OFF
Na ez érdekes téma amúgy.
A Trabi amivel én csapattam az utolsó kétüteműek közé tartozott, 90-es kiadásával, ezek 7liter/100km banyával beérték a hétköznapokban, ha nagyon mehetnékem volt akkor 8liter/100km és 1:50-es keverékkel mentek volna hivatalosan, ha volna ott nem lett volna, mert a benyakutakon csak 1:40 keverék volt akkoriban.
Innen ered a füstölgős kétütemű Trabik rossz híre, mert a normál hétköznapokon az esetleg nem bemelegedett motor csak telerakta kipufogót el nem éget olajjal, amit a kipufogó végéből akár, mint a vajat kilehetett volna kaparni, ilyenkor szokták a kipufogót kiégetni, mert romlot a motor teljesítménye is leszűkült keresztmetszet miatt.
Ha egy ilyen Trabival valaki hosszabb útra indult ahol emelkedő is volt ahol a kipufogóban meggyuladt a lerakodott olaj, na az füstölt csak igazán.
Anno ilyenre mondták, hogy öregemberé volt a jármű és ellustult és csak jól meg kell hajtani, hogy kiégjen a kipufogó.
Motor generál és karbi rendbetétel után én kevertem a benzin, és az a Trabi megmutatta másik arcát is.
A szívatót kihúztad az adott egy kis gázt is, de ezt be kellett hangolni, anno az enyémen se ment jól, beállítás után télen csak behajoltam a letekert ablakon kihúztam a szívatót és indítottam kintről a haverok meg csak pislogtak, hogy pöc-röfre megy a Trabi, nem kell játszani se a szívatóval, se a gázzal.
Emlékszem anno ez miatt felkeltem korán télen amikor -22C°-ot mutatott a hőmérő és a Trabi akkor is indult.
A füstölés is eltűnt az 1:50-es keverékkel, hidegindításnál volt, de üzem meleg motornál szinte alig volt látható.
Amúgy a Simson, Waresz ... ect. is 1:50 keverékkel mentek volna hivatalosan, ha jól tudom.
A régi első kiadások lehet még az olajosabb keverékkel mentek, de csak azért, mert akkoriban a dugattyú csapszeg a hajtókarban szinterbronzcsapágyazású volt nem tűgörgős, a régi Pannóniák is siklócsapágyas verziók voltak és ha jól tudom 1:20-as keverékkel mentek.
Az 1:33 talán a bejáratós benzin volt a Trabi, Waresz, Simson . .ect. motorokhoz, ha jól tudom.
Régen a keverék kútoszlopon (jobboldali) volt egy tekerő tárcsa (kijelző alatt közvetlen az a fekete kerék) ott kellet a keveréket kiválasztani 1:40, 1:33, 1:20
forrás