Humor

Mivel az első vasutak még lóvasutak voltak, ahol a nyomtàv megfelelt egy lovaskocsi nyomtávának, sok igazság van a két lófenék
szélességében.

Két ló nemigazán fér el egymás mellett két sín között. Kivéve süllyesztett síneknél, mondjuk városban.
 
Sztori vicces, de nem nagyon van igazságtartalma. Igazából a vasút születésekor nem is egy nyomtávval próbálkoztak. Ebből ez maradt meg, de ott volt a GWR, ami 2000 mm feletti nyomvonalat tartott.

Mivel az első vasutak még lóvasutak voltak, ahol a nyomtàv megfelelt egy lovaskocsi nyomtávának, sok igazság van a két lófenék
szélességében.

A fele (sem) igaz:
Semmi igazság nincs a két lófenék legendában, elég az(a felének:) ) egynek is: a dolog eredete az ipari forradalom szénbányáiban keresendő, ahol az egy (az az egy darab : ) ló ment a sínek között csilléket vontatva, és az általánosan használt ló t̶í̶p̶u̶s̶ fajta mérete adta (kb.) a sínek közötti távolságot, hogy botladozás nélkül tudjon vontatni.
 
130418800_221666379407165_176456038502438509_n.jpg


- Miért nem dolgozol!?

- Nem tudom, arra várok, hogy az idegenek milliói fényévet utazva építsenek alapvető formákat, vagy ilyesmi.
 
Sztori vicces, de nem nagyon van igazságtartalma. Igazából a vasút születésekor nem is egy nyomtávval próbálkoztak. Ebből ez maradt meg, de ott volt a GWR, ami 2000 mm feletti nyomvonalat tartott.
Amit én ismerek és legnagyobb nyomtávolság volt (a darupályáktól meg hasonlóktól eltekintve) az ez:
https://en.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn
Én úgy tudom hogy az 1435 mm úgy született hogy ennyi volt az első igazán sikeres gőzvontatású vasúton, és onnan ez lett a "normál", előtte volt sok tucat nyomtávolság.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 4082
‘A viszonyom hiába van meg, ha a szervezetem nem kívanja’

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez egy valódi dokumentum film vagy valami paródia. Ha igazi akkor szerintem semmi sem változott. A kifogás az megy.
 
A ket római ló segge befolyásolya a modern harckocstervezèst is. A Leo 2 tervezésénél
pl kivûlről befelé haladtak, mert adott volt az alagutak szélessége, ami ugyebár a sinek nyomtàvához igazodik, amin az uj járgànynak át kellett fèrnie.
Kerdés: az orosz lovaknak szélesebb seggûk van-e ? :)
A fele (sem) igaz:
Semmi igazság nincs a két lófenék legendában, elég az(a felének:) ) egynek is: a dolog eredete az ipari forradalom szénbányáiban keresendő, ahol az egy (az az egy darab : ) ló ment a sínek között csilléket vontatva, és az általánosan használt ló t̶í̶p̶u̶s̶ fajta mérete adta (kb.) a sínek közötti távolságot, hogy botladozás nélkül tudjon vontatni.
Továbbra is kérdéses az orosz vonal. :D
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Továbbra is kérdéses az orosz vonal. :D

1. Igaz, hogy a bányákban, de kesőbb a lóvasutak nagy részénél is egy ló, illetve több egymàs előtt fogott ló huzta a csillét, kocsikat, mert csak igy tudtak a sinpár nyomtàván belûl menni. Legyen az akàrmilyen széles...!!!
2. De bányákban nem igen ismert az 1435mm nyomtàv, még a modern időkben sem, nem hogy az ipari forradalom idejèben. Akkor és ma 600mm nyomtàv a szokâsos. :). :)
3. Régebben az elterő, egyedi nyomtàvnak több ( ma már nehezen erthető ) oka volt, ami főleg abban keresendő, hogy a vasútat kezdetben magántàrsaságok épitették:
- Hogy a konkurrens vasúttársaság vonata véletlenûl se tudja a “ saját” hálózatot használni.
- Hogy az ellenséges ország egy háború esetében ne tudja a “mi” vasúthálózatunkat használni. (Oroszok!)
- Ahol sok alagút kellett, ott gyakran keskenyebb nyomtávst hadználtak, mert igy az alagút is olcsóbb volt.
Aztán, amikor a vasúti hálózatot államositották, mindez nagyon nem jött jól.
Pl a londoni tube különbözö vonalai gyakran ugy lettek épitve eredetileg, hogy ne erintsék egymàst, mett mindegyiket más társaság müködtette és egymàssal vères versenyben voltak. Azert kell Londonban gyakran olyan sokat gyalogolni átszálláskor. :)
Egyenlőre ennyi!
PS: itt a nyomtávon vitatkozunk. A HUN T-72 topik meg árvàn maradt! :)
 
1. Igaz, hogy a bányákban, de kesőbb a lóvasutak nagy részénél is egy ló, illetve több egymàs előtt fogott ló huzta a csillét, kocsikat, mert csak igy tudtak a sinpár nyomtàván belûl menni. Legyen az akàrmilyen széles...!!!
2. De bányákban nem igen ismert az 1435mm nyomtàv, még a modern időkben sem, nem hogy az ipari forradalom idejèben. Akkor és ma 600mm nyomtàv a szokâsos. :). :)
3. Régebben az elterő, egyedi nyomtàvnak több ( ma már nehezen erthető ) oka volt, ami főleg abban keresendő, hogy a vasútat kezdetben magántàrsaságok épitették:
- Hogy a konkurrens vasúttársaság vonata véletlenûl se tudja a “ saját” hálózatot használni.
- Hogy az ellenséges ország egy háború esetében ne tudja a “mi” vasúthálózatunkat használni. (Oroszok!)
- Ahol sok alagút kellett, ott gyakran keskenyebb nyomtávst hadználtak, mert igy az alagút is olcsóbb volt.
Aztán, amikor a vasúti hálózatot államositották, mindez nagyon nem jött jól.
Pl a londoni tube különbözö vonalai gyakran ugy lettek épitve eredetileg, hogy ne erintsék egymàst, mett mindegyiket más társaság müködtette és egymàssal vères versenyben voltak. Azert kell Londonban gyakran olyan sokat gyalogolni átszálláskor. :)
Egyenlőre ennyi!
PS: itt a nyomtávon vitatkozunk. A HUN T-72 topik meg árvàn maradt! :)
Humornak szántam a "Továbbra is kérdéses az orosz vonal." bejegyzésemet. :eek::D

Igen, egyik ok mindenképpen, hogy nehezebb támadni az országot, pláne, ha nincs rekvirálható kocsi mozdonnyal. De a jószándékú ember még azt is mondhatná, hogy az oroszok nem akarnak támadni. :)

Továbbá a szélesnyomtávnál a tengelyterhelés magasabb lehet, tehát gazdaságosabb. :)

Továbbá találtam:

"
A korai vasútvonalak (plána a lóvasúti vonalak) építésekor még nem létezett "szabványos" nyomtávolság, így ezek gyakran készültek eltérő nyomtávval.


Az első orosz vasútvonal 1829 mm-es nyomtávval épült meg, az első 1524 mm-es vonal (a mai 1520 mm-es nyomtáv elődje) a Moszkva-Szentpétervár vonal építésekor került kiválasztásra, mégpedig az USA déli részén akkorra már kiépült hálózat mintájára (ott később átépítették a vonalakat). Ekkor még szó sem volt stratégiai megfontolásokról, hiszen lényegében vasúthálózatok sem léteztek, az egyes vonalak nem csatlakoztak egymáshoz, gyakran többszáz kilométer távolság volt köztük. Mire szóba jött egyáltalán az eltérő nyomtáv okozta stratégiai előny, addigra a kiépült hálózat hossza és a járműállomány mérete miatt egyébként sem lett volna értelme belefogni a normál nyomtávra való átépítésbe.


Érdekesség, hogy az 1435 mm-es, "Stephenson féle" nyomtávolságot még az Egyesült Királyságban is csak 1846-ban vezették be szabványként, előtte ott is eltérő nyomtávolsággal épültek ki a korai vonalak.


A kontinensen már a korai vasútépítéseknél is azért részesítették előnyben az 1435 mm-es nyomtávot, mert a vasútépítő mérnököket Angliából szerződtették és/vagy onnan rendelték a mozdonyokat. A néhány évvel-évtizeddel később ébredők pedig a már kiépült 1435 mm-es nyomtávú európai vasútvonalak mérnökeit és mozdonygyárait kérték fel a vasútvonalaik kiépítésekor. "
 
1. Igaz, hogy a bányákban, de kesőbb a lóvasutak nagy részénél is egy ló, illetve több egymàs előtt fogott ló huzta a csillét, kocsikat, mert csak igy tudtak a sinpár nyomtàván belûl menni. Legyen az akàrmilyen széles...!!!
2. De bányákban nem igen ismert az 1435mm nyomtàv, még a modern időkben sem, nem hogy az ipari forradalom idejèben. Akkor és ma 600mm nyomtàv a szokâsos. :). :)
3. Régebben az elterő, egyedi nyomtàvnak több ( ma már nehezen erthető ) oka volt, ami főleg abban keresendő, hogy a vasútat kezdetben magántàrsaságok épitették:
- Hogy a konkurrens vasúttársaság vonata véletlenûl se tudja a “ saját” hálózatot használni.
- Hogy az ellenséges ország egy háború esetében ne tudja a “mi” vasúthálózatunkat használni. (Oroszok!)
- Ahol sok alagút kellett, ott gyakran keskenyebb nyomtávst hadználtak, mert igy az alagút is olcsóbb volt.
Aztán, amikor a vasúti hálózatot államositották, mindez nagyon nem jött jól.
Pl a londoni tube különbözö vonalai gyakran ugy lettek épitve eredetileg, hogy ne erintsék egymàst, mett mindegyiket más társaság müködtette és egymàssal vères versenyben voltak. Azert kell Londonban gyakran olyan sokat gyalogolni átszálláskor. :)
Egyenlőre ennyi!
PS: itt a nyomtávon vitatkozunk. A HUN T-72 topik meg árvàn maradt! :)

A spanyoloknál meg asszem azért lett nagyobb nyomtáv, mert több a hegymenet és ehhez nagyobb mozdony is kell. Legalábbis ebből indultak ki.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell
Humornak szántam a "Továbbra is kérdéses az orosz vonal." bejegyzésemet. :eek::D

Igen, egyik ok mindenképpen, hogy nehezebb támadni az országot, pláne, ha nincs rekvirálható kocsi mozdonnyal. De a jószándékú ember még azt is mondhatná, hogy az oroszok nem akarnak támadni. :)

Továbbá a szélesnyomtávnál a tengelyterhelés magasabb lehet, tehát gazdaságosabb. :)

Továbbá találtam:

"
A korai vasútvonalak (plána a lóvasúti vonalak) építésekor még nem létezett "szabványos" nyomtávolság, így ezek gyakran készültek eltérő nyomtávval.


Az első orosz vasútvonal 1829 mm-es nyomtávval épült meg, az első 1524 mm-es vonal (a mai 1520 mm-es nyomtáv elődje) a Moszkva-Szentpétervár vonal építésekor került kiválasztásra, mégpedig az USA déli részén akkorra már kiépült hálózat mintájára (ott később átépítették a vonalakat). Ekkor még szó sem volt stratégiai megfontolásokról, hiszen lényegében vasúthálózatok sem léteztek, az egyes vonalak nem csatlakoztak egymáshoz, gyakran többszáz kilométer távolság volt köztük. Mire szóba jött egyáltalán az eltérő nyomtáv okozta stratégiai előny, addigra a kiépült hálózat hossza és a járműállomány mérete miatt egyébként sem lett volna értelme belefogni a normál nyomtávra való átépítésbe.


Érdekesség, hogy az 1435 mm-es, "Stephenson féle" nyomtávolságot még az Egyesült Királyságban is csak 1846-ban vezették be szabványként, előtte ott is eltérő nyomtávolsággal épültek ki a korai vonalak.


A kontinensen már a korai vasútépítéseknél is azért részesítették előnyben az 1435 mm-es nyomtávot, mert a vasútépítő mérnököket Angliából szerződtették és/vagy onnan rendelték a mozdonyokat. A néhány évvel-évtizeddel később ébredők pedig a már kiépült 1435 mm-es nyomtávú európai vasútvonalak mérnökeit és mozdonygyárait kérték fel a vasútvonalaik kiépítésekor. "

Elegânsan kikerülted az erdeti kèt lófeneket. :)
De igazad van kūlönben. Az orosz dolgot vettem, csak elfelejtettem a szmàjlit. :)
Marad az elhanyagolt HUN T-72 topik. Pogàny mással foglalkozik. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and jani22
Gondolom utána beterelik oket 1 nagyobb edénybe, majd kapnak sport program nak 1 unatkozó cicust.... :rolleyes:[/QUOTE]
Cigi! :D:D

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.




Gondolom utána beterelik oket 1 nagyobb edénybe, majd kapnak sport program nak 1 unatkozó cicust.... :rolleyes:


A vödör túlodalán egy pillanatra látszott egy felirat :
European Union :eek:


:p
 
  • Tetszik
Reactions: blogen and Pogány