F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
Szerintem az indítás utáni befogás (LOAL:Lock-on after launch) képességgel erre már megoldást találtak. Az AIM-9X Block 2 már tudja.

BVRben F-35 kb mint az F-22/pakfa/j20 annyi difivel, hogy csak 1.2machra tud felmenni. Azaz ami elötte van az érzékeli radar és arra tud indítani. (Most hagyjuk ki az AEW supportot, egyebeket)
WVR 20-30kmen belűl viszont F-35nek nem kell manőverezinie. DAS kiszúrja az ellenséges gépet, DAS+EOTS meg ad MCGt pl AMRAAMnak.

Videon a legkedvezöbb verzó van ellenfél számára még is fizikailag hátrányban van.

A double digit sam elleni ellentevékenység egyik alapja detto DAS+EOTS. Ha indítanak rá érzékeled azonnal mehet a célra perciziós fegyver, EOTS célra vezeti eközben pedig tudod mi, honnan, milyen sebességgel jön rád. Brutál előny.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 827
47 215
113
És itt jön a nagy kérdés, hogy mit tud az F-22, Pak-Fa, J-20 amit F-35 nem és akkor ez Air Superorityben mit jelent.
Tolóerő tömeg arányban erősebb, két hajtóműves agilisebb, akár TVC-s gépek(F-22/Pak-FA), vagy azok lesznek, ha egyszer elkészülnek. Erőből gyorsítva, hamarabb érnek el nagyobb magasságot, jobban gyorsulnak, energia előnyben lesznek, nagyobb végsebességgel. Ezek miatt ha kell faképnél hagynak, ha kell magasabbról - nagyobb sebességről messzebbről indítanak mint te, ha dogfightra kerül a sor, jobban helyezkednek. Én mindent értek, hogy az F-35 mindenre IS jó, de akkor miért ezt adja el az Usa külföldre, és miért nem az F-22-t, ami már jóval régebbi eresztés? Ill. miért NEM adta el még a legszorosabb szövetségeseinek sem, a világ minden pénzért?
 
M

molnibalage

Guest
Tolóerő tömeg arányban erősebb, két hajtóműves agilisebb, akár TVC-s gépek(F-22/Pak-FA), vagy azok lesznek, ha egyszer elkészülnek. Erőből gyorsítva, hamarabb érnek el nagyobb magasságot, jobban gyorsulnak, energia előnyben lesznek, nagyobb végsebességgel. Ezek miatt ha kell faképnél hagynak, ha kell magasabbról - nagyobb sebességről messzebbről indítanak mint te, ha dogfightra kerül a sor, jobban helyezkednek. Én mindent értek, hogy az F-35 mindenre IS jó, de akkor miért ezt adja el az Usa külföldre, és miért nem az F-22-t, ami már jóval régebbi eresztés? Ill. miért NEM adta el még a legszorosabb szövetségeseinek sem, a világ minden pénzért?

Ennek egyik oka a gépek megszületésének ideje. Mikor az F-22 megszületett, akkor sehol nem volt az F-35. Akkor tényleg ez volt az USA dominancia kulcsa. Aztán Kína belehúzott mennyiségi és minőségi téren is.

Az, hogy az F-35 lehet ASF is nem jelenti azt, hogy az a legjobb. a US Navy is olyan gépeket használ a Hornet és Super Hornet képében, amik repteljesítménye abszolút értékben elmarad az F-15/F-16-tól. Attól ott még az a csúcs. Politikai döntés a gépek export tilalma, holott egyes téren az F-35 felülmúlja. A
 
M

molnibalage

Guest
BVRben F-35 kb mint az F-22/pakfa/j20 annyi difivel, hogy csak 1.2machra tud felmenni..
Ez nem igaz. Nagy magasságban csak belső fegyvertérrel a tesztek alatt elérte az M1.2-őt. A csúcssebesség M1.6, de azt nem tudni, hogy a szívócsatorna fizikailag ennyire lekorlátozza vagy mesterséges üzemeltetési korlát-e.

BVR-ban a gyorsulás és emelkedő képesség számít. Attól, hogy a gép max. sebessége alacsony attól a gyorsulása a M0.8-M1.2 tartományban jó, F-16C szintű.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
... DAS kiszúrja az ellenséges gépet, DAS+EOTS meg ad MCGt pl AMRAAMnak...
Hmmm... A DAS ha jól tudom egy passzív multispektrális eszköz, az EOTS pedig egy lézeres elektro-optikai berendezés.
Az MCG egy rádiófrekvenciás jel vagyis szerintem sem a DAS, sem az EOTS mem ad MCG-t.
 
M

molnibalage

Guest
Hmmm... A DAS ha jól tudom egy passzív multispektrális eszköz, az EOTS pedig egy lézeres elektro-optikai berendezés.
Az MCG egy rádiófrekvenciás jel vagyis szerintem sem a DAS, sem az EOTS mem ad MCG-t.
Ez ebben a formában így nem egészen igaz.

A DAS érzékelés alapján az addig kussoló radar képes automatikusan is tűnyalábokkal megvilágítani random pillanatokra a célt. Az MCG-hez ez elég. A DAS önmagában valóban nem tud teljes értékű MCG-t adni, hiszen csak irányt tud mérni távolságot nem. A radar pásztázási zónája korlátos. Az EOTS-é is. Elméletben olyan távolságmérés elképzelhető lenne, hogy a EOTS ránéz a célra és alakfelismerés + irányfelismeréssel a típus fesztávjából és a zoom-ból mond egy távolságot, de ebből még mindig nem lesz pontos trackképzés. Ilyen módszerről nem tudok az F-35 esetén sem.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 604
79 812
113
A DAS tudtommal egy nagyítás nélküli eszköz,hogy lesz akkora felbontása,hogy 20-30km-ről azonosítani tudjon egy repülőt?Ha az EOTS-nek kell azonosítani akkor az egyszerre csak egyet fog tudni ráadásul annak igen korlátozott a látómezeje.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 466
19 050
113
molnibalage

Az f-35 lévő EOTS ugyan azt a célt szolgálja mint ami a pakfa orrán is van?
 
M

molnibalage

Guest
A DAS tudtommal egy nagyítás nélküli eszköz,hogy lesz akkora felbontása,hogy 20-30km-ről azonosítani tudjon egy repülőt?Ha az EOTS-nek kell azonosítani akkor az egyszerre csak egyet fog tudni ráadásul annak igen korlátozott a látómezeje.
Sehogyan. Az EOTS képes arra. Az viszont képes a célok között ugrálni, ameddig a látómezőben vannak, egyikről a másikra.

molnibalage

Az f-35 lévő EOTS ugyan azt a célt szolgálja mint ami a pakfa orrán is van?
Nem tudom, hogy a PAK-FA orrán milyen eszkök van. Az ETOS egyben tudja azt, ami a TIESO vgy AAX-1 régen (ránézést és VID) és egyben a lézeres célmegjelölő IR kamerája is, de fixen előre nézve vizuális terepkövetésre is alkalmas eszköz (elvileg).
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez ebben a formában így nem egészen igaz.

A DAS érzékelés alapján az addig kussoló radar képes automatikusan is tűnyalábokkal megvilágítani random pillanatokra a célt. Az MCG-hez ez elég. A DAS önmagában valóban nem tud teljes értékű MCG-t adni, hiszen csak irányt tud mérni távolságot nem. A radar pásztázási zónája korlátos. Az EOTS-é is. Elméletben olyan távolságmérés elképzelhető lenne, hogy a EOTS ránéz a célra és alakfelismerés + irányfelismeréssel a típus fesztávjából és a zoom-ból mond egy távolságot, de ebből még mindig nem lesz pontos trackképzés. Ilyen módszerről nem tudok az F-35 esetén sem.
OK, tehát a lényeg hogy a DAS és az EOTS önmagában nem ad MCG-t.
Amúgy az MCG tudtommal nem más mint hogy célpont pillanatnyi pozíciója, iránya és sebessége által kalkulált találkozási pontot a számítógép kiszámítja és a radaron keresztül folyamatosan frissítve elküldi a rakétának. (teszi mindezt addig a pontig ahol a rakéta saját radarja bekapcsol és átveszi az irányítást)
Az hogy a találkozási pont kiszámításához a modern electro-optikai eszközök (EOTS, Pirate, stb..) tudnak e kellő pontosságú adatot szolgáltatni nagy kérdés...:rolleyes:
Igazából arra hogy van (lehet) ilyen én is csak ebből a videóból következtetek (1:30-nál)
Úgyhogy ha valakinek van ennél meggyőzőbb bizonyítéka pro vagy kontra pls. ossza meg velünk...:)
 
M

molnibalage

Guest
A PIRATE az, amiről szinte semmit sem tudni. A videón és pár helyen megjelent rövid szöveget leszámítva nagy nulla. Ezért szerettem volna Ostravában beszélni EF pilótával. Nem sikerült.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
OK, tehát a lényeg hogy a DAS és az EOTS önmagában nem ad MCG-t.
Amúgy az MCG tudtommal nem más mint hogy célpont pillanatnyi pozíciója, iránya és sebessége által kalkulált találkozási pontot a számítógép kiszámítja és a radaron keresztül folyamatosan frissítve elküldi a rakétának. (teszi mindezt addig a pontig ahol a rakéta saját radarja bekapcsol és átveszi az irányítást)
Az hogy a találkozási pont kiszámításához a modern electro-optikai eszközök (EOTS, Pirate, stb..) tudnak e kellő pontosságú adatot szolgáltatni nagy kérdés...:rolleyes:
Igazából arra hogy van (lehet) ilyen én is csak ebből a videóból következtetek (1:30-nál)
Úgyhogy ha valakinek van ennél meggyőzőbb bizonyítéka pro vagy kontra pls. ossza meg velünk...:)

pirateról egész jó wiki, csak német szakszöveget nehezen olvasok.... https://de.wikipedia.org/wiki/EuroFIRST_PIRATE
Ami érdekes, hogy annak ellenére, hogy pirate "egy" szenzor (das 360 és minden irányba kettő), távolságmérést nem tud de passzívan irányba képes állítani az araam/iristz. Érdekes.

És ha pirate tudja akkor az irányonként két érzékelős (mert különben minek kettő?) DAS vszeg szintén. 2 szenzorral azért már lehet kb távolságot, kb irányt, kb sebességet mérni. Onnan meg indulhat az ARH/IR rakéta max nem azonnal fogja be célt. Kell egyaltalán ide EOTS?

@dudi:
DAS azonosítás sztem távolság függő. 10kmen belűl már azonosít is ld linket. De azonosítani sok féle kép lehet pl IFF.
Bár EOTS eléggé kilóg, de gépen nem lát át, ha ezt akarják használni targetinghez bezony meg kell biccenteni a gépet. Nekem erős a gyanum, hogy EOTS nélkül is megy a móka ld fent.

@zsolti: És akkor melyik az előnyösebb. ha gépágyúzásban kell a másikat leküzdeni akkor a manőverezőképesség, teljesítmény egyértelműen F-22/pakfa előnyt hoz. Ha WVRben ki indít elöbb rakétát a másikra a kérdés akkor F-35. BVRben meg sanszosan F-22re fogadnék, bár ki tudja.

@Roni: Pakfa orrábannál sztem kols ra gondolsz. Kicsit bővebben ha elindulnál. https://en.wikipedia.org/wiki/Infra-red_search_and_track
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 604
79 812
113
Ha a DAS NEM KÉPES célmegjelölésre csak a csak a EOTS akkor az amiről beszéltek,hogy gyakorlatilag szinte manőver nélkül képes rakétát indítani nem igaz,hisz az EOTS látószöge korlátozott.

Így már,gyakorlatilag az sem igaz,hogy folyamatos 360fokos helyzetképed van,hisz az EOTS-nek forognia kell a látószögön kívüli célokra+korlátozott a látószög is.A feletted lévő célokat meg képtelwn azonosízltani.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
F-35C-vel kapcsolatos mai hír...
https://www.bloomberg.com/news/arti...afted-by-pentagon-testing-chief-says-iwerk3w8
A cikk elején az hogy McCain elégedetlen (ki nem sz..ja le), meg utána a gépágyú pontossága illetve a sisakkal való együttműködése is ismert probléma, de amit az F-35C le/fel hajtható szárny végeinek teherbírásáról mondanak az (nekem) új...
A fő tesztelő Michael Gilmore azt mondja hogy a teszt eredmények alapján az F-35C le/fel hajtható szárnyvége nem bír el egy AIM-9-est
"..Its wingtips aren’t strong enough to carry the AIM-9X short-range air-to-air missile, a primary weapon, at some altitudes and airspeeds. Testing on a fix is under way.."
A "...some altitudes and airspeeds..." gondolom a hordozó fedélzeti leszállást jelentheti, mert annál komolyabb terhelést nem igen kap az a rész.
Azt írják hogy módosítani fogják a külső szárnypanelt. Gondolom megerősítik...
"...potential fix for the wingtip limitations “has already been implemented with the modification of the outer wing panel on F-35C...”
f35%252Baim9.jpg



A másik új dolog amiről még nem hallottam hogy az F-35C "pattog" (excessive vertical oscillations) katapultos felszállásnál.
"In addition, “excessive F-35 vertical oscillations,” or shaking, in catapult launches from aircraft carriers must be resolved, Gilmore said."
Ezt nem írja hogy fogják megoldani, de állítólag már rég meg kellett volna hogy legyen..
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 899
56 760
113
Trump ma twitteren : :)
"Az F-35 program és annak költségei teljesen ellenörizhetetlenek. Többmilliárd dollàrt lehet és kell megtakaritani katonai (és màs) beszerzèseken 2016 jan 20 utàn"
Lehet, hogy a csodafegyver a végén még az US-nek is tùl dràga ?
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
Ha a DAS NEM KÉPES célmegjelölésre csak a csak a EOTS akkor az amiről beszéltek,hogy gyakorlatilag szinte manőver nélkül képes rakétát indítani nem igaz,hisz az EOTS látószöge korlátozott.

Tudjuk, hogy tud, hiszen LD sokadszorra is video.

Így már,gyakorlatilag az sem igaz,hogy folyamatos 360fokos helyzetképed van,hisz az EOTS-nek forognia kell a látószögön kívüli célokra+korlátozott a látószög is.A feletted lévő célokat meg képtelwn azonosízltani.

Helyzetképet, meg hogy tud a célravezetni két baromi különböző dolog. DAS mindkettőt tudja ld video.