Grumman F-14 Tomcat

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 273
35 457
113
. Ha anno, 1984-ben a PW nem ébred fel és legalább nem dolgozza ki a kis mértékben csökkentett statikus tolóerjeű, de más különben kiváló karakterisztikájú F100PW200-as szériát, akkor ma az F-15C gépekben is F110GE100-as, vagy valami hasonló verziónevű dolgozna.
Volt ilyen F-15C proto vagy ez tisztán "mi lenne ha" fejtegetés? Mert ez esetben az F-15C/D sokkal nagyobb mértékben tért volna el az A/B-től és 100%, hogy az F-15E is eleve GE hajtóművet kap.

A PW nem megrendelésre, hanem a hírnevén esett csorba miatt dolgozta ki a FADEC-et?

Csakhogy, mikor az F401-es megjelent, a US Navy csak annyit tudott, hogy az USAF-nál az alap variáns is gyengélkedik, mire számítson egy "húzott" verzió esetében?
Az F100 gyengélkedik? Az F100 problémák tudtommal messze 1976 után kezdődtek és igazán csak az IOC után csúcsosodtak ki, amikor az F-14A már százas nagyságrendben volt hadrendben.

1981-től jött Reagan, vele együtt intenzív emelkedésnek indult a védelmi szektor költségvetése, 1983-84-től ilyen újraértelmezett programok indultak, mint F-16C,
Újraértelmezett? Érted ez alatt a Block 25 előremutató kabinját és a Block 40/42 és LANTIRN rendszert a FoFA követelményeihez?

Talán most már mindenki érti, hogy 2011-ben a PW miért kardoskodott olyan agresszívan a Kongresszusban az ellen, hogy a GE F136-osa is megjelenhessen az F-35-ös családban, mint Alternative Fighter Engine.
Gyakorlatilag az F-14 lehetett érv, hogy ott meg a GE szorította ki őket annak ellenére, hogy ők megtettek volna mindent, csak nem adtak rá pénzt?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 691
23 026
113
A PW nem megrendelésre, hanem a hírnevén esett csorba miatt dolgozta ki a FADEC-et?
Muszáj volt nekik ezt meglépni.

Gyakorlatilag az F-14 lehetett érv, hogy ott meg a GE szorította ki őket annak ellenére, hogy ők megtettek volna mindent, csak nem adtak rá pénzt?

És az F-16C block 30-at és az azutáni x0-ás verziókat is ide lehet venni, hiszen a GE bepofátlankodott a PW tuti bizniszébe.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
7 691
23 026
113
Scott Joseph Kelly űrhajós, az iker-kísérletben az űrben dolgozott és aki mellesleg F-14-esen és F/A-18-ason US Navy berepülőpilóta volt (testvére Mark Kelly A-6-os Intruderen 39 bevetést repült a Sivatagi Vihar alatt), a tesztpilóta képzés elvégzését követően a haditengerészet légikatasztrófáinak kivizsgáló csapatában kezdett tevékenykedni. Legelső feladata a Kara Hultgreen katasztrófa feltárása volt. Akkori konklúziójuk szerint a leszállás közbeni lezuhanás elkerülhető lett volna, ha az F-14-esen digitális FbW kormányvezérlő rendszer van.
Scott Joseph Kelly volt az első, aki ezután egy digitális FbW kormányvezérlő rendszerrel szerelt F-14-essel repült. Érdekesség, hogy a Hultgreen-katasztrófa 1994-ben volt. Addig a Tomcat gépek kormányvezérlését a Central Air Data Computer felügyelte.
Azonban az F-14D gépeken már a Digital Flight Control System van. Viszont a D modelleket 91 óta gyártották, ami eszerint felveti, hogy a kezdeti D gépeken még nem a DFCS volt installálva.

Nos, rövid nyomozással kiderült, hogy az F-14D-k közül bizony az összes ugyanazzal az eredeti Garret AirResearch gyártotta CADC-vel volt szerelve, mint az Aés B modellek.
Hanem a Hultgreen eset után 1996-ban, a Kelly-féle tesztek (36 órányi tesztrepülés) eredményeként a GEC-Marconi cég fejlesztette DFCS került rendszeresítésre. Ezt a rendszert a Eurofighter Typhoon-hoz fejlesztette ki a GEC-Marconi.
Az 1996-os döntés szerint minden F-14 A, B és D modell átépítésre kell, hogy kerüljön, 1998-ig.

https://www.flightglobal.com/news/articles/digital-flight-control-f-14-due-for-sea-trials-9534/

Amennyire én tudom, ez a módosítás végül csak az erősen lecsökkentett mennyiségben legyártott D variánsokon lett elvégezve a jelzett időszakban.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
30 273
35 457
113

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
5 171
6 448
113
Piros Cica. :D

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
1 443
2 669
113


A macsekok szélnek eresztése.

Ez a fotó 2006 március 10-én készült Virginia partjainál, a Perzsa-öbölből hazaérkező USS Theodore Roosevelt fedélzetéről épp dobbantani készülnek a VF-213 "Blacklions" és VF-31 "Tomcatters" századok hajózói.

Mint ismert a Tomcatters becenevet 1948 óta használó VF-31-es század búcsúztatta a típust - mind a szárazföldön @ NAS Oceana, mind azév nyarán a tengeren, mikor is a fenti fotón látható gépek egyikével a század 112-es oldalszámújával végrehajtották a típus utolsó katapultos indulását.

A típus amerikai színekben utoljára 2006 októberében repült, mikor is a VF-31 101-es gépét átrepülték NAS Oceana-ról a kiállításának helyszínére, ami stílszerűen: Grumman Headquarters, Bethpage, New York
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
1 443
2 669
113
No, ha már így előjött Felix! :D

Hogy a meggyújtott kanócos bombával rohanó Felix mely század kabalája, az némi vita tárgya volt úgy cirka 75 évvel ezelőtt mindenféle század jelölés módosítás / összevonások miatt.

A VFA-31 "Tomcatters" a Navy ma is aktív századai között majdnem a legrégebbre tudja visszavezetni a gyökereit - az 1919-es alapítású Tophatters után 1935-ös létrehozásukkal ők a másodikak, viszont '35 júliusában VF-1B "Shooting Stars" névvel alakult meg a század. 1937-ben átnevezték őket VF-6-ra miután összevonták a VF-8 századdal. A 2. világháború alatt újabb századjelölés változás történt: a Midway-szigeteki csatát követően az 1921-es alapítású VF-2 (akkoriban épp VF-3) vissza lett nevezve VF-6-ra - merthogy olyan jelölésük is volt az évek alatt. Az 1937-es VF-6 pedig megkapta a VF-3 jelölést. Tiszta, nem? :) (A kulcs a dologhoz, hogy a '21-es létrehozású VF-2/VF-6/VF-3/VF-6 fennállásának szűk 25 éve alatt össze-vissza volt nevezgetve - lásd: https://en.wikipedia.org/wiki/VF-6)

Felix macsek viszont korábban a régebbi VF-3 század kabalája volt és a háború végéig ment is a huzavona, hogy akkor most kihez is tartozik. Ennek végül a mai VF-31 újabb átnevezésekor lett vége: 1946-ban VF-3A lett a század jelölése és onnantól hivatalosan nekik lett ítélve kabalaként Felix kandúr. Ekkor mondjuk már nem létezett a kabalát elvitató másik század, melyet a háború végén feloszlattak.

A VF-2/VF-3/VF-6 eredeti Felixe: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vf2b_vf3_vf6b_1928_insig.jpg

A VF-31 jelölés és a Tomcatters becenév pedig 1948-tól élt. A Tomcatek 2006-os búcsújával párhuzamosan a századjelölés esetükben is egy "A" betűvel bővült a Super Hornet vadászbombázó volta miatt. A VF-31 -> VFA-31 változáson felül minden más maradt persze, nem lettek a "Hornettes", mint ahogy Fighter Fling 2004 videóban volt poénként a Super Hornetre váltást "fikázó" blokkban :) (Mikre nem emlékszik az ember... a lenti videó onnan indul, hangerőre vigyázni!)