G.222 / C-27A / C-27J / MC-27J / C-27 Spartan (Alenia/Leonardo)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 011
73 505
113
Scale model from the 80s of Aeritalia G.222 in an unprecedented concept of "Mother Ship". The showed aircraft have x3 hardpoints x wing, with total of 6 Mirach 100 UAVs equipped. During the development, Mirach 100 were intended also for RECCE, ECM and strike drone (40kg warhead)

GDJphAQWMAEkxJ-
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 382
8 581
113
A Görög Légierő (HAF) becslései szerint 2024-re már 6 Spartan szállító repülőgépe lesz üzemképes és elérhető...

8 gépük van, amelyből kettőt kannibalizáltak. A Leonardo által javasolt támogatási program mind a nyolc C-27J-re vonatkozik, 2026-2033 közötti hétéves időszakra szól és összköltsége 295 millió euró.

c-27j-2.jpeg

Ez szégyen. Mindössze nyolc gépük van, de már azok közül is kannibalizálnak. Nyolc gép üzemeltetését nem tudják rendesen megoldani. És ez még nem is csak a görögök ismert lustasága és bénasága miatt van, hanem kb ez Európa általános állapota a hadieszközök terén. Kevés van, de legalább nem tartjuk karban őket.
 
  • Tetszik
Reactions: Törppapa

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 698
3 924
113
Ez szégyen. Mindössze nyolc gépük van, de már azok közül is kannibalizálnak. Nyolc gép üzemeltetését nem tudják rendesen megoldani. És ez még nem is csak a görögök ismert lustasága és bénasága miatt van, hanem kb ez Európa általános állapota a hadieszközök terén. Kevés van, de legalább nem tartjuk karban őket.
Mivel kevés a gépszám, ezért a fajlagos költségek az egekben vannak, aztán mindenki megpróbálja a legkevésbeé fájó ujjat harapdálni.
két repülőt összelapátolnak nekik és biztosra ígérik, hogy 8évig hajthatják a nyolc repcsit. (Ennek az árából kb. komolett Alsónémedit fel lehetne vásárolni mindenestül, úgy, hogy az ingatlanárak az egekben vannak és Bp. Mellett van egy köpésre.)
kielégíthetetlen a pénzéhség.
 
  • Tetszik
Reactions: beta and fishbed

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 382
8 581
113
Mivel kevés a gépszám, ezért a fajlagos költségek az egekben vannak, aztán mindenki megpróbálja a legkevésbeé fájó ujjat harapdálni.
két repülőt összelapátolnak nekik és biztosra ígérik, hogy 8évig hajthatják a nyolc repcsit. (Ennek az árából kb. komolett Alsónémedit fel lehetne vásárolni mindenestül, úgy, hogy az ingatlanárak az egekben vannak és Bp. Mellett van egy köpésre.)
kielégíthetetlen a pénzéhség.

Mármint a görögöknél alacsony a gépszám, vagy a típusnak? Mondjuk kb mindkettőre ráillik :) De ettől függetlenül kéne találniuk valami megoldást erre, mert nem normális a helyzet.

Két gondolatkísérlet. Szigorúan csak gondolatkísérlet.

1. Legyártottak vagy 120 Spartant. Mi lett volna, ha eredetileg úgy álltak volna neki, hogy legyártanak vagy 2-300-at. Emiatt olcsóbb lenne és többet is tudnának eladni. És tovább egyszerűsítené a helyzetet, ha a legyártott alkatrészekből nem szerelnének össze minden gépet, csak amennyire épp vásárló van, így az alkatrészek pótalkatrészként is eladhatóak lennének. Persze ez anyagilag elég nehéz, mert a legyártásssal komoly pénzek állnának raktárakban. Dehát ez csak gondolatkisérlet.

2. Technológiai visszalépés. Mi lenne ha egyszerűbb anyagokból, egysszerűbb technológiákkal építenék a gépeket? Nőne a tömege mondjuk. Lehet hogy kicsit nagyobb gépet kéne építeni ugyanolyan kapcitáshoz, vagy leadni kicsit a teherszállító kapacitásból. Cserébe visszont erősen csökkenne a gép ára.

Még két dolog.

1. A Leonardo a gépet "C-27J Spartan Next Generation"-nek nevezi. Nem tom hogy valami fejlesztést is takar-e vagy csak marketing ok miatt.

2. A pizzasütők a Spartannal a Fairchild C-119 Flying Boxcar-t cserélték, ami amúgy azért elég menőn nézett ki :)
Fairchild_C-119B_of_the_314th_Troop_Carrier_Group_in_flight%2C_1952_%28021001-O-9999G-016%29.jpg


Még dugattyús motorral szerelték, és az apja is még a 2 vh-ban szolgált. Viszont érdekes, hogy a két gép hasonló üres tömeggel, hasonló max felszálló tömeggel és hasonló max teherbírásssal bír. A Spartannak vagy 30%-kal erősebb a hajtóműve. Először furcsa is, hogy akkor hol a fejlődés? Ahogy néztem a Spartan kb 2-szer akkora hasznos terhet kétszer akkora távolságra képes elvinni. Tehát valami négyszeres is lehet a teherszállító képessége, mint a C-119-nek, ugyanabban a súlycsoportban. Ami így már azért elég durva fejlődés.

Érdekes lenne utánagondoni, hogy mi lenne némi fejlesztés után a C-119-cel. Még 5 fős személyzettel bír, de némi fejlesztés után elég lenne annyi, amennyi a Spartannak. Ha a két motort gázturbinára cserélnék, akkor lehet hogy kapásból mondjuk kétszeresére nőne a teherszállító képessége. Miközben hulladékvasból gyártanák fillérekből. Túlzás nyilván. Szóval talán van egy technológiai fejlesztés határ, ami fölött már sokkal jobban növekszik az ár, mint a képesség. És emiatt most ott vagyunk, hogy ugyan nagyon kajak gépeket tudunk gyártani, de olyan drágán, hogy alig tudnak venni és karbantartani belőle.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 698
3 924
113
Mármint a görögöknél alacsony a gépszám, vagy a típusnak?
A Spartanból van úgy összességében kevés... 8 repülő már életképes flotta: egy menetben elvisz annyi szilvalekvárt, mint egy C-17-es, ráadásul a görögöknek van még C-130-ból is valamennyi.
50-60 éve még kellett a repülő dögivel, meg persze relatíve olcsón javítható fém sárkányszerkezetek voltak.
1. Legyártottak vagy 120 Spartant. Mi lett volna, ha eredetileg úgy álltak volna neki, hogy legyártanak vagy 2-300-at. Emiatt olcsóbb lenne és többet is tudnának eladni. És tovább egyszerűsítené a helyzetet, ha a legyártott alkatrészekből nem szerelnének össze minden gépet, csak amennyire épp vásárló van, így az alkatrészek pótalkatrészként is eladhatóak lennének. Persze ez anyagilag elég nehéz, mert a legyártásssal komoly pénzek állnának raktárakban. Dehát ez csak gondolatkisérlet.
kész kibelezett sárkányt nem nagyon lehet eladni pótalkatrésznek, és valahol tárolni is kell. A Beépítendő berendezésekből pedig így is sok forog esélyesen.
2. Technológiai visszalépés. Mi lenne ha egyszerűbb anyagokból, egysszerűbb technológiákkal építenék a gépeket? Nőne a tömege mondjuk. Lehet hogy kicsit nagyobb gépet kéne építeni ugyanolyan kapcitáshoz, vagy leadni kicsit a teherszállító kapacitásból. Cserébe visszont erősen csökkenne a gép ára.
Jó a kompozit, csak két nagyobbacska baj van vele előbb-utóbb:
  • Ha sérül és javítani kell, az időben is napokat emészthet fel, valamint temperált helyiségben kell végig tartani a röpcsit, ráadásul nem úszol meg egy apró javítást sem 1000 euró alatt csak anyagköltségben, ha nem folyton törik a repülő, mint a ropi.
    ( Ha megnyitottad a komponenseket, akkor onnét pár hónapod van felhasználni és ha nem tudod elkenni sehová, akkor veszélyes hulladékként kell megsemmisíteni, [ ezzel szemben a szegecs meg a lemez évekig/évtizedekig eláll ingyen] )
  • Mikor kidobod a repülőt, onnéttól van sok tonna hulladékod, amit nem lehet reprocesszálni, vagyis inkább csak iszonyú drágán. Minden repcsit meg nem lehet múzeumba rakni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 161
10 898
113
A Spartanból van úgy összességében kevés... 8 repülő már életképes flotta: egy menetben elvisz annyi szilvalekvárt, mint egy C-17-es, ráadásul a görögöknek van még C-130-ból is valamennyi.
50-60 éve még kellett a repülő dögivel, meg persze relatíve olcsón javítható fém sárkányszerkezetek voltak.

kész kibelezett sárkányt nem nagyon lehet eladni pótalkatrésznek, és valahol tárolni is kell. A Beépítendő berendezésekből pedig így is sok forog esélyesen.

Jó a kompozit, csak két nagyobbacska baj van vele előbb-utóbb:
  • Ha sérül és javítani kell, az időben is napokat emészthet fel, valamint temperált helyiségben kell végig tartani a röpcsit, ráadásul nem úszol meg egy apró javítást sem 1000 euró alatt csak anyagköltségben, ha nem folyton törik a repülő, mint a ropi.
    ( Ha megnyitottad a komponenseket, akkor onnét pár hónapod van felhasználni és ha nem tudod elkenni sehová, akkor veszélyes hulladékként kell megsemmisíteni, [ ezzel szemben a szegecs meg a lemez évekig/évtizedekig eláll ingyen] )
  • Mikor kidobod a repülőt, onnéttól van sok tonna hulladékod, amit nem lehet reprocesszálni, vagyis inkább csak iszonyú drágán. Minden repcsit meg nem lehet múzeumba rakni.

Éljen a durál alu! :hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci