F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 366
14 271
113
De emlithetjuk az F-35 logisztikai es uzemeltetesi csodjet-kaoszat is, ha mar felhoztad, ahol meg mindig csak a felet sikerult megertened a problémának, pedig mar vagy 8-10 alkalommal elmagyaraztum neked... :)
Nekem valami olyasmi rémlik, hogy szerinted valami születésem előtt gyártott Opeled kiterjedtebb komponens és szakaszspecifikus self-diagnosztikával rendelkezik, mint egy F-35 BIT... :D
Amúgy tessék elolvasni amit linkeltem, abban van benne, mi miért és mennyi az F-35 programban... már ha a safe spacedbe belefér
https://www.gao.gov/assets/700/698733.pdf
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 458
63 907
113
Sputnik, fene tudja, mi igaz belőle, de hihetően hangzik:

Ez aranyos. A Pratt&Whitney-nél meg csak pislognak. Ők ugye rendelésre kifejlesztették a legnagyobb teljesítményű vadászgép hajtóművet, ami a fizika ma ismert törvényei szerint természetes, hogy zajos.
De ez Alabama Joe-ékat amúgy sem zavarja, hiszen nagy az ország, meg “Sound of Freedom”.
De az európai zöldek a szívükhöz kapnak, hogy jajj, zajszennyezés!
Dániában, ahol még az F-16-osok javítóhangárja is patika és amúgy is olyan, mintha az IKEA rendezte volna be, ott nem azt nézik, hogy a gép egyetlen, de jó erős hajtóművével mire képes, hanem, hogy milyen csúnya zajos ez a masina. És, hogy nekik jogaik vannak.
De ugyanúgy ők azok, akik a nem létező orosz inváziót vizionálják kórusban.
Mi lesz, ha tényleg jönnének az oroszok? Majd nem szállnak fel, mert az F-35-ös az zajos?
Komolyan mondom, az elkényelmesedett nyugateurópai polgárságnak már agyára ment a hetven évnyi béke, meg jólét.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 458
63 907
113
Hogy mennyire át van (üzlet)politizálva a gép zajosságának kérdése, először lássuk a Pratt&Whitney saját, tudományosnak látszó propaganda prezentációját, mégpedig 2016-ból, amikor még mindenki F-35-öst akart az USA-ban, na meg vevőket külföldről:


Itt van egy tanulmány két évvel korábbról, 2014-ből, ami mutatja, hogy szinte nincs is nagy különbség a korábbi gépekhez képest:


  • During takeoff, the F-35A (111 dB) is almost equal in noise level to the F-16 with the latest generation PW229 engine (110 dB), and it is at least 10 dB lower on two of the three low altitude flight conditions. However, the F-35A is generally louder for all conditions when compared to the F-16 with the earlier PW220 engine.
  • The F-35B noise level is comparable to the AV-8B on approach and is 5 dB louder on takeoff. The F-35B is quieter than the legacy F/A-18C/D during all approaches and is slightly louder (2 dB) than the F/A-18 C/D on takeoff.
  • The F-35A (as a surrogate for the F-35C) is slightly louder (3 dB) than the F/A-18 C/D on takeoff but has lower noise levels on approach. The F-35A is slightly quieter (2 dB) than the F/A-18E/F on takeoff and much quieter (>10 dB) on all three approach flight profiles.

Ehhez képest négy évvel korábbról itt van az Egészségügyi minisztérium Vermont-i kirendeltségének tanulmánya 2012-ből:


Ehhez képest sokkal óvatosabb volt az F-16-oshoz képest vett zajosság tekintetében a 2009-es prezentáció:


Ezekhez képest 2019-ben már ilyen cikkek születtek:


Ez a tanulmány pedig arról szól, hogy az F-35A-nak ilos lesz a Burlington-i civil reptéren állomásoznia:


Indokok:

  • az USAF várakozásai szerint sokkal több fog lezuhanni, mint F-16-osból és ráadásul az F-16-osból meg sokkal több zuhan le, mint civil gépből, mivel az F-16-os ugynevezett esemény rátája 180-szoros a civil gépekhez képest. Jelentsen ez eben a kontextusban akármit is.
  • A lezuhant F-35-ös mérgező!
  • Burlington kifutópályája alkalmatlan az F-35-ös üzemére. Indoklás: Eglin pályája sokkal hosszabb! Ez egy hivatalos érv.
  • Az F-35-ös állomásozása "több ezer ember számára negatív hatássl jár"
  • A gép zaja egészségkárosító. Ez tény, de a tanulmány indokai eléggé sajátosak. Egész egyszerűen az 55 illetve 65dB tartós maximális háttérzaj (irodai és nyílt színi) értékhez képest veszi a gépek zaját, majd ennél a pontnál jelenik meg a WHO és a gyermekek jogai is. Felhozzák, hogy egy munkást egy nap maximum 28 másodpercig érhez 115 decibeles zajhatás és ez után már a lakóingatlanok értékvesztési rátáját is felhozzák ellenérvnek.
Ilyen, és ehhez hasonló vélemények, cikkek, tanulmányok vannak a kérdéskörben, de ez nem is csoda, hiszen maga az F-35-ös is több, mint csak a Pentagon legújabb játékszere. Ez egy politikia eszköz és egy játszma is egyben.
 
M

molnibalage

Guest
Hogy mennyire át van (üzlet)politizálva a gép zajosságának kérdése, először lássuk a Pratt&Whitney saját, tudományosnak látszó propaganda prezentációját, mégpedig 2016-ból, amikor még mindenki F-35-öst akart az USA-ban, na meg vevőket külföldről:


Itt van egy tanulmány két évvel korábbról, 2014-ből, ami mutatja, hogy szinte nincs is nagy különbség a korábbi gépekhez képest:


  • During takeoff, the F-35A (111 dB) is almost equal in noise level to the F-16 with the latest generation PW229 engine (110 dB), and it is at least 10 dB lower on two of the three low altitude flight conditions. However, the F-35A is generally louder for all conditions when compared to the F-16 with the earlier PW220 engine.
  • The F-35B noise level is comparable to the AV-8B on approach and is 5 dB louder on takeoff. The F-35B is quieter than the legacy F/A-18C/D during all approaches and is slightly louder (2 dB) than the F/A-18 C/D on takeoff.
  • The F-35A (as a surrogate for the F-35C) is slightly louder (3 dB) than the F/A-18 C/D on takeoff but has lower noise levels on approach. The F-35A is slightly quieter (2 dB) than the F/A-18E/F on takeoff and much quieter (>10 dB) on all three approach flight profiles.

Ehhez képest négy évvel korábbról itt van az Egészségügyi minisztérium Vermont-i kirendeltségének tanulmánya 2012-ből:


Ehhez képest sokkal óvatosabb volt az F-16-oshoz képest vett zajosság tekintetében a 2009-es prezentáció:


Ezekhez képest 2019-ben már ilyen cikkek születtek:


Ez a tanulmány pedig arról szól, hogy az F-35A-nak ilos lesz a Burlington-i civil reptéren állomásoznia:


Indokok:

  • az USAF várakozásai szerint sokkal több fog lezuhanni, mint F-16-osból és ráadásul az F-16-osból meg sokkal több zuhan le, mint civil gépből, mivel az F-16-os ugynevezett esemény rátája 180-szoros a civil gépekhez képest. Jelentsen ez eben a kontextusban akármit is.
  • A lezuhant F-35-ös mérgező!
  • Burlington kifutópályája alkalmatlan az F-35-ös üzemére. Indoklás: Eglin pályája sokkal hosszabb! Ez egy hivatalos érv.
  • Az F-35-ös állomásozása "több ezer ember számára negatív hatássl jár"
  • A gép zaja egészségkárosító. Ez tény, de a tanulmány indokai eléggé sajátosak. Egész egyszerűen az 55 illetve 65dB tartós maximális háttérzaj (irodai és nyílt színi) értékhez képest veszi a gépek zaját, majd ennél a pontnál jelenik meg a WHO és a gyermekek jogai is. Felhozzák, hogy egy munkást egy nap maximum 28 másodpercig érhez 115 decibeles zajhatás és ez után már a lakóingatlanok értékvesztési rátáját is felhozzák ellenérvnek.
Ilyen, és ehhez hasonló vélemények, cikkek, tanulmányok vannak a kérdéskörben, de ez nem is csoda, hiszen maga az F-35-ös is több, mint csak a Pentagon legújabb játékszere. Ez egy politikia eszköz és egy játszma is egyben.
A Boeing aktivizálta a bértollnokokat, semmi más nem történt. Hogy az F-35-ből miért zuhanna le több, a vicces. Az F-35 első 100 ezer órája alatt elérte az a biztonsági szintet, amit az F-15/16 20+ év után sem.
Bárki megnézheti...


 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 366
14 271
113
Ez aranyos. A Pratt&Whitney-nél meg csak pislognak. Ők ugye rendelésre kifejlesztették a legnagyobb teljesítményű vadászgép hajtóművet, ami a fizika ma ismert törvényei szerint természetes, hogy zajos.
De ez Alabama Joe-ékat amúgy sem zavarja, hiszen nagy az ország, meg “Sound of Freedom”.
De az európai zöldek a szívükhöz kapnak, hogy jajj, zajszennyezés!
Dániában, ahol még az F-16-osok javítóhangárja is patika és amúgy is olyan, mintha az IKEA rendezte volna be, ott nem azt nézik, hogy a gép egyetlen, de jó erős hajtóművével mire képes, hanem, hogy milyen csúnya zajos ez a masina. És, hogy nekik jogaik vannak.
De ugyanúgy ők azok, akik a nem létező orosz inváziót vizionálják kórusban.
Mi lesz, ha tényleg jönnének az oroszok? Majd nem szállnak fel, mert az F-35-ös az zajos?
Komolyan mondom, az elkényelmesedett nyugateurópai polgárságnak már agyára ment a hetven évnyi béke, meg jólét.

Reverse UNO card.... pont ugyan ezt a cirkuszt játszották el az amerikaiak a Concorde-al, hogy az milyen zajos az USA számára - csak mert a saját szuperszonikus gépükkel túl sokat kínlódtak.

Megjegyzem szerintem ez részben csak egy újabb pénzszerzési manőver, pont ugyan az, mint mindenhol máshol a repterek körül szerte a világon. Csak mivel most a korona miatt a civil repülés kicsit alábbhagyott, rámentek a militaryra, hátha őket sikerül lehúzni ezzel a szar maszlaggal. A Boeing meg ugrott rá természetesen...
A válasz erre ugyan az kell legyen, mint ami évtizedek óta megszokott: Faszé' költöztél repülőtér mellé.
 
K

kamm

Guest
  • Az F-35-ös állomásozása "több ezer ember számára negatív hatássl jár"
  • A gép zaja egészségkárosító. Ez tény, de a tanulmány indokai eléggé sajátosak. Egész egyszerűen az 55 illetve 65dB tartós maximális háttérzaj (irodai és nyílt színi) értékhez képest veszi a gépek zaját, majd ennél a pontnál jelenik meg a WHO és a gyermekek jogai is. Felhozzák, hogy egy munkást egy nap maximum 28 másodpercig érhez 115 decibeles zajhatás és ez után már a lakóingatlanok értékvesztési rátáját is felhozzák ellenérvnek.
Mondjuk ezzel nehez vitatkozni. Ha ok nem akarjak a zaj novekedeset a fejuk felett, akkor azert valamit illik csinalni a panasszal.

Te jartal mar Burlingtonban? En igen, tunderi kis hely, fenn a kandai hatarnal, szerintem ugy otvenezres varos lehet, ami vermonti viszonyok kozott metropolisnak szamit. :D Kepzeld el, amikor itt mondjuk 15-20 F-35 le-fel szall hetente. :)
A reptere helyi repter, varosi tulajdonban, szerintem nincs is nemzetkozi forgalom rajta, csak kisebb gepek, meg talan heti par regionalis.
Nem ismerem a sztorit, de gondolom, mar anno az Air National Guardnak odatelepulesenek sem orultek, de morogva megszoktak... viszont meg hangosabbat nagyon nem akartak. Ertheto.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 366
14 271
113
Ja, hat ez kulturalt helyeken nem igy megy.

Természetesen nem szó szerint - de nem lehet végtelenségig pénzelni őket (lásd ablakcsereprogram Ferihegy körül...)
A baj a körforgás - megveszi az olcsó telket mert reptér mellett van, aztán elkezd sírni később, hogy zaj van...
A repterek rendszerint előbb ott vannak, mint a lakók. Csak azok meg imádnak ebből pénzt húzni. Na erre utal a mondás - leszerelni őket...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
M

molnibalage

Guest
Mondjuk ezzel nehez vitatkozni. Ha ok nem akarjak a zaj novekedeset a fejuk felett, akkor azert valamit illik csinalni a panasszal.

Te jartal mar Burlingtonban? En igen, tunderi kis hely, fenn a kandai hatarnal, szerintem ugy otvenezres varos lehet, ami vermonti viszonyok kozott metropolisnak szamit. :D Kepzeld el, amikor itt mondjuk 15-20 F-35 le-fel szall hetente. :)
A reptere helyi repter, varosi tulajdonban, szerintem nincs is nemzetkozi forgalom rajta, csak kisebb gepek, meg talan heti par regionalis.
Nem ismerem a sztorit, de gondolom, mar anno az Air National Guardnak odatelepulesenek sem orultek, de morogva megszoktak... viszont meg hangosabbat nagyon nem akartak. Ertheto.
Korábban is volt ott katonai reptér? Igen.
Akkor az F-35 zajterhelése lényegi változást nem fog okozni.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 366
14 271
113
Mondjuk itt már el lehet kezdeni töprengeni ezen a zajterhelésen. (Csak a felszállást vizsgáljuk, mert a leszállás jellemzően kis gázon megy, az csendesebb).

Egyrészt ott a tény, hogy az F-35 egy alacsony kétáramúsági hajtóművel renelkezik, ahogy minden másik vadász - de mivel az átszállított levegőmennyiség nagyobb, így a jetblast (a fő zajforrás) is komolyabb. Csakhogy minden vadászgép ami eddig létezett ugyanilyen alacsony kétáramúsági fokkal repült eddig is - zajosak voltak mind (aki hallott MiG-23-ast azt tudja).

Na mármost itt jön be a repülési profil - ebből következően pedig a gép emelkedési képessége. Az F-35 ugye igen jó tolóerő-tömeg aránnyal rendelkezik, vagyis van ereje felszállás után széles spektrumban választani hogy és merre emelkedjen. Márpedig ez döntő, mert a zajhatást lehet erősen csökkenteni. Civilben erre két fő megoldás van, attól függően a reptérhez közelebb vagy távolabb akarunk zajterhelést csökkenteni (NADP1 és NADP2).

[url=https://ibb.co/yfGpfzd] [/URL]

Na és itt jön be a kérdés, hogy katonáéknál van-e noise abatement procedure? És azt használják-e? Mert a gép erre simán képes, meg cifrábbra is, mondjuk egy F-80-assal összevetve...
 
W

Wilson

Guest
Mondjuk ezzel nehez vitatkozni. Ha ok nem akarjak a zaj novekedeset a fejuk felett, akkor azert valamit illik csinalni a panasszal.

Te jartal mar Burlingtonban? En igen, tunderi kis hely, fenn a kandai hatarnal, szerintem ugy otvenezres varos lehet, ami vermonti viszonyok kozott metropolisnak szamit. :D Kepzeld el, amikor itt mondjuk 15-20 F-35 le-fel szall hetente. :)
A reptere helyi repter, varosi tulajdonban, szerintem nincs is nemzetkozi forgalom rajta, csak kisebb gepek, meg talan heti par regionalis.
Nem ismerem a sztorit, de gondolom, mar anno az Air National Guardnak odatelepulesenek sem orultek, de morogva megszoktak... viszont meg hangosabbat nagyon nem akartak. Ertheto.

Korábban is volt ott katonai reptér? Igen.
Akkor az F-35 zajterhelése lényegi változást nem fog okozni.
Jogos molni felvetése ha eddig is volt ott katonai reptér akkor az F-35-k miatt miért zúgolódnak,gondolom (de ha nem így van majd kijavítasz) jó pénzt kap a város a katonai reptér miatt, ez a katonai gépek zajterhelését azért elviselhetővé tudja tenni.Bár nem érdemes összehasonlítani de gyerekkoromban a debreceni repülőtérről felszálló szovjet vadászgépek zajterhelése miatt senki sem panaszkodott (igaz nem lett volna sok értelme:)) ,tudomásul vette mindenki úgy látszik,hogy igencsak elkényelmesedtek a polgárok a nagy jólétben.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 995
8 584
113
Az F-35 lényegesen hangosabb akár a SAS akár a Viper.. Leuwaardenben is voltak problémák, csak a helyiek eléggé repülésfanatikusak :)… igaz, ha egy Szu-24-es vagy Tu-160-as ezred lett volna elötte ott :)
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: fishbed and kamm
W

Wilson

Guest
vagyis van ereje felszállás után széles spektrumban választani hogy és merre emelkedjen. Márpedig ez döntő, mert a zajhatást lehet erősen csökkenteni. Civilben erre két fő megoldás van, attól függően a reptérhez közelebb vagy távolabb akarunk zajterhelést csökkenteni (NADP1 és NADP2).
Nem valami hasonló módon oldották meg a annak idején a Concordoknál a zaj problémát a LaGuardia repülótér esetében?
 
K

kamm

Guest
Jogos molni felvetése ha eddig is volt ott katonai reptér akkor az F-35-k miatt miért zúgolódnak,gondolom (de ha nem így van majd kijavítasz)

Dehogy. Joval hangosabb az F-35, ez azert mar kiderult es ha mar elotte sem voltak boldogok, akkor plane nem lesznek azok.

jó pénzt kap a város a katonai reptér miatt, ez a katonai gépek zajterhelését azért elviselhetővé tudja tenni.

Amint feljebb irtam, ha ugyanarrol beszelunk @Allesmor Obranna idezeteivel, akkor ez nem katonai repter, hanem a burlingtoni helyi repter, amit, logikusan gondolkodva, vegyesben a VT Air NG is hasznal. Az, hogy beszall esetleg a ktgbe, az egyreszt meg jo, termeszetes, masreszt tokmindegy, mert mindent VT State all, a varos ktget es az Air NG koltseget is (amire persze az allam meg kap szovetsegi keretet.)

Bár nem érdemes összehasonlítani de gyerekkoromban a debreceni repülőtérről felszálló szovjet vadászgépek zajterhelése miatt senki sem panaszkodott (igaz nem lett volna sok értelme:)) ,tudomásul vette mindenki úgy látszik,hogy igencsak elkényelmesedtek a polgárok a nagy jólétben.

Erre irtam, hogy kulturorszagokban ez nem ugy megy, hogy kuss van es kesz.... :)
 
W

Wilson

Guest
Dehogy. Joval hangosabb az F-35, ez azert mar kiderult es ha mar elotte sem voltak boldogok, akkor plane nem lesznek azok.



Amint feljebb irtam, ha ugyanarrol beszelunk @Allesmor Obranna idezeteivel, akkor ez nem katonai repter, hanem a burlingtoni helyi repter, amit, logikusan gondolkodva, vegyesben a VT Air NG is hasznal. Az, hogy beszall esetleg a ktgbe, az egyreszt meg jo, termeszetes, masreszt tokmindegy, mert mindent VT State all, a varos ktget es az Air NG koltseget is (amire persze az allam meg kap szovetsegi keretet.)



Erre irtam, hogy kulturorszagokban ez nem ugy megy, hogy kuss van es kesz.... :)

Ok de ennek a repülőtérnek az esetében nem lehet megoldani azt amit angelsoul leír a postjában?

Mondjuk itt már el lehet kezdeni töprengeni ezen a zajterhelésen. (Csak a felszállást vizsgáljuk, mert a leszállás jellemzően kis gázon megy, az csendesebb).

Egyrészt ott a tény, hogy az F-35 egy alacsony kétáramúsági hajtóművel renelkezik, ahogy minden másik vadász - de mivel az átszállított levegőmennyiség nagyobb, így a jetblast (a fő zajforrás) is komolyabb. Csakhogy minden vadászgép ami eddig létezett ugyanilyen alacsony kétáramúsági fokkal repült eddig is - zajosak voltak mind (aki hallott MiG-23-ast azt tudja).

Na mármost itt jön be a repülési profil - ebből következően pedig a gép emelkedési képessége. Az F-35 ugye igen jó tolóerő-tömeg aránnyal rendelkezik, vagyis van ereje felszállás után széles spektrumban választani hogy és merre emelkedjen. Márpedig ez döntő, mert a zajhatást lehet erősen csökkenteni. Civilben erre két fő megoldás van, attól függően a reptérhez közelebb vagy távolabb akarunk zajterhelést csökkenteni (NADP1 és NADP2).

[url=https://ibb.co/yfGpfzd] [/URL]

Na és itt jön be a kérdés, hogy katonáéknál van-e noise abatement procedure? És azt használják-e? Mert a gép erre simán képes, meg cifrábbra is, mondjuk egy F-80-assal összevetve...
 
K

kamm

Guest
Természetesen nem szó szerint - de nem lehet végtelenségig pénzelni őket (lásd ablakcsereprogram Ferihegy körül...)
A baj a körforgás - megveszi az olcsó telket mert reptér mellett van, aztán elkezd sírni később, hogy zaj van...
A repterek rendszerint előbb ott vannak, mint a lakók. Csak azok meg imádnak ebből pénzt húzni. Na erre utal a mondás - leszerelni őket...
Honnan tudod, mikor telepult oda a repter?
De meg ha korabban is, akkor sem egyszeru a sztori.
Nagyon nem mindegy, hogy amikor megvette a telket, akkor volt egy tuchtig kis helyi repter, ahol naponta egyszer leszallt meg felszallt egy-egy turboprop avagy kisebb jet, plusz a random business jetek heti parszor. Aztan odatelepult az akarmilyen Air NG egyseg, gondolom a WWII korul, mar ekkor morgott, de nem volt veszes, mert ezek tovabbra is propok voltak, pl Mustangok vagy ilyesmik. Aztan gondolom megjottek az elso jetek, Convair, ilyesmi stb, majd valamikor az F-16-osok, mar valoszinuleg tobben is, allandosult a bogo le-felszallas napi szinten, a toke teli volt, panaszkodtak, de mondjuk kicsereltek az ablakait stb, lenyelte. Most viszont jott 18-20 ebbol a meg hangosabb dogbol, plane lehet, hogy mivel uj, ilyenkor tudjak, hogy sokkal tobb lesz treninrepules is stb stb.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 458
63 907
113
Ok de ennek a repülőtérnek az esetében nem lehet megoldani azt amit angelsoul leír a postjában?
Na és itt jön be a kérdés, hogy katonáéknál van-e noise abatement procedure? És azt használják-e? Mert a gép erre simán képes, meg cifrábbra is, mondjuk egy F-80-assal összevetve...

Ez nem így megy a katonáéknál.
Először is itt két külön világról beszélünk.

Az első, hogy a napjaink leggyakoribb utasszállító repülőinek általános zajjellemzőiről elmondható, hogy a leghangosabb és a leghalkab rezsim között eleve jóval kisebb a különbség, mint a katonai gépeknél, mindezen felül a leghangosabb rezsim zajhatása is lényegesen elmarad a harcászati és hadászati repülőgépek zajhatásától. Mégis, mivel politikai és üzleti érdek, a légitársaságok és a repterek üzemeltetői a béke jegyében állandóan azon sakkoznak, hogy merre jöjjenek be leszállni, merre menjenek felszállni a gépek, hogyan erőlködjenek, akár a hatótáv rovására is a minél előbbi kiemelkedésen, még akkor is, ha ehhez a legzajosabb rezsimet kell igénybe is venni. Ami kb egyenlő egy hajszárító "robajával".

Ezzel szemben a korszerű, utánégetős sugárhajtóművek zajhatása eleve akkora, hogy szinte nem is találni szignifikáns korrelációt azzal összhangban, hogy mekkora is a kétáramúsági fok. Tökmindegy, mindegyik nagyon zajos, egyik így, a másik úgy.
Hogy egy példát mondjak - és ez eleve szubjektív, mert az összes piszkosul zajos gép - a kétáramúsági fok és a zaj aránya kb így néz ki:
  • Gripen, 0.33, éles, recsegő hangja van
  • F-16C block 52, F-15E, 0.33, recseg, dübörög, van egy mélyebb basszus tartomány
  • F-16C block 50, 0.76, mélyebb hangja van, dörög az egész, szubjektíven elviselhetőbb, de remeg tőle a levegő
  • F-35A, 0.56 - itt nem kéne, hogy gond legyen, de leszakad tőle a csillár is, cseng az ember füle, remeg a talaj , vibrál a levegő
Miért? Mert a hajtómű korszerű anyagokból készült, nagy a levegőátfutása, nincs is akkora sűrítési viszonya, mint az F100-asnak, F110-esnek, RM12-esnek, de gázhője mégis jóval nagyobb. Forró turbina, kis kétáramúsági fok, nincs keveredés a turbina után, mivel a bypass kör főképp a forszázskamra falát hűti, így a gázsugár jellemző hőfoka (akár az egyáramú hajtóműveknél) az, ami a turbina után marad. Az pedig még mindig nagyon forró égésgáz. Tehát, már maximál rezsimen is nagyon zajos lesz a hajtómű, de így jár az, aki egy az F110-esnél alig nagyobb hajtóműből maximál rezsimen préseli ki annak maximális utánégetős teljesítményét! Nincsenek csodák. Viszont még csak ez után jön a forszázs, aminek pedig ehhez képest kell termodinamikailag hőlépcsővel rendelkeznie. Így elmondhatjuk, hogy az F135-ös hajtómű utánégetési gázhőméréskletének egész egyszerűen nagyon magasnak kell lennie. Erre utal amúgy a rendkívül világos lángszín is. Viszont ez egy nagy levegőátfutású hajtómű, azaz sok a levegő, amihez értelemszerűen sok kerozint is kevernek, tehát nagy gázvolumen, nagy gázhő, nagy kilépési gázsebesség, egy relatíve nagyra nyitott kilépő keresztmetszeten -> nagyon nagy zajhatás.

De akkor miért nem húznak fel még a repülőtér munkaterületén belül a magaségbe, ha eleve úgyis képesek rá?
  • Mert egyrészt ordenáré zajhatással jár bömböltetni a maximális utánégetést, semmit se nyernének vele
  • Feleslegesen nem égetik a feladatra szánt kerozint
  • A betonon nekifutáskor még használják ugyan az utánégetést, de a futóbehúzás után le is kapcsolják. Ugyanis eszi a a hajtómű ciklusidejét, azzal meg jobb takarékoskodni.
  • A legtöbb nagysebességű katonai típus ugyan sokkal jobban emelkedik, mint akármelyik utasszállító, de nincs mit tenni, egész egyszerűen 3000 méter alatt még maximál rezsimen is erőteljes zajszennyezést okoznak. Ezért főképp arra ügyelnek, hogy lehetőleg minél jobban eltávolodjanak a lakott területtől. Mert az utasgépekkel ellentétben egyátalán nem biztos, hogy a feladatot 10 ezer méteren fogják lerepülni.