Ha valóban foglalkoztál javítással is, akkor azt tudnod kell, hogy a több beépített szenzor az bizony egyben több hibaforrás is sajnos. Nyilván csak nedves álom részemről, hogy kiderüljön, de azért kíváncsi lennék, hogy mennyire könnyíti meg valóban a karbantartók dolgát ez az "élen járó" fejlesztés, illetve a nagy mennyiségű szenzor esetleges fals hibái mennyire befolyásolják a bevethetőségi mutatókat?És akkor a Boeing benyögi a kétüléses F-15EX-et...
Az egy dolog, hogy a kétszemélyes gép ma már nagy luxus (repülésben két dolog száma esik - a hajtómű meg a személyzetszám, mivel mindkettő eszméletlen drága), de konkrétan egy visszalépés annak fügvényében, hogy a fentebb leirtak szellemében az NGAD egyik sarokkiírása, hogy AI WSO legyen.
Ma már első vonalas gépben nehezen indokolható ebben a méret (vagyis hatótáv) kategóriában a kettős személyzet. Csak a messzire repülni képes bombázókban vagy más okból hosszú őrjáratozási idővel rendelkez gépeknél indokolt. Harci gépnél aligha (a legelső vonal hamarosan úgyis pilóta nélküli lesz, az emberes már köztes szint).
Számítógép igen, az tudta gyak. minden gép elektronikája réges régóta - de itt most a full gép minden alrendszeréről beszélünk, nem csak az avionikáról. Az a nyolcvanas évek óta képes self testre, már azelőtt, hogy az ADC meg az FMS elterjedt.
Itt most arról van szó, hogy az F-35 (és az összes újabb gép ilyen-olyan fázisban, hiszen az F-35 régóta repül - de az van csak szolgálatban), ezt minden részére kiterjesztették úgy, hogy telepakolták szenzorokkal minden, nem avionikával eddig nem annyira megkínált részét (fuel system, hidraulika - vagyis a mechanikus részek). Olyan ez, mint a régi kocsik nem szóltak ha esett a keréknyomásod, ma meg igen. Hogyan? Szenzorokkal.
Na az F-35 meg egy bazinagy összedrótozott szenzorcsomag (kifelé és befelé) - nem csoda ennyit kínlódtak vele. És kínlódik mindenki az újabb generációs gépekkel. Iszonyat tele vannak csapva elektronikával belülről.
Vagyis az IMB számítógéped átvette az egész gépet, nem csak részeit, mint 1991-ben - és ebben most az F-35 jár az élen.
Na meg a szoftver.. Amit (erősen feltételes módban) megspórolnak munkaórában és munkaóra költségben, azt bizony kifizetik a szoftveres oldalon.