Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
A cikk iszonyatosan zavaros.
  • USAF kiöregedő F-15C/D flotta? Az egész megmaradó flotta 0 órás a Golden Eagle után és bele lehet tekerni legalább még 8 ezer órát. Ez a pilótánkénti 140 órával és 1,5 pilótával is (ha lenne, hiány van perpill...) is elég cirka 40 évig.
  • Az F-15E eleve 16 ezer órára volt tervezve és a hosszútávú strukturális vizsgálatok alapján lehetővé teszik jelen állás szerint 24-32 ezer órás üzemet is. Ez azt jelenti, hogy még kb. 20-25 évig repülnek a két F-15. A flotta átlagosan talán, ha 8-9 ezer óránál ha tart, a legöregebb gép tart 12 ezer óránál.
  • Az, hogy a NG F-15-tel mi lesz az más kérdés, de az nem USAF.
  • Az F-16CCJ-ből már nem tudom követni, hogy mennyire, de utolsó állás szerint valami 349 darabot akartak továbbéltetni 12 ezer órás élettartamig meg AESA radar + talán V cockpit. Ez utóbbiban nem vagyok biztos.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 572
18 492
113
Fogalmam sincs, mennyi az alapja a cikknek. De nem csak vadászokról értekezett, hanem mindenről, ami USAF. Jönnek a Pegasus-ok, dolgoznak a B-3-ason, folyik az F-35 rendszeresítés, és előtanulmányok vannak a Goldan Eage/Raptor utáni új csúcs vadászról. Amiben talán igaza lehet valamennyire, hogy ez rengeteg program, bődületesen sok pénz az elkövetkező 2-3 évtizedre. Illetve lassan valószínűleg el kell majd gondolkozni a C-17-esek váltótípusának igénylistáján. Persze lehet, hogy az egész csak a "szokásos" ég a ház, több pénz kell.
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
M

molnibalage

Guest
Még nem volt időm végignézni. Hátha van benne valami érdekes.

Hát finoman szólva nem sok érdekes volt a két videóban. Messze többet vártam.
  • A vadászos részből kb. szinte semmit nem tudok felidézni, kb. az volt a legjelentősebb, hogy F-16-osok megjelenése esetén a RAF-os fiúk sokszor bátor menekülésbe kezdtek, mert közel esélyük sem volt ellenük.
  • A légifolyosó használatról regéltek még azt-az, hogy más, mint otthon.
  • A jenki pilóták jellemén meglepődtek, másra számítottak. A második videóban azért elhangzik, hogy repülésen kívüli viselkedésben nem tapasztaltak nagy difit.

A csapásmérő videóban picivel több volt, a kijelentések egy része műszaki szemmel nehezen érthető.
  • A Buccaneer első Red Flag szereplésén olyan jól szerepelt, hogy a következőn a jenkiknél az volt a sztár, aki képes volt elkapni azt.
  • A Buccaneer gépeknek akkoriban semmi önvédelmi rendszere nem volt. Ez gondolom azt jelenti, hogy még infracsapdák sem.
  • Az alacsony repülés szerintük úgy védett, hogy gépágyús találathoz alacsonyabban vagy egy szintben kellett repülni a Bucc-kal, ami nehéz vagy lehetetlen volt. Számomra nem világos, hogy miért, mert tökéletesen megoldható a fölülről támadás gépágyúval is, a II. vh alatt is az volt már nemhogy a radarral segített célzással...
  • Az IR raktéa szerintük azért nem működött, mert a sivatagban sok csillogó felület volt, ami megzavarta. Apró hiba hogy ez jenkiknél már AIM-9L korszak volt és a sivatag sem ennyire egyenszilárd, hogy mindenhol gond legyen ez.
  • A hazai terephez képest a mélyrepülés jellemzőit hasonlítgatták.
  • A Bucc, ha jól értem 600 csomóval tudott hasítani alacsonyan, ezért nehezen érték utol és nemigen tudták üldözni őket alacsonyan. Néha 30 lábon repültek az angol pilóták, legalábbis egyesek, mindenki nevében nem akart beszélni a pilóta.
Háttérben hallgattam végig, de a német interjúhoz vagy más interjúhoz képest semmi egetrengető nem volt a vidiben sőt, egyes állításokon igencsak vakartam a fejem...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
T

Törölt tag 1586

Guest
Címszavak: JTAC, Android Tactical Assault Kit (ATAK), Persistent Close Air Support (PCAS), Kinetic Integrated Low-cost SoftWare Integrated Tactical Combat Handheld (KILSWITCH) harctéri hálózat

Úgy tűnik hogy a CAS technikája is rohamléptekkel fejlődik és már nem a ROVER a kulcs a gyors és hatékony föld-repülőgép együttműködésnek.
Az új varázsszó a DARPA PCAS programja és az Android rendszerre épülő szabadon letölthető Tactical Assault Kit alkalmazás.
Mi is ez?

Korábban ha a gyalogságnak légi támogatásra volt szüksége ott volt a JTAC aki kapcsolatba lépett a támogatást adó repülőgéppel. Jó esetben volt ROVER terminál amin keresztül a JTAC katona láthatta a repülőgép TGP-jének a képét és pontosan kijelölhette a célpontot. Végig kellett menni a híres 16 lépéses azonosításon és csak utána következhetett a tűzmegnyitás.
Mindez hosszú percekig tartott ráadásul a folyamatról csak a JTAC katona és a repülőgépet vezető pilóta tudott.
Úgy tűnik ez már múlté.

Az új módszerhez szükség van:
- egy KILSWITCH készülékre. Ez nem más mint egy heavy duty Androidos tablet, de akármilyen Androidos palmtop vagy mobil telefon megfelelő
- kell egy a készülékre feltelepített ATAK alkalmazás és meg-elelő jogosítvány hogy fel tudjon csatlakozni a harctéri hálózatra
- a CAS-t adó repülőgépen egy megfelelő vevő készülékre.

A módszer az alábbiak szerint működik:
- JATC-nél lévő eszköz felkapcsolódik a harctéri hálózatra;
- U.így tesz a környéken lévő katonáknál lévő erre feljogosított többi eszköz is
- Az eszközök letöltik az aktuális felderítési adatokat, taktikai helyzetképet, stb (Nine Line brief);
- Amikor a helyzet úgy hozza hogy CAS-ra van szükség a JTAC az eszközén néhány megtervezi a műveletet (kijelöli a célt, megadja adnak a tulajdonságait, stb…);
- Az adatok automatikusan felkerülnek a repülőgépre, valamint az összes a közelben lévő a hálózatra felcsatlakozott eszköz értesül a várható légicsapásról;
- A JTAC katona látja az eszközén a TGP képét és engedélyezi a tűzmegnyitást.

A módszer előnye hogy a légicsapás beérkezéséhez szükséges idő alaposan lerövidül. Mindenki értesülhet a tervezett csapásról akit szeretnénk hogy értesüljön és ha gond van még időben beleszólhat a végrehajtásba. A linkelt cikkben leírtak alapján a cél az hogy a CAS kérést a pizza rendeléshez fogható egyszerű, gyors folyamattá redukálják.

Képek, videók:

Az androidos eszköz:
atak_ops_hdr-wide__74332.jpg


Videó:

 
M

molnibalage

Guest
Mindez hosszú percekig tartott ráadásul a folyamatról csak a JTAC katona és a repülőgépet vezető pilóta tudott.
Úgy tűnik ez már múlté.
Ezért van az, hogy egész egyszerűen nem tudom értelmezni, hogy komoly légvédelem esetén hogyan képzeli el a CAS-t bárki. Ott ahol, csak Tor-M1, IR SHORAD és MANPAD van már ott is necces ez. Egy AD és 25 km-ig terjedő RADHORAD esetén elég muris a CAS így.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 342
84 156
113
Halkan jegyzem meg hogy az oroszok a sokkal biztonságossabb IOS-t feltörték (arra panaszkodott az ami SF,hogy az oroszok átvették a telefon felett az irányítást,mindent látgak,hallottak és mindenhez hozzáfértek ami a volt)Szíriában...Szóval ez kecskebaszók ellen jó mindenki más feltöri seperc alatt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 342
84 156
113
Ezért van az, hogy egész egyszerűen nem tudom értelmezni, hogy komoly légvédelem esetén hogyan képzeli el a CAS-t bárki. Ott ahol, csak Tor-M1, IR SHORAD és MANPAD van már ott is necces ez. Egy AD és 25 km-ig terjedő RADHORAD esetén elég muris a CAS így.

Ez mondjuk nem igaz mert a JTAC annak a parancsai alapján dolgozik(nincs autonóm célválasztási joga) aki alá be van osztva azaz ha egy szakasz alá van beosztva akkor a szakaszparancsnok mondja meg neki mit pusztítson el ha század alatt akkor a századparancsnok stb.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ezért van az, hogy egész egyszerűen nem tudom értelmezni, hogy komoly légvédelem esetén hogyan képzeli el a CAS-t bárki. Ott ahol, csak Tor-M1, IR SHORAD és MANPAD van már ott is necces ez. Egy AD és 25 km-ig terjedő RADHORAD esetén elég muris a CAS így.
Én kezdem érteni miért is beszéltek arról hogy az A10-est majd leváltja az F35 CAS szerepkörben is SDB-vel.
Halkan jegyzem meg hogy az oroszok a sokkal biztonságossabb IOS-t feltörték (arra panaszkodott az ami SF,hogy az oroszok átvették a telefon felett az irányítást,mindent látgak,hallottak és mindenhez hozzáfértek ami a volt)Szíriában...Szóval ez kecskebaszók ellen jó mindenki más feltöri seperc alatt.
Ehhez képest semmiféle hír nem volt arról hogy egyetlen légicsapást is meg tudtak volna akadályozni…

Nagy kérdés hogy mikor férnek hozzá a kódolt információhoz...ezek taktikai információk.
Ha csak egy órás munkával tudják feltörni a kódolást az Oroszok akkor már késő.
Annyira meg tudják az amik is nehezíteni a feltörést hogy online ne tudjanak belenyúlni
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 342
84 156
113
Én kezdem érteni miért is beszéltek arról hogy az A10-es majd leváltja az F35 CAS szerepkörben is SDB-vel.

Ehhez képest semmiféle hír nem volt arról hogy egyetlen légicsapást is meg tudtak volna akadályozni…

Nagy kérdés hogy mikor férnek hozzá a kódolt információhoz...ezek taktikai információk.
Ha csak egy órás munkával tudják feltörni a kódolást az Oroszok akkor már késő.
Annyira meg tudják az amik is nehezíteni a feltörést hogy online ne tudjanak belenyúlni

Miről beszélsz?Ha feltörik a telefont ami nálad van az olyan mintha ott lenne egy kém köztetek ami mindent jelent.Semmit nem akadályoz meg csak semmit nem tudsz úgy csinálni,hogy az ellenség ne tudná ami marha nagy gáz.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
T

Törölt tag 1586

Guest
Miről beszélsz?Ha feltörik a telefont ami nálad van az olyan mintha ott lenne egy kém köztetek ami mindent jelent.Semmit nem akadályoz meg csak semmit nem tudsz úgy csinálni,hogy az ellenség ne tudná ami marha nagy gáz.
Még egyszer...egyáltalán nem természetes hogy a katonai titkosított készüléket úgy feltörnek hogy mindent online látnak, hallanak.
Egy sima mobilnál ez valóban gyerekjáték - az Oroszok v.színű ilyen készüléket látták és hallottak - de egy katonai szabvány hálózatnál és készüléknél egyáltalán nem az.

Természetesen a titkosítás a sarkalatos pontja a koncepciónak, de előlegezzük meg hogy talán az amik se komplett hülyék és gondoltak erre is.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 342
84 156
113
Még egyszer...egyáltalán nem természetes hogy a katonai titkosított készüléket úgy feltörnek hogy mindent online látnak, hallanak.
Egy sima mobilnál ez valóban gyerekjáték - az Oroszok v.színű ilyen készüléket látták és hallottak - de egy katonai szabvány hálózatnál és készüléknél egyáltalán nem az.

Természetesen a titkosítás a sarkalatos pontja a koncepciónak, de előlegezzük meg hogy talán az amik se komplett hülyék és gondoltak erre is.

Igen azért jár az SF is mobillal mert annyira fontosnak tartják...Arról nem is beszélve,hogy bármilyen androidos készüléken működik azaz mobilon nincs más dolgod csak telepíted az ATAK alkalmazást és kész.Ezt is csinálják mert amúgy az ATAK marha praktikus.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 467
T

Törölt tag 467

Guest
Van mindenféle titkosítás, meg biztonságos csatorna, de az Irániak csak lehozták azt az RQ-170-est, ezt azért érdemes fejben tartani. Nagyon nehéz megmondani sajnos, hogy a sok-sok hálózatos alkalmazás, ami amúgy nagyon megkönnyíti mindenki dolgát valós harci körülmények között mennyire lesz hasznos.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi
T

Törölt tag 1586

Guest
van mindenféle titkosítás, meg biztonságos csatorna, de az Irániak csak lehozták azt az RQ-170-est, ezt azért érdemes fejben tartani
Az GPS spoofing volt...és azóta azt is megoldották
.Arról nem is beszélve,hogy bármilyen androidos készüléken működik azaz mobilon nincs más dolgod csak telepíted az ATAK alkalmazást és kész.
Bármilyen alkalmazást telepíthetez a készülékedre. Az nemjelenti hogy föl is engednek a hálózatra. Ha meg nem férsz hozzá a hálózathoz nem kapod meg a legfrissebb adatokat és pláne nem fogsz tudni CAS-t kérni.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage