F-14 Tomcat (Grumman)

F110 hajtóművel màr részben az erővel se se volt gond.A verzió gyengélkedik pont a hajtómű.Nem véletlen hogy a mig 29 su27 elrendezése variaszàrnyat leszàmítva hasonlít a tomcatra
Vagyis egyáltalán nem hasonlítanak emiatt... Szem a szármyforma, sem a hajtómű beölők. Kéthajtóműves és iker farokzvezérsíkos. Ez nem túl nagy hasonlóság. A szárnymechanizáció is totál más.
 
  • Tetszik
Reactions: misinator
Vagyis egyáltalán nem hasonlítanak emiatt... Szem a szármyforma, sem a hajtómű beölők. Kéthajtóműves és iker farokzvezérsíkos. Ez nem túl nagy hasonlóság. A szárnymechanizáció is totál más.
Hajtómű elhelyezése törzs kialakìtàsa beömlők elhelyezése,kialakìtàsa hasonló.
 
Vagyis egyáltalán nem hasonlítanak emiatt... Szem a szármyforma, sem a hajtómű beölők. Kéthajtóműves és iker farokzvezérsíkos. Ez nem túl nagy hasonlóság. A szárnymechanizáció is totál más.

A felhajtóerőtermelő törzskilakaítás lényege hasonlít. A két egyenes hajtóműgondola közötti légcsatorna, ami javítja a centroplán felhajtóerőtermelő hatásfokát.
Ez is egy elv, de pl az F-15-nél, F-18-nál nem ezt az iskolát követték. Az YF-23-asnál viszont részben igen.
Sokféle megoldás létezik, a MiG-25-ösnél, MiG-31-esnél és az F-15-ösnél például a szívócsatornák felső éle van befogva a felhajtóerőtermelésbe, ezek közül a legmesszibbre az Eagle tervezői mentek, mert náluk a beömlők adaptívan mozognak, mintegy előszárnyként.
Az F-14-esnél és a két nagy MiG-nél viszont azt látjuk, hogy a szívócsatorna felső élét "dolgoztatja" előszárnyként egy-egy adaptív légcsatornaként használható nyitható-csukható zsalurendszer.

Amúgy az F-14-es és a Szu-27-es beömlője is hasonló. De dizáj tekintetében még az F-15, de a Tornado is ide sorolható. Ez az alsó "száj", vagyis a beömlő alsó élének lefelé hosszabbítása azért kell, hogy a gép orra irányából lehetőleg felülről, de egyenesen bevezetve áramoljon a levegő, akkor is, ha a szabályzó rámpa maximális értéken tér ki lefelé.
Ilynkor ugyanis a rámpa a hangsebesség feletti áramlást a beömlő alsó éle felé nyomja össze.

EDiyR.jpg


A Tu-22M3-as, vagy a MiG-ek másképp oldották meg a beömlő alsó élét.
 
És reálisan mennyi értelme van annak a 8 aim-120-nak?
Mert hogy az arabok le lettek hurrogva, hogy az F-15-öst minek aggatták tele.
SH avionikàban előrelépés volt mind a hornettel mint a tomcat szemben de manőverező képesség hatótàvolsàg terén nem.
 
SH avionikàban előrelépés volt mind a hornettel mint a tomcat szemben de manőverező képesség hatótàvolsàg terén nem.
Ez ebben a formában nem pontos. High AoA manőverezés és háromtengely körüli kormányzás terén előrelépés volt, ahogy visszahozható fegyvertömeg és leszállsi stablitás terén is. A kilátás sem volt túl jó az F-14-ből, éppenhogycsak hozta az elvárt minimumot.
 
Hát, ez alapján a MiG-25 az F-15-re is. Oszt a kettőnek köze nincs egymáshoz...
Mindkett oldalt beömlős, mindkett szabályzoható LERX szerűen előrenyúló szívócsatornás. ..

Ki mondta, hogy legyen közük egymáshoz? Miért? A B-1B-nek, vagy a Tu-160-asnak van köze az F-14-hez, vagy a MiG-29-hez, Szu-27-hez? Mégis ugyanaz az aerodinamikai megoldás, a két hajtóműgondola közötti légcsatorna javítja a centroplán felhajtóerőtermelő hatékonyságát. Csak erről és nem másról volt szó.
 
Ez ebben a formában nem pontos. High AoA manőverezés és háromtengely körüli kormányzás terén előrelépés volt, ahogy visszahozható fegyvertömeg és leszállsi stablitás terén is. A kilátás sem volt túl jó az F-14-ből, éppenhogycsak hozta az elvárt minimumot.
Tomcat 21 programot nem törlik akkor lenne egy igazi légifölény vadàsza a navynak
 
Ne a fékpadiból indulj ki az igen pontatlan, lásd 718. oldaltól.
https://htka.hu/2017/12/20/haditechnikai-osszefoglalo-2017-es-kiadas/

Ezen felül a mai is repülhetnének rész igen elméleti. Ennyi erővel az F-105 is repülhetne ma, csak értelme nem lenne. Az F-14 üzemeltetését végigkísérték olyan dolgok, ami miatt a pokolba kívánták azok, akiknek reptetni kellett. A problémás variaszárny és hidraulika, a GE hajtóműig a TF30 család nyűgjei, stb.

A gép alapvetően a '60-es évek végi elvek szerint épült, am a XXI. században azért már necces volt, még ráncfelvarrva is. Ezért dobták ki pl. az F-111-es gépeket is - a Raven 15 éves sem volt még akkor, a legfiatalabb gépekből alakították át őket - annak ellenére, hogy egyes teljesítményparamétereinek közelében nincs sem az F-15E (USAF), sem az Super Hornet (RAAF). Csak összeségében nézve mégis megértek a cserére. Az F-14-nél sem volt máshogy a szitu...

Nagyon elmleti vonalon, egy GE hajtóműves F-111 módosított szívócsatornákkal kb. a világból kireülne és a belső fegyvertérben kis SDB-ből elférne elég. A totál harmatos T/T aránnyal képes volt kismagasságban is repeszteni, mint állat. Egy aerodinaikai mesterdarab volt a gép.

A szomorú igazság az, hogy új kompozitszárnyas A-6 továbbéltetésének is több értelme lett volna, mint az F-14-ek...
Elolvastam f100 al31 van összehasonlìtva .Ezzel eddig is tisztában voltam hogy magassàg sebesség függvényében hogy vàltozik a tolóerő pro és kontra.Egy hasonló diagramra kívàncsi lennék mint a tf30 ról mint az f110 ről.
 
Elolvastam f100 al31 van összehasonlìtva .Ezzel eddig is tisztában voltam hogy magassàg sebesség függvényében hogy vàltozik a tolóerő pro és kontra.Egy hasonló diagramra kívàncsi lennék mint a tf30 ról mint az f110 ről.
TF-30 egy változatáról anno láttam, de most nem találom, a F110 egyik változatáról sem láttam még. Borzalmasan ritkák az ilyen diagramok. Okkal. A szovjet hajtóművekről egy cseh oldalon van, R-25 és AL-31 is onnan van.
 
voltmár?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75 and fishbed