Jogos meglátás.Mennyivel drágította volna tovább az F-35 programot az, ha párhuzamosan két féle hajtómű fejlesztése, üzemeltetése, karbantartási igénye zajlott volna? Mennyire szednék szép még jobban ízekre a kritikusok a programot ezen okokból?
Ilyenkor első sorban mindig az F-16 program jön be, hogy ott milyen jó, hogy párhuzamosan lehetett F100 és F110 hajtóművel építeni a gépeket. De ennek is nagy ára volt, és komoly csatározások álltak a háttérben... Az sem volt egy tiszta és értelmes hátterű döntés...
Az egykori GE F136-os hajtómű felemlegetése, bár elsőre magától értendő, azért csak egyfajta kapkodás, vagy pánik jele.
Magyarán - tartva fentebbi állításom, miszerint a P&W profitorientációja és bosszúszomja is közrejátszott a GE kigolyózásában - a mostani hajtómű mizzéria sokkal inkább az F-35 programmenedzsment hibája, semmint a hajtóműveké.
Egyszerűen a legyártott mennyiséget nem követi a karbantartó ipar kiépülése.
Vagyis pontosabban fogalmazva, nincs lauf a rendszerben.
Beüt - egy ilyenkor amúgy teljesen megszokott - hot section gyártási probléma (majd minden hajtómű kezdeti rákfenéje a turbina lapátok és azok bevonatainak hibái) és rögtön eldugul a rendszer.
Ezzel amúgy megintcsak visszaértünk a HTKA F-35 topik egyik alapvető vesszőparipájához.
Azaz, nem a gép rossz, drága, vagy köti gúzsba, taszítja nyomorba az üzemeltetőt, kormányt, vezérkart és nemzetet, hanem a program menedzselése sül fel újra és újra.