Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
a shit hot magyarázata körüli modoroskodás ellenkező értelemmel nagyon gáz.VILLÁM A VÍZBEN...
2022. január 24-én délután a USS Carl Vinson repülőgép-hordozó fedélzetén balesetet szenvedett az amerikai haditengerészet (US Navy) egyik F-35C Lightning II-es vadászgépe. A baleset következtében többen megsérültek – köztük a pilóta is – és a gép a tengerbe zuhant. A Navy idén februárban hozta nyilvánosságra a balesetkivizsgálás eredményét...
Azért az 53% nem rossz.Március végi cikk:
![]()
F-35 Engine Running Too Hot Due To 'Under-Speccing,' Upgrade Now Vital (Updated)
The F-35's engine is having to work harder to cool and power the aircraft's systems, leading to a logistical mess.www.thedrive.com
Benne egy érdekes adat:
"...Bloomberg reported today that the readiness rate for all F-35s in U.S. service, collectively, is around 53.1 percent, more than ten percent lower than the target rate. It's unclear whether this is the full mission capable rate or if it reflects available jets with any degree of partial mission capability..."
"...This is also notably substantially lower than the target of 80 percent that the Pentagon under Secretary of Defense James Mattis had attempted to set for all tactical combat jets starting in 2018..."
Szar.Mondjuk a mi Gripenjeinkből , ami ugye 12/2 - 6/1 lenne hadrafogható , szerinted ez jó arány?A cikk is azt írja hogy a 80%- ot tartanák ideállisnak!Gondolkozzál.....Azért az 53% nem rossz.
Nem, az inkabb katasztrofalis.Azért az 53% nem rossz.
Nagyobb flottaknal mindig jobb elfer az ilyesmi, ne feledd.Szar.Mondjuk a mi Gripenjeinkből , ami ugye 12/2 - 6/1 lenne hadrafogható , szerinted ez jó arány?A cikk is azt írja hogy a 80%- ot tartanák ideállisnak!Gondolkozzál.....
Az 53 % , ÜBERGÁZ !!!!Nem, az inkabb katasztrofalis.
Nagyobb flottaknal mindig jobb elfer az ilyesmi, ne feledd.
Amerika a vilag osszes katonai repulojenek 25% tulajdonolja, osszesen kb 13-14 ezer gepet, ha jol emlekszem. Csak aktiv szolgalatban van 900-1000 (!) F-16, 500+ F-15, 300+ F-35 es 170-180 F-22, hogy csak a fightereket emlitsem.Az amiknak legyen 400 db F-35 - k ( nem tudom mennyi gépük van) , ebből bevethető mondjuk 220 db , ok hogy van mihez nyúlni , de az ideálistól ~100 db-al minimum elmaradnak!
Amerika a vilag osszes katonai repulojenek 25% tulajdonolja, osszesen kb 13-14 ezer gepet, ha jol emlekszem. Csak aktiv szolgalatban van 900-1000 (!) F-16, 500+ F-15, 300+ F-35 es 170-180 F-22, hogy csak a fightereket emlitsem.
Ilyet a Luftwaffe is produkált és azonnal ment a sírás, hogy mekkora blamázs.Március végi cikk:
![]()
F-35 Engine Running Too Hot Due To 'Under-Speccing,' Upgrade Now Vital (Updated)
The F-35's engine is having to work harder to cool and power the aircraft's systems, leading to a logistical mess.www.thedrive.com
Benne egy érdekes adat:
"...Bloomberg reported today that the readiness rate for all F-35s in U.S. service, collectively, is around 53.1 percent, more than ten percent lower than the target rate. It's unclear whether this is the full mission capable rate or if it reflects available jets with any degree of partial mission capability..."
"...This is also notably substantially lower than the target of 80 percent that the Pentagon under Secretary of Defense James Mattis had attempted to set for all tactical combat jets starting in 2018..."
No meg a teljesen agyonbonyolitott, agyonintegralt rendszerek tomkelege, meg a keso kilencvenesek-kora ketezresek csucstechnologiai szintjet tukrozo megoldasok...Tisztán statisztikai oldalról elemezve, tíz évvel ezelőtt az F-22-es flotta hadrafoghatósága 68% volt és azt már égbekiáltóan rossznak írták le.
Elemzések sora látott napvilágot, hogy mi okozhatja ezt. A dizájn, az anyagok, a beszállítói lánc minősége, a 2011-es gyártásbefejezés, vagy netán a humán elvándorlás, emberhiány. Vagy ezek így mind.
Ez volt 68 százaléknál egy amerikai viszonylatban kis darabszámú, de magas prioritású flotta esetében.
A 2018-ban megcélzott 2023-as 80 százalékos hadrafoghatóság az F-35-ös esetében arra az optimista felvetésre támaszkodott, hogy hála a program elképesztően kiterjedt beágyazottságának, a Too Big To Fail hatás majd rendelkezik akkora tömegvonzással, hogy a várható hibák nagy része eddigre majd magától megoldódik.
Arra senki se számított, hogy magában a dizájnban van egy ekkora benézés.
Arról van szó, hogy az F-35-ös program indulásakor meghatároztak egy fejlesztési ütemtervet és egy kiinduló karakterisztikát, mind az avionikának, mind pedig a hajtóműnek.
Meghatározták, hogy a P&W milyen tolóerejű, fogyasztású és élettartamú hajtóművet szállítson be de úgy, hogy a várható avionikai hűtésigényt is garantálja.
Ezt a Pratt biztosította is, csakhogy itt jött a megcsúszás.
Azzal számoltak ugyan, hogy a típus történetében az egyik legkomolyabb avionikai upgrade, a block 4 hűtési energiaigényét esetleg az F135 alapváltozatai talán már nem biztos, hogy szavatolni tudják, de azzal nem, hogy a jelenlegi alap architektúrának is kevés lesz a 15kW-nyi, a kompresszorról megcsapolt hűtőlevegő keret!
Vagyis, a P&W, hogy biztosítsa a jelenlegi avionikai hűtésigényt, fonák módon nagyobb fordulatszámon, azaz magasabb turbina előtti hőmérsékleten kell, hogy járassa a hajtóművet, mint azt tervezték.
Tehát erre nem azért van szükség, hogy a tolóerőt megtartsák, mert arról talán - nem szívesen - lemondanának, hanem, hogy a mostani architektúrát hűteni tudják!
És ezért a hajtóművek a tervezettnél hamarabb esnek ki a sorból. Persze, a mi fülünknek impozánsan hangzó 2000 órás nagyjavítás közi üzemidő helyett "csak" 1600 órás élettartam is sok, de ha a karbantartó/javító rendszer nem erre volt méretezve, az már komoly baj.
Egy 300 órás RD-33-as élettartamra méretezett javítóbázis örül annak, ha csak 500, vagy 750 óránként esik be egy egység javításra, de egy 2000 órás, komplex és drága F135-ösre méretezett már "nem szereti", ha 1600 órás hajtóművek torlódnak fel nála. Mert ez történik.
És itt jön a block 4 upgrade program megcsúszása, ami az eddig saccolt 2027-2029-es céldátumról már átkerült a 2030-2032-es idősávba.
És akkor még hol van a nagyobb avionikai tömeget kompenzáló nagyobb tolóerő és pláne a nagyobb hatótávigényt biztosító alacsonyabb fogyasztás?
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..