Európának (EU-nak) tudomásul kéne venni, hogy francia központú, de európai tervezésű, beszállítóiparú és elsősorban finanszírozású 5/6 gen harci gépet kéne készíteni. Ez működik, lásd Airbus. (itt persze prüszköl az USA az állami szubvenció miatt, de amit Ő ad kb. katonai segély címen, hogy vegyél amcsi ezt meg azt az rendben van.
Valószínűleg, ha a britek, olaszok, spanyolok is beálltak volna a sorba, hogy az Eurovadásznak legyen navalizált változata akkor ma nem lenne Rafale. És persze amikor a brit QEII fedélzeti repülőgépeit válogatták, akkor ott lett volna az eu. gyártású gép, és nem amcsi F-35 (volt terv ugyan, a katapultos változatra, és akkor a flotta 35-öse, és Rafale is lett volna, de elvetették, mert át kellett volna tervezni a hajót(kat) illetve megdrágította volna a beszerzést..
Most ismét lenne ilyen lehetőség, de helyette lett egy olasz F-35 végszerelde Cameriben (amiről elég keveset olvasni pedig az összes eu gépet ott fogják összeszerelni, kivéve a marine változatokat a briteknek. Ma már nem repesnek érte az olaszok sem..
Ha megnézzük látjuk, hogy jóval kevesebb F-35 lesz megrendelve éppen az árproblémák miatt, mint szükséges lenne. Persze sokkal több F-16 volt, de akkor még a buta verziót vették, és nagy szembenállás volt, és nem tudta Ny.Európa, hogy mennyi 29-es és 27-es lesz majd az oroszoknak, szovjeteknek, és hogy összedől az egész VSZ. Viszont 1-2 századnyi F-35 nagyon kevés, tényleges harcokra számítva. (ki lehet számolni, vannak rá képletek, mennyi gép kell mennyi számú bevetéshez, eleszámolva javítások, karbantartások, sőt esetleges veszteségek számát) Ugy tudom még NATO STANAG is van rá..). Nos ehhez képes azok az országok amelyet 40 darab körüli egy ezredes F-35-öst vesznek, azok kb. egy hétig tudnak magas intenzítású harcban résztvenni. Alacsonyban sokkal többet, csak sokkal drágábban, mivel maga a tecnika üzemeltetése drága. (Persze ezen lehet vitatkozni, hogy az EF, Rafi, vagy Griff üzemeltetése sem olcsó - de ezeknél az eu-ban gyártott alkatrészeket támogatuk, a cégek pedig adóznak és visszapereg európába) Amerikai gépek esetében gyakorlatilag az USA-nak még az is mindegy melyik oldalon repülnek, mert gazaságilag a pénz hozzájuk kerül. A kérdés csak az hogy mikor. Pld. a 2. vh-ban a német Ford, vagy GM gyárakból a profit megtalálta amerikát, még olyan lőszer is volt, aminek gyártásából az USA bizonyos cégei részesedtek, pedig amcsi katonákra lőttek.