F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
F110 hajtóművel màr részben az erővel se se volt gond.A verzió gyengélkedik pont a hajtómű.Nem véletlen hogy a mig 29 su27 elrendezése variaszàrnyat leszàmítva hasonlít a tomcatra
Vagyis egyáltalán nem hasonlítanak emiatt... Szem a szármyforma, sem a hajtómű beölők. Kéthajtóműves és iker farokzvezérsíkos. Ez nem túl nagy hasonlóság. A szárnymechanizáció is totál más.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 150
5 960
113
Vagyis egyáltalán nem hasonlítanak emiatt... Szem a szármyforma, sem a hajtómű beölők. Kéthajtóműves és iker farokzvezérsíkos. Ez nem túl nagy hasonlóság. A szárnymechanizáció is totál más.
Hajtómű elhelyezése törzs kialakìtàsa beömlők elhelyezése,kialakìtàsa hasonló.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 754
66 540
113
Vagyis egyáltalán nem hasonlítanak emiatt... Szem a szármyforma, sem a hajtómű beölők. Kéthajtóműves és iker farokzvezérsíkos. Ez nem túl nagy hasonlóság. A szárnymechanizáció is totál más.

A felhajtóerőtermelő törzskilakaítás lényege hasonlít. A két egyenes hajtóműgondola közötti légcsatorna, ami javítja a centroplán felhajtóerőtermelő hatásfokát.
Ez is egy elv, de pl az F-15-nél, F-18-nál nem ezt az iskolát követték. Az YF-23-asnál viszont részben igen.
Sokféle megoldás létezik, a MiG-25-ösnél, MiG-31-esnél és az F-15-ösnél például a szívócsatornák felső éle van befogva a felhajtóerőtermelésbe, ezek közül a legmesszibbre az Eagle tervezői mentek, mert náluk a beömlők adaptívan mozognak, mintegy előszárnyként.
Az F-14-esnél és a két nagy MiG-nél viszont azt látjuk, hogy a szívócsatorna felső élét "dolgoztatja" előszárnyként egy-egy adaptív légcsatornaként használható nyitható-csukható zsalurendszer.

Amúgy az F-14-es és a Szu-27-es beömlője is hasonló. De dizáj tekintetében még az F-15, de a Tornado is ide sorolható. Ez az alsó "száj", vagyis a beömlő alsó élének lefelé hosszabbítása azért kell, hogy a gép orra irányából lehetőleg felülről, de egyenesen bevezetve áramoljon a levegő, akkor is, ha a szabályzó rámpa maximális értéken tér ki lefelé.
Ilynkor ugyanis a rámpa a hangsebesség feletti áramlást a beömlő alsó éle felé nyomja össze.

EDiyR.jpg


A Tu-22M3-as, vagy a MiG-ek másképp oldották meg a beömlő alsó élét.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 150
5 960
113
És reálisan mennyi értelme van annak a 8 aim-120-nak?
Mert hogy az arabok le lettek hurrogva, hogy az F-15-öst minek aggatták tele.
SH avionikàban előrelépés volt mind a hornettel mint a tomcat szemben de manőverező képesség hatótàvolsàg terén nem.
 
M

molnibalage

Guest
SH avionikàban előrelépés volt mind a hornettel mint a tomcat szemben de manőverező képesség hatótàvolsàg terén nem.
Ez ebben a formában nem pontos. High AoA manőverezés és háromtengely körüli kormányzás terén előrelépés volt, ahogy visszahozható fegyvertömeg és leszállsi stablitás terén is. A kilátás sem volt túl jó az F-14-ből, éppenhogycsak hozta az elvárt minimumot.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 754
66 540
113
Hát, ez alapján a MiG-25 az F-15-re is. Oszt a kettőnek köze nincs egymáshoz...
Mindkett oldalt beömlős, mindkett szabályzoható LERX szerűen előrenyúló szívócsatornás. ..

Ki mondta, hogy legyen közük egymáshoz? Miért? A B-1B-nek, vagy a Tu-160-asnak van köze az F-14-hez, vagy a MiG-29-hez, Szu-27-hez? Mégis ugyanaz az aerodinamikai megoldás, a két hajtóműgondola közötti légcsatorna javítja a centroplán felhajtóerőtermelő hatékonyságát. Csak erről és nem másról volt szó.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 150
5 960
113

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 150
5 960
113
Ez ebben a formában nem pontos. High AoA manőverezés és háromtengely körüli kormányzás terén előrelépés volt, ahogy visszahozható fegyvertömeg és leszállsi stablitás terén is. A kilátás sem volt túl jó az F-14-ből, éppenhogycsak hozta az elvárt minimumot.
Tomcat 21 programot nem törlik akkor lenne egy igazi légifölény vadàsza a navynak
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 150
5 960
113
Ne a fékpadiból indulj ki az igen pontatlan, lásd 718. oldaltól.
https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/

Ezen felül a mai is repülhetnének rész igen elméleti. Ennyi erővel az F-105 is repülhetne ma, csak értelme nem lenne. Az F-14 üzemeltetését végigkísérték olyan dolgok, ami miatt a pokolba kívánták azok, akiknek reptetni kellett. A problémás variaszárny és hidraulika, a GE hajtóműig a TF30 család nyűgjei, stb.

A gép alapvetően a '60-es évek végi elvek szerint épült, am a XXI. században azért már necces volt, még ráncfelvarrva is. Ezért dobták ki pl. az F-111-es gépeket is - a Raven 15 éves sem volt még akkor, a legfiatalabb gépekből alakították át őket - annak ellenére, hogy egyes teljesítményparamétereinek közelében nincs sem az F-15E (USAF), sem az Super Hornet (RAAF). Csak összeségében nézve mégis megértek a cserére. Az F-14-nél sem volt máshogy a szitu...

Nagyon elmleti vonalon, egy GE hajtóműves F-111 módosított szívócsatornákkal kb. a világból kireülne és a belső fegyvertérben kis SDB-ből elférne elég. A totál harmatos T/T aránnyal képes volt kismagasságban is repeszteni, mint állat. Egy aerodinaikai mesterdarab volt a gép.

A szomorú igazság az, hogy új kompozitszárnyas A-6 továbbéltetésének is több értelme lett volna, mint az F-14-ek...
Elolvastam f100 al31 van összehasonlìtva .Ezzel eddig is tisztában voltam hogy magassàg sebesség függvényében hogy vàltozik a tolóerő pro és kontra.Egy hasonló diagramra kívàncsi lennék mint a tf30 ról mint az f110 ről.
 
M

molnibalage

Guest
Elolvastam f100 al31 van összehasonlìtva .Ezzel eddig is tisztában voltam hogy magassàg sebesség függvényében hogy vàltozik a tolóerő pro és kontra.Egy hasonló diagramra kívàncsi lennék mint a tf30 ról mint az f110 ről.
TF-30 egy változatáról anno láttam, de most nem találom, a F110 egyik változatáról sem láttam még. Borzalmasan ritkák az ilyen diagramok. Okkal. A szovjet hajtóművekről egy cseh oldalon van, R-25 és AL-31 is onnan van.