F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
F 14 D szuper tomcat digitàlis elektronikàval rendelkezett mind radar mind interfacek terén.Nem hinném nem lett volna képes az aim 120 át kezelni.2006 van màr csak 2 szàzad repültek.D akkor még fiatal gépek voltál csal egyszerűen kevés volt belőle.
Az F-14 flottán soha nem hajtották végre az AIM-120 integrációt, ezért nem látsz széria F-14-en harcászati századnál AIM-120-at...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 289
113
Ez ebben a formában finoman szólva nem igaz.
  • Az AIM-54 rakéták üzemideje előbb lejárt, mint ahogy a F-14 típust kivonták volna. Emiatt 2006-ban is a gép légiharc-fegyverzete az AIM-7M és AIM-9M-re korlátozódott és mecha legyezésű radaja volt szemben a Super Hornet AIM-9X + JHMCS = HOBS és AIM-120 + AESA radar képességévéel szemben. (Akkor még nem minden SH volt AESA radaros, de utólag azzá alakították a nem olyan gépeket is.)
  • ASM képessége nem volt, AGM-84-et soha nem integrálták.
  • (Igen, van AIM-120 és AGM-84-es tesztkép is, de ezek teszt szinten maradtak, forrást nem adtak hozzá soha, a soha nem alkalmazták az egész flotta számára.)
  • A SH konfigja jobban variálható a rengetek függesztési pontja miatt. 3 és 5 pótossal is BARCAP-elhet és 5 pótossal is 4xAIM-120 + 2xAIM-9 van, ami az F-14 számára a 2 pótosos fleet CAP konfiggal egyenértékű. 3 pótósnál meg 8xAIM-120 van. Ráadásul a szimultán célleküzdés az AESA radar miatt a teljes azimut korlát mellett megvan, a mecha legyezésű F-14-nél meg nem.
  • Az AG képessége a SAR radar üzemmód és jobban variálható konfiggal is jobb volt.
  • Az F-14 egyes konfigok esetén repteljesítményben múlta felül, de csak a GE hajtóművel.
  • Az F-14A+/B nem volt multirole, csak a D.
Szóval a potens képesség az igen erősen relatívvá vált 2006-ban, ha nem a hidegháborús gépekhez méred, hanem az új Navy géphez képest...

És reálisan mennyi értelme van annak a 8 aim-120-nak?
Mert hogy az arabok le lettek hurrogva, hogy az F-15-öst minek aggatták tele.
 
M

molnibalage

Guest
És reálisan mennyi értelme van annak a 8 aim-120-nak?
Mert hogy az arabok le lettek hurrogva, hogy az F-15-öst minek aggatták tele.
  • Kérel sorold már, hogy Sz-A-nak hány hordozócsoportja van, ami közelében BARCAP-elni kell...
  • Az, hogy egy SH elvisz 8 db rakétát azt jelenti, hogy 2 vagy legfelebb 3 db F-18 oda elég, ahovoa kellett 4-6 db F-14. Hoppácska. OCA/Sweep esetén semmi értelme nincs a 8 db AIM-120-nak.
  • Ezen felül a teleaggatott F-15SA-n nem 8 db rakéta volt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 159
5 988
113
  • Kérel sorold már, hogy Sz-A-nak hány hordozócsoportja van, ami közelében BARCAP-elni kell...
  • Az, hogy egy SH elvisz 8 db rakétát azt jelenti, hogy 2 vagy legfelebb 3 db F-18 oda elég, ahovoa kellett 4-6 db F-14. Hoppácska. OCA/Sweep esetén semmi értelme nincs a 8 db AIM-120-nak.
  • Ezen felül a teleaggatott F-15SA-n nem 8 db rakéta volt.
Kb mint 6 phoenixnek a tomcat alatt rep. teljesìtménynek rendesen odavàg f14 f15 nagy előnye hogy törzs alatt hordozhat 4aim120 kat. rakétàt aminek ìgy jóval kisebb a légellenàllàsa.Hely meglett volna a kandúr alatt is hogy teleaggasàk mint egy karàcsonyfàt .Tömeges hordozó elleni tàmadàs esetén lenne értelme.
 
M

molnibalage

Guest
Kb mint 6 phoenixnek a tomcat alatt rep. teljesìtménynek rendesen odavàg f14 f15 nagy előnye hogy törzs alatt hordozhat 4aim120 kat. rakétàt aminek ìgy jóval kisebb a légellenàllàsa.Hely meglett volna a kandúr alatt is hogy teleaggasàk mint egy karàcsonyfàt .Tömeges hordozó elleni tàmadàs esetén lenne értelme.
Stop. Az F-14 nem térhetett vissza 6 db AIM-54-gyel, csak 4 db-bal. Az SH leszállhat 8 db AIM-120-szal is...
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Ez ìgy vanNem is erre célozták hanem hogy 8 amrammal talàn még mach 1 fölé se gyorsìthatna az sh.
Az F-18C repteljesímény görbé alapján M1.2 tája 25k láb felett menne, csak sok értelme nincs.

Halkan jegyzem meg, hogy az F-14 feetCAP konfiggal szintén nemigen tudta ezt érdemi hatótáv mellett... Az F-14A 2xAIM-7 + 2x AIM-54 + 2xAIM-9 + 2 póts fennmarad mellett 20k lábon tud kb. M1.22-őt. 30k-n M1.6-ot, 59 000 font teljes tömeg mellett. Csak a tömegből az jön ki visszafelé számolva, hogy itt sem volt más a realitás. Mert ahhoz, hogy a fentiek mellett 59k font tömeg legyen mikor már M1.6-tal megy... A Ps értékek alapján a gyorsulás meg trágya.

Az egész anyagomat nem oszthatom meg, de ímeg egy diagram. (Pénzért megvehető az anyag.)

srfprzx6wwojp7cbc9v8.png


Igen, a GE hajtómű tolóereje picit nagyobb, de ez inább csak a gyorsulásban okozna kis eltérést. Azzal sem jönne ki az, hogy szuperszonikus száguldozna az F-14 messzire. A MiG-31 és MiG-25-öt leszámíva erre semmilyen vadászgép nem volt képes számottevő mennységű légiharc-rakétával.

Az AIM-120 indítási távolsága 10 km magasságban 0 km paraméterű M0.9 cél ellen 60 km táján van. Szuperszonikus ASM ellen ez már bőven jó. Az AIM-54 csak extrém magasan közeledő célok ellen bírt számottevően nagyobb HMZ-val. Kismagasságú sea skimming ASM ellen adott esetben az AIM-54 HMZ - kapaszkod meg - nagyon valószínű, hogy kisebb.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 159
5 988
113
Az F-18C repteljesímény görbé alapján M1.2 tája 25k láb felett menne, csak sok értelme nincs.

Halkan jegyzem meg, hogy az F-14 feetCAP konfiggal szintén nemigen tudta ezt érdemi hatótáv mellett... Az F-14A 2xAIM-7 + 2x AIM-54 + 2xAIM-9 + 2 póts fennmarad mellett 20k lábon tud kb. M1.22-őt. 30k-n M1.6-ot, 59 000 font teljes tömeg mellett. Csak a tömegből az jön ki visszafelé számolva, hogy itt sem volt más a realitás. Mert ahhoz, hogy a fentiek mellett 59k font tömeg legyen mikor már M1.6-tal megy... A Ps értékek alapján a gyorsulás meg trágya.

Az egész anyagomat nem oszthatom meg, de ímeg egy diagram. (Pénzért megvehető az anyag.)

srfprzx6wwojp7cbc9v8.png


Igen, a GE hajtómű tolóereje picit nagyobb, de ez inább csak a gyorsulásban okozna kis eltérést. Azzal sem jönne ki az, hogy szuperszonikus száguldozna az F-14 messzire. A MiG-31 és MiG-25-öt leszámíva erre semmilyen vadászgép nem volt képes számottevő mennységű légiharc-rakétával.

Az AIM-120 indítási távolsága 10 km magasságban 0 km paraméterű M0.9 cél ellen 60 km táján van. Szuperszonikus ASM ellen ez már bőven jó. Az AIM-54 csak extrém magasan közeledő célok ellen bírt számottevően nagyobb HMZ-val. Kismagasságú sea skimming ASM ellen adott esetben az AIM-54 HMZ - kapaszkod meg - nagyon valószínű, hogy kisebb.
Azért a 2 GE kb .5 tonna pluszt jelentett tolóerőbe.Iràniak eredményesek voltak nagy tàvról is phoenixnek persze ha igazak a győzelmi jelentések.150 km ről is lőttek le iraki gépet.
 
M

molnibalage

Guest
Azért a 2 GE kb .5 tonna pluszt jelentett tolóerőbe.Iràniak eredményesek voltak nagy tàvról is phoenixnek persze ha igazak a győzelmi jelentések.150 km ről is lőttek le iraki gépet.
Mondom, felejsd már el ez az 5 tonnás mantrát. Magasság és sebességfüggő a plusz tolóerő. Nézd már meg, hogy az F-111 hajtóművek mennyivel lettek erősebbek. A gép csúcssebessége érdemben alig nőtt. A vadászgépeknél a tolóerőfelesleg a harcászati tartományban levő teljesítményfelesleges tolja ki erősen, nem a csúcssebesség közeli alacsonyabb Ps értékek változtatja meg.

Ezen felül ugyanúgy full utánégetés kell. A nagyobb tolerő = nagyobb fogyasztás még alacsonyabb fajalagossal is. Az F-14 nem rohangálva szuperszonikusan fleetCAP konfiggal. Kérlek olvasd el az Összefoglalü idevágó részét és próbáld értelmezni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 159
5 988
113
Mondom, felejsd már el ez az 5 tonnás mantrát. Magasság és sebességfüggő a plusz tolóerő. Nézd már meg, hogy az F-111 hajtóművek mennyivel lettek erősebbek. A gép csúcssebessége érdemben alig nőtt. A vadászgépeknél a tolóerőfelesleg a harcászati tartományban levő teljesítményfelesleges tolja ki erősen, nem a csúcssebesség közeli alacsonyabb Ps értékek változtatja meg.

Ezen felül ugyanúgy full utánégetés kell. A nagyobb tolerő = nagyobb fogyasztás még alacsonyabb fajalagossal is. Az F-14 nem rohangálva szuperszonikusan fleetCAP konfiggal. Kérlek olvasd el az Összefoglalü idevágó részét és próbáld értelmezni.
Csúcssebesség még kisebb is lett mint a a tf30 adókkal.Gyorsulàs emelkedő képesség nőtt jelentősen.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 159
5 988
113
A
Amit szintén kompozitszárnnyal akartak továbbéltetni.
Az a helyzet, hogy az igazán jól használhatüó fegyver és az igazán jó repülőgép között már erősen szétnyilt az a bizonyos érzelmi olló.
Az F-14D szép volt, nagy volt, brutál dögös nagy hangja volt, szexi gép volt, igazán feldobta a vagány Navy pilóták látványos repüléseivel az amerikai airshow season-t.
De a légi harcászat nem erről szól. És ami feleslegesen sok pénzt nyel el, annak sajna mennie kell. Ráadsáként azt se feledjük, hogy a Boeing Super Hornet gépének is kellett a hely.

Az már külön hab a tortán, hogy a napjaink unalmasnak várt technokrata kövér verebe, ami majd csak egyenesen fog tudni bénán repkedni meghazudtolta magát (illetve a szkeptikusokat) és látványosabban és hangosabban repüli a bemutatókat, mint például az F-16-os (ez utóbbi sajna nem nehéz).

Szumma szummárum, a Pentagon egyik alap tézise, hogy az őt jóllakató hadiiparnak is vissza kell osztani, azaz forgatni kell az ipar K+F kerekét és meg kell rendelni a legújabb dolgokat.
2001-ben a Super Hornet-ben sokkal több volt a továbbfejlesztési potenciál, mint az amúgy is drágábban üzemeltethető F-14-esben. Egy régi flotta upgrade-je soha nem köt le annyi gyártókapacitást és országos beszállítói hálózatot, mint egy új típus gyártásának felfuttatása.
Tomcat van is volt minimum annyi mint a hornet én.Grummannak megvolt
Amit szintén kompozitszárnnyal akartak továbbéltetni.
Az a helyzet, hogy az igazán jól használhatüó fegyver és az igazán jó repülőgép között már erősen szétnyilt az a bizonyos érzelmi olló.
Az F-14D szép volt, nagy volt, brutál dögös nagy hangja volt, szexi gép volt, igazán feldobta a vagány Navy pilóták látványos repüléseivel az amerikai airshow season-t.
De a légi harcászat nem erről szól. És ami feleslegesen sok pénzt nyel el, annak sajna mennie kell. Ráadsáként azt se feledjük, hogy a Boeing Super Hornet gépének is kellett a hely.

Az már külön hab a tortán, hogy a napjaink unalmasnak várt technokrata kövér verebe, ami majd csak egyenesen fog tudni bénán repkedni meghazudtolta magát (illetve a szkeptikusokat) és látványosabban és hangosabban repüli a bemutatókat, mint például az F-16-os (ez utóbbi sajna nem nehéz).

Szumma szummárum, a Pentagon egyik alap tézise, hogy az őt jóllakató hadiiparnak is vissza kell osztani, azaz forgatni kell az ipar K+F kerekét és meg kell rendelni a legújabb dolgokat.
2001-ben a Super Hornet-ben sokkal több volt a továbbfejlesztési potenciál, mint az amúgy is drágábban üzemeltethető F-14-esben. Egy régi flotta upgrade-je soha nem köt le annyi gyártókapacitást és országos beszállítói hálózatot, mint egy új típus gyártásának felfuttatása.
Amit szintén kompozitszárnnyal akartak továbbéltetni.
Az a helyzet, hogy az igazán jól használhatüó fegyver és az igazán jó repülőgép között már erősen szétnyilt az a bizonyos érzelmi olló.
Az F-14D szép volt, nagy volt, brutál dögös nagy hangja volt, szexi gép volt, igazán feldobta a vagány Navy pilóták látványos repüléseivel az amerikai airshow season-t.
De a légi harcászat nem erről szól. És ami feleslegesen sok pénzt nyel el, annak sajna mennie kell. Ráadsáként azt se feledjük, hogy a Boeing Super Hornet gépének is kellett a hely.

Az már külön hab a tortán, hogy a napjaink unalmasnak várt technokrata kövér verebe, ami majd csak egyenesen fog tudni bénán repkedni meghazudtolta magát (illetve a szkeptikusokat) és látványosabban és hangosabban repüli a bemutatókat, mint például az F-16-os (ez utóbbi sajna nem nehéz).

Szumma szummárum, a Pentagon egyik alap tézise, hogy az őt jóllakató hadiiparnak is vissza kell osztani, azaz forgatni kell az ipar K+F kerekét és meg kell rendelni a legújabb dolgokat.
2001-ben a Super Hornet-ben sokkal több volt a továbbfejlesztési potenciál, mint az amúgy is drágábban üzemeltethető F-14-esben. Egy régi flotta upgrade-je soha nem köt le annyi gyártókapacitást és országos beszállítói hálózatot, mint egy új típus gyártásának felfuttatása.
A
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 159
5 988
113
Linkeltem is egy angol nyelvű cikket a programról.Komoly vas lett volna az biztos ha megvalósul.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 589
113
Az egyik legjobb F-14A demo videó. Tolóerő nincs, állásszög van. A pilóta Dale Snodgrass, kiválóan kompenzálja az alacsony tolóerő/tömeg arányt a magabiztosan uralt kis sebességig, de nagy állásszögig elhúzott manővereivel.
Baromi látványos, hangos airshow mutatvány, ez jön most vissza az összes F-35-össel, az A-tól a C-ig.

 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 159
5 988
113
Az egyik legjobb F-14A demo videó. Tolóerő nincs, állásszög van. A pilóta Dale Snodgrass, kiválóan kompenzálja az alacsony tolóerő/tömeg arányt a magabiztosan uralt kis sebességig, de nagy állásszögig elhúzott manővereivel.
Baromi látványos, hangos airshow mutatvány, ez jön most vissza az összes F-35-össel, az A-tól a C-ig.

F110 hajtóművel màr részben az erővel se se volt gond.A verzió gyengélkedik pont a hajtómű.Nem véletlen hogy a mig 29 su27 elrendezése variaszàrnyat leszàmítva hasonlít a tomcatra
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 589
113
F110 hajtóművel màr részben az erővel se se volt gond.A verzió gyengélkedik pont a hajtómű.Nem véletlen hogy a mig 29 su27 elrendezése variaszàrnyat leszàmítva hasonlít a tomcatra
És a nyolcvanas évek végi-kilencvenes évek eleji nyugati bemutatkozás demo kűrje is (az állásszögek és a sebességelhúzások tekintetében) leginkább az akkor F-14-esére volt hasonló. Pugacsov-Frolov páros a 388-as és 389-es nullszéria gépekkel annyival volt "előrébb", hogy nekik komoly tolóerő is segített. Ugyanakkor az FbW állásszöghatároló funkciójának kiiktatásával gyakorlatilag a saját tudásukra alapozva fogták meg a gépet a különféle manővereknél.

Itt van a kanadai 1991 turné repülése:


F-14B ugyanitt:


Meg egy kis kuriózum, MiG-31-es végigrezonálja a kanadai eget:

 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 159
5 988
113
És a nyolcvanas évek végi-kilencvenes évek eleji nyugati bemutatkozás demo kűrje is (az állásszögek és a sebességelhúzások tekintetében) leginkább az akkor F-14-esére volt hasonló. Pugacsov-Frolov páros a 388-as és 389-es nullszéria gépekkel annyival volt "előrébb", hogy nekik komoly tolóerő is segített. Ugyanakkor az FbW állásszöghatároló funkciójának kiiktatásával gyakorlatilag a saját tudásukra alapozva fogták meg a gépet a különféle manővereknél.

Itt van a kanadai 1991 turné repülése:


F-14B ugyanitt:


Meg egy kis kuriózum, MiG-31-es végigrezonálja a kanadai eget:

B tomcat demo töltéssel 1 feletti tolóerő/tömeg arànnyal rendelkezett!Sajnos nem nagyon van fent infó sehol hogy magassàg,sebesség függvényében mennyit től az f110 a tomcaban szemben pl az f15 el amiben az f100 ok fölközelben0.8 M nàl a fékpadi tolóerőnél lényegesen többet tolnak.