[HUN] AERO L-39 Skyfox

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
11 152
38 295
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

ez mondjuk teccik
502473338_1112508564249706_2570946785812174161_n.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 080
88 729
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

 

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 456
8 713
113
De ez nem felderítő repülő, hanem kiképző 8 db kiképző és 4 felderítő/könnyű támadóa rendelés, de azok majd a legvégén jönnek vagy lehet hogy sosem.
mi a különbség a kiképző és a felderítő képességgel rendelkező könnyű támadó fegyverzete közt ?
Csak az utóbbi tud irányított fegyverzetet kezelni és légiharc rakétát, míg a kiképző csak buta bombát/rakétát és gépágyú konténert tud hasznosítani?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
31 958
140 421
113
mi a különbség a kiképző és a felderítő képességgel rendelkező könnyű támadó fegyverzete közt ?
Csak az utóbbi tud irányított fegyverzetet kezelni és légiharc rakétát, míg a kiképző csak buta bombát/rakétát és gépágyú konténert tud hasznosítani?
Tekintve hogy rajzon se létezik még a rák tudja :D
De "harcimarci" verzióhoz megerősített bekötési pontok, satöbbi kell majd az tuti.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 711
26 588
113

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 935
103 318
113

A Skyfox átadás része egy 2022. április 17-én aláírt szerződésnek, amelynek értelmében az Aero Vodochody összesen 12 darab L-39 Skyfox repülőgépet szállít: nyolcat AJT-ként, négyet pedig felderítő változatként konfigurálva. A szerződés magában foglalja földi berendezések, szimulátorok és egy képzési program leszállítását is, amelynek keretében az Aero mérnökei és szakemberei a Kecskeméti Légibázison maradnak, hogy támogatást nyújtsanak a repülőgép szolgálatba állításakor.

Eddig három magyar oktatópilóta és 16 technikus teljesítette sikeresen a kiképzést az Aeróval. A pilóták közel 100 kiképzőrepülést hajtottak végre, beleértve az éjszakai repüléseket és a kötelékrepüléseket.

Az L-39 Skyfox, más néven L-39NG, az Aero Vodochody L-39 Albatros repülőgépének utódja, amelyet mind a meglévő L-39-esek továbbfejlesztéseként (L-39NG 1. fázis), mind pedig új építésű repülőgépként ( L-39NG 2. fázis (Skyfox)) kínáltak.

Az első L-39NG prototípus 2018. december 22-én hajtotta végre első repülését. A 9,37 méteres szárnyfesztávolságú típust egy Williams FJ44-4M turbólégcsavaros hajtómű hajtja, amely 16,89 kN tolóerőt fejt ki, és maximálisan 900 km/h valódi légsebességet érhet el 6000 méteres magasságban.

A Magyar Légierő négy felderítő változatú Skyfox vadászgépét egy Wescam MX-15E elektrooptikai érzékelővel szerelik fel, amely a törzs alá lesz szerelve.

„A mai nap jelentős mérföldkő a Magyar Honvédség életében, és azon belül is a Magyar Légierő fejlesztésében” – idézte Kutnyánszky Zsoltot, a haderőfejlesztésért és védelempolitikáért felelős államtitkárt az Aero sajtóközleménye. „Az első L-39NG Skyfox sugárhajtású kiképző repülőgép érkezése nemcsak új szintet jelent harci repülési képességeinkben, hanem tükrözi azt a határozott, dinamikus és céltudatos katonai fejlesztési programot is, amelyet elindítottunk és következetesen folytatunk. Ennek a fejlesztésnek a részeként létrehoztunk egy korszerű szimulációs központot; ez a létesítmény egyedülálló lesz Magyarországon, sőt a régiónkban is. A legújabb kiképzőrendszert és az L-39NG Skyfox repülőgépet integráljuk a NATO Flight Training Europe programjába, ezzel is erősítve a Szövetséget.”

Viktor Sotona, az Aero Vodochody elnöke és igazgatótanácsának elnöke hozzátette: „Nagy örömömre szolgál, hogy jelen lehetek ezen a fontos eseményen, amikor az első három L-39 Skyfox repülőgép a Magyar Légierő részévé válik. Magyarország a NATO elismert tagja, és magas követelményeket támaszt fegyveres erőinek képességeivel, különösen a vadászpilóták kiképzésével szemben. Ezért nagy örömünkre szolgál, hogy az L-39 Skyfoxot választották a következő generációs magyar vadászpilóták kiképzőplatformjának. A mai átadás közös erőfeszítéseink csúcspontját jelenti, és egyben új fejezetet és hosszú távú partnerséget nyit. Várjuk a további együttműködést a Magyar Honvédséggel.”
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 935
103 318
113
Elvileg idén teljes lesz a flotta.

A Magyar Honvédséghez 2025. május 30-án érkezett meg az első három kiképző gép, majd ezt követően még ebben az évben további öt gép követi őket. A négy felderítő változatú repülőgép a tervek szerint 2028-ban érkezik.

 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
5 001
9 255
113

A Skyfox átadás része egy 2022. április 17-én aláírt szerződésnek, amelynek értelmében az Aero Vodochody összesen 12 darab L-39 Skyfox repülőgépet szállít: nyolcat AJT-ként, négyet pedig felderítő változatként konfigurálva. A szerződés magában foglalja földi berendezések, szimulátorok és egy képzési program leszállítását is, amelynek keretében az Aero mérnökei és szakemberei a Kecskeméti Légibázison maradnak, hogy támogatást nyújtsanak a repülőgép szolgálatba állításakor.

Eddig három magyar oktatópilóta és 16 technikus teljesítette sikeresen a kiképzést az Aeróval. A pilóták közel 100 kiképzőrepülést hajtottak végre, beleértve az éjszakai repüléseket és a kötelékrepüléseket.

Az L-39 Skyfox, más néven L-39NG, az Aero Vodochody L-39 Albatros repülőgépének utódja, amelyet mind a meglévő L-39-esek továbbfejlesztéseként (L-39NG 1. fázis), mind pedig új építésű repülőgépként ( L-39NG 2. fázis (Skyfox)) kínáltak.

Az első L-39NG prototípus 2018. december 22-én hajtotta végre első repülését. A 9,37 méteres szárnyfesztávolságú típust egy Williams FJ44-4M turbólégcsavaros hajtómű hajtja, amely 16,89 kN tolóerőt fejt ki, és maximálisan 900 km/h valódi légsebességet érhet el 6000 méteres magasságban.

A Magyar Légierő négy felderítő változatú Skyfox vadászgépét egy Wescam MX-15E elektrooptikai érzékelővel szerelik fel, amely a törzs alá lesz szerelve.

„A mai nap jelentős mérföldkő a Magyar Honvédség életében, és azon belül is a Magyar Légierő fejlesztésében” – idézte Kutnyánszky Zsoltot, a haderőfejlesztésért és védelempolitikáért felelős államtitkárt az Aero sajtóközleménye. „Az első L-39NG Skyfox sugárhajtású kiképző repülőgép érkezése nemcsak új szintet jelent harci repülési képességeinkben, hanem tükrözi azt a határozott, dinamikus és céltudatos katonai fejlesztési programot is, amelyet elindítottunk és következetesen folytatunk. Ennek a fejlesztésnek a részeként létrehoztunk egy korszerű szimulációs központot; ez a létesítmény egyedülálló lesz Magyarországon, sőt a régiónkban is. A legújabb kiképzőrendszert és az L-39NG Skyfox repülőgépet integráljuk a NATO Flight Training Europe programjába, ezzel is erősítve a Szövetséget.”

Viktor Sotona, az Aero Vodochody elnöke és igazgatótanácsának elnöke hozzátette: „Nagy örömömre szolgál, hogy jelen lehetek ezen a fontos eseményen, amikor az első három L-39 Skyfox repülőgép a Magyar Légierő részévé válik. Magyarország a NATO elismert tagja, és magas követelményeket támaszt fegyveres erőinek képességeivel, különösen a vadászpilóták kiképzésével szemben. Ezért nagy örömünkre szolgál, hogy az L-39 Skyfoxot választották a következő generációs magyar vadászpilóták kiképzőplatformjának. A mai átadás közös erőfeszítéseink csúcspontját jelenti, és egyben új fejezetet és hosszú távú partnerséget nyit. Várjuk a további együttműködést a Magyar Honvédséggel.”
MX-15E?
Vettünk egy pilótás drónt….akarom mondani, négyet….
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 935
103 318
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


A repülőgépek érkezése csak az első mérföldkő volt, de a feladatok java ezután következik. Az új típusról, a neki szánt feladatokról Csák Sándor őrnaggyal, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár hajózójával beszélgettünk, aki az alakulat Harcászati Kiképző Repülőszázadának parancsnokhelyettese. Hozzá tartoznak mindazon feladatok, melyek az új L-39NG (még újabb nevén Skyfox) érkezésével, rendszeresítésével és a képzési háttér felállításával kapcsolatosak. Csák Sándor őrnagy egyben egyike azon három pilótának, Szabó Tamás őrnaggyal és Balázs Ferenc századossal együtt, akik elsőként kapták meg átképzésüket a Skyfoxra. A képzésük egyébként, a Magyar Honvédségnek legyártott repülőgépeken zajlott Csehországban hosszabb-rövidebb idejű etapokban. A repülőgépek leszállítása előtt természetesen megtörténtek a szükséges logisztikai előkészítések, a repülőműszaki állomány átképzésével megteremtették a kecskeméti repülőtéren azokat a feltételeket, melyek a gépek üzemeltetéséhez, tárolásához, kiszolgálásához szükségesek.

A most megérkezett új repülőgépekre alapvetően azért van szüksége a Magyar Honvédségnek, mert az elmúlt években jelentősen megváltozott – azaz újraindult – a magyarországi állami légijármű vezető képzés, miközben megszűnt az NFTC program (NATO Flying Training in Canada), ami biztosította a Gripen vadászrepülőgépekre az utánpótlásképzést, igen magas színvonalon, Kanadában. Így egyrészt hazai bázisra alapozva szükségessé vált a kieső nemzetközi képzés kiváltása, egyben Magyarország is kezdeményezője volt egy új európai NATO pilóta kiképző program létrehozásának, az NFTE-nek (NATO Flight Training in Europe), melyhez felajánlották az L-39NG nyújtotta képességeket.

Csák Sándor őrnagy úgy fogalmazott: „A saját állományunk képzésén és a különböző gyakorlatokban, feladatokban a Gripen típus leterheltségének csökkentésén túl a fő cél a pilótaképzés biztosítása. Jelenleg a Magyar Honvédségben a Gripen a csúcskategória, a Zlin motoros kiképző repülőgépek Szolnokon pedig az alapkategória. E kettő közé most beékelődik az L-39NG, a maga már vadászos stílusával, de csökkentett teljesítményével. A repülőgép eleve kétüléses kialakítással lett tervezve, kifejezetten oktatásra, – mint annak idején az NDK örökségből származó L-39ZO repülőgépek is – ugyanakkor ezek a gépek már az új generációt képviselik. A gyártó teljesen újragondolta a repülőgépet, nagyon sok mindent kicseréltek benne, több elektronikát kapott, tehát a korábban tapasztaltak javarésze, például a hagyományos műszerezettség, eltűnt belőle, helyettük a 21. századnak megfelelő LCD kijelzők vannak már benne. A repülőgép kiértékelő rendszere, a műszaki megoldások mind-mind a kor színvonalának megfelelőek. Új modern, nagyobb teljesítményű, de költséghatékonyabb hajtómű került bele, digitális szabályozással (FADEC – Full Authority Digital Engine Control), ami sokkal jobban reagál a különböző repülési helyzetekben, mint elődje. A szárnyat megszabták, tehát nincsen már rajta a jellegzetes szárnyvég tartály, csak maga az egyenes szárny. Ezáltal az aerodinamikán is változtattak kicsit, végül gyakorlatilag az egész sárkányszerkezet megváltozott, a repülőgép nehezebb is lett, kormányozhatósága viszont ugyan olyan kiváló, mint elődjéé. A számos újításnak köszönhetően összességében tehát, aki már repült korábban is L-39-essel – mint az első átképzettek közül többen is – megállapíthatja, hogy a repülőgép érezhetően jobb lett, ez pedig sokat jelent a hajózóképzés során is.”

Azt gondolhatnánk, az említett korábbi előd típuson szerzett tapasztalatok nagyban segítik most a Skyfox érkezésében az állományt, ez azonban még sincs így! Megtudtuk, a repülőgépen alkalmazott változtatások és az átképzett hajózók korábi L-39ZO-n szerzett tapasztalata között nincs meg a közös pont, ezt a repülőgépet új típusként kellett kezelniük és tanulniuk, az előd típuson meglévő tudásukat csak nagyon minimálisan kamatoztathatták. Az átképzésre kijelölt állomány kiválasztásakor sem az volt mérvadó, hogy ki rendelkezik a legtöbb repült órával a régi L-39-eseken, hanem a hajózók oktatói tapasztalata. Mindhárom pilóta, Csák Sándor őrnagy, Szabó Tamás őrnagy és Balázs Ferenc százados is oktatók voltak egykoron Kanadában az NFTC programban CT-156 Harvard II, valamint Hawk 115 típusú repülőgépeken. Csák Sándor őrnagy ennek okaként kifejtette: „az egésznek inkább az a háttere, hogyha létre akarjuk hozni Magyarországon a vadászpilóta képzést, továbbá a nemzetközi pilótaképzésbe is ezekkel a gépekkel be akarunk szállni, akkor ehhez a legjobb alapot olyan emberek tudják adni, akik nemzetközi környezetben már oktattak. Mindhármunknak 3-6 év tapasztalata van, amikor csak az oktatással foglalkoztunk. Illetve én, mint századparancsnok helyettes, annak idején a legtöbb időt töltöttem képzéssel, így nekem az oktatók képzésében is van tapasztalatom. Ezek a kvalitások azok, amik most fontosak voltak a kiválasztásunknál. A gépeket, átvételük után, egy olyan komplex feladatrendszerbe kell beillesztenünk, ami nemcsak a harcászati tapasztalatokra épül, hanem sajátosságából adódóan a pilótaképzés és tervezetten a nemzetközi pilótaképzés feladatkörébe, az oktatási tapasztalatokra nagyobb hangsúlyt fektet. A magyarországi pilótaképzés ezen a típuson egy új lehetőség és nagy felelősség számunkra, aminek szeretnénk maradéktalanul megfelelni.”