Néhány megjegyzés:
1. A nagy kommentáradatban már nem tudom ki írta, hogy a német légierő 1/4 repülőgépét tudja csak repültetni és azt is nappal. No én 2 hónapja voltam Laage-ban, és komoly éjjeli üzem volt nem nekünk rendezték, mert azt mondták, ha akarunk maradjunk az esti repülésekre is. No ennyit arról, amit olvas az ember. Oda kell menni és rögtön látja, hogy igaz, nem igaz..
Aki beírta Németországot sziplán összekeverte Svájccal, ott van az, hogy adott napszakban és napon Svájc nem ad. Abban viszont igaza volt, hogy egyes német alakulatok reptechiája 2013/14 táján 25-40%-os hadrafoghatóságot ért el. A heliknél volt az egyik legalacsonyabb arány egyes régebbi típusoknál, mint pl. az Stallion.
A Marine gépek a legdrágábbak, de a repült órák 50ezer dollár körül vannak. Azt sem értem, hogy mikor leírja Molni, hogy ez még majd csökkenni fog...
Igen fog, de ez főleg az F-35A változatra lesz igaz, amiből ezres nagyságrend lesz. Ez nem hipotézis, az eddigi adatok alapján ez egy trend és progresszív. Persze nem tart a végtelenségig.
hiszen több ezer darabos előzetes megrendelése van, más kérdés, hogy az USA a költségvetési évek során ezekből minden évben egy bizonyos mennyiséget rendel meg ténylegesen, az adott időszakban. A LM profitja garantálva van, nem lesz leállítva a projekt, és nem fogják később sem, és nincs vetélytársa a hazai piacon a F-35-nek, mert a Boeing és más cég sem rendelkezik még tervekkel sem, nemhogy gyártósorral egy 5.gen alacsony érzékelhetőségű multirole-ra..
És ezzel mit akarsz mondani? Nézd már meg az, hogy mennyit fizettek ki 2012 óta az F-35A gépekért per darab. Tízmilliós nagyságrenddel csökkent az ár az első géphez képest, pedig még mindig LRIP van.
Más országoknak annyiért adja, amennyit egyrészt nem szégyel, másrészt pedig, amit az USA kormányzat mond nekik.. Pld. az Adir F-35I egy fillérbe se került Izraelnek, csak meg kell hitelezniük és leírják az évente kapott amerikai katonai segély összegéből...
De az LM nem ingyen dolgozik, az USA kormánya állja a cehet. Ami kb. amerikai formája az ipar támogatásának. Az EU-ban a lehívott fejlesztési ponzekből a nettó befizető országokból vesz pl. metrót és villamost Magyarország. A jenkik meg a hadiiparral csinálják ezt. Érdekes módon csak a fegyveripar kapcsán van ilyen szemérmesség... (?)
Európának aranyárban adják
Kérem linkelni azt, hogy mennyit fizettek a gépekért az európai országok. Volt olyan link, ahol az első két F-35B érkezése után kiírták,h hogy mennyit fizetett érte UK, valahol 260 misi táján jött ki USD-ben. Sajnos nem két perc megtalálni a hírt a sok szemét között, ami a F-35-ről szól. Most nem megy. Az összes többi országnál meg kéne ezt nézni és nem kéne a levegőbe dumálni, mert ez engem nagyon, de nagyon irritál, főleg ezen a téren.
A probléma, hogy kell-e Európának F-35?
Az F-16 gépek nem rendelkeznek az iddqd cheattel. A Doom játékot nem ismerőknek, a gépek élettartama nem végtelen... Mikor a világban stealth gépek és double digit orosz és egyéb új SAM rendszerek terjdnek, akkor elég nagy marhaság lenne egy F-16 MLU-t lecserélni egy F-16 Block 50+-ra úgy, hogy utána 30-40 évig senki nem fog adni sok pénzt fejlesztésre...
Ahogy a NATO még a hidegháborút is végigtudta játszani Európában kisebb harcértékű típusokkal, és csúcs amerikai gépekkel az áttelepült USAFE-vel, valamint amcsi háttérrel, most is hasonló a helyzet.
Naná, ahogy a VSz államok is letolták egy rakat 21-essel, az elsővonalas orosz gépek export változatai mutatóban voltak csak meg a VSz országok többségében. Itthon százas nagyságrendű 21-es mellett volt egy tucat 23-as (abból is a legszarabb MF) 29-es meg sehol. CsSz-nál is maroknyi 29-es, kicsivel több 23-as. Németeknél sem volt jobb az arány. Mind a NATO, mind a Vsz-ben a két szuperhatalom volt a nehézfiú, a többiek kb. a segédcsapatok szintjén csücsültek néhány kivételtől eltekitnve. A némtek a Leo2-vel harckocsi téren nagyon bekeményítettek, a Dánia, Hollandia és Belgium rágyúrt a repcsikre, az F-16A-ból elég decens mennyiség volt és azok az AIM-9L és avionikával bőven megfelelően voltak a tengernyi 21-es ellen, amiknél a csúcs legfeljebb az R-60M volt, az MF gépeken meg R-3Sz volt. Tudod, ami Vietnám felett is egy rakás szar volt, de az R-13M sem volt egy nagy durranás már a '70-es évek közepén sem.
Ne feledjük el, hogy Európában az F-16-osokkal átfegyverzet országok az MLU-ig, csak AIM-9-el voltak felfgyverezve, és buta bombákkal, nem volt BVR. Azt csak az USA F-15-ök és a francia Mirage F-1 gépek biztosították.. Még a Mirage2000-esek első változata sem volt BVR-s.
A másik oldalon a MIG-23 már rendelkezett R-23/R-24-el..
A 23-as BVR képessége papíron megvolt. Nálunk meg R-23R éleslövészet asszem egy sem volt. Hát izé... Ok, nem mi voltunk a bezzegország, de akkor is...
Most a helyzet, hogy bár vannak orosz modern gépek, de a kb. AIM-7 utolsó verzió közeli R-27-el és AIM-120B/C kategórájú R-77 rakétákal felvonultató és doppler impulzus lokátorral felszerelt Szu-26 legacy gépek állnak szolgálatba Orosz oldalon.
Hát, hogy az R-77 az AIM-120C-7/8 kateegóriájú-e azon lehetne vitatkozni, csak adat nincs hozzá...
Még a vadiúj Szu-30 és 35-ös is PESA lokátorral repült. Európa 4++ gépei már AIMRAMC5-7 rakétákkat is integrálták és ott van a METEOR, amely kiváló a Tu-160, Tu-95 sTu-22M4 stb. ellen..
A Meteor elterjedsége jelenleg marginális és a Gripenhez van integálva, a többinél majd lesz. Ellenben tényleg csak egy maroknyi európai gépen van PESA vagy AESA radar.
Ha nem akarunk támadni akkor minek beleölni a pénzt egy olyan lopakodó vadászba, amellyel X évig QRA-t adunk és légirendészetet a polgári légiforgalomnak, + asszimetrikus háborút viselünk a iszlám terroristák ellen??
Ennyi erővel lehetne akkor F-100-zal is repülni, háborúban meg meghalni, de hurrá, az évi néhány óra QA olcsó volt így. Jaj...
Nem a mostra készült fel, hanem a követekező 30-40 évre. 4 évre sem tudtak megjósolni a nagy biztpol "szakértők" szart sem, ahogy soha eddig a történelemben. Ez alapján akkor szerinted az tartható, hogy egy komoly országnak ne legyen komoly légiereje, ha már komoly szárazföldi ereje nincs?
Ezekre F-3-5öt használni olyan, mint Ferrárit venni a magyar utakra. Lehet vele közlekedni csak drága és felesleges. Itt az orosz lopakodó? Még kb 10 év, mire lesz belőle 2-3 század, és a minőségét sem ismerjük. Kína? Európának és kínának nincs közös határa elég távol is van egymástól, eu-kinai gazdasági háború közel sem akkora, mint az USa-Kinai..
Viszont az meg marhaság, hogy akkor csak air policyra megmarad egy kevés F-16 és mellé F-35. Összesgében sanszosan olcsóbb a kevesebb és csak F-35.
Még az F-16V amely a 35-rendeszereinek egy részével kerül gyártásra talána tervek szerint, a következő 10-20 évben legalábbis egyenlő harcértéket képvisel mint a világ többi része (- F-22/35)..
F-16V-t nem rendelt senki, ez lenne a Block 70. A NG-s F-16-osok egy része a kabin upgrade-t kapott, de ennyi. Nem látni az F-16V piacát. Használt F-16-ra van Dél-Amerikában vagy máshol, de akinek van pénze F-16V-re az inkább F-35-öt vesz, mert nem hülye.
Addig lenne Európának lehetősége egy 5. talán 6 gen közös harci gépet fejleszteni.. talán az utolsó esély..
Kapjunk már a fejünkhöz, ha holnap kapna varázsütésre pénzt és zöld utat a program, akkor 15 évvel a X-35 első
felszállása után
indulna a projekt. "Picit" lenne csak elkésve, mert addigra nem lesz egyetlen F-16 sem, ha nem építik nulláró újra a gépeket.
Helyette viszont a méregdrága F-35-öt vásárolják, olyan feladatokra, amellyeket gyakorlatilag az F-4-essel, a Tornadokkal is meg lehetett oldani eddig.
A baj az, hogy ettől az érveléstől megyek a falnak. Az nem tűnik fel, hogy mindig is ez volt? Ahogy fejlődtek a vadászok és a régieket kivonták, akkor az újabbak adják a QRA-t. A QRA adása mindig is az aktuákis csúcsgéppel történt meg, mert egy légierőt nem arra épít fel az ember, hogy csak QRA-zni kell. Egyszerűen döbbenetes ezt olvasni tőled, aki a HT-ba publikál...
Az fel sem tűnik, hogy a flottáknál a QRA miatti repkedés a teljes flotta repült óraszám pár százaléka? A QRA adás idejének 99,99%- a gépek állnak a földön készenlétben, de nemtörténik semmi. Itthon évente pár riasztás van, ami néhány óra repülést jelent, az éves órakeret meg 1600 óra. A QRA meg nagysebességű elfogási gyakorlat is egyben, tehát nem kidobott pénz. Azzal érvelni, hogy a QRA miatt kell más típus nálam a nettó hülyeség kategóriájában van.