Ha megnézzük a Belbek repülőtér képét, akkor látható, hogy beton fedezékekkel is rendelkezik, még ha nem is sokkal.
A belbeki fedezékek még a hidegháború idején épültek. 1 db Szu-7/17 vagy MiG-21 méretű gép fér el bennük. Az ukrán 29-eseket is csak cipőkanállal lehetett volna beléjük rakni, de mégsem ezért nem használták Taraszék. A SzU szétesése után helyi szokás szerint mindent ami nem volt lebetonozva, és értéket képviselt (pl. a több tonnás ajtókat mozgató villanymotorokat és drótkábeleket, a szellőztető rendszer motorjait és csöveit, a gázkiáramló csatornák fém ajtóit, de még a világítótesteket és a vezetékeket is) elloptak. Mindezt úgy, hogy működő repülőezred települt a reptéren.
A lényeg az, hogy a Szuhojok nem férnek be a fedezékekbe. Párat kicsit kipofoztak az oroszok és raktárnak, vagy járműfedezéknek használják őket.
Beteszek egy képet, amin feliratoztam, hogy mi hol van a repülőtéren.
Képfeltöltés, ingyen képtárolás korlátlan számban, képmegosztás, családi és üzleti képek feltöltése, nyaralási fotók megosztása.Csoportos és URL képfeltöltés
www.kepfeltoltes.eu
Ahhoz, hogy konkrétan az állóhelyeken lévő repülőgépet lőjék az Ukrajnában lévő NATO erők, szinte "real time" adatokkal kell rendelkezniük.
Az ukránoknak bizonyára rendelkezésre állt valósidejű felderítési információ, amit a "nem résztvevő" NATO biztosít nekik. Elég egy pár perccel, max. 1 órával korábban készített felderítő műhold radarképe, és máris tudták, hogy merre az arra. De ha nem is kaptak (de biztos kaptak), akkor sem nagy tudomány egy repülőteret szétrakétázni! Az üzemi és tároló zónák, a készültségi állóhelyek, de még az üzemanyag és lőszerraktárak sem mennek sehová sem.
És pontosan ezért tartom felsülésnek a kaprok mutatványát! Nem véletlenül indítottak tucatnyinál is több rakétát Belbekre. Ha ezek mind betalálnak, mutogathatták volna a szétlőtt repteret, és a FOS média megint ujjonghatott volna egy hatalmas ukrán győzelemnek! (Ami egyébként minimális kihatással lett volna a fronthelyzetre.) De a légvédelem a bejövő rakéták nagy részét (hogy mennyit azon lehet számháborúzni) leszedte, így mindössze két 31-es elpusztítását, és egy másodvonalas Szu-27-es, meg egy csalinak kitett 29-es megrongálását tudják felmutatni. (Az utolsó ráadásul vicces öngól, mert
elvileg ukrán tulajdonú gép, vagyis a sajátjukat lőtték szét. Megint.) Ez pedig édeskevés az általuk remélt célhoz, és a bele ölt energiához, eszközhöz képest! Ez persze csak az én véleményem.
A MiG-31repülőgépeknek nincs túl közel ez a repülőtér a frontvonalhoz a bevetésekhez?
Attól függ, hogy mire akarod használni őket. Ha CAP járőrözésre, akkor lehetnek kicsit hátrébb, de olyankor sem hátrány, ha a közelség miatt 10-15 perccel hosszabb a járőrözési idő.
Ha viszont elfogó vadász feladatra – a 31-esnek pedig ez az alaprendeltetése – akkor minden másodperc számít, amit a cél elfogásakor a távoli repülőtér miatt elvesztesz. (Éppen ezért tartom nevetségesnek, hogy egy kis közép-európai országban 12 perc!!! a keszi felszállásának szintideje. Különösen, hogy negyedszázaddal korábban ez az idő 5 perc!!! volt.)
Hogy mit kellene elfogni, amikor ukrán légierő nem is nagyon van? Emlékezzünk rá, hogy a nem hadviselő NATO már tartott B-52-ekkel és B-1B-kkel szimulált támadásokkal megspékelt „sétarepüléseket” 2021-22-ben! (21-ben ukrán Szu-27-esek kísérték a két B-52-est, majd a 38. IAP. 2 Szu-27SzM3-asának közeledésekor jobbnak látták – persze tervszerűen – eltűnni a színről.) Ismerve a NATO vezetőinek „felelősségteljes” hozzáállását, én is tartanék készenlétben egy elfogóvadász géppárt a Krímben.
Én teljesen laikus vagyok katonai dolgokhoz. Ezért ne vedd zokon, ha esetleg butaságot kérdezek. Amikor az orosz rakéták támadják az ukrán reopülőtereket, nagyon sokszor azt olvastam és olvasom, hogy a gépek felszálltak, és vagy a levegőben voltak, vagy más repülöterek felé vették az irányt. Ezt miért nem teszik a megtámadott orosz reoülőtereken lévő gépek. Az orosz légvédelem nem észleli vagy nem időben észleli a rakéták és egyéb támadó eszközök indítását-érkezését?
A kérdés teljesen indokolt, és jól jött a 2 órás időlimit, mert gondolkoznom kellett rajta, hogy értelmes választ adjak.
Elsőként az ukránok taktikájáról. Nekik jó, ha kéttucatnyi – de szerintem kevesebb – üzemképes merevszárnyú gépük maradt, és ezeket rajonként (4 gép), géppáronként (2 gép), de előfordul, hogy egyenként, széttelepítve tárolják. Már üzemen kívül levő, de még használható hidegháborús, és eredetileg civil használatú, betonos pályával rendelkező repülőtér van vagy 20 Ukrajnában, szóval van miből válogatniuk.
Jelen esetben nekik előny a kis géplétszám (mit meg nem adnának, hogy több legyen), mert el tudják dugni őket, ha pedig azt gyanítják, hogy az oroszok mégis felfedezték őket, akkor a körzetben elrendelt légiriadó esetén felszállnak, és átrepülnek a következő repülőtérre. De szerintem pár naponta rutinszerűen is váltogatják a rejtekhelyeket, legalábbis így lenne logikus.
Ennek ellenére nem mindig jön ki nekik a lépés így sem. Ha jól emlékszem éppen múlt hét elején volt videó, hogy 2 db 29-est, 3 db helikoptert és egy Sz-300-as lv. rakétaüteget rakétáztak szét Ivánék.
Az oroszok helyzete ezzel szemben teljesen más. A hidegháború idején, egy VSz hadgyakorlat alkalmával, Csehszlovákiában tartottak egy repülőtér kiürítési gyakorlatot. Egy vadászezred és egy vadászbombázó ezred kb. 60 gépét (Szu-7 és MiG-21) emelték 12 perc alatt. Ez szépen hangzik, csakhogy több hónapig tartó tervezés, szervezés és gyakorlás előzte meg. Láttam az akkor készült filmet, hát mit ne mondjak, félelmetes volt. 6 gépes kötelék szállt fel, velük szemben a pálya másik végén meg már ott állt egy másik 6 gépes kötelék. Közben a gurulóútról is géppárok szálltak fel. Állítólag a gyakorlatot vezető ezredes a végére szívrohamot kapott, a rep.vez. pedig elkezdett őszülni, de ez nyilván csak legenda.
De a lényeg az, hogy egy rendkívül bonyolult és veszélyes dolog volt. Ha valami rosszul sült volna el, több pilóta és gép kerül veszteséglistára. Ott és akkor szerencsére csak egy gép futott le a gurulóút széléről, és besüllyedt az egyik főfutója. De senki sem sérült meg, és azt a gépet is kiásták másnap. De többet soha nem csinálták élesben a dolgot. A hidegháború idején is csak azért volt valamekkora létjogosultsága a dolognak, mert egy atomcsapás akár több, a repülőtéren állomásozó ezredet (élőerőt és technikát is) megsemmisíthetett volna.
Szóval a lényeg: a mai korszerű felderítő és légvédelmi rendszerek korában jobb döntés lehet bízni a sikeres védekezésben, mint a rendelkezésre álló rövid idő alatt megpróbálkozni a repülőtér kiürítésével. A személyzetet meg kell óvni, fedezékbe kell küldeni a támadás idejére, a gépek meg pótolhatóak. (Igen tudom, a 31-eseket már nem gyártják, és a Szu-35Sz-t is csak lassan „ontja” a gyár, de akkor sem háborút döntő dolog néhány elvesztése.)
Az persze más tészta, ha van felderítési információ, hogy ekkor és ekkor csapást fognak mérni a repülőtérre, de a Belbek megtámadásáról nem hiszem, hogy lett volna előzetes infója az oroszoknak.
Ha jelenleg is ilyen fontos bázis lenne, ennyi géppel, ráadásul ilyen mennyiségű placcon parkoltatott géppel, akkor semmiképp nem lehetne ilyen kicsi a veszteség, mint amit leírtak, meg amit a csapás utáni képek sugallanak.
A beton megperzseléséből látszik, hogy szinte teljes szélessében égett a beton felületén valami. Ha ott gépek álltak volna, akkor azok is begyulladtak volna, az 1000%.
Fent már írtam, volt ott még más gép is, csak az azoknak szánt rakétát lelőtték. Nem véletlen, hogy csak a műholdképből kikockázott részleteket mutogatnak!
A két 31-es a repülési zónában állt, mivel nem az ezredhez tartoznak, és valószínűleg elő is voltak készítve, csak nem jutott hely nekik a készültségi zónában. Az ezred saját gépei pedig a készültségi zónában (4 gép), a két tároló zónában és a kutyanyelveken parkoltak széttelepítve.