Bár csak öt évet dolgoztam Aircraft Maintenance Engineerként, így nem vagyok egy pro a témában, de elmondom hol látom itt a problemát. Ami pedig a részfeladatok ideje.
Én egy hidraulika szivattyút kicserélek fél óra alatt (leoldasz pár csövet meg a tőcsavarokat oldod – a repülőgép alkatrészeket gyorsan cserélhető, moduláris szemlélettel készítik). Egy random merevcsövet (mert mondjuk elrepedt a peremezése) 10 perc alatt. Ez az a helyzet, mikor tudom mi a feladat – a jobcardon rajta van mit, hol, rajta van az anyagigény, az alkatrész bath meg S/N. Ez utóbbiakat előkészíti a hangár személyzete, ők rendelik be az anyagot, szedik ki milyen tömítés, paszta, nyomtatják ki az AMM/CMM oldalakat referenciához, stb... ami kell a feladathoz. Nekem készen a kezembe jön a munka, így megcsináltam secperc alatt. Mert az a legkevesebb.
Na most a fentiekből nem jön le, hogy emögött van egypár amber, akik ezeket előkészítik nekem base maintenance esetén az irodában. Ha ezt mind nekem kéne, az a szivattyúcsere lenne egy fél nap. A gép meg megcsinálja nekem, és mire leszáll, én összekukázom a megrendelt fogyóeszközöket, felveszem a szerszámkiadóból a szükséges szerszámokat, stb... eszetlen mennyiségű időt takarítok meg. Szerelek, mint szerelő, nem pedig a periférikus munkát végzem.
Na most viszont ha te csak azt kapod, hogy valahol csöpög a hidraulika, mert odaadja a ilóta leszállás után... na akkor ha szerencséd van pár óra, ha nem, akár több nap is csak kitalálni, hol folyik (szakaszolsz, lekötsz, hogy behatárold). És amikor megvan, akkor rendelsz csak alkatrészt (addig nem tudtad mi a bajos), megintcsak megy az idő, a gép meg áll a földön, a szerelőket meg fizeted. Iszonyatos zsozsó mindkettő.
És hogy miért fontos az idő?
Repülőgép szerelő (függően szakszótól, de ha B1/B2 vagy felfelé) elég kemény óradíjakat kérnek. 20 Eur/h eléggé alap.
Namármost ennek köszönhetően (rengeteg munkaórát megtakarít neked a gép azzal, hogy ezt elvégzi, sok tízezer órát egy ekkora flottánál) vagy embert fizetsz meg kevesebbet (és lásd mennyi a bérköltség az USAF költségvetésében), vagy a meglévő embereid több dolgot tudnak elévgezni a repülőkön – nő a hadarfoghatóság.
Win vagy win, válassz...