F-14-es lefújja a fedélzetről a társát.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A pilóták reakcióideje se gyenge, insta eject.F-14-es lefújja a fedélzetről a társát.
2000 és évek elején legtöbb orosz ,kìnai,európai gép a d nekem közelében sem volt avionikàban.pl.tűzvezető rendszer teljesìtménye,precíziós bombàzàs stb.A és B verzió viszont teljesen elavult volt ezen a téren D ből meg minimàlis szàmú gép àllt rendelkezésre.Super hornet messze előrébb járt ezen a téren mint az akkori EU. orosz stb.gépek.Super hornet az F 14 D tervezett tovàbbfejlesztett variànsaival lehetne összehasonlìtani amiből érthető okokból nem lett semmi.Ez ebben a formában finoman szólva nem igaz.
Szóval a potens képesség az igen erősen relatívvá vált 2006-ban, ha nem a hidegháborús gépekhez méred, hanem az új Navy géphez képest...
- Az AIM-54 rakéták üzemideje előbb lejárt, mint ahogy a F-14 típust kivonták volna. Emiatt 2006-ban is a gép légiharc-fegyverzete az AIM-7M és AIM-9M-re korlátozódott és mecha legyezésű radaja volt szemben a Super Hornet AIM-9X + JHMCS = HOBS és AIM-120 + AESA radar képességévéel szemben. (Akkor még nem minden SH volt AESA radaros, de utólag azzá alakították a nem olyan gépeket is.)
- ASM képessége nem volt, AGM-84-et soha nem integrálták.
- (Igen, van AIM-120 és AGM-84-es tesztkép is, de ezek teszt szinten maradtak, forrást nem adtak hozzá soha, a soha nem alkalmazták az egész flotta számára.)
- A SH konfigja jobban variálható a rengetek függesztési pontja miatt. 3 és 5 pótossal is BARCAP-elhet és 5 pótossal is 4xAIM-120 + 2xAIM-9 van, ami az F-14 számára a 2 pótosos fleet CAP konfiggal egyenértékű. 3 pótósnál meg 8xAIM-120 van. Ráadásul a szimultán célleküzdés az AESA radar miatt a teljes azimut korlát mellett megvan, a mecha legyezésű F-14-nél meg nem.
- Az AG képessége a SAR radar üzemmód és jobban variálható konfiggal is jobb volt.
- Az F-14 egyes konfigok esetén repteljesítményben múlta felül, de csak a GE hajtóművel.
- Az F-14A+/B nem volt multirole, csak a D.
Ez tök szép és jó, de nem azokhoz kell mérni, hanem ahhoz, amit az utódjának terveztek. Egyébként már itt kezdett remegni a léc, mert az export Szu-30 gépekhez járt R-77, ezzel szemben AIM-120 meg nem volt az F-14-hez. (Most tekintsün el attól, hogy az R-77 képességeit nem magasztalta fel egyik alkalmazója sem ls kinematikailag legfejebb AIM-120A-hoz mérhető, a B és C-hez képest sokkal gyengébb.) HOBS képessége szintén nem volt, a kabin részben a 3. generációt idézte, a sárkány örög probléma forrása volt, stb.2000 és évek elején legtöbb orosz ,kìnai,európai gép a d nekem közelében sem volt avionikàban.pl.tűzvezető rendszer teljesìtménye,precíziós bombàzàs stb.A és B verzió viszont teljesen elavult volt ezen a téren D ből meg minimàlis szàmú gép àllt rendelkezésre.Super hornet messze előrébb járt ezen a téren mint az akkori EU. orosz stb.gépek.Super hornet az F 14 D tervezett tovàbbfejlesztett variànsaival lehetne összehasonlìtani amiből érthető okokból nem lett semmi.
Hú, ezt az érvelést azért nem vágom. A gép t/w aránya (utálom ezt a mutatót) elsősorban a légiharc és egyéb fontos harcászati paraméterekre van hatással. Az USAF sem azért várta el a nagy tolóerőt, hogy rövid felszállási úthossza legyen a gépeknek, az csak offdesign jön. A II. vh vége óta katapulttal indulnak a jenki CV-gépek, de post WWI korszak óta már kijelenthető, hogy minden jenki gép ilyen. Soha nem az volt a faktor a tolóerőnél, hogy felszálláshoz kell vagy sem...Az a bizonyos faktor a Navy maga. A US Navy tradícionálisan sok baromságot csinál, ha technológiáról, illetve fejlesztésekről van szó. Eléggé vaskalaposak és a saját szempontjaik se mindig alkalmazhatók a világ többi felén. Hogy egy kiragadott példát említsek, nekik sose volt kiemelten fontos a tolóerő/tömeg arány, hiszen a katapult az mindent ki tud lőni a fedélzetről. Igaz, hogy emiatt a megrendelt gépeiket a gyártók más olyan piacokon márnem tudják értékesíteni, ahol esetleg ez is számít, vagy olyan ellenérdekelt felekkel kell megküzdeni, mint az F-16, vagy később a Rafale+Eurofighter gépek. Érdekelte ez a Navy-t? Nem igazán, csak a beszállítóit.
Tomcat21 új épìtésű gép lett volna .Eredeti hatótàv 2 szerepét tervezték aesa radar stb.Volt vadabb terv is.. f14atf.F199 V. F120 Hajtóművet kapta volna meg és lopakodónak tervezték.Bàr ennek.màr tényleg nem lett volna köze sok az eredeti kandúrhoz!Ez tök szép és jó, de nem azokhoz kell mérni, hanem ahhoz, amit az utódjának terveztek. Egyébként már itt kezdett remegni a léc, mert az export Szu-30 gépekhez járt R-77, ezzel szemben AIM-120 meg nem volt az F-14-hez. (Most tekintsün el attól, hogy az R-77 képességeit nem magasztalta fel egyik alkalmazója sem ls kinematikailag legfejebb AIM-120A-hoz mérhető, a B és C-hez képest sokkal gyengébb.) HOBS képessége szintén nem volt, a kabin részben a 3. generációt idézte, a sárkány örög probléma forrása volt, stb.
Az F-14-nek túl nagy glóriája van különféle dolgok miatt, nagyon rajta van a '60-as évek lenyomata azért még a gépen. Az upgrade prograjait valahogy mindig elkaszálta valami. Az F-15-nél simán ment a MSIP és AIM-120 szélsebesen terjed rajta el emiatt. F-15E igen hamar megkapta a PGM-ek nagy részét, stb. (Mondjuk az F-15 flotta még a '90-es években sem volt full FADEC hajtóműves, ott sem volt kolbászból a kerítés...)
Az F-14 ehhez képest mindig valahogy hátrébb volt. A sárkány korlátai és n+1 faktor miatt (főleg hh vége) láthatóan nem erőltette a Navy a hh után örültek, hogy lesz SH. Csak annál meg sikerült belefutni a ferde függesztőkbe... Az AIM-54 lényegében feleslegesség vált a Szu szétesése után, a Hornet AIM-120-szal kívánatosabb lett, mint az F-14 AIM-54/AIM-7-tel.
Fordítva ülsz a lovon. Az USAF-nál volt fontos szempont a nagy tolóerő felesleg, vagy a szóbajöhető függesztmény konfigurációkhoz a megfelelő energia (így talán korrektebb), a Navy-nél ez sokadlagos volt, mert a hatósugár számított. Az energiaalapú manőverezés, mint olyan, már csak azért se volt szempont, mert azt felülről erősen lehatárolja a 7.5 g-ben maximalizáló Navy standard. Az így létrejövő Navy-specifikus gépek, mint Tomcat, Hornet, Super Hornet és F-35C mind jellemzően "alulmotorizáltak", de a komplex mechanizációjuk révén az alacsony sebességű manőverezés terén jobb mutatókkal bírnak, mint USAF-beli ekvivalens társaik. És ez igaz az orosz Szu-33 vs Szu-27P párosra is. Talán a Rafale M vs Rafale C esetében nincs ekkora különbség a mintegy 500kg-os differencia ellenére se.Hú, ezt az érvelést azért nem vágom. A gép t/w aránya (utálom ezt a mutatót) elsősorban a légiharc és egyéb fontos harcászati paraméterekre van hatással. Az USAF sem azért várta el a nagy tolóerőt, hogy rövid felszállási úthossza legyen a gépeknek, az csak offdesign jön. A II. vh vége óta katapulttal indulnak a jenki CV-gépek, de post WWI korszak óta már kijelenthető, hogy minden jenki gép ilyen. Soha nem az volt a faktor a tolóerőnél, hogy felszálláshoz kell vagy sem...
Egy ideig én is azt hittem, de egyre inkább érzem azt, hogy a Navy féle 7,5G sustained G-ben sokkal racionálisabb optimalizálási szándék húzódik meg. (A EM terminológiát szerintem te rosszul használod, de ezt most ugorjuk át, nem lényeges.)Fordítva ülsz a lovon. Az USAF-nál volt fontos szempont a nagy tolóerő felesleg, vagy a szóbajöhető függesztmény konfigurációkhoz a megfelelő energia (így talán korrektebb), a Navy-nél ez sokadlagos volt, mert a hatósugár számított. Az energiaalapú manőverezés, mint olyan, már csak azért se volt szempont, mert azt felülről erősen lehatárolja a 7.5 g-ben maximalizáló Navy standard.
A 9G szempontjából a USAF gépek is "alulmotorizáltak", lásd fent. 4 km alatt lebordítással is negatív a Ps. A nagy difi az, hogy az USAF gépek Ps értéke jobb azonos sebesség és magasságon a harcászatilag fontos tartományban, mint a Navy-é, de ettől nem törik át a 7,5G manőverezés során, vagy legfeljebb egyszer és aztán beesnek 250CAS tájára vagy alá...Az így létrejövő Navy-specifikus gépek, mint Tomcat, Hornet, Super Hornet és F-35C mind jellemzően "alulmotorizáltak", de a komplex mechanizációjuk révén az alacsony sebességű manőverezés terén jobb mutatókkal bírnak, mint USAF-beli ekvivalens társaik. És ez igaz az orosz Szu-33 vs Szu-27P párosra is. Talán a Rafale M vs Rafale C esetében nincs ekkora különbség a mintegy 500kg-os differencia ellenére se.
Kb. Az A-6E óta sírnak, hogy nincs 600 nm bomber...Szóval a Navy mindig is abban volt érdekelt, hogy a gépeibe sok keró férjen, sokat tudjanak a levegőben eltölteni és az alacsony sebességű kezelhetőség a le és felszállások speciális körülményei miatt a lehető legjobb legyen.
Kb. Az A-6E óta sírnak, hogy nincs 600 nm bomber...
Az F-35C pótossal sanszosan tudja, csak akkor nem stealth. Emlékeim szerint valami 25-30 nm-lal marad el az elvárttól.És a vicc, hogy kb az összes azóta született hangsebesség feletti gépüknél fejlesztési szempont volt a 600nm hatósugár és soha nem sikerült elérni. Mégis rendszeresítették őket.
F-14-gyek volt kicsit hasonló self kill aim-7-tel.
http://www.ejectionsite.com/F-14 SHOOTDOWN.pdfHuuu,és az hogy? Hol lehet róla bővebben olvasni?