F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 186
69 963
113
Mennyivel drágította volna tovább az F-35 programot az, ha párhuzamosan két féle hajtómű fejlesztése, üzemeltetése, karbantartási igénye zajlott volna? Mennyire szednék szép még jobban ízekre a kritikusok a programot ezen okokból?

Ilyenkor első sorban mindig az F-16 program jön be, hogy ott milyen jó, hogy párhuzamosan lehetett F100 és F110 hajtóművel építeni a gépeket. De ennek is nagy ára volt, és komoly csatározások álltak a háttérben... Az sem volt egy tiszta és értelmes hátterű döntés...
Jogos meglátás.
Az egykori GE F136-os hajtómű felemlegetése, bár elsőre magától értendő, azért csak egyfajta kapkodás, vagy pánik jele.

Magyarán - tartva fentebbi állításom, miszerint a P&W profitorientációja és bosszúszomja is közrejátszott a GE kigolyózásában - a mostani hajtómű mizzéria sokkal inkább az F-35 programmenedzsment hibája, semmint a hajtóműveké.
Egyszerűen a legyártott mennyiséget nem követi a karbantartó ipar kiépülése.
Vagyis pontosabban fogalmazva, nincs lauf a rendszerben.
Beüt - egy ilyenkor amúgy teljesen megszokott - hot section gyártási probléma (majd minden hajtómű kezdeti rákfenéje a turbina lapátok és azok bevonatainak hibái) és rögtön eldugul a rendszer.

Ezzel amúgy megintcsak visszaértünk a HTKA F-35 topik egyik alapvető vesszőparipájához.
Azaz, nem a gép rossz, drága, vagy köti gúzsba, taszítja nyomorba az üzemeltetőt, kormányt, vezérkart és nemzetet, hanem a program menedzselése sül fel újra és újra.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 700
113
Amúgy gondolkodtam ezen az egy gyártó vagy két gyártó hajtóművén.

Messze a legnagyobb üzlet az F-35-ös lesz legalább az évszázad feléig. Ha csak egy gyártótól vásárolnak motort, akkor ő felfuttatja a termelését idővel annyival, hogy a tetemes külföldi géppel együttvéve mindegyiknek ki tudja egyedül elégíteni a cseréjét. 'Ámdeellenben' mi lesz utána?
Logikusan az következik, hogy az eddigi riválisok elbocsátásokra kényszerülnek vagy más területtel kezdenek majd el foglalkozni. És az egy darab, aki mindent vitt az a profit tizedét is költheti az új fejlesztésekre, akkor is megelőzi azt, aki a legújabb hadi technológiából kiszorult. (Illetve ha elvéti a mértéket és a rivális mégis beelőzi mondjuk a 6. generációnál, akkor hatványozottan vissza fog ütni a most leépülő vagy polgári igények felé átterelt gyártó kapacitás hiányossága és a most kiépülő meg kihasználatlanul fog maradni.)

Szóval őrült beszéd, de van benne logika, lehet megérné nekik két hajtóműnek esélyt adni. Más nemzeteknél ez nem lehetséges, mert egyetlen céget nem tudnak annyira etetni, mint az amerikaiak többet is. De ebben a speciális klímában, ahol az USA cégeinek nagyobb riválisa országon belül a többi cég, mint bármelyik külföldi nagyon nehéz döntés, vannak előnyei és hátrányai is az F-16-nál alkalmazott konstrukciónak.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 186
69 963
113
Azt azért látni kell, hogy az F-16-ot leszámítva, korábban minden egyes gép egyetlen beszállító hajtóműveivel volt csak elérhető.
Az F-4-esből is sok készült, de mind csak a GE J79-esével.
Mégse ment csődbe a Pratt&Whitney.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 700
113

Nem tudom, volt-e a hír, de az LM úgy tűnik összeintegrálta és első alkalommal sikeresen tesztelte az F-35-öt és a Patriotot, amennyire a cikket megértettem. Ügye volt szó arról, hogy az F-35 nem vagy csak nehezen tud kommunikálni más repülőkkel vagy földi védelemmel. Azért a célpont átadását az amcsik is gőzerővel csinálják, úgy látszik.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
6 220
10 535
113
Azt azért látni kell, hogy az F-16-ot leszámítva, korábban minden egyes gép egyetlen beszállító hajtóműveivel volt csak elérhető.
Az F-4-esből is sok készült, de mind csak a GE J79-esével.
Mégse ment csődbe a Pratt&Whitney.

De közben hányféle egyéb katonai gépben volt/van PW? Bár végül is amíg van civil hajtóműveik - PW-nek is, GE-nek is -, addig nem áll fenn annyira a csődbemenetel.

Ettől függetlenül valóban probléma az ha kevés, egy-két szereplője van csak egy szűk piacnak bármilyen piacon.
 
M

molnibalage

Guest
De közben hányféle egyéb katonai gépben volt/van PW? Bár végül is amíg van civil hajtóműveik - PW-nek is, GE-nek is -, addig nem áll fenn annyira a csődbemenetel.

Ettől függetlenül valóban probléma az ha kevés, egy-két szereplője van csak egy szűk piacnak bármilyen piacon.
Kb. időrendben. Az '50-es évek n+1 átmenti típusait ne nézzük. Ez csak USA belső piac, mert poszt hh időszakban már volt azért GE-s F-15E legacy gép is, még ha nem is sok, az S upgrade, SA, a K flotta egy része és az SG és asszem a QA is olyan.

turbojet era, 60-as évekig

B-52 J57/TF33 P&W
F-4 J79 GE
F-104 J-79 GE
F-105 J-75 P&W
A-4 J52 P&W
A-5 J-79 GE
A-6 J52 P&W

Turbofan éra '60-as évek végétől

F-111 TF30 P&W
F-14A TF30 P&W
F-15 F100 P&W
F-16A F100 P&W
F-16C F110 GE & F110 P&W
F-14B F110 GE
B-1 F110 GE
F/A-18 F404 GE
F-117 F404 GE

poszt hidegháború

F/A-18 SH F414 GE
F-22 F119 P&W
B-2 F118 GE
F-35 F135 P&W
F-15EX F110 GE

Házi feladatként a gyártott gép * hajtómű számot mellé teheti valaki. :)

Az USA belső piaca számára az F-15EX gépekig mind P&W F100-as volt.
Az F-15E gépek 60%-a is csak az -220-as változattal bír, a több a -229-es.
Az F-15EX-ben F110-GE-129 van.
Viszonylag kevés export F-15E leszármazottban van GE F110 variáns.
 
M

molnibalage

Guest
Az export F-16 és F-15 mennyiség miatt a P&W nem fog éhen halni és ugye civil piacra is gyárt hajtóműveket.
Az F100 család hosszútávú terméktámogatására alsó hangon min. 20 évig szükség lesz, az F-15I, K és a megmaradó USAF F-15E-k és a Golden Eagle-k miatt is.

Ellenben F-22 jelen állás szerint kizúg, a B-1-eseknek ki kellene annyi baj van velük, tehát itt a GE fog bukni majd supportot.
 
K

kamm

Guest

Nem tudom, volt-e a hír, de az LM úgy tűnik összeintegrálta és első alkalommal sikeresen tesztelte az F-35-öt és a Patriotot, amennyire a cikket megértettem. Ügye volt szó arról, hogy az F-35 nem vagy csak nehezen tud kommunikálni más repülőkkel vagy földi védelemmel. Azért a célpont átadását az amcsik is gőzerővel csinálják, úgy látszik.
Nincs itt integralva semmi szerintem. Ratettek a PAC tuzvezeto rendszeret az F-35 linkjere es kaptak tracking infot... ezen mi tart ennyi ideig, az elképesztő nekem, ez day-0 kepesseg lehetne (és csak feltelezem, hogy nem L16 volt, nem irja a MADL nevet.)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 907
19 971
113
EAA3MucUwAAhcyp
 
T

Törölt tag

Guest
A kép címe lehetne "felesleges és méregdrága hülyeség".
Ezt annyira nem értem.
Miért lenne felesleges? Miért lenne méregdrága?
Itt a marhaság egyedül abból adódik, hogy láthatóan kis sebességű tankolási procedúrát gyakorolnak. Ez azért értelmetlen, mert mind a 2 gép alkalmas normális sebességű tankolásra is.
Mellesleg a Navy a C és B variánsait is az Osprey fogja tankolni, - már amikor nem az MQ-25 Stingray.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
45 810
88 196
113
Australia’s TAE Aerospace has achieved Initial Depot Capability (IDC) to repair key parts of the Pratt & Whitney F135 engine, which powers all three variants of the Lockheed Martin F-35.

The depot can now repair the engine’s fan and power modules, says Pratt & Whitney in a 20 July statement.

“With this achievement, TAE Aerospace’s F135 Maintenance, Repair, Overhaul and Upgrade (MRO&U) facility, or depot, in Australia becomes the first operational F135 engine depot in the Asia-Pacific region and has begun supporting the repair of fan and power modules for the fleet,” it says.

The facility will support F135 engines for all F-35 operators in the Asia-Pacific. The depot is located in Bundamba, just west of Brisbane in Australia’s Queensland state.

The IDC milestone follows the depot’s completion of a full rebuild of an F-135 power module in May. In February 2020 it completed the first F135 fan module repair outside the United States.