forrta ki magát az F-35 körül, hogy mikorra és pláne mennyi extra forrásból lesz ez egy használható, jó hadrafoghatósággal és költséghatékonyan üzemeltethető fegyverrendszer.
Az F-22 hadrafoghatósága 50% körül mozgott végig. az F-35A volt már 70% táján is, most 60%.
Na ennyit a "kiforrottságról". Annyira cuki, amikor az F-35 köpködők tojnak a számokra.
A csoting felszopott 4. gen gépek alig 10%-zal jobbak. A régebbi számok ellenőrzése házi feladat.
The Air Force’s fleet in fiscal 2019 maintained an overall mission capable rate of 70.27 percent, a slight increase from the previous year.
www.airforcemag.com
Az USAF F-15E üzemeltetési költsége meg 40 ezer USD/FH körül volt 2008-2012 között.
Azóta meg volt infláció is...
Ott van a Gripen FAQ mellékletében.
Én nem akarok semmi olyat állítani hogy nincs rá esélye, de azért megmosolyogtat mikor ex-katedra valaki kijelenti hogy BIZTOSAN sikeres, mert ez nem is lehet kérdés. De szerintem meg MÉG kérdéses, főleg hogy azért pedzegetik egyre több helyen hogy költségtúllépés, csúszás miatt már esetleg jó ötletnek tűnik egy nem is annyira stealth, de olcsóbb-egyszerűbb és pláne jóval olcsóbban üzemben tartható típus.
Lásd fent. Az F-15E úgy drágább, hogy kevesebbet tud.
Ha ez bejön, fixre veheti mindenki hogy marhára nem az eredetileg kigondolt darabszámokban fog legyártódni az F-35, de én még arra is látok esélyt hogy jóval kevesebb készül el az eredeti ezres nagyságrendnél, ha nem lesz mellé/helyette egy low budget új típus/vagy upgrade régi-új.
Egy low budget típus képessége = túlélőképessége töredéke lesz az F-35A-nak.
Nincs olyan, hogy "budget" vadászgép. Akkor valamiben sokkal kevesebbet fog tudni.
Egy F-16A Block 1 is kb. feleannyi volt, mint egy F-15A, csak éppen nem volt BVR képessége és az ECM-et is konténer formában vitte...
És minden további képességnövelés csak konténer formában fért bele. Emiatt egy F-16C Block 40/42 három konténert vitt már magával.
Az F-15E is kettőt, csak éppen a gép mérete miatt a repülési teljesítményét kevésbé érintette és a két fős személyzettel a gép harcértéke is magasabb volt. Drágább volt a platfrom, de emiatt sokkal többet tud.
Na ennyit a "budget" megközelítésről...
Szóval szerintem meg de, ez még majd elválik hogy mennyire váltja be a típus a hozzá fűzött reményeket, pálcát nem törnék felette, de a hurráoptimizmus sem biztos hogy pusztán tényeken alapul az F-35 programmal kapcsolatban...
A gép éles bevetéseket repül az IAF-ben. Fel sem merült eddig, hogy kevesebb legyen belőle.