[HÍREK] Ukrajnai fegyveres konfliktus

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 829
29 622
113
Én úgy emlékszem, hogy a Belbek melletti katonai objektum az kiképző, gyakorló repülőtér. Maximum a helikopterek bevetése lehet innen fontos, a merev szárnyű katonai repülőgépek bevetései nem innen történnek. Még azt is el tudom képzelni, hogy másod,-harmad vonalas "csali" repülőgépek voltak rajta. Én személy szerint rengeteg "csali" haditechnikát tennék ki az oroszok (ukránok) helyében, amikre bőven lehet lövöldözni az ellennek. Emlékezzünk a jugó balhéra, mennyi csali eszközt semmisítettek meg a háború alatt. Még a magyar légvédelmi osztályoknál is voltak rendszerből kivont régebbi eszközök egyszerű csali technikáknak használva. Ha meg már a háború alatt akarnak komolyabb épületeket felépíteni a repülőtereken, az már régen rossz. Eleve szükség repülőterekre települnek ki (a helikopteres videókon jól láthatóak), illetve a "mélységből" vannak a repülőgépek bevetve. Az orosz légierő Krím félszigeten lévő komolyabb repülőgépei nem a harcvonal közelében települnek. Azok az MGM-140 ATACMS rakéták bevetési távolságán kívül vannak. Nem véletlenül akarnak Taurus CM-eket, mivel azokkal már talán elérhetőek. Szerintem Belbek közelében nem Sz-400 légvédelmi osztályok vannak, hanem Sz-300 osztályok. Ráadásul a képeken lévő megsemmisített haditechnikákat (Sz-400-nak beadva) olyan közelről fényképezték le, amely kizárja, hogy pont azok, ott legyenek rajta. Egy halandó a közelébe sem mehetne ezeknek a technikáknak (lásd Patriot ütegekről sem nagyon vannak ilyen képek). Az Sz-400 légvédelmi osztályok 3×4 indító járművel rendelkeznek 3 indító ütegbe szervezve (földsánccal védve), amelyek egymástól elég nagy távolságra vannak. A lokátor állomások alaphelyzetben dombokon vannak telepítve.
A NATO európai fegyveres erejének főparancsnoka pedig már régebben is mondott hatalmas baromságokat, talán még Ő sem hiszi el amiket mond, mert ha tényleg így gondolja, akkor nagyon nagy bajok vannak a NATO vezetéssel, komoly légvárakat építenek.
Az F-16 repülőgépek átadása az ukránoknak egy mézesmadzag, hogy fenntartsák a lankadó harci kedvet, legyen még miben hinniük.
Sz-400 légvédelmi komplexumok a Krím félszigeten
250525124_0:106:3077:1644_1920x0_80_0_0_52b452e3f26dddbf1018b5e72005773f.jpg

vol3%2Fmedia%2Foriginal%2F0000%2F0327%2F31%2F000003273126_0%3A0%3A0%3A0_1400x1000_80_9_1_0JDQu9C10LrRgdC10Lkg0JzQsNC70YzQs9Cw0LLQutC%2BICMzMjczMTI2_75%3A89_ria-3273126-preview_857417c473bcb826cac13c51c34ea783.jpg

%D1%81-400.jpg

square_1280_b53ea5f12cc1ce912efa0cb36d554aca.jpg

b8855d0b9951c320b8b70a94b409452c792c0714aee5ca04ac55fa5b8bcc368eistock-1365623211-33-.jpg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Én úgy emlékszem, hogy a Belbek melletti katonai objektum az kiképző, gyakorló repülőtér. Maximum a helikopterek bevetése lehet innen fontos, a merev szárnyű katonai repülőgépek bevetései nem innen történnek. Még azt is el tudom képzelni, hogy másod,-harmad vonalas "csali" repülőgépek voltak rajta. Én személy szerint rengeteg "csali" haditechnikát tennék ki az oroszok (ukránok) helyében, amikre bőven lehet lövöldözni az ellennek. Emlékezzünk a jugó balhéra, mennyi csali eszközt semmisítettek meg a háború alatt. Még a magyar légvédelmi osztályoknál is voltak rendszerből kivont régebbi eszközök egyszerű csali technikáknak használva. Ha meg már a háború alatt akarnak komolyabb épületeket felépíteni a repülőtereken, az már régen rossz. Eleve szükség repülőterekre települnek ki (a helikopteres videókon jól láthatóak), illetve a "mélységből" vannak a repülőgépek bevetve. Az orosz légierő Krím félszigeten lévő komolyabb repülőgépei nem a harcvonal közelében települnek. Azok az MGM-140 ATACMS rakéták bevetési távolságán kívül vannak. Nem véletlenül akarnak Taurus CM-eket, mivel azokkal már talán elérhetőek. Szerintem Belbek közelében nem Sz-400 légvédelmi osztályok vannak, hanem Sz-300 osztályok. Ráadásul a képeken lévő megsemmisített haditechnikákat (Sz-400-nak beadva) olyan közelről fényképezték le, amely kizárja, hogy pont azok, ott legyenek rajta. Egy halandó a közelébe sem mehetne ezeknek a technikáknak (lásd Patriot ütegekről sem nagyon vannak ilyen képek). Az Sz-400 légvédelmi osztályok 3×4 indító járművel rendelkeznek 3 indító ütegbe szervezve (földsánccal védve), amelyek egymástól elég nagy távolságra vannak. A lokátor állomások alaphelyzetben dombokon vannak telepítve.
A NATO európai fegyveres erejének főparancsnoka pedig már régebben is mondott hatalmas baromságokat, talán még Ő sem hiszi el amiket mond, mert ha tényleg így gondolja, akkor nagyon nagy bajok vannak a NATO vezetéssel, komoly légvárakat építenek.
Az F-16 repülőgépek átadása az ukránoknak egy mézesmadzag, hogy fenntartsák a lankadó harci kedvet, legyen még miben hinniük.
Sz-400 légvédelmi komplexumok a Krím félszigeten
250525124_0:106:3077:1644_1920x0_80_0_0_52b452e3f26dddbf1018b5e72005773f.jpg

vol3%2Fmedia%2Foriginal%2F0000%2F0327%2F31%2F000003273126_0%3A0%3A0%3A0_1400x1000_80_9_1_0JDQu9C10LrRgdC10Lkg0JzQsNC70YzQs9Cw0LLQutC%2BICMzMjczMTI2_75%3A89_ria-3273126-preview_857417c473bcb826cac13c51c34ea783.jpg

%D1%81-400.jpg

square_1280_b53ea5f12cc1ce912efa0cb36d554aca.jpg

b8855d0b9951c320b8b70a94b409452c792c0714aee5ca04ac55fa5b8bcc368eistock-1365623211-33-.jpg
Én is arra akartam célozni, hogy az ott lévő gépek nem onnan üzemelnek. Jobb esetben is szükségreptérnek használták, valamilyen bevetés közbeni üzemzavar kapcsán. Egy aktív katonai reptéren nem annyi gép lett volna a "soron", mint amennyi ott elfüstölt.
Másrészt az S-350-hez vannak hasonló szögletes tömbös multi indítói, ugyanakkor azok könnyített, rácsos merevítős szerkezetek, és nem az amerikai MLRS indítókhoz hasonlatosak.
 

Ursula

Well-Known Member
2022. február 25.
5 676
48 651
113

Orosz–ukrán háború: Magyarország megvétózta az Európa Tanács határozatát​

Strasbourgban el akartak fogadni egy határozatot, amelyben csak és kizárólag Zelenszkij béketerve szerepelt volna. Szijjártó Péter megvétózta.
...

A magyar diplomácia vezetője egyúttal azt is közölte, hogy a tanács pénteken is el akart fogadni egy határozatot, amelyben viszont csak és kizárólag Zelenszkij ukrán elnök béketervét akarta elismerni megfontolandó és támogatandó békeformulaként.

„Ez számunkra elfogadhatatlan. Mások is készítettek béketerveket, amelyek semmivel sem rosszabbak, mint az ukrán elnöké.

Kértem, írjuk bele a többi béketervet is az Európa Tanács határozatába. Ezt a többség elutasította.
Ezért azt én megvétóztam, így nem lett tanácsi határozat” – jelentette be Szijjártó Péter.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 941
10 712
113
Csak egy kérdés:
Vajon az oroszoknak melyik a jobb?
Ha 40 éves, a puszta közepén rohadó migeket és szuhojokat lőnek az ukránok az ATACMS-al vagy ha elérhető katonai célpontok híján orosz határmenti városokat. Mert az ukránok simán lőnék a civileket is ATACMS-al, ha nincs más.
Ha én orosz vezető lennék, akkor azt mondanám a beosztott tiszteknek: vigyétek oda az összes kirepült sárkányt, hagy lőjjék rájuk a milliós rakétákat a NATO/ukrán idióták.
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
488
2 039
93
Én úgy emlékszem, hogy a Belbek melletti katonai objektum az kiképző, gyakorló repülőtér. Maximum a helikopterek bevetése lehet innen fontos, a merev szárnyű katonai repülőgépek bevetései nem innen történnek. Még azt is el tudom képzelni, hogy másod,-harmad vonalas "csali" repülőgépek voltak rajta.
Én is arra akartam célozni, hogy az ott lévő gépek nem onnan üzemelnek. Jobb esetben is szükségreptérnek használták, valamilyen bevetés közbeni üzemzavar kapcsán. Egy aktív katonai reptéren nem annyi gép lett volna a "soron", mint amennyi ott elfüstölt.
A Krímben a belbeki repülőtér a légvédelem első számú bázisa. Az SzVO előtt ott települt az alapváltozatú (Szu-27P és Sz), illetve modernizált (Szu-27SzM3 / Szu-30M2) gépekkel felszerelt 38. vadászrepülő ezred (IAP.) melynek a Fekete-tenger és a Krím légterének védelme a feladata. Ezek 2014 előtt hivatalosan a haditengerészet repülőszolgálatához tartoztak, mert nemzetközi egyezmények szerint csak a flottához tartozó egységek lehettek a Krímben. 2014 után átkerültek a Déli Katonai Körzethez tartozó 4. légvédelmi parancsnoksághoz.
A repülőtér területén található a térség légvédelmét irányító 27. Vegyes Repülőhadosztály (27-я смешанная авиационная дивизия) harcálláspontja is. (Amit az ukránok állítólag már kétszer is! megsemmisítettek, magas rangú parancsnokokat megölve.)
Innen száltak fel a tenger felett B-52-eseket és felderítő drónokat elfogó gépek is. Az is, amelyik tavaly leverte az egyik amcsi felderítő drónt, és az is, ami 2-3 éve kerozinnal "locsolt" le egy másikat.
Egy 2023-as műhold képen 31 db Szu-27/30/35 gépcsaládba tartozó gépet lehetett megszámolni az állóhelyeken. Sajnos a zónákban és a kutyanyelveken nincs semmiféle védelme a gépeknek, ami most megint megbosszulta magát. Csak a készültségi gépek 6 állóhelyét választja el egymástól valami fal féle, de az csak arra jó, hogy egy esetleges tűz átterjedését megakadályozza a szomszéd gépekre.
Pedig a háború előtt rengeteget költöttek a repülőtér fejlesztésére, pl. a kifutópályát meghosszabbították, így akár Tu-22M3-asok és Tu-160-asok is használhatják.
Az SzVO során többször is volt hír, hogy MiG-31BM-ek (esetleg K-k is), és Szu-35Sz-ek is használják, de ezeket az oroszok természetesen nem erősítették meg, és fényképes bizonyítékot sem találtam rá. Ennek fényében szerintem hihető a MiG-31-esek megsemmisítése.
Érdekesség, hogy a repülőtéren, a javítóhangár mellett állnak a 2014-ben ottmaradt, mára már nyilván üzemképtelen, ukrán MiG-29-esek (5-7 db). A most megrongálódott gép is ezek közül lehet valamlyik.
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 790
26 326
113
-1 ex amerikai tengerészgyalogos #nemnato:

Mikolajev, iszkander csapás egy raktárépületre:

R73-al szerelt ukri távirányítású csónak:

KA52 vs mezőgazdasági gépek:

Bogdan veszteségek:

Orosz mesterlövész:

ukri furija drón lelövése Ugledar térség:

Felderítőállomás vs Lancet:

Zybino felszabadult állítólag:

Kilőtt ukri T64bv helymeghatározva:

-1 maxpro:

T90 2 drónt is elkap hátulról:

Odessza valami nagyot kapott:
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 829
29 622
113
Ha megnézzük a Belbek repülőtér képét, akkor látható, hogy beton fedezékekkel is rendelkezik, még ha nem is sokkal.
756belbek_rep_l_337_t_r_t.jpg

Ezeken a kutyanyelveken lévő repülőgépek bármilyen állapotúak lehetnek. Ahhoz, hogy konkrétan az állóhelyeken lévő repülőgépet lőjék az Ukrajnában lévő NATO erők, szinte "real time" adatokkal kell rendelkezniük. Éjszakai támadás volt, amikor nem az állóhelyeken voltak többségében a gépek.
Hurci10: Belbekben hol van a készültségi repülőgépek zónája? A MiG-31repülőgépeknek nincs túl közel ez a repülőtér a frontvonalhoz a bevetésekhez?
20240326_102124%20%281%29.jpg

bf91fa56a6_c4d49b9cd7_2552189.webp

043a7777c10059c1e0d7cba072831029.jpg

tass_69722220.webp
 

Ursula

Well-Known Member
2022. február 25.
5 676
48 651
113
A Krímben a belbeki repülőtér a légvédelem első számú bázisa. Az SzVO előtt ott települt az alapváltozatú (Szu-27P és Sz), illetve modernizált (Szu-27SzM3 / Szu-30M2) gépekkel felszerelt 38. vadászrepülő ezred (IAP.) melynek a Fekete-tenger és a Krím légterének védelme a feladata. Ezek 2014 előtt hivatalosan a haditengerészet repülőszolgálatához tartoztak, mert nemzetközi egyezmények szerint csak a flottához tartozó egységek lehettek a Krímben. 2014 után átkerültek a Déli Katonai Körzethez tartozó 4. légvédelmi parancsnoksághoz.
A repülőtér területén található a térség légvédelmét irányító 27. Vegyes Repülőhadosztály (27-я смешанная авиационная дивизия) harcálláspontja is. (Amit az ukránok állítólag már kétszer is! megsemmisítettek, magas rangú parancsnokokat megölve.)
Innen száltak fel a tenger felett B-52-eseket és felderítő drónokat elfogó gépek is. Az is, amelyik tavaly leverte az egyik amcsi felderítő drónt, és az is, ami 2-3 éve kerozinnal "locsolt" le egy másikat.
Egy 2023-as műhold képen 31 db Szu-27/30/35 gépcsaládba tartozó gépet lehetett megszámolni az állóhelyeken. Sajnos a zónákban és a kutyanyelveken nincs semmiféle védelme a gépeknek, ami most megint megbosszulta magát. Csak a készültségi gépek 6 állóhelyét választja el egymástól valami fal féle, de az csak arra jó, hogy egy esetleges tűz átterjedését megakadályozza a szomszéd gépekre.
Pedig a háború előtt rengeteget költöttek a repülőtér fejlesztésére, pl. a kifutópályát meghosszabbították, így akár Tu-22M3-asok és Tu-160-asok is használhatják.
Az SzVO során többször is volt hír, hogy MiG-31BM-ek (esetleg K-k is), és Szu-35Sz-ek is használják, de ezeket az oroszok természetesen nem erősítették meg, és fényképes bizonyítékot sem találtam rá. Ennek fényében szerintem hihető a MiG-31-esek megsemmisítése.
Érdekesség, hogy a repülőtéren, a javítóhangár mellett állnak a 2014-ben ottmaradt, mára már nyilván üzemképtelen, ukrán MiG-29-esek (5-7 db). A most megrongálódott gép is ezek közül lehet valamlyik.


Én teljesen laikus vagyok katonai dolgokhoz. Ezért ne vedd zokon, ha esetleg butaságot kérdezek. Amikor az orosz rakéták támadják az ukrán reopülőtereket, nagyon sokszor azt olvastam és olvasom, hogy a gépek felszálltak, és vagy a levegőben voltak, vagy más repülöterek felé vették az irányt. Ezt miért nem teszik a megtámadott orosz reoülőtereken lévő gépek. Az orosz légvédelem nem észleli vagy nem időben észleli a rakéták és egyéb támadó eszközök indítását-érkezését?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Egy 2023-as műhold képen 31 db Szu-27/30/35 gépcsaládba tartozó gépet lehetett megszámolni az állóhelyeken. Sajnos a zónákban és a kutyanyelveken nincs semmiféle védelme a gépeknek, ami most megint megbosszulta magát. Csak a készültségi gépek 6 állóhelyét választja el egymástól valami fal féle, de az csak arra jó, hogy egy esetleges tűz átterjedését megakadályozza a szomszéd gépekre.
Háát pont ez az!
Ha jelenleg is ilyen fontos bázis lenne, ennyi géppel, ráadásul ilyen mennyiségű placcon parkoltatott géppel, akkor semmiképp nem lehetne ilyen kicsi a veszteség, mint amit leírtak, meg amit a csapás utáni képek sugallanak.
A beton megperzseléséből látszik, hogy szinte teljes szélessében égett a beton felületén valami. Ha ott gépek álltak volna, akkor azok is begyulladtak volna, az 1000%.
Nem az lehet a megfejtés, hogy az általad említett többszöri nagy méretű támadások hatására áttelepültek a gépek messzebbre?
De ha elvitték a gépek nagy részét, akkor ez a 4-5db mi a tökömnek maradt ott?
Igazság szerint a Krímnek jelenleg semmilyen haditengerészeti és légierős stratégiai feladata nincs. A hajó-, és légiforgalom, - a háborús zóna miatt - redukált. A Boszporuszon nem tudnak idegen hajók felhajózni a Fekete-tengerre. A drónhajók elleni elhárító tevékenységet harci, és tengerészeti helikopterekkel intézik. Ahhoz nem kell fix bázis.
 

Flamand

Well-Known Member
2021. augusztus 26.
4 459
21 464
113
Háát pont ez az!
Ha jelenleg is ilyen fontos bázis lenne, ennyi géppel, ráadásul ilyen mennyiségű placcon parkoltatott géppel, akkor semmiképp nem lehetne ilyen kicsi a veszteség, mint amit leírtak, meg amit a csapás utáni képek sugallanak.
A beton megperzseléséből látszik, hogy szinte teljes szélessében égett a beton felületén valami. Ha ott gépek álltak volna, akkor azok is begyulladtak volna, az 1000%.
Nem az lehet a megfejtés, hogy az általad említett többszöri nagy méretű támadások hatására áttelepültek a gépek messzebbre?
De ha elvitték a gépek nagy részét, akkor ez a 4-5db mi a tökömnek maradt ott?
Igazság szerint a Krímnek jelenleg semmilyen haditengerészeti és légierős stratégiai feladata nincs. A hajó-, és légiforgalom, - a háborús zóna miatt - redukált. A Boszporuszon nem tudnak idegen hajók felhajózni a Fekete-tengerre. A drónhajók elleni elhárító tevékenységet harci, és tengerészeti helikopterekkel intézik. Ahhoz nem kell fix bázis.
Akár az is meglehet,hogy néhány rozsdamarta szemetet otthagytak csalinak.
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
488
2 039
93
Ha megnézzük a Belbek repülőtér képét, akkor látható, hogy beton fedezékekkel is rendelkezik, még ha nem is sokkal.
A belbeki fedezékek még a hidegháború idején épültek. 1 db Szu-7/17 vagy MiG-21 méretű gép fér el bennük. Az ukrán 29-eseket is csak cipőkanállal lehetett volna beléjük rakni, de mégsem ezért nem használták Taraszék. A SzU szétesése után helyi szokás szerint mindent ami nem volt lebetonozva, és értéket képviselt (pl. a több tonnás ajtókat mozgató villanymotorokat és drótkábeleket, a szellőztető rendszer motorjait és csöveit, a gázkiáramló csatornák fém ajtóit, de még a világítótesteket és a vezetékeket is) elloptak. Mindezt úgy, hogy működő repülőezred települt a reptéren.
A lényeg az, hogy a Szuhojok nem férnek be a fedezékekbe. Párat kicsit kipofoztak az oroszok és raktárnak, vagy járműfedezéknek használják őket.
Beteszek egy képet, amin feliratoztam, hogy mi hol van a repülőtéren.

Ahhoz, hogy konkrétan az állóhelyeken lévő repülőgépet lőjék az Ukrajnában lévő NATO erők, szinte "real time" adatokkal kell rendelkezniük.
Az ukránoknak bizonyára rendelkezésre állt valósidejű felderítési információ, amit a "nem résztvevő" NATO biztosít nekik. Elég egy pár perccel, max. 1 órával korábban készített felderítő műhold radarképe, és máris tudták, hogy merre az arra. De ha nem is kaptak (de biztos kaptak), akkor sem nagy tudomány egy repülőteret szétrakétázni! Az üzemi és tároló zónák, a készültségi állóhelyek, de még az üzemanyag és lőszerraktárak sem mennek sehová sem.

És pontosan ezért tartom felsülésnek a kaprok mutatványát! Nem véletlenül indítottak tucatnyinál is több rakétát Belbekre. Ha ezek mind betalálnak, mutogathatták volna a szétlőtt repteret, és a FOS média megint ujjonghatott volna egy hatalmas ukrán győzelemnek! (Ami egyébként minimális kihatással lett volna a fronthelyzetre.) De a légvédelem a bejövő rakéták nagy részét (hogy mennyit azon lehet számháborúzni) leszedte, így mindössze két 31-es elpusztítását, és egy másodvonalas Szu-27-es, meg egy csalinak kitett 29-es megrongálását tudják felmutatni. (Az utolsó ráadásul vicces öngól, mert elvileg ukrán tulajdonú gép, vagyis a sajátjukat lőtték szét. Megint.) Ez pedig édeskevés az általuk remélt célhoz, és a bele ölt energiához, eszközhöz képest! Ez persze csak az én véleményem.
A MiG-31repülőgépeknek nincs túl közel ez a repülőtér a frontvonalhoz a bevetésekhez?
Attól függ, hogy mire akarod használni őket. Ha CAP járőrözésre, akkor lehetnek kicsit hátrébb, de olyankor sem hátrány, ha a közelség miatt 10-15 perccel hosszabb a járőrözési idő.

Ha viszont elfogó vadász feladatra – a 31-esnek pedig ez az alaprendeltetése – akkor minden másodperc számít, amit a cél elfogásakor a távoli repülőtér miatt elvesztesz. (Éppen ezért tartom nevetségesnek, hogy egy kis közép-európai országban 12 perc!!! a keszi felszállásának szintideje. Különösen, hogy negyedszázaddal korábban ez az idő 5 perc!!! volt.)
Hogy mit kellene elfogni, amikor ukrán légierő nem is nagyon van? Emlékezzünk rá, hogy a nem hadviselő NATO már tartott B-52-ekkel és B-1B-kkel szimulált támadásokkal megspékelt „sétarepüléseket” 2021-22-ben! (21-ben ukrán Szu-27-esek kísérték a két B-52-est, majd a 38. IAP. 2 Szu-27SzM3-asának közeledésekor jobbnak látták – persze tervszerűen – eltűnni a színről.) Ismerve a NATO vezetőinek „felelősségteljes” hozzáállását, én is tartanék készenlétben egy elfogóvadász géppárt a Krímben.
Én teljesen laikus vagyok katonai dolgokhoz. Ezért ne vedd zokon, ha esetleg butaságot kérdezek. Amikor az orosz rakéták támadják az ukrán reopülőtereket, nagyon sokszor azt olvastam és olvasom, hogy a gépek felszálltak, és vagy a levegőben voltak, vagy más repülöterek felé vették az irányt. Ezt miért nem teszik a megtámadott orosz reoülőtereken lévő gépek. Az orosz légvédelem nem észleli vagy nem időben észleli a rakéták és egyéb támadó eszközök indítását-érkezését?
A kérdés teljesen indokolt, és jól jött a 2 órás időlimit, mert gondolkoznom kellett rajta, hogy értelmes választ adjak.

Elsőként az ukránok taktikájáról. Nekik jó, ha kéttucatnyi – de szerintem kevesebb – üzemképes merevszárnyú gépük maradt, és ezeket rajonként (4 gép), géppáronként (2 gép), de előfordul, hogy egyenként, széttelepítve tárolják. Már üzemen kívül levő, de még használható hidegháborús, és eredetileg civil használatú, betonos pályával rendelkező repülőtér van vagy 20 Ukrajnában, szóval van miből válogatniuk.

Jelen esetben nekik előny a kis géplétszám (mit meg nem adnának, hogy több legyen), mert el tudják dugni őket, ha pedig azt gyanítják, hogy az oroszok mégis felfedezték őket, akkor a körzetben elrendelt légiriadó esetén felszállnak, és átrepülnek a következő repülőtérre. De szerintem pár naponta rutinszerűen is váltogatják a rejtekhelyeket, legalábbis így lenne logikus.

Ennek ellenére nem mindig jön ki nekik a lépés így sem. Ha jól emlékszem éppen múlt hét elején volt videó, hogy 2 db 29-est, 3 db helikoptert és egy Sz-300-as lv. rakétaüteget rakétáztak szét Ivánék.

Az oroszok helyzete ezzel szemben teljesen más. A hidegháború idején, egy VSz hadgyakorlat alkalmával, Csehszlovákiában tartottak egy repülőtér kiürítési gyakorlatot. Egy vadászezred és egy vadászbombázó ezred kb. 60 gépét (Szu-7 és MiG-21) emelték 12 perc alatt. Ez szépen hangzik, csakhogy több hónapig tartó tervezés, szervezés és gyakorlás előzte meg. Láttam az akkor készült filmet, hát mit ne mondjak, félelmetes volt. 6 gépes kötelék szállt fel, velük szemben a pálya másik végén meg már ott állt egy másik 6 gépes kötelék. Közben a gurulóútról is géppárok szálltak fel. Állítólag a gyakorlatot vezető ezredes a végére szívrohamot kapott, a rep.vez. pedig elkezdett őszülni, de ez nyilván csak legenda.
De a lényeg az, hogy egy rendkívül bonyolult és veszélyes dolog volt. Ha valami rosszul sült volna el, több pilóta és gép kerül veszteséglistára. Ott és akkor szerencsére csak egy gép futott le a gurulóút széléről, és besüllyedt az egyik főfutója. De senki sem sérült meg, és azt a gépet is kiásták másnap. De többet soha nem csinálták élesben a dolgot. A hidegháború idején is csak azért volt valamekkora létjogosultsága a dolognak, mert egy atomcsapás akár több, a repülőtéren állomásozó ezredet (élőerőt és technikát is) megsemmisíthetett volna.

Szóval a lényeg: a mai korszerű felderítő és légvédelmi rendszerek korában jobb döntés lehet bízni a sikeres védekezésben, mint a rendelkezésre álló rövid idő alatt megpróbálkozni a repülőtér kiürítésével. A személyzetet meg kell óvni, fedezékbe kell küldeni a támadás idejére, a gépek meg pótolhatóak. (Igen tudom, a 31-eseket már nem gyártják, és a Szu-35Sz-t is csak lassan „ontja” a gyár, de akkor sem háborút döntő dolog néhány elvesztése.)

Az persze más tészta, ha van felderítési információ, hogy ekkor és ekkor csapást fognak mérni a repülőtérre, de a Belbek megtámadásáról nem hiszem, hogy lett volna előzetes infója az oroszoknak.
Ha jelenleg is ilyen fontos bázis lenne, ennyi géppel, ráadásul ilyen mennyiségű placcon parkoltatott géppel, akkor semmiképp nem lehetne ilyen kicsi a veszteség, mint amit leírtak, meg amit a csapás utáni képek sugallanak.
A beton megperzseléséből látszik, hogy szinte teljes szélessében égett a beton felületén valami. Ha ott gépek álltak volna, akkor azok is begyulladtak volna, az 1000%.
Fent már írtam, volt ott még más gép is, csak az azoknak szánt rakétát lelőtték. Nem véletlen, hogy csak a műholdképből kikockázott részleteket mutogatnak!
A két 31-es a repülési zónában állt, mivel nem az ezredhez tartoznak, és valószínűleg elő is voltak készítve, csak nem jutott hely nekik a készültségi zónában. Az ezred saját gépei pedig a készültségi zónában (4 gép), a két tároló zónában és a kutyanyelveken parkoltak széttelepítve.
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 510
14 132
113
Nagyon jól elkészített arcmentő kilépő történet, de aki valaha is buvárkodott és elolvassa a gázvezeték építés, kívitelezés leírását annak ez egy orbítális nagy hazugság 70-80m mélységben min 3 ponton kellet robbantani a hiányzó szakasz darab alapján de a kb 200 bár üzemi nyomás is segíthetett,és a robbanó anyagot a cső alatt kellet elhelyezni a cső alja a tenger fenék szintje alat kb 1,5 méterre volt- 3*200-500 kg az anyag.

kivitelezési igények: telepitett buvár harang vagy munka állomás a keszonálás miatt,
tablazat1-768x489.jpg

és itt a lényeg hétköznapi búvárok 50 m merülés és nézelődés és ez nem munkavégzés
+ palack +pihenő idők+ fizikai munka