FCAS - Future Combat Air System (francia,német,spanyol kooperáció) / SCAF

Az FCAS jelenti a Luftwaffe jövőjét és Európa függetlenségét...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
A pilóta fülke arányai, a lecsapás szöge annyira idegen, illetve nem tudom mekkora radar fér el az orrkúp mögött.
 
Na erre kiváncsi leszek. Ha anno csak az MTU-n múlt volna az EF hajtóműve, az utánégetőt is kihagyták volna, akkora spúrok a németek, ha tolóerőről van szó.
A franciák meg legendásan alternatívok.
A 30 feletti sűrítési viszonyok és Laval fúvócsövek immáron nagyon sok évtizedes világában ők még csak most tartanak a 24-nél (F100PW100, 1972) és a MiG-23-ast idéző, ejektoros fúvócsőnél.
Hogy ebből mi lesz...
 
Na erre kiváncsi leszek. Ha anno csak az MTU-n múlt volna az EF hajtóműve, az utánégetőt is kihagyták volna, akkora spúrok a németek, ha tolóerőről van szó.
A franciák meg legendásan alternatívok.
A 30 feletti sűrítési viszonyok és Laval fúvócsövek immáron nagyon sok évtizedes világában ők még csak most tartanak a 24-nél (F100PW100, 1972) és a MiG-23-ast idéző, ejektoros fúvócsőnél.
Hogy ebből mi lesz...
2 darab SaM146?:rolleyes:
 
Apa, kezdődik...
A biztató kezdés után az FCAS programon is kezdenek repedések megjelenni.
A Franciák már B tervről beszélnek.
A cikk
A fordítás pedig így hangzik:
"Párizs - A Dassault Aviation vezérigazgatója, Eric Trappier, akinek a cége vezeti a francia Rafale, a német Typhoon és a spanyol EF-18 Hornet gépek leváltására szánt Új Generációs Vadászgép (NGF) programot, elismerte, hogy „gondok vannak” a program1B szintjének a megvalósításával.

Az 1B szakasz magában foglalja Spanyolország és további beszállítók bevonását a programba. A spanyol ipar bevonása azt jelenti, hogy a Dassault és az Airbus közötti 50%-50% -os munka megosztotás helyett most három felé oszlik meg a munka, az Airbus így már 66% -kal rendelkezik, mivel ők Németországot és Spanyolországot is képviselik.

"Elfogadtam ezt - mondta Trappier -, de bonyolultabbá tette a munka megosztását az összes területen, beleértve a stratégiai területeket is."

A vadászgép program része a tágabb Future Combat Air System programnak, amely a pilóta nélküli, a vadászgépeket kísérő, hálózatba kötött drónokat, valamint az összes elemet összefogó combat cloud architektúra fejlesztéseket fogja össze.

Trappier elmondta, hogy "még mindig hiszünk ebben a programban", ami "hatékony" módja annak, hogy a három nemzet elfogadható áron kifejlesszen egy a hatodik generációs repülőgépet. Azt is mondta azonban, hogy mint felelős vezérigazgató „mindent megtesz annak érdekében, hogy az A terv működjön, de mindig van egy B terve is”
Ebben az esetben úgy tűnik, hogy Franciaország B terve az hogy egyedül hajta végre ezt a programot. Trappier rámutatott, hogy „a technológia szempontjából Dassault tudja, hogyan kell egyedül repülőgépeket építeni. A Safran tudja, hogyan készítsen hajtóműveket a harci repülőgépekhez. Thales képes biztosítani az elektronikát az MBDA pedig a rakétákat ”, így a francia ipar rendelkezik minden szükséges know-how-val...."
 
Apa, kezdődik...
A biztató kezdés után az FCAS programon is kezdenek repedések megjelenni.
A Franciák már B tervről beszélnek.
A cikk
A fordítás pedig így hangzik:
"Párizs - A Dassault Aviation vezérigazgatója, Eric Trappier, akinek a cége vezeti a francia Rafale, a német Typhoon és a spanyol EF-18 Hornet gépek leváltására szánt Új Generációs Vadászgép (NGF) programot, elismerte, hogy „gondok vannak” a program1B szintjének a megvalósításával.

Az 1B szakasz magában foglalja Spanyolország és további beszállítók bevonását a programba. A spanyol ipar bevonása azt jelenti, hogy a Dassault és az Airbus közötti 50%-50% -os munka megosztotás helyett most három felé oszlik meg a munka, az Airbus így már 66% -kal rendelkezik, mivel ők Németországot és Spanyolországot is képviselik.

"Elfogadtam ezt - mondta Trappier -, de bonyolultabbá tette a munka megosztását az összes területen, beleértve a stratégiai területeket is."

A vadászgép program része a tágabb Future Combat Air System programnak, amely a pilóta nélküli, a vadászgépeket kísérő, hálózatba kötött drónokat, valamint az összes elemet összefogó combat cloud architektúra fejlesztéseket fogja össze.

Trappier elmondta, hogy "még mindig hiszünk ebben a programban", ami "hatékony" módja annak, hogy a három nemzet elfogadható áron kifejlesszen egy a hatodik generációs repülőgépet. Azt is mondta azonban, hogy mint felelős vezérigazgató „mindent megtesz annak érdekében, hogy az A terv működjön, de mindig van egy B terve is”
Ebben az esetben úgy tűnik, hogy Franciaország B terve az hogy egyedül hajta végre ezt a programot. Trappier rámutatott, hogy „a technológia szempontjából Dassault tudja, hogyan kell egyedül repülőgépeket építeni. A Safran tudja, hogyan készítsen hajtóműveket a harci repülőgépekhez. Thales képes biztosítani az elektronikát az MBDA pedig a rakétákat ”, így a francia ipar rendelkezik minden szükséges know-how-val...."
azért ezt a nyilatkozatot érdemes a helyén kezelni, tekintetbe véve, hogy a Dassult-tól származik...

egyébként nagy franciák, mert ha 50-50% a Dasssult/airbus aránya, akkor a franciák részesedése a programból valójában jóval 50% feletti...

mondjuk azoktól a koncepcióktól amiket a farnciák az MGCS alapján mutogatnak kb. a hajam égnek áll
 
elég érdekes fejlemény:


kiemelném ezt a részt:

"The two companies have already worked together on the Eurofighter Typhoon project, and the tie-up could help them challenge the influence of French defense companies like Dassault Aviation and Thales."

egyébként elég érdekes, hogy az FCAs és MGCS kapcsán megy a nagy összeborulás a franciák és németek között, addig valójában ezeknek az országoknak egymással eddig alig van/volt közös programjuk, míg a többi nagyobb európai országgal sokkal több (gyakorlatilag csak a Transall meg most az A400 meg a Meteor, de utóbbi kapcsán elég vicces, hogy abból rendeltek 200-at a Mica ng-ből meg valami 700-at)

különösen érdekes egyébként, hogy a németek jelenleg együtt vannak az olaszokkal az EF-ben, az Iris-t-ben, a Meteor-ban, a Type 212-ben, a Diehl és és a Leonardo együtt teszteli a Volcano lőszert (mert ugye pzh 2000 van az olaszoknál is) és ugye nemrég volt a hír, hogy lehet az olaszok is vesznek a Lynx-ből

de ha már itt tartunk a britek is rendszeresítik a Boxert, az RM megvette a Bae Landsystem-et, és ők fogják korszerűsíteni a chally 2-őt (ami elvileg RM ágyút és így RM lőszert fog kapni)

mindeközben a Nexter és az RM párhuzamosan fejleszt ágyút az MGCS-hez....
 
  • Szomorú
Reactions: zsolti
elég érdekes fejlemény:


kiemelném ezt a részt:

"The two companies have already worked together on the Eurofighter Typhoon project, and the tie-up could help them challenge the influence of French defense companies like Dassault Aviation and Thales."

egyébként elég érdekes, hogy az FCAs és MGCS kapcsán megy a nagy összeborulás a franciák és németek között, addig valójában ezeknek az országoknak egymással eddig alig van/volt közös programjuk, míg a többi nagyobb európai országgal sokkal több (gyakorlatilag csak a Transall meg most az A400 meg a Meteor, de utóbbi kapcsán elég vicces, hogy abból rendeltek 200-at a Mica ng-ből meg valami 700-at)

különösen érdekes egyébként, hogy a németek jelenleg együtt vannak az olaszokkal az EF-ben, az Iris-t-ben, a Meteor-ban, a Type 212-ben, a Diehl és és a Leonardo együtt teszteli a Volcano lőszert (mert ugye pzh 2000 van az olaszoknál is) és ugye nemrég volt a hír, hogy lehet az olaszok is vesznek a Lynx-ből

de ha már itt tartunk a britek is rendszeresítik a Boxert, az RM megvette a Bae Landsystem-et, és ők fogják korszerűsíteni a chally 2-őt (ami elvileg RM ágyút és így RM lőszert fog kapni)

mindeközben a Nexter és az RM párhuzamosan fejleszt ágyút az MGCS-hez....
Csak a szokásos erőforrás pazarlás több szálon, semmi különleges.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Csak a szokásos erőforrás pazarlás több szálon, semmi különleges.
Ezt nem így kell felfogni.
Azt kell figyelembe venni, hogy így megmarad a verseny.
Az MGCS esetén is tudtommal a RM amellett, hogy részese a francia-német projektnek, fejleszt egy saját komplett harckocsit is, nem csak ágyút.
Amerikában is gondosan ügyelnek rá, hogy a kurrens technológiai szektorokban minimum 2-3 cég legalább talpon maradjon. Mert ha nem így lenne, akkor nem lenne kit egymás ellen versenyeztetni.
Radart pl. gyárt Pentagonnak a LM és a Raytheon is többek között.
Bár most az űriparban (rakéta tech.) nagy előnye van a SpaceX-nek, de a többi jelentkezőt is mesterségesen életben tartják.
Ugyannez van a harci gépek terén is: LM, Boeing, NG....

Ha európa kizárólag egy-egy cég kezébe tenné a hadiiparának egyes részeit, akkor az lenne az eredmény, hogy romlana a teljesítmény.
Ezzel együtt persze természetesek az összeolvadások is, amivel a nem rentábilis párhuzamosságokat megszüntethetik, ugyanakkor az is érdekes, hogy manapság már inkább jellemző, hogy a különböző cégek csak egymás részlegeit vásárolják fel.
Mára meg elkezdtek kialakulni az egymással versengő nagy nevek az egyes szegmensekben.
 
Ha európa kizárólag egy-egy cég kezébe tenné a hadiiparának egyes részeit, akkor az lenne az eredmény, hogy romlana a teljesítmény.
Nem hiszem. A haditechnika nem fogyasztói termék, itt a verseny megtartása inkább átok, mint áldás.
Csak arra jó, hogy az adófizetők pénzét túlszámlázásokkal és felesleges versenyeztetésekkel profittá varázsolják.
Én az európai hadiiparból kiirtanám a kapitalista versenyt.

Nézd meg az USA haderejét.
Hála a versenynek, feleslegesen vannak különféle hajtóművek, radarok, fegyverek ugyanazokhoz a platformokhoz.
Ezeknek párhuzamosan van külön logisztikája, szerszámai, alkatrész bázisa.
Ez csak a cégek érdekeit szolgálja, de az adófizetők pénzén.

Mindez csupán azért, mert a kormányok kecskére bízzák a káposztát.
Mivel az állam nem tudja, hogy mit akar, így jóformán a különféle hadiipari fejlesztési trendeket, koncepciókat magára az iparra, mint szakmára bízza.
Azok meg felteszik a kezüket, hogy ők csak akkor tudnak igazán hatékonyan alkotni, ha van belső verseny, mondván, ez húzza csak igazán a fejlesztéseket.
Pedig nem, mert azt húzná az is, ha az állam szépen lenyirbálná a túlburjánzó kapitalizmust a védelmi szektorban, cserébe jobban tudná, hogy mit szeretne megrendelni és rendszeresíteni.
Negatív példának lásd: F-15EX esete.
 
Nem hiszem. A haditechnika nem fogyasztói termék, itt a verseny megtartása inkább átok, mint áldás.
Csak arra jó, hogy az adófizetők pénzét túlszámlázásokkal és felesleges versenyeztetésekkel profittá varázsolják.
Én az európai hadiiparból kiirtanám a kapitalista versenyt.

Nézd meg az USA haderejét.
Hála a versenynek, feleslegesen vannak különféle hajtóművek, radarok, fegyverek ugyanazokhoz a platformokhoz.
Ezeknek párhuzamosan van külön logisztikája, szerszámai, alkatrész bázisa.
Ez csak a cégek érdekeit szolgálja, de az adófizetők pénzén.

Mindez csupán azért, mert a kormányok kecskére bízzák a káposztát.
Mivel az állam nem tudja, hogy mit akar, így jóformán a különféle hadiipari fejlesztési trendeket, koncepciókat magára az iparra, mint szakmára bízza.
Azok meg felteszik a kezüket, hogy ők csak akkor tudnak igazán hatékonyan alkotni, ha van belső verseny, mondván, ez húzza csak igazán a fejlesztéseket.
Pedig nem, mert azt húzná az is, ha az állam szépen lenyirbálná a túlburjánzó kapitalizmust a védelmi szektorban, cserébe jobban tudná, hogy mit szeretne megrendelni és rendszeresíteni.
Negatív példának lásd: F-15EX esete.
Te egyes típusokban gondolkodsz.
Én meg rendszerben.
Még az oroszoknál is különböző tervezőirodák versenyeztek egymással.
Az F-15EX tulajdonképpen pont az én általam leírtakat erősíti, csak nem úgy ahogy te gondolod.
Az EX pont, hogy egy olyan dotáció egyik formája, ami arra irányul, hogy ne zavarják szét a Boeing harcigép tervező csapatát.
Vagy tessék megnézni az LCS hajókat.
Minek kellett ugyan arra a programra 2 különböző designt és gyártót elfogadni?
 
Pedig nem, mert azt húzná az is, ha az állam ... jobban tudná, hogy mit szeretne megrendelni és rendszeresíteni.
Szerintem itt ez a lényeg. Ha kivágod a cégeket a rendszerből, azzal nem oldasz meg semmit, mert ugyanúgy ott lesz a több száz vagy ezer hadiipari üzem és beszállítóik. Hiába lennének állami tulajdonban, a sok százezer alkalmazott és családaik szavazai, illetve a különböző állami szervezetek magas rangú hivatalnokai ugyanúgy nyomást gyakorolnak majd a politikára, hogy akkor is életben tartsák őket valami alibi melóval, amikor katonai szempontból nincs értelme.
A Szovjetúnióban is volt bőven párhuzamosság, lásd Szu-17 és Mig-27, Ka-50 és Mi-28, Mig-29K és Szu-27K. Radarok és hajtóművek esetén is hasonló a helyzet, de erről te sokkal többet tudsz nálam.
 
Ezt nem így kell felfogni.
Azt kell figyelembe venni, hogy így megmarad a verseny.
Az MGCS esetén is tudtommal a RM amellett, hogy részese a francia-német projektnek, fejleszt egy saját komplett harckocsit is, nem csak ágyút.
Amerikában is gondosan ügyelnek rá, hogy a kurrens technológiai szektorokban minimum 2-3 cég legalább talpon maradjon. Mert ha nem így lenne, akkor nem lenne kit egymás ellen versenyeztetni.
Radart pl. gyárt Pentagonnak a LM és a Raytheon is többek között.
Bár most az űriparban (rakéta tech.) nagy előnye van a SpaceX-nek, de a többi jelentkezőt is mesterségesen életben tartják.
Ugyannez van a harci gépek terén is: LM, Boeing, NG....

Ha európa kizárólag egy-egy cég kezébe tenné a hadiiparának egyes részeit, akkor az lenne az eredmény, hogy romlana a teljesítmény.
Ezzel együtt persze természetesek az összeolvadások is, amivel a nem rentábilis párhuzamosságokat megszüntethetik, ugyanakkor az is érdekes, hogy manapság már inkább jellemző, hogy a különböző cégek csak egymás részlegeit vásárolják fel.
Mára meg elkezdtek kialakulni az egymással versengő nagy nevek az egyes szegmensekben.

Szerintem a belinkelt cikkből 2 fontos take away van:

1) úgy tűnik folytatódik az európai hadiipar konszolidálódása...ami szerintem jó hír

2) a Hensoldt benne van az FCAS programban...nagy kérdés, hogyan reagálnak majd a franciák arra, hogy a Leonardo (ami a Tempest-ben van benne) bevásárolja magát egy olyan cégbe, ami az "Ő" programjukban van benne és eléggé "nylítan" fenyegeti a Thales pozícióit. Láttuk már, hogy amikor a spanyolok csatlakoztak az FCAS-hoz és emiatt "újra kellett osztani" a melókat az FCAS-ban a Dassault rögtön el kezdett pattogni, hogy ez így nem jó, mert akkor csökken az ő részesedésük...és, hogy van "Plan B" stb...

igazából az egy dolog, hogy a brexit után történt egy látványos összeborulás a németek és franciák között aminek az eredménye az FCAS és MGCS bejelentése lett...
valójában az a baj, hogy a franciák a hadiipar minden szegmensében erősen képviseltetik magukat és elképesztően védik a saját hadiiparukat...ezért nagyon nehéz velük bármilyen közös programot futtatni, mert ha bármi úgy van ami nem tetszik nekik akkor eléggé hajlamosak kiugrálni a programokból (pl. volt megállapodás egy közös tengerészeti járőrgép fejlesztéséről, de a franciák nekiálltak az Atlantique-ok upgrade-jének, amivel azok a 2030-as évek elejéig rendszerben tarthatóak....viszont a németek már nem akartak költeni a P3-ra, szóval nekik sürgős lett volna a dolog...na ebből lett az, hogy a BW vett P-8-at)
 
Nem hiszem. A haditechnika nem fogyasztói termék, itt a verseny megtartása inkább átok, mint áldás.
Csak arra jó, hogy az adófizetők pénzét túlszámlázásokkal és felesleges versenyeztetésekkel profittá varázsolják.
Én az európai hadiiparból kiirtanám a kapitalista versenyt.

Nézd meg az USA haderejét.
Hála a versenynek, feleslegesen vannak különféle hajtóművek, radarok, fegyverek ugyanazokhoz a platformokhoz.
Ezeknek párhuzamosan van külön logisztikája, szerszámai, alkatrész bázisa.
Ez csak a cégek érdekeit szolgálja, de az adófizetők pénzén.

Mindez csupán azért, mert a kormányok kecskére bízzák a káposztát.
Mivel az állam nem tudja, hogy mit akar, így jóformán a különféle hadiipari fejlesztési trendeket, koncepciókat magára az iparra, mint szakmára bízza.
Azok meg felteszik a kezüket, hogy ők csak akkor tudnak igazán hatékonyan alkotni, ha van belső verseny, mondván, ez húzza csak igazán a fejlesztéseket.
Pedig nem, mert azt húzná az is, ha az állam szépen lenyirbálná a túlburjánzó kapitalizmust a védelmi szektorban, cserébe jobban tudná, hogy mit szeretne megrendelni és rendszeresíteni.
Negatív példának lásd: F-15EX esete.
Szerintem meg ha nincs verseny, nincs kihívás, akkor jön az elkényelmesedés.
Az ellen, vagy politikai okokból komolytalan vetélytárs hasonló eszköze nem törvényszerűen kihívás, hiszen akkor minden, időben újabb harci eszköz fejlettebb/korszerűbb/jobb/stb. lenne azoknál. Valójában meg ilyenkor jön a bekkelés, hogy hátha nem lesz olyan fegyveres konfliktus, amiben kiderül, hogy a másiké jobb...
Ha meg igen, akkor meg úgyis megmagyarázzák.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and LMzek 2.0
Szerintem meg ha nincs verseny, nincs kihívás, akkor jön az elkényelmesedés.
Az ellen, vagy politikai okokból komolytalan vetélytárs hasonló eszköze nem törvényszerűen kihívás, hiszen akkor minden, időben újabb harci eszköz fejlettebb/korszerűbb/jobb/stb. lenne azoknál. Valójában meg ilyenkor jön a bekkelés, hogy hátha nem lesz olyan fegyveres konfliktus, amiben kiderül, hogy a másiké jobb...
Ha meg igen, akkor meg úgyis megmagyarázzák.
Ha az állam pénzén van a verseny akkor meg ez van.Versenyezzenek a saját pénzükön és ha nyernek megtérül a befektetés.Ez az igazi verseny nem pedig elvenni az allami lóvét és szinte ingyen tét nélkül fejleszteni.