Mi fog történni ezután?
Taiga.info: Tárgyalnak-e valamilyen intézkedésről a válság leküzdésére? Vagy importhelyettesítő intézkedések?
- A közeljövőben számos intézkedés fog születni a behozatal egyszerűsítésére. Már most is vannak enyhítések, többek között az importőrök számára 2022 szeptemberéig hat hónapra szóló tanúsítás. A megfelelőségi tanúsítványok egyszerűsített eljárással szerezhetők be. A minőségi tanúsítványok, a műszaki előírásoknak való megfelelés az első dolog. A második az, hogy az FEA (külgazdasági tevékenység) új résztvevői számára a vámérték ellenőrzésekor a korábbiaktól eltérően nem kötelező biztosítékot letétbe helyezni a vámok megfizetésére.
Az úgynevezett "párhuzamos importot" egyszerűsíteni lehetne. A védjegyoltalom alatt álló, de Oroszországban analógokkal nem rendelkező áruk behozatala a jogtulajdonos engedélye nélkül, ha a jogtulajdonos barátságtalan országból származik. Ez jelentős egyszerűsítést jelenthet.
A döntés értelmében az internetes kereskedelem vámmentességi küszöbértékét 200 euróról 1000 euróra emelték. Erről már megállapodtak, és a döntés már megszületett. Magánszemélyekre vonatkozik: ha korábban 200 eurónál többet nem lehetett vámmentesen behozni, most ez az összeg 1000 euróra emelkedett. Úgyszólván a lakosság támogatása érdekében.
Taiga.info: Észrevettem, hogy az AliExpressen legalábbis számos termék ára aránytalanul emelkedett a dollárhoz képest. Ha nagyjából a dollár 1,5-szeresére emelkedett, akkor ott - kétszeresére.
- A logisztika felértékelődött. Sok külföldi vállalat leállította a nemzetközi szállítmányok kiszolgálását, és ennek megfelelően a logisztikai költségek is emelkedtek. Nagyjából csak az Orosz Posta rendelkezik közvetlen járatokkal, de a kapacitása nem elegendő az áruforgalom kezeléséhez.
Taiga.info: Repülővel szállítottak? Nem orosz vasúttal, nem konténerekkel?
- Repülőgépek, és a nyugati országok ismert korlátozásai miatt sokkal kevesebb van belőlük az Oroszországba tartó járatokon. A konténerlogisztikában most nincsenek nagy problémák. Ezzel szemben a teherforgalom csökkenése miatt a logisztikai árak csökkennek, legalábbis a jelenlegi üzemmódban.
A közlekedési vállalatoknak az európai piacról át kell igazodniuk a kínai piacra. Ez nem fog gyorsan megtörténni. A legjobb esetben két-hat hónap múlva következik be. Ez a forgalom nem fog gyorsan növekedni, így a logisztikai komponens nem lesz egyszerre megterhelve. Az európai irányból felszabadult orosz vasút kapacitása és létesítményei pedig segítenek pótolni a nyugati konténerjáratok hiányát a piacunkon.
Taiga.info: De nincs más csatornánk, legalábbis nem a konténerek számára, mint az Orosz Vasutak, a Transsib.
- Tenger. A Távol-Keleten keresztül.
<...>
Taiga.info: És a Szuezi-csatornán keresztül nem jöhet szóba?
- Oroszország alapvetően nem rendelkezik olyan nagy konténerhajókkal, amelyek ezt az irányt szolgálnák. A probléma most az, hogy a szentpétervári, kalinyingrádi kikötőkben nincsenek ilyen hajók. A teherforgalom rendkívül erősen csökkent, mert az összes hajó külföldi volt.
Egy nagy óceánjáró konténerhajó szállít rakományt Kínából a hamburgi vagy rotterdami kikötőbe, majd átrakodják kisebb hajókra, mivel a Balti-tengerünk sekély. Ezek a kis hajók pedig konténereket szállítanak Szentpétervárra és Kalinyingrádba. Most azonban Hamburgnak és Rotterdamnak is ellenőriznie kell, hogy ezek a rakományok nem szankcionáltak-e, és ez többletköltségeket jelent a hajózási társaságok számára. Nem hajlandóak viselni ezeket a magas költségeket. Ráadásul ez a konténerek sebességét is csökkenti.
És általában úgy döntöttek, hogy jobb, ha nem foglalkoznak vele, és nem szolgálják ki ezt az irányt, minthogy viseljék a többletköltségeket, és feltartsák a konténerflottájukat az összes ilyen művelet miatt.
Taiga.info: Nem ragadt ott a rakomány egy része?
- Persze egy része megakadt. És a miénk elakadt. Mindenki más pedig ezekben a kikötőkben ragadt. Most kapunk egy értesítést ezekről a vonalakról - írja alá a garancialeveleket, hogy ott mindenért Ön felel, ha többletköltségek merülnek fel, és megpróbáljuk tovább szállítani az Ön kockázatára. Ha nem működik, mindent visszaküldünk a pénzéért.
Taiga.info: Tehát a nyugati kikötőkből nem érkezik teherforgalom Oroszországba?
- Van, de nagyon lassú. Minden, amit elvettek, folyamatban van. Azt mondták, hogy elhozzák, ha megengedik nekik. Ha nem kapnak engedélyt, akkor visszaviszik ezeket a rakományokat. De mindenesetre annak a félnek a költségére, amelyik a kocsit tőlük rendelte.
Taiga.info: Ön szerint nem fogadnak el új szállítmányokat?
- Nem vesznek fel újakat. Ott van a COSCO, egy kínai hajózási vállalat, amely szintén elég nagy, de még mindig csak a piac nagyjából 20 százalékát szolgálja ki. Ezért természetesen semmiképpen sem lesz képes lefedni ezeket a szàllítmanyokat. Ezért lenne logikus, hogy a teherforgalom a Távol-Keletre, a távol-keleti kikötőkbe és következésképpen a transzszibériai vasútra irányuljon.
Taiga.info: A távol-keleti kikötők fő vásárlója az ország európai részén található. A távol-keleti kikötőkből még mindig vasúton kell elszállítanunk. Jól értem?
- Igen, igen, jól mondod. A transzszibériai vonal minden gond nélkül elszállítja ezeket a rakományokat. Ami Oroszországot illeti, a teherforgalma nem olyan hatalmas.
Alexei Mazur interjúja
Западные компании, которые контролируют большую часть контейнерного рынка, в том числе России, уходят, а закупать у китайцев оказалось проще в евро, чем в юанях. Эксперт по логистике и внешнеэкономической деятельности рассказал Тайге.инфо о том, как проходит переориентация перевозок в сторону...
tayga.info