Repülés az orosz-ukrán háborúba.....
Miután Ukrajna határai mentén hosszú időn keresztül csapatokat összpontosított, az Orosz Föderáció elismerte a két szakadár köztársaság, a DNR és az LNR Kijevtől való függetlenségét, és ezt követően megszállta Ukrajnát, hogy megpróbálja szétzúzni az ellenséges rendszert. A repülés közvetlenül érintett az orosz-ukrán háborúban, a konfliktus mindkét oldalán.
Az ukrán parancsnokok szerint február 24-én 5. 00, cirkáló és műveleti-taktikai rakéták csapást mértek Boriszpil (15. szállítórepülő-dandár, An-26 és Mi-8), Ozernojé (39. vadászrepülő-dandár, Szu-27), Kulbakino (299. támadórepülő-dandár Szu-25), Csugujev (203. kiképzőrepülő-dandár), Csernobajevka (11. helikopterdandár) és Kramatorszk repülőterére. Ugyanakkor számos más katonai célpontot - parancsnokságokat, kommunikációs csomópontokat, radarállásokat és légvédelmi rakétarendszereket - is támadtak a légi fölény megszerzése, valamint az ellenséges csapatok irányításának megzavarása érdekében.
A repülőtereken először az üzemanyag- és kenőanyagraktárakat, esetleg a lőszerraktárakat találták el, bár a repülőgépek parkolóit is eltalálták. A repülőgépeket ért károk azonban konkrétan még a háború negyedik napjának estéjére is meglehetősen korlátozottak voltak, az orosz hadsereg mindössze 31 repülőgép megsemmisülését jelentette be a "békésen alvó repülőtereken". Annak ellenére, hogy a repülőtereket ért rakétacsapások mindvégig folytatódtak.
Az ukrán légierőnek okozott tényleges kár még ennél is kisebb volt - az ukrán repülőterek gyakran tucatnyi leszerelt repülőgéppel vannak tele, amelyeknek esélyük sincs újra felszállni.
A Mikolajiv melletti Kulbakino repülőterén az infrastruktúra mellett találat érte a kifutópályát, és két Szu-25-ös (N12 és N42 lajstromjelű) gép megsemmisült. Mindkét repülőgép már régóta nem üzemel, de nem írták le őket, hanem letárolva voltak, ami azt jelenti, hogy elvileg a zaporozsjei repülőgépjavító üzemben javíthatták és korszerűsíthették volna őket.
Ukrán Szu-25 N12 Kulbakinói repülőtéren az orosz támadás után
Ukrán Szu-25 N42 megsemmisült a Kulbakino légibázison. Nem volt repülőképes állapotban.
A később lelőtt fiatal Szu-25-ös pilóta interjújából ítélve a Kulbakino összes harcképes repülőgépe sikeresen átköltözött egy másik repülőtérre, és megkezdte a harci repüléseket.
Hasonló volt a helyzet Bila Tserkvában is. Ott egy rakéta felrobbant a Szu-24-es hangárjában. Ezzel szemben nem érkezett jelentés arról, hogy az első napon a sztarokonsztantinovi 7. repülődandár Szu-24-eseit (Szu-24M és Szu-24MR fegyverzettel) megtámadták volna.
Kivont ukrán Szu-24-esek a Belaja Cerkov-i repülőtér elleni támadás után.
Az ozernoi repülőteret, a 39. vadászrepülő-dandár bázisát sikeresebb találat érte. Egy Szu-27-es és egy tartálykocsi megsemmisült.
A 25. Szállítórepülő Dandár melitopoli repülőterét is találat érte. Úgy tűnik, hogy több üzemképes ukrán IL-76-os (valószínűleg egy vagy két) gépet bombáztak ott.
Tűz a Melitopol repülőtéren, a 25. Szállítórepülő Dandár ukrán IL-76-osainak bázisán.
A második képen látható, hogy a személyzet An-26-os és három vagy négy Mi-8-as épségben van:
An-26-os és Mi-8-as az ukrán 25. légi szállítási dandárból Melitopolnál
Az egyik szolgálatban lévő ukrán Szu-27-es a hadműveletek megkezdésekor Romániába repült, de néhány nappal később visszarepült Ukrajnába, bár már fegyverek nélkül.
A Szu-27-es, amely a háború első napján repült Romániába, teljes fegyverzettel rendelkezik.
Ukrán Szu-27 N23 rakéták nélkül került vissza Ukrajnába
Bár egyes kommentátorok (nem a védelmi minisztérium) azonnal azt állították, hogy az orosz légierő teljes légi fölényt szerzett, legalábbis február 27-ig ez egyértelműen nem így volt. A Kijev felett repülő MiG-29-esek ukránok voltak, ahogy az álcázásból is látszik:
Ukrán MiG-29-es Kijev felett
Az első ukrán repülőgép, amelyet a levegőben lelőttek, egy An-26-os katonai szállító repülőgép volt. Azt állították, hogy "a gépet az agresszor lelőtte, az 5 fős személyzet meghalt". Ez egyébként az egyetlen olyan repülőgép a háború első négy napjában, amelynek elvesztését az ukrán fél elismerte, annak ellenére, hogy más veszteségeiket is bizonyítottak.
Az orosz frontvonalbeli repülésről nagyon kevés fotó és videófelvétel készült. Megbízhatóan a poltavai repülőtér elleni támadás során vették észre (egy Szu-25-ösökből álló trió). Az Orosz Föderáció elismerte, hogy egyik Szu-25-ösének elvesztése "műszaki hiba következtében" történt, a pilóta visszatért a bázisra.