F-14 Tomcat (Grumman)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
F 14 D szuper tomcat digitàlis elektronikàval rendelkezett mind radar mind interfacek terén.Nem hinném nem lett volna képes az aim 120 át kezelni.2006 van màr csak 2 szàzad repültek.D akkor még fiatal gépek voltál csal egyszerűen kevés volt belőle.
Az F-14 flottán soha nem hajtották végre az AIM-120 integrációt, ezért nem látsz széria F-14-en harcászati századnál AIM-120-at...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 955
12 805
113
Ez ebben a formában finoman szólva nem igaz.
  • Az AIM-54 rakéták üzemideje előbb lejárt, mint ahogy a F-14 típust kivonták volna. Emiatt 2006-ban is a gép légiharc-fegyverzete az AIM-7M és AIM-9M-re korlátozódott és mecha legyezésű radaja volt szemben a Super Hornet AIM-9X + JHMCS = HOBS és AIM-120 + AESA radar képességévéel szemben. (Akkor még nem minden SH volt AESA radaros, de utólag azzá alakították a nem olyan gépeket is.)
  • ASM képessége nem volt, AGM-84-et soha nem integrálták.
  • (Igen, van AIM-120 és AGM-84-es tesztkép is, de ezek teszt szinten maradtak, forrást nem adtak hozzá soha, a soha nem alkalmazták az egész flotta számára.)
  • A SH konfigja jobban variálható a rengetek függesztési pontja miatt. 3 és 5 pótossal is BARCAP-elhet és 5 pótossal is 4xAIM-120 + 2xAIM-9 van, ami az F-14 számára a 2 pótosos fleet CAP konfiggal egyenértékű. 3 pótósnál meg 8xAIM-120 van. Ráadásul a szimultán célleküzdés az AESA radar miatt a teljes azimut korlát mellett megvan, a mecha legyezésű F-14-nél meg nem.
  • Az AG képessége a SAR radar üzemmód és jobban variálható konfiggal is jobb volt.
  • Az F-14 egyes konfigok esetén repteljesítményben múlta felül, de csak a GE hajtóművel.
  • Az F-14A+/B nem volt multirole, csak a D.
Szóval a potens képesség az igen erősen relatívvá vált 2006-ban, ha nem a hidegháborús gépekhez méred, hanem az új Navy géphez képest...

És reálisan mennyi értelme van annak a 8 aim-120-nak?
Mert hogy az arabok le lettek hurrogva, hogy az F-15-öst minek aggatták tele.
 
M

molnibalage

Guest
És reálisan mennyi értelme van annak a 8 aim-120-nak?
Mert hogy az arabok le lettek hurrogva, hogy az F-15-öst minek aggatták tele.
  • Kérel sorold már, hogy Sz-A-nak hány hordozócsoportja van, ami közelében BARCAP-elni kell...
  • Az, hogy egy SH elvisz 8 db rakétát azt jelenti, hogy 2 vagy legfelebb 3 db F-18 oda elég, ahovoa kellett 4-6 db F-14. Hoppácska. OCA/Sweep esetén semmi értelme nincs a 8 db AIM-120-nak.
  • Ezen felül a teleaggatott F-15SA-n nem 8 db rakéta volt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 267
6 224
113
  • Kérel sorold már, hogy Sz-A-nak hány hordozócsoportja van, ami közelében BARCAP-elni kell...
  • Az, hogy egy SH elvisz 8 db rakétát azt jelenti, hogy 2 vagy legfelebb 3 db F-18 oda elég, ahovoa kellett 4-6 db F-14. Hoppácska. OCA/Sweep esetén semmi értelme nincs a 8 db AIM-120-nak.
  • Ezen felül a teleaggatott F-15SA-n nem 8 db rakéta volt.
Kb mint 6 phoenixnek a tomcat alatt rep. teljesìtménynek rendesen odavàg f14 f15 nagy előnye hogy törzs alatt hordozhat 4aim120 kat. rakétàt aminek ìgy jóval kisebb a légellenàllàsa.Hely meglett volna a kandúr alatt is hogy teleaggasàk mint egy karàcsonyfàt .Tömeges hordozó elleni tàmadàs esetén lenne értelme.
 
M

molnibalage

Guest
Kb mint 6 phoenixnek a tomcat alatt rep. teljesìtménynek rendesen odavàg f14 f15 nagy előnye hogy törzs alatt hordozhat 4aim120 kat. rakétàt aminek ìgy jóval kisebb a légellenàllàsa.Hely meglett volna a kandúr alatt is hogy teleaggasàk mint egy karàcsonyfàt .Tömeges hordozó elleni tàmadàs esetén lenne értelme.
Stop. Az F-14 nem térhetett vissza 6 db AIM-54-gyel, csak 4 db-bal. Az SH leszállhat 8 db AIM-120-szal is...
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Ez ìgy vanNem is erre célozták hanem hogy 8 amrammal talàn még mach 1 fölé se gyorsìthatna az sh.
Az F-18C repteljesímény görbé alapján M1.2 tája 25k láb felett menne, csak sok értelme nincs.

Halkan jegyzem meg, hogy az F-14 feetCAP konfiggal szintén nemigen tudta ezt érdemi hatótáv mellett... Az F-14A 2xAIM-7 + 2x AIM-54 + 2xAIM-9 + 2 póts fennmarad mellett 20k lábon tud kb. M1.22-őt. 30k-n M1.6-ot, 59 000 font teljes tömeg mellett. Csak a tömegből az jön ki visszafelé számolva, hogy itt sem volt más a realitás. Mert ahhoz, hogy a fentiek mellett 59k font tömeg legyen mikor már M1.6-tal megy... A Ps értékek alapján a gyorsulás meg trágya.

Az egész anyagomat nem oszthatom meg, de ímeg egy diagram. (Pénzért megvehető az anyag.)

srfprzx6wwojp7cbc9v8.png


Igen, a GE hajtómű tolóereje picit nagyobb, de ez inább csak a gyorsulásban okozna kis eltérést. Azzal sem jönne ki az, hogy szuperszonikus száguldozna az F-14 messzire. A MiG-31 és MiG-25-öt leszámíva erre semmilyen vadászgép nem volt képes számottevő mennységű légiharc-rakétával.

Az AIM-120 indítási távolsága 10 km magasságban 0 km paraméterű M0.9 cél ellen 60 km táján van. Szuperszonikus ASM ellen ez már bőven jó. Az AIM-54 csak extrém magasan közeledő célok ellen bírt számottevően nagyobb HMZ-val. Kismagasságú sea skimming ASM ellen adott esetben az AIM-54 HMZ - kapaszkod meg - nagyon valószínű, hogy kisebb.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 267
6 224
113
Az F-18C repteljesímény görbé alapján M1.2 tája 25k láb felett menne, csak sok értelme nincs.

Halkan jegyzem meg, hogy az F-14 feetCAP konfiggal szintén nemigen tudta ezt érdemi hatótáv mellett... Az F-14A 2xAIM-7 + 2x AIM-54 + 2xAIM-9 + 2 póts fennmarad mellett 20k lábon tud kb. M1.22-őt. 30k-n M1.6-ot, 59 000 font teljes tömeg mellett. Csak a tömegből az jön ki visszafelé számolva, hogy itt sem volt más a realitás. Mert ahhoz, hogy a fentiek mellett 59k font tömeg legyen mikor már M1.6-tal megy... A Ps értékek alapján a gyorsulás meg trágya.

Az egész anyagomat nem oszthatom meg, de ímeg egy diagram. (Pénzért megvehető az anyag.)

srfprzx6wwojp7cbc9v8.png


Igen, a GE hajtómű tolóereje picit nagyobb, de ez inább csak a gyorsulásban okozna kis eltérést. Azzal sem jönne ki az, hogy szuperszonikus száguldozna az F-14 messzire. A MiG-31 és MiG-25-öt leszámíva erre semmilyen vadászgép nem volt képes számottevő mennységű légiharc-rakétával.

Az AIM-120 indítási távolsága 10 km magasságban 0 km paraméterű M0.9 cél ellen 60 km táján van. Szuperszonikus ASM ellen ez már bőven jó. Az AIM-54 csak extrém magasan közeledő célok ellen bírt számottevően nagyobb HMZ-val. Kismagasságú sea skimming ASM ellen adott esetben az AIM-54 HMZ - kapaszkod meg - nagyon valószínű, hogy kisebb.
Azért a 2 GE kb .5 tonna pluszt jelentett tolóerőbe.Iràniak eredményesek voltak nagy tàvról is phoenixnek persze ha igazak a győzelmi jelentések.150 km ről is lőttek le iraki gépet.
 
M

molnibalage

Guest
Azért a 2 GE kb .5 tonna pluszt jelentett tolóerőbe.Iràniak eredményesek voltak nagy tàvról is phoenixnek persze ha igazak a győzelmi jelentések.150 km ről is lőttek le iraki gépet.
Mondom, felejsd már el ez az 5 tonnás mantrát. Magasság és sebességfüggő a plusz tolóerő. Nézd már meg, hogy az F-111 hajtóművek mennyivel lettek erősebbek. A gép csúcssebessége érdemben alig nőtt. A vadászgépeknél a tolóerőfelesleg a harcászati tartományban levő teljesítményfelesleges tolja ki erősen, nem a csúcssebesség közeli alacsonyabb Ps értékek változtatja meg.

Ezen felül ugyanúgy full utánégetés kell. A nagyobb tolerő = nagyobb fogyasztás még alacsonyabb fajalagossal is. Az F-14 nem rohangálva szuperszonikusan fleetCAP konfiggal. Kérlek olvasd el az Összefoglalü idevágó részét és próbáld értelmezni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 267
6 224
113
Mondom, felejsd már el ez az 5 tonnás mantrát. Magasság és sebességfüggő a plusz tolóerő. Nézd már meg, hogy az F-111 hajtóművek mennyivel lettek erősebbek. A gép csúcssebessége érdemben alig nőtt. A vadászgépeknél a tolóerőfelesleg a harcászati tartományban levő teljesítményfelesleges tolja ki erősen, nem a csúcssebesség közeli alacsonyabb Ps értékek változtatja meg.

Ezen felül ugyanúgy full utánégetés kell. A nagyobb tolerő = nagyobb fogyasztás még alacsonyabb fajalagossal is. Az F-14 nem rohangálva szuperszonikusan fleetCAP konfiggal. Kérlek olvasd el az Összefoglalü idevágó részét és próbáld értelmezni.
Csúcssebesség még kisebb is lett mint a a tf30 adókkal.Gyorsulàs emelkedő képesség nőtt jelentősen.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 267
6 224
113
A
Amit szintén kompozitszárnnyal akartak továbbéltetni.
Az a helyzet, hogy az igazán jól használhatüó fegyver és az igazán jó repülőgép között már erősen szétnyilt az a bizonyos érzelmi olló.
Az F-14D szép volt, nagy volt, brutál dögös nagy hangja volt, szexi gép volt, igazán feldobta a vagány Navy pilóták látványos repüléseivel az amerikai airshow season-t.
De a légi harcászat nem erről szól. És ami feleslegesen sok pénzt nyel el, annak sajna mennie kell. Ráadsáként azt se feledjük, hogy a Boeing Super Hornet gépének is kellett a hely.

Az már külön hab a tortán, hogy a napjaink unalmasnak várt technokrata kövér verebe, ami majd csak egyenesen fog tudni bénán repkedni meghazudtolta magát (illetve a szkeptikusokat) és látványosabban és hangosabban repüli a bemutatókat, mint például az F-16-os (ez utóbbi sajna nem nehéz).

Szumma szummárum, a Pentagon egyik alap tézise, hogy az őt jóllakató hadiiparnak is vissza kell osztani, azaz forgatni kell az ipar K+F kerekét és meg kell rendelni a legújabb dolgokat.
2001-ben a Super Hornet-ben sokkal több volt a továbbfejlesztési potenciál, mint az amúgy is drágábban üzemeltethető F-14-esben. Egy régi flotta upgrade-je soha nem köt le annyi gyártókapacitást és országos beszállítói hálózatot, mint egy új típus gyártásának felfuttatása.
Tomcat van is volt minimum annyi mint a hornet én.Grummannak megvolt
Amit szintén kompozitszárnnyal akartak továbbéltetni.
Az a helyzet, hogy az igazán jól használhatüó fegyver és az igazán jó repülőgép között már erősen szétnyilt az a bizonyos érzelmi olló.
Az F-14D szép volt, nagy volt, brutál dögös nagy hangja volt, szexi gép volt, igazán feldobta a vagány Navy pilóták látványos repüléseivel az amerikai airshow season-t.
De a légi harcászat nem erről szól. És ami feleslegesen sok pénzt nyel el, annak sajna mennie kell. Ráadsáként azt se feledjük, hogy a Boeing Super Hornet gépének is kellett a hely.

Az már külön hab a tortán, hogy a napjaink unalmasnak várt technokrata kövér verebe, ami majd csak egyenesen fog tudni bénán repkedni meghazudtolta magát (illetve a szkeptikusokat) és látványosabban és hangosabban repüli a bemutatókat, mint például az F-16-os (ez utóbbi sajna nem nehéz).

Szumma szummárum, a Pentagon egyik alap tézise, hogy az őt jóllakató hadiiparnak is vissza kell osztani, azaz forgatni kell az ipar K+F kerekét és meg kell rendelni a legújabb dolgokat.
2001-ben a Super Hornet-ben sokkal több volt a továbbfejlesztési potenciál, mint az amúgy is drágábban üzemeltethető F-14-esben. Egy régi flotta upgrade-je soha nem köt le annyi gyártókapacitást és országos beszállítói hálózatot, mint egy új típus gyártásának felfuttatása.
Amit szintén kompozitszárnnyal akartak továbbéltetni.
Az a helyzet, hogy az igazán jól használhatüó fegyver és az igazán jó repülőgép között már erősen szétnyilt az a bizonyos érzelmi olló.
Az F-14D szép volt, nagy volt, brutál dögös nagy hangja volt, szexi gép volt, igazán feldobta a vagány Navy pilóták látványos repüléseivel az amerikai airshow season-t.
De a légi harcászat nem erről szól. És ami feleslegesen sok pénzt nyel el, annak sajna mennie kell. Ráadsáként azt se feledjük, hogy a Boeing Super Hornet gépének is kellett a hely.

Az már külön hab a tortán, hogy a napjaink unalmasnak várt technokrata kövér verebe, ami majd csak egyenesen fog tudni bénán repkedni meghazudtolta magát (illetve a szkeptikusokat) és látványosabban és hangosabban repüli a bemutatókat, mint például az F-16-os (ez utóbbi sajna nem nehéz).

Szumma szummárum, a Pentagon egyik alap tézise, hogy az őt jóllakató hadiiparnak is vissza kell osztani, azaz forgatni kell az ipar K+F kerekét és meg kell rendelni a legújabb dolgokat.
2001-ben a Super Hornet-ben sokkal több volt a továbbfejlesztési potenciál, mint az amúgy is drágábban üzemeltethető F-14-esben. Egy régi flotta upgrade-je soha nem köt le annyi gyártókapacitást és országos beszállítói hálózatot, mint egy új típus gyártásának felfuttatása.
A
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 267
6 224
113
Linkeltem is egy angol nyelvű cikket a programról.Komoly vas lett volna az biztos ha megvalósul.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 925
67 892
113
Az egyik legjobb F-14A demo videó. Tolóerő nincs, állásszög van. A pilóta Dale Snodgrass, kiválóan kompenzálja az alacsony tolóerő/tömeg arányt a magabiztosan uralt kis sebességig, de nagy állásszögig elhúzott manővereivel.
Baromi látványos, hangos airshow mutatvány, ez jön most vissza az összes F-35-össel, az A-tól a C-ig.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 267
6 224
113
Az egyik legjobb F-14A demo videó. Tolóerő nincs, állásszög van. A pilóta Dale Snodgrass, kiválóan kompenzálja az alacsony tolóerő/tömeg arányt a magabiztosan uralt kis sebességig, de nagy állásszögig elhúzott manővereivel.
Baromi látványos, hangos airshow mutatvány, ez jön most vissza az összes F-35-össel, az A-tól a C-ig.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
F110 hajtóművel màr részben az erővel se se volt gond.A verzió gyengélkedik pont a hajtómű.Nem véletlen hogy a mig 29 su27 elrendezése variaszàrnyat leszàmítva hasonlít a tomcatra
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 925
67 892
113
F110 hajtóművel màr részben az erővel se se volt gond.A verzió gyengélkedik pont a hajtómű.Nem véletlen hogy a mig 29 su27 elrendezése variaszàrnyat leszàmítva hasonlít a tomcatra
És a nyolcvanas évek végi-kilencvenes évek eleji nyugati bemutatkozás demo kűrje is (az állásszögek és a sebességelhúzások tekintetében) leginkább az akkor F-14-esére volt hasonló. Pugacsov-Frolov páros a 388-as és 389-es nullszéria gépekkel annyival volt "előrébb", hogy nekik komoly tolóerő is segített. Ugyanakkor az FbW állásszöghatároló funkciójának kiiktatásával gyakorlatilag a saját tudásukra alapozva fogták meg a gépet a különféle manővereknél.

Itt van a kanadai 1991 turné repülése:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

F-14B ugyanitt:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Meg egy kis kuriózum, MiG-31-es végigrezonálja a kanadai eget:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 267
6 224
113
És a nyolcvanas évek végi-kilencvenes évek eleji nyugati bemutatkozás demo kűrje is (az állásszögek és a sebességelhúzások tekintetében) leginkább az akkor F-14-esére volt hasonló. Pugacsov-Frolov páros a 388-as és 389-es nullszéria gépekkel annyival volt "előrébb", hogy nekik komoly tolóerő is segített. Ugyanakkor az FbW állásszöghatároló funkciójának kiiktatásával gyakorlatilag a saját tudásukra alapozva fogták meg a gépet a különféle manővereknél.

Itt van a kanadai 1991 turné repülése:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

F-14B ugyanitt:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Meg egy kis kuriózum, MiG-31-es végigrezonálja a kanadai eget:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
B tomcat demo töltéssel 1 feletti tolóerő/tömeg arànnyal rendelkezett!Sajnos nem nagyon van fent infó sehol hogy magassàg,sebesség függvényében mennyit től az f110 a tomcaban szemben pl az f15 el amiben az f100 ok fölközelben0.8 M nàl a fékpadi tolóerőnél lényegesen többet tolnak.