Jó nagyot húztak az F-35A-n, föl is lépett a dobogó első helyére!
Várható, az új bevezetett típusok rendszerint kevéssé munka igényesek lennének alapból (egyrészt mert modernebb, másrészt mert vadi új), viszont mivel zsírúj vas a rendszerben, így nincs tapasztalat, emiatt megy el a legtöbb idő. A humán faktor.
Ahogy az állomány egyre tapasztaltabb lesz, úgy csökken a munkaórák száma (így a hadrafoghatóság), mig az új konstrukcióból eredő alacsonyabb karbantartási igény (ami a JSF egyik alaptétele volt), szépen kezd meghatározóvá válni a képletben.
Voltam új típus bevezetésénél, iszonyú nyűglős, hiszen akik az első tanfolyamot megkapták szerelők, ők tanítottak minket, de nekik is csak elméleti tudás volt minimális gyári gyakorlattal, egymás kezét fogva kell a gépet intézni. Hiába könyebb sok szempontból, mint egy régebbi, ismeretlen terep, nincs meg a karbantartási rutin.
Ez ugyanúgy igaz katonai, mint civil vonalon, és lesz is a jövőben. Új típus bevezetése egy nagyon összetett folyamat, de amint megvan a szakembergárda, úgy hozza majd a papíron elvárt értékeket. Ahogy a tervek alapján kell neki - tekintve az összehasonlítási alap típusok szerelőgárdája évtizedek óta mókolja a gépet, a szagáról megmondják mi baja
