1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Grumman F-14 Tomcat

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Volt ilyen F-15C proto vagy ez tisztán "mi lenne ha" fejtegetés? Mert ez esetben az F-15C/D sokkal nagyobb mértékben tért volna el az A/B-től és 100%, hogy az F-15E is eleve GE hajtóművet kap.

    A PW nem megrendelésre, hanem a hírnevén esett csorba miatt dolgozta ki a FADEC-et?

    Az F100 gyengélkedik? Az F100 problémák tudtommal messze 1976 után kezdődtek és igazán csak az IOC után csúcsosodtak ki, amikor az F-14A már százas nagyságrendben volt hadrendben.

    Újraértelmezett? Érted ez alatt a Block 25 előremutató kabinját és a Block 40/42 és LANTIRN rendszert a FoFA követelményeihez?

    Gyakorlatilag az F-14 lehetett érv, hogy ott meg a GE szorította ki őket annak ellenére, hogy ők megtettek volna mindent, csak nem adtak rá pénzt?
     
  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Muszáj volt nekik ezt meglépni.

    És az F-16C block 30-at és az azutáni x0-ás verziókat is ide lehet venni, hiszen a GE bepofátlankodott a PW tuti bizniszébe.
     
    fishbed and molnibalage like this.
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Scott Joseph Kelly űrhajós, az iker-kísérletben az űrben dolgozott és aki mellesleg F-14-esen és F/A-18-ason US Navy berepülőpilóta volt (testvére Mark Kelly A-6-os Intruderen 39 bevetést repült a Sivatagi Vihar alatt), a tesztpilóta képzés elvégzését követően a haditengerészet légikatasztrófáinak kivizsgáló csapatában kezdett tevékenykedni. Legelső feladata a Kara Hultgreen katasztrófa feltárása volt. Akkori konklúziójuk szerint a leszállás közbeni lezuhanás elkerülhető lett volna, ha az F-14-esen digitális FbW kormányvezérlő rendszer van.
    Scott Joseph Kelly volt az első, aki ezután egy digitális FbW kormányvezérlő rendszerrel szerelt F-14-essel repült. Érdekesség, hogy a Hultgreen-katasztrófa 1994-ben volt. Addig a Tomcat gépek kormányvezérlését a Central Air Data Computer felügyelte.
    Azonban az F-14D gépeken már a Digital Flight Control System van. Viszont a D modelleket 91 óta gyártották, ami eszerint felveti, hogy a kezdeti D gépeken még nem a DFCS volt installálva.

    Nos, rövid nyomozással kiderült, hogy az F-14D-k közül bizony az összes ugyanazzal az eredeti Garret AirResearch gyártotta CADC-vel volt szerelve, mint az Aés B modellek.
    Hanem a Hultgreen eset után 1996-ban, a Kelly-féle tesztek (36 órányi tesztrepülés) eredményeként a GEC-Marconi cég fejlesztette DFCS került rendszeresítésre. Ezt a rendszert a Eurofighter Typhoon-hoz fejlesztette ki a GEC-Marconi.
    Az 1996-os döntés szerint minden F-14 A, B és D modell átépítésre kell, hogy kerüljön, 1998-ig.

    https://www.flightglobal.com/news/articles/digital-flight-control-f-14-due-for-sea-trials-9534/

    Amennyire én tudom, ez a módosítás végül csak az erősen lecsökkentett mennyiségben legyártott D variánsokon lett elvégezve a jelzett időszakban.
     
    Pocok75, fishbed and molnibalage like this.
  4. fulcrum11

    fulcrum11 Active Member

    Nagyon jó kis videó a DCS-s F-14 megjelenés kapcsán.
     
  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    fishbed and Pocok75 like this.
  7. Celebra

    Celebra Well-Known Member

  8. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  9. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Elég nagy ökörségek vannak benne repülési teljesítmény terén. Konkrétan az izraeli tesztelő pilóták véleménye ugrik be, ahol az F-14A-val szemben egyes helyzetekben az A-4-et is erősebbnek tartották.

    Az F-15A-val szemben 'always win' rész konkrétan marhaság.
     
  10. arbalest

    arbalest Well-Known Member

    Piros Cica. :D

    [​IMG]
     
    fishbed and Pocok75 like this.
  11. emel

    emel Well-Known Member

    Fekete cicus a piros cicuson, vagyis "Felix the cat" a Tomcat függőleges vezérsíkján.
     
  12. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    [​IMG]

    A macsekok szélnek eresztése.

    Ez a fotó 2006 március 10-én készült Virginia partjainál, a Perzsa-öbölből hazaérkező USS Theodore Roosevelt fedélzetéről épp dobbantani készülnek a VF-213 "Blacklions" és VF-31 "Tomcatters" századok hajózói.

    Mint ismert a Tomcatters becenevet 1948 óta használó VF-31-es század búcsúztatta a típust - mind a szárazföldön @ NAS Oceana, mind azév nyarán a tengeren, mikor is a fenti fotón látható gépek egyikével a század 112-es oldalszámújával végrehajtották a típus utolsó katapultos indulását.

    A típus amerikai színekben utoljára 2006 októberében repült, mikor is a VF-31 101-es gépét átrepülték NAS Oceana-ról a kiállításának helyszínére, ami stílszerűen: Grumman Headquarters, Bethpage, New York
     
  13. Tcat

    Tcat Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    No, ha már így előjött Felix! :D

    Hogy a meggyújtott kanócos bombával rohanó Felix mely század kabalája, az némi vita tárgya volt úgy cirka 75 évvel ezelőtt mindenféle század jelölés módosítás / összevonások miatt.

    A VFA-31 "Tomcatters" a Navy ma is aktív századai között majdnem a legrégebbre tudja visszavezetni a gyökereit - az 1919-es alapítású Tophatters után 1935-ös létrehozásukkal ők a másodikak, viszont '35 júliusában VF-1B "Shooting Stars" névvel alakult meg a század. 1937-ben átnevezték őket VF-6-ra miután összevonták a VF-8 századdal. A 2. világháború alatt újabb századjelölés változás történt: a Midway-szigeteki csatát követően az 1921-es alapítású VF-2 (akkoriban épp VF-3) vissza lett nevezve VF-6-ra - merthogy olyan jelölésük is volt az évek alatt. Az 1937-es VF-6 pedig megkapta a VF-3 jelölést. Tiszta, nem? :) (A kulcs a dologhoz, hogy a '21-es létrehozású VF-2/VF-6/VF-3/VF-6 fennállásának szűk 25 éve alatt össze-vissza volt nevezgetve - lásd: https://en.wikipedia.org/wiki/VF-6)

    Felix macsek viszont korábban a régebbi VF-3 század kabalája volt és a háború végéig ment is a huzavona, hogy akkor most kihez is tartozik. Ennek végül a mai VF-31 újabb átnevezésekor lett vége: 1946-ban VF-3A lett a század jelölése és onnantól hivatalosan nekik lett ítélve kabalaként Felix kandúr. Ekkor mondjuk már nem létezett a kabalát elvitató másik század, melyet a háború végén feloszlattak.

    A VF-2/VF-3/VF-6 eredeti Felixe: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vf2b_vf3_vf6b_1928_insig.jpg

    A VF-31 jelölés és a Tomcatters becenév pedig 1948-tól élt. A Tomcatek 2006-os búcsújával párhuzamosan a századjelölés esetükben is egy "A" betűvel bővült a Super Hornet vadászbombázó volta miatt. A VF-31 -> VFA-31 változáson felül minden más maradt persze, nem lettek a "Hornettes", mint ahogy Fighter Fling 2004 videóban volt poénként a Super Hornetre váltást "fikázó" blokkban :) (Mikre nem emlékszik az ember... a lenti videó onnan indul, hangerőre vigyázni!)

     
    Pocok75, molnibalage and fishbed like this.
  14. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

  15. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  16. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  17. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ez alighanem egy probléma.

    [​IMG]
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Dzsíííí, ez mi volt?
     
  20. KoviUbi

    KoviUbi Well-Known Member

     
    fishbed and molnibalage like this.

Ezen oldal megosztása