F/A-18 Hornet , F/A-18 E/F Super Hornet (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Szvsz. azért egy pótfegyótartály helyett annyit dolgozhattak volna még a test átszabásán, hogy inkább legyen egy kicsit megizmosítva itt-ott és oda lehetne rakni a fegyvereket... Gondolom nemcsak esztétikusabb lenne, de az észlelhetőség szempontjából is jobb lett volna.
 
M

molnibalage

Guest
A tankerosdi nem játék, ezt Te is tudod!

Én nem értem ennek, hogy mi köze ahhoz, hogy az F-35-ön van buddy-buddy konténer vagy nincs...

Az is orbitális állatság, hogy adott esetben szuperszonikus vadászgép játsza el a tankert, finoman szólva nem költséghatékony és a csapásmérő / vadász erődet csökkenti. Nem véletlenül használtak erre régen KA-6 és S-3 gépeket. (Meg marginálin KA-7-et) Valójában ma arra szorul a Navy, hogy szárazföldi bázisról itassa őket tanker, ami azért picit odaver a hadműveleti függetlenségnek...

Ráadásul a "legjobb" gépedre póttartályt sem lehet szerelni!

De lehet. Egyébként mi szükséges pótosra egy olyan gépnek, ami az F-16C belső tüzelőanyag készletének kb. 2,5-szeresével bír, de még a Super Hornetnél is 30%-kal többel, ami a sima C/D Hornetnél ~65%-kal több...?

A Super Horneteknél erős kétségeim vannak affelől, hogy 30 év múlva is repülni fognak -e. A legöregebb USAF vadászok sem húztal le ennyit szerintem vagy csak éppenhogy ennyit. Csak azok nem tengeren és decről üzemelnek, ami "picivel" nagyobb terhelést jelent.
 

sondor961

Member
2012. december 26.
562
3
18
T. molni!
Részben egyetétünk! Mivel nincs hatékony megoldás, a Navy kényszerből használja tankernek a Hornetet! Mert 1 új, anyahajóról bevethető tanker majdani kifejlesztése és gyártása /a korlátozott igény miatt/ nem lehet gazdaságos! Tehát 1 ideig még biztosan marad a Hornet....

Nem 1 gép üzemidejéről írtam, hanem a típusról, mely 20 éve jelent meg! És nam lepődnék meg, ha a Hornet a 2030-as években is szolgálatot teljesítene pl. mint tankergép...!

Póttartályos Villámot még nem láttam, és nem is hallottam róla! Fogalmam sincs, hogy lehet-e olyat felszerelni! De 1 gondosan tervezett póttartály is megváltoztathatja 1 gép repülési tulajdonságait, a radarral való észlelhetőségéről már nem is beszélve. Annál is inkább, mert a lopakodókkal együtt a radartechnika is fejlődik...!

A belső tartály kapacitását tekintve viszont tökéletesen igazad van! Tengeri vagy tengerpati cél támadása esetén kiváló az F-35C hatótávolsága! Messze, a szárazföld belsejében lévő célok ellen pedig a rakéta, vagy a stratégiai bombázó a nyerő.
De járőrözésnél azért jó szolgálatot tehet 1 tankergép...!!!
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
lassan két hónapos hír, de csak most böngésztem az oldalt:
http://defense-update.com/20130830_semi-stealth-advanced-super-hornet-completes-first-phase-of-test-flights.html

A fejlesztett, részben lopakodó(?) Super Hornet változat elkészült a tesztrepülések első szakaszával.
21 felszállás három hét alatt, az illeszkedő tartályok a harci hatósugarat 130 mérfölddel növelték meg.
Rcs akár 50%al csökkent volna szemből, köszönhetően többek között a fegyverpodnak?
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
itt közölnek pár képet a katasztrófa helyzsínéről:
http://www.nidwaldnerzeitung.ch/nachrichten/zentralschweiz/ow/obwalden/F-A-18-in-Alpnach-abgestuerzt;art95,301401
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
A kiszakadt hajtómű:
83006-ug1QqgVyTLJOMVOJHmSIqw.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 571
113
A Super Hornet-tel nekem az a bajom, hogy amikor anno ünnepelték magukat a Boeing-nél, hogy az egykori McDonnell-től örökölt Super Hornet projektet rekord gyorsaság alatt hozták tető alá, bizony látszott, hogy a "hamar munka ritkán jó" esete forog fenn.

A Hornet első revíziója az egykori "szellemi attyától" a Northroptól származik, am nem volt más, mint az F-18L. Mai szemmel ez egy nagyon jó kis gép lett volna. A McDonnell ott követte el a hibát, hogy nem akart belső konkurenciát, így a projektet elnyomták, holott az GD F-16C-vel szemben kiváló alternatíva lehetett volna. L, mint könnyített, L, mint Landbase, azaz nem felhajtható könnyített szárnyak, könnyített futómű, kiterjesztett precíziós fegyverzet, de tolóerő/tömeg, illetve manőverjellemzők terén egy amolyan jenki "MiG-29-es" lett volna. Northrop profétikus projektjéből aztán em lett semmi. Ugyanígy jártak végül a szintén előremutató F-20-assal is, ami, mint koncepció aztán a svéd Gripen képében öltött testet. Jellemző, hogy mire a Gripen beért, a Hidegháborúnak vége lett, holott ebből a kifejezetten kisméretű, egyszerűen üzemeltethető "modernkori MiG-21-esből" még a 90-es évek előtt kellett volna piacra dobni egy nagyobb mennyiséget, dömpingáron. Értsd: az F-20-as a Gripen előtt jókor jelent meg, de nulla promócióval mindenki a nagyobb, erősebb F-16-osra ment rá. Erről ennyit.

Ezután jöttek a McDonnell-nél azzal a koncepcióval, hogy a Horent megérett arra, hogy kicsit hízlalják. Ennek oka a Szu-27-es és Szu-33-as megjelenése mellett az a tény is, hogy a Grumman F-14D se volt az igazi megoldás a Navy legendás 600 tengeri mérföldes flotta-védő és csapásmérő koncepciójára, ami amúgy már a 60-as évek óta élt.

A Hornet 2000 projekt még magától é
 
M

molnibalage

Guest
Értsd: az F-20-as a Gripen előtt jókor jelent meg, de nulla promócióval mindenki a nagyobb, erősebb F-16-osra ment rá. Erről ennyit.

Azért a két lezuhant példány sem használt a marketingnek, ami két pilótát vitt magával. Asszem mindkettő pilótahiva volt, a turné során az időzonák átlépése egyre inkább kifárasztotta a pióták. Te is tudod és a hozzértők is, hogy a gép ettől még lehetett jó, de a buta politikusok és PR okok miatt a gép egyszerűen eladathatatlan volt már főleg, hogy az európai országokban már bőven zakatolt az F-16 gyártása és rendszerbe állítása.

Az F-18L-re én is nagyon kíváncsi lettem volna. Lehet, hogy szuper paraméterei lettek volna, de a két hajtóműve miatt az F-16-tal összevetve az árcímkére is kíváncsi lettem volna meg a hosszútávú üzemeltetési költségekre is.
 

chimera

Member
2010. április 19.
559
1
18
Ha jól értem az USA-ban akkor kb 2 év múlva minden vadászgép gyártását beszüntetik és kizárólag az F-35 marad gyártásban? Ez nem a mindent egy lapra esete? F-16 kifut F-15 kifut F-22 rég kifújt , csak F-35? Ehhez nagy bátorság kell !
 
2011. június 10.
28
0
6
@ chimera
Nem aszik azt olyan forrón! A jenkik eltették a Raptor gyártásához szükséges összes dokumentációt, és a teljes gyártósort. Volt egy olyan utalás egy régebbi cikkben, hogy szükség esetén bármikor újra termelhetik a Raptorokat.
Ugyanakkor én látok potenciált a 4+ generációban, lásd a Silent Eagle vagy a Silent Hornet. Ugyan egyik sem dedikált "lopakodó", mégis a csökkentett észlelhetőség miatt potenciális előnyt élveznek egy esetleges BVR légiharcban.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 433
113
Stealthfighter

Nem fogják újraindítani a Raptor gyártósorát mert drágább lenne minta legyártott mennyiség.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
Amúgy a szuper hornetből miért nem készült "L" verzió?
Meg úgy tudom, hogy valami nem jó a szárnyak felfüggesztési pontjainál. Kicsit ferdén állnak azt hiszem. Ha ez a hiba valós, akkor miért nem javították ki ?
 
2011. június 10.
28
0
6
@ dudi
A "szükség esetén" kifejezésen lett volna a hangsúly... (eszement példa: Kína lerohanja a jenkiket)

@ fip7
L verzió? A G után elvileg a H jönne...
A szárnyakról nincs infóm. Tudsz valami forrást ehhez?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 433
113
Stealthfighter,fip7

Nem nem jók csak nem párhuzamosak a felfüggesztők a hossztengellyel(valamilyen aerodinamikai oka van neki)így a rájuk függesztett függesztménynek nagyobb az ellenállása és a reflexiója is mint normál esetben.